Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 17e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 22 mei 2018 21:32
Stage 17 » Riva del Garda › Iseo (155k)



De zeventiende etappe is voor de sprinters de één-na-laatste kans op dagsucces in de Giro d´Italia. Echter, in de beginfase krijgen de renners een aantal heuvels te verwerken, waardoor menig rittenkaper met een snelle sprint in de benen kansen ziet op een succesvolle vlucht. Wordt de zeventiende rit prooi voor een sprinter of een vluchter?WielerFlits kijkt vooruit.

Parcours
Voordat de 101e editie van de Giro d’Italia wordt beslist met een driedaagse passage door de Alpen, volgt er eerst nog een etappe door de regio Lombardije. Een regio waar de fiets wordt omarmd. Wielerbolwerken als Milaan, Bergamo en Como fungeerden meerdere malen als aankomstplaats van de Ronde van Lombardije, La Corsa Delle Foglie Morte. Alfredo Binda, Learco Guerra, Guido Bontempi en Roberto Visentini; de Lombardische grond blijkt – uit wieleroogpunt – bijzonder vruchtbaar.

Riva del Garda


Gestart wordt er echter niet in Lombardije, maar in de regio Trentino-Alto Adige. Riva Del Garda – gelegen aan het Gardameer – had jarenlang de eer om de Giro del Trentino in gang te schieten. Sinds deze rittenwedstrijd een andere koers is ingeslagen – met bijbehorende naamswijziging – geniet Riva del Garda deze eer niet meer. Mocht je toevallig langswippen, dan kun je je vergapen aan de historische binnenstad met culturele schoonheden als de 34 meter hoge Torre Apponale, de Piazza III Novembre en de Palazzo del Provveditore.

Vanuit Riva del Garda gaat het over een afstand van 155 kilometer naar finishplaats Iseo. De etappe is wellicht voer voor de heuvelrenners, want onderweg krijgen de coureurs enkele beklimmingen voorgeschoteld. Al direct vanuit de start gaat het bergop met de klim naar Molina di Ledro (10 km aan ruim 5%), om vervolgens voor ruim tien kilometer op een plateau te blijven. Eenmaal afgedaald rijden de renners de provincie Brescia in – langs Ponte Caffaro, Anfo en Vestone – naar de tweede klim van de dag: de Lodrino (gemiddeld 5%).

Eenmaal boven volgt een relatief technische afdaling naar de derde en laatste klim van de dag: de ongecategoriseerde klim naar Polaveno (6 km aan 5%). Na een korte afdaling volgen nog 55 – relatief vlakke – kilometers tot aan de streep. Via meerdere schilderachtige Italiaanse dorpjes rijdt het peloton met nog dertig kilometer te gaan een eerste maal door aankomstplaats Iseo, waar al kennis wordt gemaakt met de laatste vijf kilometer van de etappe. Op 23,9 kilometer van de finish rijdt men het lokale circuit op, dat bestaat uit smalle wegen en passages door dorpjes. In de slotfase moeten nog een aantal rotondes worden genomen, wat de nervositeit ongetwijfeld zal vergroten.

Het Iseo meer


Iseo wordt beschouwd als een van de Lombardische pareltjes, met zijn ligging aan het Iseomeer, natuurreservaat Torbiere del Sebino en het heuvelachtige Franciacorta. Die laatste streek vormt een belangrijk wijnbouwgebied, waar zowel mousserende, rode als witte wijn wordt geproduceerd onder de naam ‘Curtefranca’. Iseo kent ook een fraaie binnenstad, dat van elan wordt voorzien door het Piazza Garibaldi. Dit plein is vernoemd naar generaal, politicus maar vooral nationalist Giuseppe Garibaldi (1807-1882), die een cruciale rol speelde tijdens de Risorgimento (eenwording) van het huidige Italië.

De Giro kwam één keer eerder aan in Iseo. Het was de Spanjaard Santago Lazcano – een jaar eerder nog vijfde in het eindklassement – die in 1974 de grootste zege uit zijn loopbaan wist te boeken, voor wielergrootheden José Manuel Fuente en Roger De Vlaeminck. Lang heeft hij niet kunnen genieten van deze hoogdag; hij kwam in 1985 op slechts 38-jarige leeftijd om het leven bij een motorongeluk.

Weer en TV
Er zal woensdag nagenoeg geen wind staan in Iseo. Met een temperatuur van 24 graden zal het klam worden en liggen onweer en regenbuien op de loer. Eurosport 1 zendt de etappe vanaf 13:00 uit

Het Algemeen Klassement

1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 66:39:14
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:56
3 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 3:11
4 Froome Christopher Team Sky 3:50
5 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 4:19
6 Dennis Rohan BMC Racing Team 5:04
7 Lopez Miguel Angel Astana Pro Team 5:37
8 Bilbao Pello Astana Pro Team 6:02
9 Carapaz Richard Movistar Team 6:07
10Bennett George Team LottoNL-Jumbo 7:01



Cecchini 22 mei 2018 21:32
Fiorenzo Magni.



De Italiaanse ex-wielerkampioen Fiorenzo Magni is op19 oktober 2012 op 91-jarige leeftijd overleden. Magni kreeg de bijnaam ‘Leeuw van Vlaanderen’ omdat hij als enige de Ronde van Vlaanderen drie keer op rij (1949-1950-1951) won.

Magni, geboren op 7 december 1920 in Vaiano, deed meer dan de Ronde van Vlaanderen winnen. In eigen land was hij ook drie keer de beste in de Giro (1948, 1951 en 1955). Bij zijn laatste eindzege in 1955 was hij al 35 jaar, wat hem nog altijd tot oudste winnaar van de Italiaanse wielerronde maakt. Naast Fausto Coppi en Gino Bartali was hij een van de boegbeelden van het Italiaanse wielrennen.

Fiorenzo Magni won nooit de Ronde van Frankrijk. In de Tour van 1950 zag alles er nochtans goed uit: na de twaalfde rit droeg hij de gele leiderstrui. Daarna verdwenen hij en zijn ploegmaats uit de wedstrijd omdat Gino Bartali werd aangevallen door Franse supporters omdat zij hem als de verantwoordelijke beschouwden voor een valpartij van ‘hun’ renner Jean Robic.

Il Leone delle Fiandre stond bekend als een vechter en een doorbijter. In de Giro van 1956 brak Magni zijn sleutelbeen, maar gaf niet op. Hij probeerde de pijn te verbijten door zijn tanden op een lint te klemmen, waarvan het andere einde was vastgemaakt aan zijn stuur. Zo kon hij zijn gekwetste schouder een beetje ontlasten. In het algemene klassement moest hij enkel Charly Gaul laten voorgaan.

Dichter Willie Verhegghe (65) herinnert zich Magni als volgt in het boek ‘Door de Muur’:

‘Zondag 1 April 1951, de Ronde van Vlaanderen stormt door onze straat in Denderleeuw, als vierjarige kleuter kijk ik naar besmeurde mannen met blote benen, bibberende monden, blauwe handen. Op fietsen. In mijn straat waar de kasseien blinken als duizend in de grond geduwde kale schedels. Nog een goeie dertig kilometer tot de eindmeet, maar de wedstrijd is al gereden.Ik zie hem, een man van ijzer op een fiets van staal, een Caesar, de uit Firenze overgewaaide kale Fiorenzo Magni, op weg naar zijn eeuwige roem.’
Fiorenzo Magni is samen met Achiel Buysse, Eric Leman, Johan Museeuw en Tom Boonen mederecordhouder van de meeste overwinningen (drie) in de Ronde van Vlaanderen.


Op 7 december zou hij 92 jaar worden. (Uit het Nieuwsblad van 20 oktober 2012)



Ronny de Schepper een fanatieke Belgische blogger besteedde de volgende woorden aan Fiorenzo.

Over de doden niets dan goeds. Meermaals heb ik reeds gesteld dat ik het op het eerste gezicht met die stelling eens ben. Maar de waarheid heeft uiteraard ook haar rechten en dan heb ik het meer bepaald over Fiorenzo Magni, die 6 jaar geleden is overleden. En uiteraard heb ik het dan niet over zijn prestaties als renner, want zijn palmares spreekt voor zichzelf, zoals men hiernaast kan lezen op een knipsel uit Het Nieuwsblad. Maar er is nog een ander, “extra-sportief” element en aangezien niemand, maar werkelijk niemand, het erover heeft, wil ik het dan toch maar even hebben op het merkwaardige ontbreken van het jaartal 1946 bij het overzicht van zijn ploegen…

In dat jaar werd Magni immers geschorst voor zijn fascistische sympathieën. Hoe het naoorlogse Italië werd verscheurd in voor- en tegenstanders van Il Duce, is lang en het breed uitgelegd in artikelen over “Fausto Coppi versus Gino Bartali“, waarbij de voorstanders van Mussolini zich aan de kant van Bartali schaarden en de linkse tegenstanders aan de kant van Fausto Coppi (*). Ik leg er echter ook uit dat dit een kwestie van “perceptie” was, want in werkelijkheid stemden beide renners voor dezelfde partij, de Democrazia Cristiana, de rechts-conservatieve christelijke partij, rechts dus, inderdaad, maar niet extreem-rechts (al kan ik me niet voorstellen dat Coppi na zijn echtelijke problemen nog voor de DCI zal hebben gestemd). Maar niet zo dus bij Fiorenzo Magni, die blijkbaar openlijk voor zijn fascistische sympathieën uitkwam, wat tot dat jaar schorsing heeft geleid.

Magni, Coppi, Bartali


Magni’s successes on the bike followed controversy relating to his fascist sympathies during World War II and his continued loyalty to Mussolini in the wake of the Italian army’s 1943 armistice and during the subsequent civil war.
In 1947, Magni was tried for his alleged part in an incident on January 3, 1944 at Valibona in the Apennines in which a number of partisans were killed. Suspended from cycling and facing 30 years’ imprisonment, Magni was subsequently cleared, and among those to testify in his favour was his fellow Tuscan rider Alfredo Martini, who had fought on the partisan side during the conflict.
In his 2011 book Pedalare, Pedalare! however, John Foot paints a more nuanced picture of Magni’s actions during the war, pointing to documents that commended Magni for “providing notable service to the cause of liberation” in Monza in 1945. Asked about the matter in 2011, Magni simply said that “your own conscience is what counts.” (Cyclingnews)

Is dit nu opzettelijk door mijn vroegere confraters onder de mat geveegd? Het zou kunnen, maar dan wel enkel omwille van dat principe “over de doden…” denk ik, ik zoek er geen echte politieke redenen achter. Ik denk ook dat we nu in een tijd leven, waarin die ideologische tegenstellingen allemaal veel minder belangrijk zijn geworden en ook niet veel meer betekenen. En daarbij is er nóg een mogelijkheid: het historisch perspectief is zeer vernauwd. Zo heb ik ook nergens iets gelezen over het échte belang van Fiorenzo Magni, namelijk dat hij in 1954 de eerste extra-sportieve sponsor heeft binnen gebracht in het wielrennen (Nivea). Dàt heeft een revolutie betekend!

Fiorenzo Magni werd door zijn temperament ook de “Leeuw van Vlaanderen” genoemd, niet enkel omdat hij de Ronde van Vlaanderen driemaal won, maar ook omdat hij dat bijna alleen deed met zijn agressiviteit en zijn moed.

(*) Hoe ingewikkeld het allemaal ligt, kan eveneens aan de hand van Fiorenzo Magni worden geïllustreerd. Eén van zijn trouwste knechten was immers Mario Baroni, maar dat was dan weer de oudere broer van Vasco Baroni, die bij de amateurs nog voor de ploeg van het communistische L’Unità heeft gereden! (Mario zelf dus misschien ook wel.)






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2018 21:49 door Cecchini.
Slimmerd 22 mei 2018 22:22
DNS Campenaerts
Tjappie2 22 mei 2018 22:58
Oh, dat is, afgaande op de foto's, vast weer een prachtig stukje geworden! Ik bewaar hem voor morgen bij de koffie. Maar Fiorenzo Magni, dat wordt magnifiek leesvoer. Nogmaals thanks (of moet ik grazie zeggen) Cecchini.
Sjorsoll 22 mei 2018 23:42
Denken jullie dat Dumoulin gaat rijden voor een podiumplek of om te winnen? Als in: gaan Sunweb en Tom misschien nog ergens een alles of niets truc proberen uit te halen en mag dat dus ten koste gaan van een podiumplek?

Normaal zou je zeggen nee, het krachtsverschil is op dit moment duidelijk. Maar Tom heeft al eens gewonnen. En misschien moet Yates wel poepen.
Tjappie2 23 mei 2018 00:11
Ik hoop dat ie rijdt om te winnen. En dat levert bovendien de beste koers/tv op. En of het ten koste gaat van een podiumplek? Ik denk dat in vrijwel elk scenario (coups van tegenstanders/poepincidenten daargelaten) minimaal die derde plek wel in de pocket zit. Knallen Tom!
Horsie is back 23 mei 2018 00:52
Natuurlijk rijdt hij om te winnen, maar net als alle roofdieren wil hij eerst weten of het moment daar is.
Hij heeft een geweldige uitgangspositie voor de tweede plaats.
Yates gaf trouwens ook aan defensiever te gaan rijden.
predator 23 mei 2018 06:22
Ik vrees dat de koers nu doodbloedt. Yates wacht in het wiel van Dumoulin en knalt er dan nog een paar keer overheen.
Sub Culture 23 mei 2018 07:43
Ik zie Froome nog wel een alles-of-niets offensief opzetten.
Die kan het allicht weinig schelen of hij derde of zevende wordt.
Dumoulin kwam om de Giro te winnen, zou leuk zijn als hij ook eens iets zou ondernemen, maar snap anderzijds ook wel als hij eerder behoudsgezind koerst om de tweede plaats te consolideren, want tegen Yates valt vooralsnog niks te beginnen bergop.
ton duk 23 mei 2018 08:17
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vrees dat de koers nu doodbloedt

Ik hoop het, ben wel tevreden met deze 2e plek Dumoulin
Als we (Ger,Luijt en ik) met Gesink nog een rit kunnen kapen ,hebben we een succesvolle Giro achter de rug !
gr
Orakel 23 mei 2018 08:47
Sunweb neutraliseerde afgelopen zondag een coupe poging van Sky. Dat lijkt in te houden dat een tweede plek verdedigd wordt.
Curzio 23 mei 2018 09:07
Dan probeert 'ie het een keer bergaf. Of gewoon druk zetten, isoleren en hopen dat er iets gebeurt, mechanische pech of slippertje (op z'n Contadors in de Vuelta vorig jaar).

Ik hoop dat 'ie blijft gaan voor de winst. Maar Dumoulin straalt uit dat hij er eigenlijk niet meer in gelooft.
merijntje mortirolo 23 mei 2018 09:12
-
Dat laatste ben ik niet met je eens. Hij straalt eerder realisme uit, als in: zoals het er nu naar uit ziet valt er tegen Yates niet veel te beginnen, maar als ik een mogelijkheid zie zal ik hem grijpen.

Voor de rest: tweede in de Giro is fucking fantastisch. Al is het achter een (redelijk plotseling) wonderbaarlijk sterk iemand en heb je hem het jaar ervoor gewonnen.
Sub Culture 23 mei 2018 09:16
Ik vind de suggestieve ondertoon in je laatste zin niet correct.

De evolutie van Simon Yates als ronderenner is er toch geleidelijk aan gekomen?
2 jaar terug goed klassement in de Vuelta, vorig jaar in de Tour sterk klassement.
Dan weet je dat hij in staat is om drie weken op hoog niveau te presteren en dat hij podiumkandidaat was voor aanvang van de Giro.
Zo plotseling vind ik dat allemaal niet.

Dan vond ik pakweg de bijna Giro zege van Kruijswijk veel plotselinger, waarmee ik voorts niks insinueer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 09:19 door Sub Culture.
merijntje mortirolo 23 mei 2018 09:19
-
Okee, sorry. Lance Armstrong was ook vierde in de Vuelta en won toen zeven de keer de Tour.

Best een logische ontwikkeling inderdaad.
Luijt 23 mei 2018 09:24
Ik vind het wel een zeer correcte insinuatie.
Fashionisto 23 mei 2018 09:34
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denken jullie dat Dumoulin gaat rijden voor een
> podiumplek of om te winnen? Als in: gaan Sunweb en
> Tom misschien nog ergens een alles of niets truc
> proberen uit te halen en mag dat dus ten koste
> gaan van een podiumplek?
>
> Normaal zou je zeggen nee, het krachtsverschil is
> op dit moment duidelijk. Maar Tom heeft al eens
> gewonnen. En misschien moet Yates wel poepen.

'Alles of niets'-aanvallen zijn (nog) niet het domein van Dumoulin. Van geen enkele renner hoog in het klassement. De koers ontbeert een 'game changer' (sorry) à la Contador, Nibali, de Schlecks en Vinokourov om voor 'spettacolo' te zorgen (waarvan een Dumoulin eventueel zou kunnen profiteren). Aru komt nog enigszins in de buurt van deze mannen, maar zijn klassement doet er niet meer toe. Ook is een sterke ploeg nodig, maar laat het nu het geval zijn dat de ploeg die het meest geschikt is voor een hinderlaag de ploeg van de leider is. Bovendien is een geslepen ploegleider vereist: geen idee wie daarvoor in aanmerking komt. Mijn hoop is gevestigd op de wispelturige Froome en zijn eveneens wispelturige ploeg. Echter de bergetappes die komen lijken zich in eerste instantie niet te lenen voor tactische onderonsjes, tenzij etappe 19 van Torino naar Bardonecchia.
JW 23 mei 2018 09:56
"Podiumkandidaat" is een rekbaar begrip.
Voor de goede orde: vóór de start van deze Giro werd Yates niet tot de belangrijkste kandidaten voor het podium gerekend.
Kijk b.v. de VSS er nog maar eens op na. Hij wordt vrijwel nooit bij de eerste drie genoemd.

Er is al heel veel over gedelibereerd laatste week, maar het optreden van Yates is op zijn minst een grote verrassing. Wonderbaarlijk.
Niks mis mee om dat te zeggen.
Luijt 23 mei 2018 10:10
Door het cursief te schrijven bedoelde Mm er wel degelijk wat mee dunkt me (en hoop ik).
Tinuz 23 mei 2018 10:21
S. Yates speelt ermee. In dit toch sterke deelnemersveld, in een grote ronde, zonder dergelijke adelbrieven te kunnen overleggen. Want hij was uiteraard een talent en reed regelmatig mooie uitslagen maar zeker niet van het niveau dat hij nu al ruim 2 weken etaleert.
Het is mijns inziens dan ook logisch dat er vraagtekens geplaatst worden bij deze superieure SYates die tevens een dubieuze TUE geschiedenis heeft.
Heisenberg 23 mei 2018 10:23
Voor LottoJumbo is de opdracht vandaag simpel: Battaglin en/of Bouwman mee in de vroege vlucht. Als dat niet lukt: werken voor een massasprint.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 10:25 door Heisenberg.
Heisenberg 23 mei 2018 10:24
Wonderbaarlijk vind ik het niet. De overmacht (drie ritzeges en nog eens zes top-7-klasseringen) vind ik wel heel bijzonder.

    [*]Yates reed al eens een goede Vuelta en Tour, won dit jaar een rit in Catalonië en in Parijs-Nice. In die rondes werd hij ook 4e en 2e in het eindklassement.
    [*] Vooraf werden vooral Dumoulin en Froome de beste kansen toegedicht. Dumoulin staat nog binnen een minuut en Froome is erg wisselvallig. Bij beide renners vraag ik me af of de Tour eigenlijk niet het hoofddoel is.
    [*] Superman Lopez blijkt uiteindelijk ook maar een mens en dan ook nog eens een mens die redelijk vaak te maken krijgt met pech of valpartijen.
    [*] De kans dat Pinot, Aru, Pozzovivo de ronde zou winnen, achtte ik kleiner dan de kans dat Yates (of zijn ploeggenoot Chaves) zou winnen.
Bromertà 23 mei 2018 10:56
"Maar laten we niet te ver van Zoetemelk verwijderd raken: dit is de derde week van de Giro, en in de derde week is Rome veel verder weg dan in de eerste. "

column Peter Winnen
JW 23 mei 2018 11:22
Je hebt enig recht van spreken, want je was de enige prikker die Yates 4 sterren gaf. De meerderheid van de prikkers gaf Yates zelfs minder dan drie sterren.
Wat m.i. veel zegt over de inschatting van de capaciteiten van Yates in een drieweekse ronde.
Sub Culture 23 mei 2018 11:24
Of over het kennersoog van de doorsneeprikker
Fashionisto 23 mei 2018 11:32
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> DNS Campenaerts

De beste man stapt doodleuk af nu zijn tijdritje is geweest, want...hij moet zich voorbereiden op tijdritten in de Dauphine. Het is toch wel een beetje treurig dat Lotto-Soudal Campenaerts alle ruimte geeft (lees: een koers van drie weken waar bij sommige ploegen fel om de plekken wordt gestreden) om op twee dagen suboptimaal te presteren. En hem vervolgens ook de keuze geeft om af te stappen! Zijn er geen jonge talenten bij de ploeg die zo'n grote ronde beter kunnen gebruiken?
Luijt 23 mei 2018 12:10
Voor diegenen die niet de moeite nemen het stuk van Winnen te lezen, dit citaat:

"Ik bestudeer het tijdritparkoers vanuit Trento. Een beeld popt op van de rit naar Trento, toen. Mijn ploegmaat Allan Peiper hapt in een stopverfachtige mueslireep en verliest zijn plaatje met vier kunstige voortanden. Hoe hij abrupt in de remmen knijpt, omdraait, en er alleen nog maar getuige van kan zijn hoe de fijne prothese wordt vermalen onder de wielen van de eerste volgauto.

Zo mooi en onbetekenend, maar wat verstopt drama."

Lachend icoon
JW 23 mei 2018 12:17
Prima.
Maar noem me dan ook de "respectabele" bronnen die Girowinst van Yates voorspelden.
Eazster 23 mei 2018 12:18
Volgens mij weet je dan niet wat het woord Wonderbaarlijk betekent. Een wonder dat gebeurd. Verder nog eens een wonder gezien behalve dan nu dat van meneer Yates? De openbaring van Jezus 3 dagen gelden met pinksteren?
Eerder opmerkelijk. Yates gewoon een steengoed renner die de afgelopen jaren in verschillende rittenkoersen gewoon erg goed meedeed en nu in een ronde die hem vooralsnog erg goed ligt een stap voorwaarts zet. Verder niks verdacht aan hoor, sterretjes in de VSS geven juist aan dat het goed mogelijk is dat hij deze Giro wint.
Tjappie2 23 mei 2018 12:34
Doet me denken aan de beelden van Erik De Vlaeminck die ooit (ik meen zelfs op een wk) tijdens een veldrit terugkeerde op zijn schreden om zijn gebit uit de modder te vissen.

Ik ben overigens te jong om Erik De Vlaeminck zelf te hebben zien koersen.
Tjappie2 23 mei 2018 12:36
Voor iemand die zich Eazster noemt is het verdedigbaar dat hij (of zij) Pasen en Pinksteren door elkaar haalt. smoking smiley
Horsie is back 23 mei 2018 12:52
Wonderbaarlijk zou het pas zijn als P&P op één en dezelfde dag zouden vallen.
Tjappie2 23 mei 2018 12:58
Pinot & Pozzovivo?
Eazster 23 mei 2018 12:59
Oke ik haal hier waarschijnlijk wat zaken door elkaar,maar you get the drift.
Welke apostelen zullen er vandaag op uit gestuurd worden? Een good Oomen?
JW 23 mei 2018 13:36
Officiële start vertraagd doordat veel renners al voor de startvlag op het asfalt zijn getuimeld.
Zenuwen ?
Heisenberg 23 mei 2018 13:42
Eerste 12 km waren bergop. Viviani zal blij zijn dat de helft er al op zit voordat er gekoerst wordt.
Sjorsoll 23 mei 2018 13:47
Toen hopende dat Dumoulin na de tijdrit de roze trui zou hebben.

Ik reken ook niet echt op een coupe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 13:48 door Sjorsoll.
shake 23 mei 2018 13:51
Middelvinger van LLSG voor ....?
rustdag 23 mei 2018 13:52
Oomen wil er ook vandoor
JW 23 mei 2018 13:54
Trok een groepje weg uit het peloton.
Maar toen doken ze weer de tunnel van de break in.
Je weet nooit hoe het na de tunnel is...
Erik S. 23 mei 2018 13:54
Het is echt spannend, laten we naar een reclame gaan.
JW 23 mei 2018 13:59
vluchtgroep heeft 30 sec.
Oomen zit er niet bij.
Wèl 2 man van Sky
JW 23 mei 2018 14:05
42 sec.
Viviani is gelost, en vier man van Bora houden het peloton op snelheid.
Heisenberg 23 mei 2018 14:07
Ook Van Poppel, Van Hoecke, Lindeman, Van Emden en Bouwman horen bij de gelosten.
Sub Culture 23 mei 2018 14:10
De koplopers:
Puccio en De la Cruz (Sky), Visconti (Bahrain), Villella en Sanchez (Astana), Ciccone (Bardiani), Cattaneo en Gavazzi (Androni), Jauregui (AG2R), Neilands (Israel), Fernandez (Movistar), Reichenbach (FDJ), Brown (EF) en De Marchi (BMC)
JW 23 mei 2018 14:10
Sterke kopgroep die heel goed samenwerkt.
Tegen vijf man van Bora die nu versterking krijgen van de ploeg van Aru.

46 sec.
Andere Peter 23 mei 2018 14:13
Erg eens met Sub. Yates zet een fraaie vervolgstap waar op zich niets verdachts aan is. Hoeveel gelijkmatiger wil men het hebben? Zelden zie je een ronderenner 12e - 8e - 5e - 3e - 2e - 1e worden.

''Hij speelt ermee'' moet niet overtrokken worden. Zulke verzuchtingen zie je wel vaker op het moment van berusting. Yates moet heus diep gaan. Is alleen elke dag bergop een fractie beter dan de andere toppers. Dat hij stabiel kan zijn over 3 weken, was al bekend. De twijfel die daarover de afgelopen weken werd gezaaid kwam vooral voort uit wishful thinking.

Gewoon een prima, terechte rondewinnaar. Ik ben Dumoulinfan. Maar als hij hier in de tijdritten een minuut extra zou hebben gepakt en met aanklampen in de laatste dagen de Giro zou winnen, dan zou ik dat onbevredigend vinden. Yates is deze 3 weken completer. Dumoulin die moet toezien dat Yates beter is, dat is niet gekker dan Nibali die moet toezien dat Kruijswijk beter is. Ik heb toen niets van dit type insinuaties gelezen.

Ik zeg niet dat Yates brandschoon is. Ik zeg dat de argumentatie via zijn prestatiecurve een zwaktebod is.
JW 23 mei 2018 14:14
38' !
Ze gaan het dichtrijden.

Mooi begin van de etappe !
JW 23 mei 2018 14:16
Ik zeg niet dat Yates een dopinggebruiker is.
Ik zeg wèl dat zijn presteren in deze Giro door heel weinig mensen was voorspeld.
Ondanks dat ze het nu heel logisch vinden...
JW 23 mei 2018 14:18
Nog maar 123 km te gaan, en nog maar 23"voor de kopgroep.
Andere Peter 23 mei 2018 14:18
Noem mij respectabele bronnen die Roche Giro + Tour + WK zagen winnen. Of die Kruijswijk zó dominant zagen zijn in de bergen. Of die Hesjedal op één plaatsten. Je kunt zo echt uren doorgaan. De Tour van Sastre? De 2e plaats van Ullrich achter Riis?

In een fase waarin één renner er bovenuit steekt, zijn Rondezeges aardig voorspelbaar. In tussenjaren met veel kandidaten hebben wielervolgers nogal de neiging de voorspelbaarheid van een rondezege te overschatten. Valt meestal niet zo op omdat je 3 weken de tijd hebt om je verwachtingen geleidelijk bij te stellen.
Remko 23 mei 2018 14:20
En vergeet niet dat Dumoulin eigenlijk gewoon heel goed bezig is. Zonder deelname van Yates (ja, ik weet, als, als, als) zou Dumoulin gewoon met de roze trui en een 'straatlengte' voorsprong op een sterkt deelnemersveld de laatste paar dagen van de Giro ingaan. Maar ja, er doet een hele sterke outsidert mee, dat gebeurt nou eenmaal af en toe in GT's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 14:22 door Remko.
JW 23 mei 2018 14:21
Nog 5 sec.

Het achtervolgende peloton is maar een man of 40.

Onduidelijk is welke klassementsrenners op achterstand zitten !
rustdag 23 mei 2018 14:25
ik zie nergens meer een Jumbo shirt?
Heisenberg 23 mei 2018 14:26
Bennett, Battaglin, Gesink in de groep Froome, Lopez, Dennis. De andere vijf daar nog achter.
Fcdh 23 mei 2018 14:30
Lotto Jumbo neemt een snipperdag zo te zien?
JW 23 mei 2018 14:30
Peloton is inmiddels weer een stuk groter, met nog een groep daar dicht achter.
Veel TLJ daarbij.

Demarrages blijven maar doorgaan.
Fashionisto 23 mei 2018 14:34
Een groep van dertig man vooruit.
Heisenberg 23 mei 2018 14:34
Kopgroep gaat dus rijden voor de overwinning. QuickStep en Bora hebben nu een mannetje mee. Heel matig optreden van Lotto-Jumbo vandaag.
JW 23 mei 2018 14:35
Verschil balanceert nu een tijd rond 30 sec want peloton blijft doorrijden
JW 23 mei 2018 14:36
Formolo zit bij de vluchters
Luijt 23 mei 2018 14:40
Ik zeg ook niet dat Yates brandschoon is; en ik zeg dat ie een verdachte prestatiecurve heeft; en dat ie op Gewiss-achtige wijze stoïcijns klimt, waar anderen lijken te spartelen; en ik zeg dat ik dat ook bij pak 'm beet VDB en Ricco en Thomas Dekker zag; maar verder zeg ik niks.
Heisenberg 23 mei 2018 14:43
Trek en Katusha hebben niemand mee en gaan achtervolgen. Lotto en Lotto hebben niemand mee en vinden het wel best zo?
JW 23 mei 2018 14:44
Twee man vooruit.
20 daarachter.

Maar nu maakt Trek tempo in het peloton.
Weer onder de 30 sec
JW 23 mei 2018 14:46
Nog 100 km en 2 leiders hebben 20

De rest weer bijgehaald door peloton.
Dat wordt vroeg thuis !
Andere Peter 23 mei 2018 14:48
Dat is insinueren. Het hoeft geen directe beschuldiging te zijn om een insinuatie te zijn.
JW 23 mei 2018 14:51
Gruppo compacto !
Fcdh 23 mei 2018 14:52
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lotto en Lotto hebben niemand mee en
> vinden het wel best zo?

Beide ploegen hebben een ritzege op zak en daarmee is hun Giro min of meer geslaagd.
Mis de laatste week wel wat peper bij de Jumbo mannen. Het oogt allemaal wel heel vrijblijvend zoals zo'n Gesink rond aan het rijden is man man.
Luijt 23 mei 2018 14:55
Klopt, dat is insinueren. En dat is niet zo erg hoor.
Luijt 23 mei 2018 14:56
Top gereden van Lotto Jumbo dus. Nog geen krachten verspeeld!
Horsie is back 23 mei 2018 15:01
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zeg ook niet dat Yates brandschoon is; en ik zeg dat ie een verdachte prestatiecurve heeft; en dat ie op Gewiss-achtige wijze stoïcijns klimt, waar anderen lijken te spartelen; en ik zeg dat ik dat ook bij pak 'm beet VDB en Ricco en Thomas Dekker zag; maar verder zeg ik niks.

Dat Luijt regelmatig de grens overgaat en her en der wat woordjes oppikt, moge als bekend te worden verondersteld. Scheisse.
Ik vraag me dan wel weer af wat stoïcijns klimmen is. Betekent dat geen emoties tonen en niet veel praten. De blik op oneindig gericht op de stip aan de horizon?
Is de Vo2 max van een stoïcijnse rijder per definitie hoger dan die van een niet-stoïcijnse rijder?

Ik moet toegeven, dat dat Gewiss-achtige door Luijt wel goed is getroffen. Wie herinnert zich niet de uitbeelding van I want to hold your hand of Let's move the same leg forward. Waarlijk stoïcijns, dat weer wel.
Luijt 23 mei 2018 15:05
Goed dat je je af en toe ook iets lijkt af te vragen. Het was een verwijzing naar het verhaal van Peter Winnen in de Volkskrant.
Paarden zijn geen fietsers, dat blijkt maar weer eens.
Sub Culture 23 mei 2018 15:10
Ben je daar zeker van?







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 15:11 door Sub Culture.
JW 23 mei 2018 15:16
Natuurlijk.
Eerst het bordje van een ander....winking smiley

Nog 80 km, en een groepje van 8 heeft zo'n 25 sec voorsprong op het peloton. Met Poels erbij, en Elissonde.
JW 23 mei 2018 15:21
En alsof het nog niet spectaculair genoeg is regent het nu tijdens de afdaling pijpestelen..
JW 23 mei 2018 15:26
Nog 70 km en de 8 voorop hebben nog maar 20".
Bora leidt de achtervolging.
Horsie is back 23 mei 2018 15:31
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed dat je je af en toe ook iets lijkt af te
> vragen. Het was een verwijzing naar het verhaal
> van Peter Winnen in de Volkskrant.
> Paarden zijn geen fietsers, dat blijkt maar weer
> eens.

Nice, zou Onslow zeggen.
Peter Winnen schrijft: Het is eerder een stoïcijn in een grot dan een gems op de richel.
JW 23 mei 2018 15:32
M.Scott doet volop mee met Bora. Nog maar 8 sec.
Waarom M.Scott zo rijdt is me niet duidelijk. Ploegenklassement ?
JW 23 mei 2018 15:35
Nog 65 km en alles weer samen.
(Vermoeiende etappe, ook voor kijkers...)
JW 23 mei 2018 15:50
Nog 55 km en het nieuwe kopgroepje (Sanchez, Poels, De Marchi en Hermans) heeft tijdens de laatste afdaling van de dag nog 8 sec over.
Gelukkig is het nu weer droog.
JW 23 mei 2018 15:53
Eén break verder hebben de vier plotseling 35", Dat gaat snel.
Bora is weg van de kop, M.Scott leidt weer voorop.
Nomath 23 mei 2018 15:54
Kan het zijn dat er bij een windtunneltest is vastgesteld dat een stoppelbaardje de stroomlijncoefficient verbetert?
rustdag 23 mei 2018 16:01

Laatste kilometers
JW 23 mei 2018 16:01
Primeur van de dag: voorsprong groeit boven de minuut.

Zag ik nu een LTJ-er op kop van het peloton ? Helaas, tijd voor een break sad smiley
Slimmerd 23 mei 2018 16:03
Laten het gaan tot een 2 minuten lijkt het, Bora gaat wel hulp krijgen van LottoNL, Trek en Bahrein
JW 23 mei 2018 16:05
Mooi die samenwerking tussen landgenoten.
Dumoulin komt achterin het peloton aansluiten, met Van Poppel in zijn wiel.
Bromertà 23 mei 2018 16:06
Poels is bezig om op kousenvoetjes de toptien in te schuiven.
De motards zijn ook goed bezig weer vandaag.
Bromertà 23 mei 2018 16:07
Ook Gesink ramt bijna een motard.
Sjorsoll 23 mei 2018 16:10
Waarom waren ze uit het peloton dan?
Bromertà 23 mei 2018 16:11
Alles bij elkaar wordt 't een dag van de breuken. Altijd lastig voor de grote groep.
JW 23 mei 2018 16:12
Dumoulin plaspauze of lekke band, kwam relaxed er weer bij. Van Poppel zat volgens mij op achterstand.
Bromertà 23 mei 2018 16:14
Gesink op kop, met de handen op de remgrepen. En hij is al zo groot.
Sjorsoll 23 mei 2018 16:16
Bromertà 23 mei 2018 16:17
Twee Bardiani's hangen tussen wal en schip, maar 't zijn Italianen dus de camera is erbij. Viviani sprokkelt puntjes.
Bromertà 23 mei 2018 16:18
Effuh boodschappen doen. Tot zo. Tot zo.
Bromertà 23 mei 2018 16:25
Er bungelt een zware zak aan de nek van Poels.
Slimmerd 23 mei 2018 16:25
Nog 27 km, slechts 52" voor de vier koplopers
Bromertà 23 mei 2018 16:27
De groep van vier gelooft er zelf ook niet in. 41"
Bromertà 23 mei 2018 16:28
"We zijn zo terug."
Heeft u al een keuken?
Bromertà 23 mei 2018 16:33
We zagen de broer van Vintsjensjoo passeren. Achteraan, ergens, betekenisloos.
Bromertà 23 mei 2018 16:35
Hè hè, Wout is weg. Terug gezakt in de bek van 't peloton. De gele jongens blijven werken. Voor weer een kansloze sprint?
Bromertà 23 mei 2018 16:36
Ook Hermand geeft er de brui aan.
Anony 23 mei 2018 16:38
Ik gun het Danny, maar het zal vast weer Elia of Sam worden.
Pyama 23 mei 2018 16:39
Nu lijk je op Wuyts en co. Antonio heeft in de Vuelta en Lombardije al eens behoorlijk op kop gereden.
Bromertà 23 mei 2018 16:40
Anony 23 mei 2018 16:40
Regen in de laatste 16 kilometer.
Fashionisto 23 mei 2018 16:44
Het olijke duo Sanchez en De Marchi: hoe vaak zijn ze al samen ten strijde getrokken in deze Giro?
Slimmerd 23 mei 2018 16:45
Laatste vluchters gegrepen, nog 11km
Slimmerd 23 mei 2018 16:45
Debusschere laat ondertussen het peloton gaan, benieuwd of die nog terugkeert voor de sprint
Bromertà 23 mei 2018 16:49
Nog een kort klimmetje, waar de zon schijnt. Aan de meet: regen.
Bromertà 23 mei 2018 16:49
Brambilla versnelt met in het wiel, jawel, Gesink.
merijntje mortirolo 23 mei 2018 16:51
Slimmerd 23 mei 2018 16:52
Daar is de rittenkaper in zijn eerste ontsnapping, nu nog 6 km wieltjesplakken en dan Stybar kloppen in een sprint...
Slimmerd 23 mei 2018 16:52
Noodweer aan de streep!!!
Bromertà 23 mei 2018 16:53
Alles weer bijeen.
Slimmerd 23 mei 2018 16:54
Lammertink nu ten aanval, minder dan 5km nog
Slimmerd 23 mei 2018 16:54
Mitchelton-Scott voert peloton aan, 7" voor Lammertink.

Nog 4 km
Sjorsoll 23 mei 2018 16:54
Jammer dat Gesink en de rest van het groepje niet door konden. Lammertink nu.
Eazster 23 mei 2018 16:54
Hopelijk nu wat vertwijfeling in het pelton,dan heeft Lammertink een kleine kans met al het bochtwerk.
Bromertà 23 mei 2018 16:55
Lammertink heeft een gaatje van 7". De verzuring is bijna zichtbaar.
Slimmerd 23 mei 2018 17:00
1. Viviani
2. S. Bennett
3. Bonifazio
4. D. van Poppel
5. Debusschere
6. Sbaragli
7. Drucker
8. Modolo
9. Vendrame
10. Goncalves



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 17:02 door Slimmerd.
Eazster 23 mei 2018 17:01
Wad deed van Poppel? Aangaan vanuit het wiel van Viviani ,die hem fluitend bij hield. Bennet kwam nog heel snel van ver aan de linkerkant,maar wel te laat.
Eazster 23 mei 2018 17:02
Het zal geen onomstoten wet zij hoor,maar moet je de man op kop niet altijd zelf laten aan gaan ,om dan te remonteren.
Slimmerd 23 mei 2018 17:03
Bennett benutte uitstekend Bonifazio, die ook van ver sterk op kwam.

Van Poppel met te weinig man in de finale en zelf te vroeg willen gaan.
Anony 23 mei 2018 17:03
Heel knappe slotfase van Quick Step. Uitstekend werk van Stybar en Sabatini.

Viviani is tot nu toe dé sprinter van het seizoen. Intrinsiek niet de strafste, en meer dan waarschijnlijk aan het eind van het seizoen niet de gevoelsmatige nummer 1, maar hij hoort nu wel echt bij de absolute toppers.
Slimmerd 23 mei 2018 17:05
Viviani koerst gewoon waar de rest niet Is, goede voor je zeges.

Eerlijk is eerlijk, 4 op 6 in deze Giro is niet echt onverwacht, maar telt wel lekker aan
Pyama 23 mei 2018 17:08
De zegereeks van Quickstep (4x met een andere sprinter) is dus voortgezet. Op naar de Tour met Jakobsen winking smiley
Slimmerd 23 mei 2018 17:11
Tinuz 23 mei 2018 17:15
LottoNL blijkbaar tevreden met een vierde plek in de massasprint. Danny van P. is niet opgewassen tegen de beste sprinterts.
Sjorsoll 23 mei 2018 17:18
Rustdagje geweest, nu weer drie leuke etappes.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 17:20 door Sjorsoll.
Sjorsoll 23 mei 2018 17:19
Wanny 23 mei 2018 17:40
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bennett benutte uitstekend Bonifazio, die ook van
> ver sterk op kwam.
>
> Van Poppel met te weinig man in de finale en zelf
> te vroeg willen gaan.

Van Poppel komt gewoon snelheid tekort. Zijn er 2 veel sneller. Maar de ploeg is in elk geval lekker bezig geweest vandaag.
Slimmerd 23 mei 2018 17:48
Zijn er minimaal twee sneller, maar om dan al zo vroeg uit het wiel van één van de snellere te vertrekken (met wind op kp volgens de winnaar) is ook niet echt slim natuurlijk.
Curzio 23 mei 2018 19:02
Het optreden van Bora mag je toch ook gerust zelfoverschatting noemen. Ze hadden beter met twee sterke mannen in de vlucht mee kunnen zitten (toegegeven, dat hebben ze ook geprobeerd halverwege, maar bij de eerste en laatste groep niet). Waarom Mitchelton-Scott zich ook met het achtervolgen bemoeide is mij onduidelijk, gewoon wat spelen met de pedalen?
Anony 23 mei 2018 19:15
Hij heeft begin dit jaar genoeg andere toppers geklopt en had voor hetzelfde geld zelfs een Vlaamse klassieker gewonnen.
Sub Culture 23 mei 2018 19:20
'voor hetzelfde geld'..
Hij heeft hem niet gewonnen hé.
Anony 23 mei 2018 19:48
Akkoord, maar ik wil maar duiden dat hij dit jaar toch wel de stap van subtop naar top heeft bevestigd. Die was met Hamburg en Plouay vorig jaar ingezet.
Sub Culture 23 mei 2018 19:53
Hij heeft dit seizoen, itt de voorbije seizoenen bij SKY, een ploeg die helemaal in zijn dienst rijdt, zoals in deze Giro.
Tel daarbij op dat de concurrentie voor hem in deze Giro eigenlijk zo goed als onbestaande is en dan krijg je 4 ritzeges.
JW 23 mei 2018 22:48
Ja, rare ploeg, dat M.Scott.
Als ze ook dat ploegenklassement nog zouden willen binnenhalen kan ik het begrijpen. Sky had 2 man mee voorin.
(ook dat was overigens best opvallend. Normaal geeft Sky toch weinig om dagzeges).

En als het niet om het ploegenklassement was. was het misschien een poging - als ploeg van de leider - om de rust terug te krijgen in het peloton.
Maar dat was vandaag kansloos.
JW 23 mei 2018 22:54
Verschillende grote vluchtgroepen vandaag, met geboren sterke vrijbuiters als LL, De Marchi, op een traject dat ervoor geschikt leek, en dan nòg elke vlucht weer volslagen kansloos.
De enige geslaagde vlucht dit jaar was die van Chaves (en dan nog met dank aan Yates).

Voor de vrijbuiters in deze ronde lijkt het hopeloos om nog een keer te slagen.
Komende drie dagen zal het wel weer voor de klassementsrenners zijn.
Horsie is back 23 mei 2018 23:04
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> De enige geslaagde vlucht dit jaar was die van Chaves (en dan nog met dank aan Yates).

Zo kun je het ook al bekijken. Of verdwaal ik nu in een déjá-vu? smiling smiley
Luijt 23 mei 2018 23:28
Vrijbuiten is een zwaar overschat verschijnsel.

(evenals "de daad", aldus een oude studievriend van me die maar niet aan een vriendin kon komen)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2018 23:28 door Luijt.
Andere Peter 23 mei 2018 23:38
Leuk om je op deze plek weer tegen te komen...
Bromertà 23 mei 2018 23:39
Ik las ook iets over 37cm, dan hou je toch je hart vast. Maar dat ging dacht ik over een ander diersoort.
Massimo 23 mei 2018 23:42
Tenzij het over het formaat van Luijts mee te torsen ego gaat.
Curzio 24 mei 2018 08:28
Binnen willen zijn voor de regen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen