Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rustdag 3 Giro voor al uw beschouwingen

Gepost door Cecchini 
Cecchini 21 mei 2018 10:06
Dumoulin verliest weer kostbare seconden op de roze trui na formidabele demarrage Yates: 'Hij speelt met ons'



Door Rob Gollin / Volkskrant

De man in het roze, Simon Yates, heeft voor de tweede dag op rij goede zaken gedaan in het algemeen klassement. Na een krachtige demarrage op de laatste klim moet titelverdediger Tom Dumoulin een gat laten dat oploopt tot 41 seconden. Dumoulin is onder de indruk van de sterke Brit: ‘Hij reed zo hard weg, niet normaal.’
Even heeft het er de schijn van dat Tom Dumoulin zondag definitief het zicht op de roze trui verliest. Op zo’n drie kilometer van de finish op de Sappada, een naar verhouding bescheiden bult in de Dolomieten, verliest hij de aansluiting met enkele andere favorieten. Die schrapen achter de weggefladderde klassementsleider Simon Yates de tellen van het alsmaar oplopende asfalt om de alsmaar oplopende averij te beperken. De titelverdediger lijkt stil te vallen.

In zijn oren schetteren de aanmoedigingen van de ploegleiders Marc Reef en Arthur van Dongen in de volgauto. ‘Blijven knokken, nu! Voor iedere seconde! Voor je zitten ze nu ook naar elkaar te kijken.’ Dumoulin keert terug, op wilskracht en ergernis over het afgelopen half uur, waarin Domenico Pozzovivo, Thibaut Pinot, Richard Carapaz en Miguel Ángel López het vooral aan hem overlieten de aanval van Yates onschadelijk te maken. In een sprint op benen vol verzuring en krampaanvallen wordt hij achter López nog derde, 41 seconden na de zegevierende Brit.

2 minuten en 11 seconden

Na afloop is de vaststelling toch dat prolongatie nog een graadje moeilijker is geworden. De achterstand, die zaterdag tijdens de etappe op de Zoncolan al was gegroeid, bedraagt nu 2 minuten en 11 seconden. Van Dongen: ‘Het wordt er niet makkelijker op. We moeten reëel zijn.’ Dumoulin: ‘Er moet nu wel iets heel geks gebeuren, wil ik nog winnen. Maar voor mij is een goede afloop ook dat ik alles hebben gegeven.’ Dinsdag wacht de tijdrit over ruim 34 kilometer in Rovereto, de discipline waarin hij excelleert. Yates is er ondanks zijn dominantie in de bergen nog altijd niet gerust op dat de marge toereikend is. ‘Ik ben er niet zo goed in.’

Aan de vorm van Dumoulin ligt het niet, zeggen ze bij Sunweb, zijn ploeg. Van Dongen: ‘Hij is zeker niet slechter dan vorig jaar.’ Sam Oomen, zijn belangrijkste secondant in de bergen: ‘Tom klimt denk ik beter dan hij ooit heeft gedaan.’ Dumoulin zelf: ‘Het gaat super, ik ben hartstikke tevreden. Ik zit erbij.’

Diep gaan

Maar net zo unisono is de conclusie dat het Yates is die boven alles en iedereen uitsteekt. Marc Reef: ‘De verhoudingen zijn vandaag bevestigd.’ Twee demarrages op de voorlaatste van de in totaal vijf klimmen tussen de Dolomietenpieken volstonden om het gat te slaan. Niet lang nadat Yates de eerste keer was teruggepakt, vertrok hij weer, met nog meer overtuiging dan de vorige versnelling, zonder dat de inspanning op zijn gelaat was te bespeuren. De schijn bedroog. ‘Dit waren de zwaarste 15 kilometer van mijn leven’, zegt hij na de wedstrijd.

Dumoulin is na afloop zo kapot dat de grotere verschillen hem niet bezig houden. ‘Het zal me echt een rotzorg zijn op dit moment. Ik ben zo diep gegaan. Ik heb afgezien als een beest.’ Hij schamperde over de samenwerking met de andere achtervolgers. ‘Die zaten alleen maar te kloten. Pinot heeft even wat gedaan en Pozzovivo deed nog een paar laffe beurtjes. Als ik alleen had gereden, had ik veel minder tijd verloren.’

Maar hij kan zich uiteindelijk ook wel in hun positie verplaatsen. Laat het werk maar over aan degene die het meest belang heeft bij het achterhalen van Yates. ‘Ik snap ze ook wel. Dat is wielrennen. Dat maakt het ook mooi. Ik dacht: ik ga gewoon volle bak rijden en dan zullen ze wel uit mijn hol wegkletsen. Dat deden ze ook. Gelukkig kon ik er nog bij komen.’ Hij toont zich onder de indruk van Yates. Dumoulin: ‘Hij reed zo hard weg, niet normaal. Ik heb er geen fractie van een seconde over nagedacht om hem te volgen. Hij speelt gewoon met ons.’

Sam Oomen

Eerder in de wedstrijd nam de ploeg van Dumoulin even het heft in eigen handen. Sam Oomen sleurde aan de kop van het peloton, met als resultaat dat er scheurtjes ontstonden. Dat was ook het doel geweest: de groep moest worden uitgedund met het oog op een gevaarlijke afdaling. Bovendien had Dumoulin aangegeven dat hij zich goed voelde.

Dat daarna Oomens rol meteen was uitgespeeld, werd op de koop toegenomen. Die heeft na de wedstrijd begrip voor de keuze. Veel had hij in de slotfase niet meer kunnen uitrichten, geeft hij toe. ‘De zes beste klimmers bleven over. Daar zit ik niet bij.’

De vraag aan Yates is of hij nu dan toch echt de topfavoriet is voor het roze in Rome. Er klinkt geen volmondig ja. De tijdrit, met de huidige wereldkampioen als zijn grootste opponent, boezemt hem ontzag in. ‘Twee minuten is niet veel. Ik blijf het zeggen. Het is een feit.’ Om zijn gemoedsrust te onderstrepen, herhaalt hij zich. ‘Ik ben er niet zeker van. Ik ben er niet zeker van.’
Cecchini 21 mei 2018 10:11
Hooggebergte is als speeltuin voor Yates, ziet ook Dumoulin

Door Pim Bijl /AD

In de woorden van Tom Dumoulin is het hooggebergte in de Giro momenteel als een speeltuin voor Simon Yates. Dumoulin, bezig aan een ijzersterke ronde en vol op podiumkoers, denkt niet eens aan reageren als de rozetruidrager aanvalt.



Zo moe als na de etappe richting Sappada is Tom Dumoulin deze Giro nog niet geweest. Volledig afgepeigerd na een uitputtingsslag over vijf beklimmingen door de Dolomieten. Hij puft, zucht, vloekt en spreekt keer op keer uit hoe zwaar hij het heeft gehad onderweg. Hij heeft ‘met het hol open gekoerst’, vertelt Dumoulin in wielerjargon. Zichzelf volledig binnenstebuiten gekeerd na de aanval van Simon Yates op de Costalissoio.

Terug naar hét moment van de dag. De verschroeiende versnelling van de rozetruidrager op de voorlaatste klim. Dumoulin ziet het gebeuren, voor zijn voorwiel ligt een zee van ruimte, maar Dumoulin denkt niet eens aan reageren. ,,Dat kwam niet eens een fractie van een seconde in mij op. Hij schoot zo snel weg. Er was gewoon niets aan te doen.”

Alweer niet. Bergop staat er deze Giro geen maat op Yates. Alleen Chris Froome kon het patroon doorbreken met zijn bijzondere opvlieging zaterdag op de Zoncolan. Het hooggebergte is als een speeltuin voor Yates, ziet Dumoulin. Hij springt weg wanneer hij wil, kijkt eens achterom, neemt de schade op en kan dan in de meeste gevallen doortrekken, daarbij lang staand op zijn pedalen. Dumoulin: ,,Hij speelt gewoon met ons.”

Niettemin is Dumoulin bezig aan alweer een uitstekende Giro. Hij ligt vol op podiumkoers en kan met een uithaal dinsdag in de tijdrit Yates weer flink laten bibberen. Alleen volgen daarna tot Rome wederom drie bergetappes. En daarin vliegt de kopman van het sterke Mitchelton-Scott vooralsnog. Kwamen zijn vorige overwinningen nog tot stand door zijn snelheid bergop in diepe finale, zijn pure explosiviteit mede gekweekt door zijn baanachtergrond, in Sappada is de weg naar zijn zege zo mogelijk nog indrukwekkender. Yates voelt het vertrouwen om zijn aanval nu al veel eerder te plaatsen en rondt een solo van een slordige 17 kilometer af.

De man die vooraf niet tot de vijf topfavorieten werd gerekend, heeft nu al drie etappes in de roze trui gewonnen. Dat lukte - wanneer we tijdritten buiten beschouwing laten - sinds de ongenaakbare Eddy Merckx alleen Gilberto Simoni in 2003. Als Yates na afloop met die statistiek wordt geconfronteerd, zoekt hij een tijdje naar passende woorden. Na een korte stilte: ,,Dat is een prachtige prestatie die mij heel erg trots maakt. Ik kwam hier met de hoop om een etappe te winnen en het eindklassement, maar drie ritten daar heb ik niet eens over gedroomd." Weer een stilte. ,,Ik heb hier geen woorden voor.”

Door de schade op weg naar de Zoncolan (37 seconden) en Sappado (47 seconden) is de achterstand van Tom Dumoulin opgelopen tot 2 minuten en 11 seconden. Voor een tweede eindzege is alleen een brute uithaal in de tijdrit niet voldoende, inmiddels moet Yates ‘een slechte dag’ tegenkomen. Overigens, zo melden ze er ook bij Sunweb meteen bij, is zo’n inzinking bij een van de klassementsrenners in de top niet ongebruikelijk tijdens een loodzware derde week van een grote ronde. Binnen het Sunweb-kamp klinken vandaag echter ook de geluiden dat de Brit met zijn uitzonderlijke vorm dinsdag in de 34 kilometerlange tijdrit wel eens veel minder tijd zou kunnen verliezen dan men eerder deze ronde nog voorzichtig had gedacht.

Op de rustdag morgen in Lavis heeft Dumoulin ondanks de onderlinge verhoudingen op dit moment tussen hem en de rozetruidrager één heerlijk vooruitzicht. Na een nacht slapen volgt op dinsdag de individuele tijdrit. En laat dat nu zijn speeltuin zijn.

Cecchini 21 mei 2018 10:16
Orakel 21 mei 2018 11:17
Ik hoop dat Dumoulin en Sunweb vandaag eens goed overleggen wat het doel is deze Giro.
Gisteren was het tactisch van niveau EF met Woods.
Oomen wordt op kop gezet om potentiële aanval Sky te neutraliseren (lees: p2 verdedigen).
Vervolgens komt Dumoulin geïsoleerd te zitten en ergert hij zich dat niemand de kop pakt (lees: p1 aanvallen).
Wat het doel voor week 3 ook is, koers op die wijze!
Keuteberg 21 mei 2018 11:23
Nonsens punt, Oomen had daar nooit bijgezeten na de aanval van Yates en de reactie daarachter. Ook niet zonder te werken.
Inigo 21 mei 2018 11:52
Inderdaad, geeft Oomen zelf ook al aan..
Tinuz 21 mei 2018 12:26
Dat idee komt van Franky Hoste. Sunweb heeft het mijns inziens prima aangepakt. Het pakte ook goed uit, want Dumoulin zat vooraan toen de volgende klim begon en anderen zoals Froome zaten op een gaatje.
Kuiperberg 21 mei 2018 12:26
In de Ronde van Romandie 2017 reed Yates in de voorlaatste dag ook iedereen uit het wiel tijdens de laatste zware slotklim. Porte en consorten konden amper volgen. De dag erna reed Yates op de afsluitende tijdrit van 18 kilometer, 48 seconden langzamer dan de winnaar Roglic en 40 seconden langzamer dan nummer twee Porte. Yates reed dezelfde tijd als Kelderman destijds. Yates is dus geen koekebakker op de tijdrit.
Dit vergelijkend zou Dumoulin in goede doen, rond de anderhalve minuut kunnen pakken op Yates.
Dus niet genoeg voor de roze trui. Natuurlijk ander jaar, andere omstandigheden, maar toch.
tvm 21 mei 2018 12:34
Dumoulin moet echt een zwarte broek aan als hij zijn wk-tijdrit pak draagt. Om esthetische en historische redenen. Dit kan toch niet.
Orakel 21 mei 2018 12:35
Dumoulin verliest 45 seconden, maar heeft het tactisch prima gespeeld?
Voor p2 wel, voor p1 niet. Vandaar mijn opmerking: kies je doel.
Eddy Veen 21 mei 2018 12:46
Ik zou het al straf vinden als Dumoulin een minuut pakt. In de 'proloog' eindigde Yates voor Tony Martin op plaats 7. Tel daarbij dat hij in bloedvorm verkeert en gemotiveerd is om alles uit de kast te halen.
Orakel 21 mei 2018 12:52
De eerste tijdrit was punchy (zie o.a. Goncalves en Pozzovivo).
Morgen is het vermogen en de zwaardere mannen, met juiste aërodynamica en hoog vermogen, rijden dan gewoon seconden per kilometer sneller.
Yates kan best tussen 10-15 eindigen, maar binnen 60-80 seconden van een goede (!) Dumoulin en Dennis zou een klein wonder zijn.
Tinuz 21 mei 2018 12:58
Kennelijk dicht jij Oomen de krachten van Dumoulin zelf toe. Anders kan ik je invalshoek niet begrijpen. Of je hebt de koers niet goed gezien.
Als we Curvers met de muisknop voor Dumoulin hadden gezet de laatste 10 kilometer was het verschil ook kleiner geweest met Yates, nietwaar. Of overschat ik Roy hier nu?
Cecchini 21 mei 2018 13:24
Vind ik eigenlijk ook. En het wit is ook nog niet eens Real Madrid wit. Het lijkt of dat tenue al teveel in de was heeft gezeten.
Orakel 21 mei 2018 13:26
Volgens mij beweer ik nergens dat Oomen bij het groepje Pozzo/Dum/MAL zou zitten, maar kaart ik slechts het hinken op twee gedachten aan.
In de aanvalmodus wring je Oomen uit. In de verdedigmodus spaar je Oomen om hopelijk op een cruciaal moment tempo te maken voor Dumoulin wanneer hij (weer) nipt moet lossen (wat eind volgende week vast en zeker gebeurt).
Horsie is back 21 mei 2018 13:33
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou het al straf vinden als Dumoulin een minuut
> pakt. In de 'proloog' eindigde Yates voor Tony
> Martin op plaats 7. Tel daarbij dat hij in
> bloedvorm verkeert en gemotiveerd is om alles uit
> de kast te halen.

De ploeggenote van Yates, Annemiek, liet gisteren al zien, dat als alles redelijk normaal verloopt, "we" geen illusies hoeven te koesteren.
Maar wat is normaal in een grote ronde? De hoop is wel, dat Dumoulin het niettemin beter zal doen dan vorig jaar in de afsluitende tijdrit.
Fashionisto 21 mei 2018 14:06
Nogmaals de uitslagen van Yates in deze Giro bekeken, en de dominantie is echt ongekend: 3x1e, 2x2e, 1x4e, 2x5e en 1x7e. Opvallend is dat in elke rit waar Yates bij de top-10 eindigde Pozzovivo dat eveneens deed, alleen iedere keer wel eindigend onder hem. Kunnen we de heerschappij van Yates vergelijken met renners in recente Giri? Cunego wellicht?

Kruijswijk's dominantie in het voorlaatste weekend van de Giro was eveneens ongekend: 3x2e op rij, en al z'n directe concurrenten (Valverde, Chaves en Nibali) minimaal een keer op achterstand rijdend. Ook toen werden de wenkbrauwen argwanend opgetrokken: niet zozeer door Nederlandse wielervolgers, maar wel door door buitenlandse (met name Italiaanse).

Kruijswijk's niveau tijdens de Giro van 2016 was ongekend: zoiets heeft hij nooit eerder laten zien, en waarschijnlijk laat hij zoiets nooit meer zien. Mijn (enigszins naïeve) hypothese voor zo'n hoogvorm, die Yates nu ook heeft en wellicht ook op Hysjedal van toepassing is: alles klopt gewoon. En dit 'alles' gaat voorbij aan vorm, goede gezondheid en doping-insinuaties. Wat wij, wielerliefhebbers, vaak buiten beschouwing laten wanneer we de prestaties van een renner onder de loep nemen is diens persoonlijke leven. Het leven buiten de fiets om. Persoonlijke problemen en ontwikkelingen, zaken in de familie, liefdesleven, materiële verlangens, andere ambities, kortweg existentiële zaken: allemaal factoren die het presteren van een renner kunnen beïnvloeden, maar die niet heel meetbaar zijn. Natuurlijk zullen dergelijke 'randzaken' niet iedere renner raken: echter denk ik dat deze factoren de prestaties van sommige renners wel kunnen verklaren. Welke renners? Dat durf ik niet te zeggen. Yates en/of Kruijswijk? Cobo Acebo wellicht? Was dat geen renner die worstelde met zichzelf (hierover dacht ik eens iets gelezen te hebben).

Ik ben benieuwd wat jullie van dit perspectief vinden.
predator 21 mei 2018 14:14
Naïef is wel goed omschreven. Kruijswijk was overigens altijd goed in de Giro, mentaal heeft die val een enorme impact gehad. Als hij had gewonnen, was hij de jaren daarna ook wel super geweest.

Yates valt wel in de categorie Cobo en Horner wat mij betreft.

Maar misschien is Yates wel de nieuwe Contador.
Orakel 21 mei 2018 14:32
Fashionisto Schreef:
------------------------------------------------------
> Kruijswijk's niveau tijdens de Giro van 2016 was
> ongekend: zoiets heeft hij nooit eerder laten
> zien, en waarschijnlijk laat hij zoiets nooit meer zien.



M.i. liet Kruijswijk zo’n zelfde klimvermogen ook zien in de Giro van 2015.

Je punt is natuurlijk waar. Renners kunnen soms onverwachts pieken en een groeicurve loopt zelden lineair.
MS vliegt dit jaar (zie ook Chaves, Kreuziger en Haig). Vorig jaar vloog Sunweb (Dumoulin, Kelderman, Barguil).

Wat bij Yates een wrange smaak geeft is het gegeven dat hij hoogstwaarschijnlijk op een TUE rijdt en dat het er op lijkt dat met name Britten hier misbruik van maken.
Dat de nr 1 en 2 van de Zoncolan astmapatiënt zijn, is opvallend voor een zware sport als wielrennen.

De Giro is dit jaar sterk bezet. En buiten Froome en Aru lijken de toppers in vorm.
De stap die Yates maakt (van puncher/aanklamper) tot dominante kannibaal is erg groot.
Eddy Veen 21 mei 2018 14:35
Een renner die (nog) meer uit zijn loopbaan had kunnen halen als de omstandigheden beter waren geweest, is Zoetemelk, die jaren worstelde met een alcoholische partner. Yates had overigens gemakkelijk nog een extra eerste plaats kunnen bemachtigen, toen hij Chaves voorliet.
Eddy Veen 21 mei 2018 14:41
Zou Dumoulin niet stiekem al met de Tour in zijn hoofd zitten? Daar doen S. Yates en Bernal mogelijk niet mee. Dat zou je als laatste kans op de zege kunnen zien.
merijntje mortirolo 21 mei 2018 14:42
-
een alcoholische partner

Hij dronk dus zelf? Ik heb ook heel veel alcoholische partners: flesjes Grolsch, bubbels, gin...

smileys with beerdrinking smiley
nachtwacht 21 mei 2018 14:50
Is Yates nu echt zo dominant? Na de tijdrit van morgen staan de nummers 1 en 2 waarschijnlijk binnen 1 to maximaal 1,5 minuut van elkaar. Na ruim twee weken in een grote ronde.

We zijn niet gewend dat de leider in een grote ronde rijdt om te winnen ipv zijn plaats te verdedigen. Yates doet dat wel, rijdt erg aanvallend. Moet ook wel vanwege zijn mindere tijdrit. En wat levert het op? Iedere bergetappe trekt hij ten aanval, wat hem iedere dag slechts een handvol seconden oplevert. Hij rijdt de concurrentie niet steevast op minuten. Het is sprokkelen voor seconden, trek de bonificatieseconden eraf (iets van 42 seconden denk ik) en het verschil met de rest is niet heel groot.

Kortom, ik vind Yates niet zo dominant. Wel de sterkste renner in koers totnogtoe. En een aanvallend ingestelde renner. Of hij schoon rijdt? Daar zou ik geen geld op zetten. Zoals ik dat voor geen enkele topper zou doen.
Eddy Veen 21 mei 2018 14:53
Worstel jij daar ook mee en zo ja, Grieks-Romeins?
nachtwacht 21 mei 2018 14:53
Interessant perspectief overigens. Zit zeker wat in.
Horsie is back 21 mei 2018 14:56
Fashionisto Schreef:
-------------------------------------------------------

Mijn (enigszins naïeve) hypothese voor zo'n
> hoogvorm, die Yates nu ook heeft en wellicht ook
> op Hysjedal van toepassing is: alles klopt gewoon.

Dat mag ik hopen.

> Wat wij,wielerliefhebbers, vaak buiten beschouwing laten wanneer we de prestaties van een renner onder de loep nemen is diens persoonlijke leven. Het leven
> buiten de fiets om. Persoonlijke problemen en ontwikkelingen, zaken in de familie, liefdesleven, materiële verlangens, andere ambities, kortweg
> existentiële zaken: allemaal factoren die het presteren van een renner kunnen beïnvloeden, maar die niet heel meetbaar zijn.

Natuurlijk speelt persoonlijk welbevinden een rol, maar als dit te zwaar door gaat wegen staan ze gewoon niet meer aan de top of zelfs aan de start.

Eerst zou je moeten kijken naar de fysiologische variabelen, die uiteraard in de Fitlab kluis met de loden deur liggen.
Voor buitenstanders is dat vooral de verhouding gewicht/vermogen. Voor relatief kortdurende bergop inspanningen lijkt me Yates met zijn 58 kg of daaromtrent geschikt. Huishouden over meerdere venijnige cols achtereen zie ik hem nog niet doen.

Er zijn een heleboel prestatievariabelen, maar ook randzaken spelen een rol:
Is de fiets wel goed genoeg, weeg je niet net een halve kilo te veel, herstel je niet slechter dan gewenst; verschillen in dagvorm, heb je niet al te veel energie verspeeld, ben je niet te geïmponeerd door het rijden van een ander, heb je wel een goed maatje, hij heet geloof ik Wout?

Dus als je naar de monsterachtige inspanningen kijkt dan zijn de verschillen doorgaans echt niet groot.
Nogmaals de bovenmeester in Horsie zegt, dat 3600 x 0,01m toch nog altijd 36 meter is. Maar in onze bovenwereld verlopen dingen uiteraard niet lineair.
Je wint ergens en je verliest weer elders. Uiteindelijk is het eindresultaat een resultante.

Zelfs de dominantste sporter van de 21e eeuw moest op de start toegeven.
Waarschijnlijk was alleen Highlander van 0 tot 1000m op elke meter de allersnelste. grinning smiley
Blueprint 21 mei 2018 14:58
Volledig mee eens. Ik vind het heel fijn om eens een renner die koerst om te winnen i.p.v. niet te verliezen en daar resultaten mee boekt. Hij komt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht vallen, de gebroeders Yates staan al jaren bekend als toptalenten. Het zou wel aardig zijn als ze dit jaar samen drie grote rondes winnen smiling smiley
Nomath 21 mei 2018 14:58
Dominantie is een veel te ambivalent woord. Door de dominantie van Dumoulin in de tijdrit, is Yates gedwongen om kleine tijdwinsten te sprokkelen bij aankomsten bergop en door bonificaties. Hij heeft daar ook het fysiek voor. Dominantie uit zich mijns inziens minder in het aantal etappezeges, maar in de voorsprong in het AK aan het eind.
Sjorsoll 21 mei 2018 14:58
Nee, als Dumoulin de Giro uitrijdt dan gaat hij de Tour niet winnen, die combi is de afgelopen decennia nooit goed gegaan bij iemand. Hij doet ook weer mee aan de Hammer Series een week na de Giro, lijkt me ook niet bevorderlijk voor je herstel. Denk dat het goed is als hij de Vuelta en/of het WK als laatste hoofddoel(en) pakt.
Horsie is back 21 mei 2018 15:00
Ik geef de Italiaanse parkoersbouwers de schuld. Acht bergop aankomsten met boni's is kaasje voor de Senkrecht startende wielrenners, alhoewel Horsie als de allergrootste in dit metier toch nog wel ene Jens Glücklich wil blijven rangschikken.
merijntje mortirolo 21 mei 2018 15:11
-
Mijn vrouw heeft net als ik een alcoholistische partner, maar wat die twee samen doen is eerder MMA dan geil Grieks-Romeins worstelen. We sparen dan ook voor een grote kooi om in de achtertuin te zetten, opdat onze buren ook visuéél kunnen meegenieten.
Eddy Veen 21 mei 2018 15:18
Orakel 21 mei 2018 15:30
Dominantie meet je natuurlijk niet af aan het feit dat Yates in de ritten in lijn na 66 uur een schamele 1:40 heeft gepakt op een vergelijkbaar type renner als Pozzovivo (licht, kopman, in vorm). Het gaat om de momenten waarop er echt koers wordt gemaakt. We hebben nog geen anderhalf uur echt koers gezien. Ga je dan rekenen dan kom je uit op een output verschil van bijna 2%. Omdat veel geleverd wattage verloren gaat is het verschil in input zelfs nog groter. Zelf taxeer ik dat als een groot verschil, zeker omdat buiten Froome en Aru hier mannen in vorm rijden die zich allen geen raad weten met deze op hol geslagen Engelsman.
Curzio 21 mei 2018 16:35
Zo is het. Dit is ook de taxatie van Dumoulin ("hij speelt met ons" ). Pozzovivo is in de vorm van zijn leven, Dumoulin is minstens zo goed als vorig jaar, Pinot heeft nooit beter gedaan, Lopez is dik in orde, maar Yates rijdt bergop gewoon van ze weg wanneer hij wil. Dat is dominantie. Drie-enhalve etappe-zege bergop én counting. Als Yates onverhoopt 2 minuten verliest in de tijdrit, wat ik niet verwacht, dan gaan we er nog minstens één of twee bij zien.

Wat Kruijswijk betreft wil ik er nogmaals op wijzen dat zijn concurrenten toen duidelijk onderpresteerden, én dat hij geen enkele etappe op zijn naam wist te schrijven...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2018 16:36 door Curzio.
merijntje mortirolo 21 mei 2018 17:22
-
Ik ben best bereid tot een uitspraak als "Ik vertrouw die Yates voor geen ene fucking meter." Ik vertrouw die Yates namelijk voor geen ene fucking meter. Kan het niet zijn dat de ene dag hij en de andere zijn br

Toenie die etappe aan Chaves gaf dacht ik: "Jezus, kneus, je bent de beste vandaag, als je dit doortrekt kan dit je later kostbare seconden kosten voor een kekke klassering of met wat mazzel een podiumplaats," ikkuh niet wetende dat hij wel wetende dattie iedereen (inclusief Froome, Dumoulin, Pinot, Pozzovivo) later tóch bergop op een hoopje zou rijden.

Hier zit een naarder luchtje aan dan van die smerige dingen die van die stomme losers in hun heilige auto hebben hangen. Of in hun stofzuiger doen. Of in hun stopcontact hebben hangen. Of spuitbussen luchtverfrissers voor in de wc. Of deo van AXE. U snapt het wel.

Gatverdamme, wat stinkt die Yates.

Wel een toffe Giro trouwens. We hebben een winnaar die wil winnen: ongekend. kWou daddikkur bij was.

#kusjes!
Slimmerd 21 mei 2018 18:33
Pozzovivo vorm van zijn leven? Pinot nooit beter geweest? Lopez dik in orde? Dat zijn nogal wat aannames die je hier doet en die wat mij betreft allemaal niet direct waar zijn. Yates lijkt me de renner in de vorm van zijn leven, die optimaal zijn vorm benut op de voor hem juiste punten. Vergeet daarbij zijn ploeg van Sky-niveau ook niet
Curzio 21 mei 2018 18:53
Afgaande op eerdere resultaten, ja:

Pozzo: werd in de Giro 6e in 2017 en 5e in 2014, in 2013 ook nog 6e in de Vuelta. Hij is dus nog nooit op het podium geëindigd. Nu staat hij 3e, en mijn inschattting voor de eindstand is 3-5.
Pinot: vorig jaar 4e, nu ook vierde (op 16 seconden van tweede plek Dumoulin). Dan had je natuurlijk nog zijn 3e plek in de Tour van 2014, op 8 minuten van Nibali en achter Peraud. Nooit beter gedaan lijkt me een alleszins redelijke inschatting.
Lopez: vorig jaar in de Vuelta werd hij 8e, nadat hij op sommige momenten veel indruk maakte maar op andere er ook doorzakte. Hij presteert nu iets constanter en hoort in de zwaardere bergetappes bij de beste vier in koers. Prima in orde dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/05/2018 18:57 door Curzio.
Man zonder hamer 21 mei 2018 19:03
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------

> Gatverdamme, wat stinkt die Yates.

Als ik iets vind stinken is het NL-chauvinistische eigenwaan die we de laatste dagen niet al te sporadisch op dit prikbord te zien krijgen.

Het kan natuurlijk altijd achteraf blijken dat een renner in de verboden snoeppot heeft gegraaid, maar om iemand daar van tevoren al op te veroordelen, vind ik ver beneden peil. Dan hoef je de sport niet eens meer te volgen, want dan is iedereen aan de top verdacht.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook het allerliefst Dumoulin opnieuw de Giro winnen, maar als hij op waarde geklopt wordt, baal ik daar eerst van, sluit er vervolgens vrede mee en respecteer en bewonder ik de betreffende tegenstander.

Als wielrenner weken achtereen presteren op het hoogste niveau, vraagt - naast een hoop atletische vaardigheden, als kracht, souplesse, optimaal gewicht, uithoudingsvermogen en stuurmanskunst - om een hoop ervaring, geduld, lef, tactisch inzicht, geloof en vertrouwen. Het lijkt me dat Simon Yates - al enkele jaren een aanstormend talent - dit seizoen vooral op die laatste gebieden een flinke stap heeft gezet.

Tweelingbroer Adam is genetisch uit exact hetzelfde hout gesneden. Ben heel benieuwd wat voor stap hij kan zetten dit jaar.
merijntje mortirolo 21 mei 2018 19:28
-
Quote
Man zonder hamer
Als ik iets vind stinken is het NL-chauvinistische eigenwaan die we de laatste dagen niet al te sporadisch op dit prikbord te zien krijgen.

Kan. Wat heb IK daarmee te maken?

Quote
Man zonder hamer
Het kan natuurlijk altijd achteraf blijken dat een renner in de verboden snoeppot heeft gegraaid, maar om iemand daar van tevoren al op te veroordelen, vind ik ver beneden peil. Dan hoef je de sport niet eens meer te volgen, want dan is iedereen aan de top verdacht.

Iedereen aan de top IS ook verdacht. Waarom zou ik dan de sport niet meer hoeven volgen?

Quote
Man zonder hamer
Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook het allerliefst Dumoulin opnieuw de Giro winnen

Kan. OOK? Dunkt mij dat jij heel wat chauvinistischer bent dan ik. kZeg toch nergens dat ik, omdát ik Dumoulin wil zien winnen, Yates niet vertrouw? Yates maakt rare sprongen. Voorwaarts. Als het nu stappen waren... Overigens gun ik het elke renner ongeveer evenveel, maar niet als de prestatiecurve ineens heel vreemd is.

Wat ik al zei: ik vind het een toffe Giro. Veel spektakel, aardig wat strijd, veel lijden met een lange ij, mooi parcours. Wat zeg ik? FUCKING mooi parcours. Jeruzalem hoefde van mij niet (politiek/financieel gezien), maar ook daar: verdomd mooie plaatjes.

#kusjes!
Tjappie2 21 mei 2018 19:36
Tjappie2 21 mei 2018 19:40
Overigens, Merijntje is in z'n hart natuurlijk gewoon een Italiaan. Die kan je geen NL-chauvinistische eigenwaan verwijten grinning smiley
Robobas 21 mei 2018 20:00
nachtwacht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is Yates nu echt zo dominant? Na de tijdrit van
> morgen staan de nummers 1 en 2 waarschijnlijk
> binnen 1 to maximaal 1,5 minuut van elkaar. Na
> ruim twee weken in een grote ronde.
>
> We zijn niet gewend dat de leider in een grote
> ronde rijdt om te winnen ipv zijn plaats te
> verdedigen. Yates doet dat wel, rijdt erg
> aanvallend. Moet ook wel vanwege zijn mindere
> tijdrit. En wat levert het op? Iedere bergetappe
> trekt hij ten aanval, wat hem iedere dag slechts
> een handvol seconden oplevert. Hij rijdt de
> concurrentie niet steevast op minuten. Het is
> sprokkelen voor seconden, trek de
> bonificatieseconden eraf (iets van 42 seconden
> denk ik) en het verschil met de rest is niet heel
> groot.
>
> Kortom, ik vind Yates niet zo dominant. Wel de
> sterkste renner in koers totnogtoe. En een
> aanvallend ingestelde renner. Of hij schoon rijdt?
> Daar zou ik geen geld op zetten. Zoals ik dat voor
> geen enkele topper zou doen.

Helemaal mee eens. En met Blueprint. Hoe dan ook: ik smul van deze Giro!
Orakel 21 mei 2018 20:51
“Ik vind dat op dit moment renners sterker zijn”, aldus Pinot. “Zo is Pozzovivo bijvoorbeeld sterker dan vorig jaar. Yates is ook sterker dan Quintana vorig jaar was in de bergen. Dus het niveau ligt dit jaar duidelijk hoger.” Pinot is onder de indruk van klassementsleider Yates. “Wanneer hij zondag voor de tweede keer versnelde, kon ik niet mee. Ik kon er niet eens aan denken”, aldus Pinot. “Ik was al blij dat ik de eerste keer bij hem kon blijven. Toen hij opnieuw ging, waren we allemaal al uitgeput. Op dit moment is hij echt onaantastbaar.”
Eddy Veen 21 mei 2018 21:21
Om het roze lijkt het mij niet te gaan spannen morgen, wel of Dumoulin Pozzovivo in het vizier krijgt.
Carlos Danger 21 mei 2018 21:30
Zijn achteruit-vizier?
Bromertà 21 mei 2018 21:46
Op basis van de inspanningen op de Zoncolan, waar Yates 6,13 w/kg en Dumoulin 5,94 w/kg zo'n 40 minuten wisten vol te houden, zouden dit de vermogensverhoudingen voor de ITT van morgen kunnen zijn: 362 w tegen 398 w. Met een ietsje mindere aerodynamica voor Yates betekent dat volgens mijn berekeningen een verschil van 1 minuut en 45 seconden.

Overigens benaderen zowel Dumoulin als Pinot hun topvorm van vorig jaar op Blockhaus ( niet toevallig ook een regelmatige klim van zo'n 40 minuten, maar minder steil dan de Zoncolan uiteraard ), waar ze samen optrokken achter Quintana, die daar z'n beste prestatie ooit leverde: 99% benadering van de Perfecte Renner qua vermogen.
Eddy Veen 21 mei 2018 21:46
Dat zou wat zijn!
Tjappie2 21 mei 2018 21:53
Hoe het vizier staat zal me worst zijn. Maar wat is de windrichting? Dat lijkt me van belang.
Carlos Danger 21 mei 2018 22:03
Zuid. Windkracht 3.
Man zonder hamer 21 mei 2018 22:07
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe het vizier staat zal me worst zijn. Maar wat
> is de windrichting? Dat lijkt me van belang.

Trento morgen noord-oost kracht 2 volgens Weerplaza...
Tjappie2 21 mei 2018 22:22
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zuid. Windkracht 3.

Schuin tegen dus?
Carlos Danger 21 mei 2018 22:52
Tegen voor zo'n 24km. Dan wat zijwind naar het einde toe.. Het is ook daar waar de meeste buien worden voorzien.
Horsie is back 21 mei 2018 23:02
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tegen voor zo'n 24km. Dan wat zijwind naar het
> einde toe.. Het is ook daar waar de meeste buien
> worden voorzien.

Kun je dat even kwantificeren, Carlos? Je spreekt nu tegen een heel ervaren windrenner. grinning smiley
Tjappie2 21 mei 2018 23:05
Carlos sprak in eerste instantie tegen mij en ik ben blij met het antwoord smiling smiley
Horsie is back 21 mei 2018 23:32
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Carlos sprak in eerste instantie tegen mij en ik
> ben blij met het antwoord smiling smiley

Ok, dan tegen Tjappie2.
Als er iemand zou moeten weten dat wind een ongrijpbaar fenomeen is, dan toch de man, die nu tegen Tjappie 2 praat.
Dus grinnik ik een beetje om al die windlucht(be)spiegelingen.
Tjappie2 21 mei 2018 23:50
Ik klamp me gewoon vast aan elk strohalmpje dat in het voordeel van Dumoulin valt uit te leggen.

Maar zoals jij als geen ander weet: The answer, my friend, is blowing in the wind...
Horsie is back 22 mei 2018 00:02
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik klamp me gewoon vast aan elk strohalmpje dat in
> het voordeel van Dumoulin valt uit te leggen.
>
> Maar zoals jij als geen ander weet: The answer,
> my friend, is blowing in the wind
...

Inderdaad een vroeg rijp manneke al in 1963; The meaning of life has been lost in the wind.
Andere Peter 22 mei 2018 02:13
Ik ben blij dat je cirkelredenering hier geen navolging krijgt. Tactiek was akkoord. Aanvallen op een andere manier dan de voorgaande 2 weken was prima. Hij moest wel, want hij besefte (kijk de interviews terug) dat de koers aan het evolueren was naar eindklassering 2 of zelfs 3. Dat besefte jij nog niet en door daaraan vast te houden snap je de gang van zaken niet.

Yates was veel beter. Yates zou met allke tactische plannetjes vergelijkbaar tijd hebben gepakt. Er is wel iets voor te zeggen dat ze Froome in de vernieling hebben gereden met die aanval.
Andere Peter 22 mei 2018 02:15
Eens. Hij is bergop een fractie beter. Het opmerkelijke is dat hij dat heel stabiel is en dat hij op alle denkbare manieren tijd wint in de bergen. Steeds een beetje. Maar zowel in lange klimmen als in explosiviteit bergop is Yates de beste. En hij wordt daarmee een prachtige Giro-winnaar die aantrekkelijk koerst.
Andere Peter 22 mei 2018 02:19
Cobo en Horner

Gewoon een zuurpruim ben je dan. Cobo won met 13 sec verschil en won slechts 1 etappe. Niemand noemde Cobo dominant. Horner was op dat moment 104 jaar oud (je negeert zelf de feiten dus dan kan hier ook wel mee wegkomen, denk ik). Beiden wonnen overigens de Vuelta, ook al minder uitstraling dan de Giro.
Luijt 22 mei 2018 10:52
Leuk hoe vaak Froome al is afgeschreven.
Luijt 22 mei 2018 10:56
Wat een derrie.
veluweracer 22 mei 2018 11:39
Die foto van TD in zijn WK tenue geeft niet geheel de werkelijkheid weer want Tom is echt heel smalletjes en dun. Ik heb hem in Arnhem gezien en over de dikte (dunte) van zijn benen heb ik me echt verbaasd. Zijn bovenbenen waren zo dik als mijn kuiten en die zijn slank en rank.
Horsie is back 22 mei 2018 12:16
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die foto van TD in zijn WK tenue geeft niet geheel
> de werkelijkheid weer want Tom is echt heel
> smalletjes en dun. Ik heb hem in Arnhem gezien en
> over de dikte (dunte) van zijn benen heb ik me
> echt verbaasd. Zijn bovenbenen waren zo dik als
> mijn kuiten en die zijn slank en rank.

Je begint er zelf over @veluweracer, dus nu wil ik het weten ook.
In welke categorie? Small 29-35 cm; medium 34-41 cm of large 37-49 cm.
Tom Dumoulin zal wel ergens tussen de 55 en 58 cm zitten, de bovenbenen dus.
Hij heeft niet de omvang bovenbenen krachtsprinters nodig, zoals Hollands Bergje (75 cm) of Duitse Försti (ook zo iets).
Horsie doet het met respectievelijk 37 cm en 65 cm.
Luijt 22 mei 2018 18:18
Een kwartier, vanuit middelste been gemeten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen