Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 18e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 24 mei 2018 00:54
Stage 18 » Abbiategrasso › Prato Nevoso (196k)



Alle wegen leiden naar Rome, maar voor de overgebleven strijders in deze Giro d’Italia is er maar één route die naar Rome leidt. En die weg gaat nu eenmaal drie dagen achter elkaar door de Alpen. De eerste van drie beproevingen in het hooggebergte is nog een voorproefje, dat op het lijf geschreven lijkt van Tom Dumoulin. Maar ja, er is ook nog ene Simon Yates die zich kiplekker voelt bij aankomsten bergop. Wat kunnen we verwachten op Prato Nevoso? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
De achttiende rit naar de top van Prato Nevoso zal aanvankelijk niet aanvoelen als een zware onderneming. De eerste 130 kilometer door de Povlakte zijn namelijk zo goed als… vlak. Voordat deze kilometers elkaar in rap tempo opvolgen, zal om 12:10 in startplaats Abbiategrasso het startschot worden gegeven. Abbiategrasso, een twintigtal kilometer gelegen van Milaan, is een nog onbeschreven blad als het aankomt op de Giro d’Italia.



De bijna 30.000 inwoners zullen vooral geassocieerd met twee dingen: rijst en veeteelt. Abbiategrasso heeft zich in de voorbije eeuwen namelijk ontwikkeld tot een centrum van rijst- en veeteelt. Wellicht kiezen de renners wel rijst als ontbijt, al is een flink bord pasta eerder aan te raden. Eenmaal het startschot heeft geklonken, gaat het via onder meer Mortara, Roncaglia en Montemagno naar de eerste klim van de dag: de Novello.

Voordat het zover is, mogen er nog ‘ansichtkaart-achtige’ plaatjes worden verwacht van de stad Asti, die na 95 kilometer zal worden bereikt. Vooral de historische binnenstad is de moeite waard, met zijn vele torens en kerken. De stad is ook bekend vanwege de Barbera en Asti; de rond de heuvels van Asti verbouwde witte en rode wijn. Een stad voor de fijnproevers, die op 2 juli en 16 augustus tot leven komt met de Palio. Dat de bekendste paardenrace in Italië – die al gehouden wordt sinds 1287 – uitermate serieus wordt genomen door de lokale bevolking, blijkt wel uit het feit dat de voorbereidingen precies 100 dagen voor de bewuste race van start gaan.

Eenmaal Grinzane Cavour voorbij is het voor de eerste keer klimmen geblazen naar het dorpje Novello. De wedstrijd zal pas echt ontbranden in de laatste vijftien kilometer, als de slotklim naar wintersportoord Prato Nevoso zal worden aangevat. Tweemaal eerder kwam de Giro aan op deze Alpencol. In 1996 had Pavel Tonkov de primeur om er als eerste boven te komen. De uitslag op Prato Nevoso bleek een voorspellende gave te hebben, want de Rus wist twee weken later ook de eindzege op te eisen. Vier jaar later was het Stefano Garzelli die hier naar de ritzege wist te vlammen. Het uiteindelijke verdict in het eindklassement? Juist, het was Garzelli die in Milaan mocht pronken met het roze.



De vraag is of Prato Nevoso opnieuw een blik op de toekomst zal werpen. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,2% over een afstand van 13,2 kilometer is het weliswaar niet de zwaarste col, toch moeten hier wel verschillen kunnen ontstaan tussen de klassementsrenners. In de finale gaat het via een resem haarspeldbochten naar de top, waarin het stijgingspercentage – ondanks het gemiddelde van slechts vijf procent – gevoelig omhoog schiet.

Weer en TV
Bij de start is het 25 graden Celsius onder een bewolkte zon met hier en daar de zon er doorheen. Rondom finishplaats Prato Nevoso is het ongeveer 20 graden Celsius. De wind komt met kracht 2 uit oost-noordoostelijke richting. De tv-uitzending van Eurosport begint om 13.15 uur.

Algemeen Klassement
1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 69:59:11
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:56
3 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 3:11
4 Froome Christopher Team Sky 3:50
5 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 4:19
6 Dennis Rohan BMC Racing Team 5:04
7 Lopez Miguel Angel Astana Pro Team 5:37
8 Bilbao Pello Astana Pro Team 6:02
9 Carapaz Richard Movistar Team 6:07
10 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 7:01
11 Konrad Patrick BORA - hansgrohe 7:13
12 O'Connor Ben Dimension Data 7:33
13 Oomen Sam Team Sunweb 8:05
14 Betancur Carlos Movistar Team 8:56
15 Geniez Alexandre AG2R La Mondiale 9:48





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 10:00 door Cecchini.
Cecchini 24 mei 2018 00:54
Gastone Nencini


De perfecte Girowinnaar

De Ronde van Italië is een ruwe diamant en dus kiest Lidewey van Noord als perfecte winnaar een renner met nonchalance. Over de Giro en het Italiaanse wielrennen schreef Lidewey van Noord (31) vorig jaar met Robert-Jan van Noort het boek Pellegrina. Daarmee waren zij kandidaat voor de Nico Scheepmakerbeker. Eén hoofdstuk is gewijd aan Gastone Nencini. Kunstschilder, kettingroker en de meest gedenkwaardige winnaar in honderd Giro's, aldus Van Noord.

'Misschien is Gastone Nencini voor mij de perfecte Girowinnaar omdat hij allesbehalve perfect was. Dat hoort bij de Ronde van Italië. In de Tour is alles tot in de puntjes geregeld en dan krijg je een tot in de puntjes geregelde winnaar. De Giro is als een ruwe diamant en dat was Nencini ook. Gewoon een man die niet in alles de beste was, maar die wel het beste uit zichzelf kon halen.

'Het gebeurde in 1957. De Luxemburger Charly Gaul droeg de roze leiderstrui toen de Fransen onder leiding van Bobet een coup pleegden tijdens een plaspauze. Gastone Nencini was mee in de aanval en veroverde de eerste plaats met een handvol seconden op Louison Bobet. Met de hulp van Gaul, die boos was op de Fransen, hield hij de voorsprong tot ieders verrassing vast.

'Gastone Nencini had het fysiek van een perfecte winnaar, een mooie man. Maar voor het grote publiek is hij altijd il mistero gebleven, een mysterie. Voor mij spreekt een winnaar dan extra tot de verbeelding. Er gaat veel om in dat lijf, zonder dat je precies weet wat dat is. Zo'n man die tot grootse dingen in staat blijkt, maar er geen show van maakt.

'Nencini was ook een krachtige man, een echte Toscaan, die na de koers doodleuk tegen een dranghek ging zitten om een sigaretje te roken. Daar spreekt een stoer soort nonchalance uit. Er bestaat een beroemde foto uit de Tour van 1960, waarop je hem ziet roken. Hij won die Tour in de afdaling van de col du Perjuret. Roger Rivière, de Franse favoriet, kon het achterwiel van Nencini niet houden.



'Voor mijn boek Pellegrina heb ik zijn weduwe bezocht in Toscane. Boven de bank hing een foto van Gastone Nencini die wordt gefeliciteerd door president De Gaulle. In Frankrijk kreeg hij veel meer waardering dan in Italië. Daar werd zijn eigenzinnigheid juist gewaardeerd. Nencini was een trotse man die zich niets aantrok van alle erecodes in het peloton. Al die ongeschreven regels over ploegdiscipline waren niets voor hem.



'Net als Coppi speelde er in zijn leven ook een buitenechtelijke relatie. Tijdens trainingen kwam Nencini langs een drogist en hij was verliefd geworden op de dochter. Ze waren allebei getrouwd. Maar hij heeft dat, anders dan Fausto Coppi, keurig opgelost. Alles buiten de publiciteit om en drie jaar gewacht tot dat de scheidingen achter de rug waren. Een man met een hoog moreel besef.

'Nu we het er zo over hebben: Gastone Nencini doet me denken aan mijn opa. Dat was ook zo'n stille man, beetje koppig ook, die zijn eigen regels volgde. Misschien dat ik Nencini daarom wel zo'n leuke Girowinnaar vind.'

NB. Wat her verhaal er niet bij vertelt, is dat de bovengenoemde afdaling van de Col du Perjuret tevens het einde betekende van Roger Riviere, de Franse wielerheld in die jaren.


"For Gastone Nencini was the descent what the violin was for Paganini" werd in die tijd vaak gezegd. Rafael Geminiani vertelde ooit, dat als je dood wilt je Nencini moet proberen te volgen in de afdaling. Riviere luisterde niet naar deze adviezen en kwam dus zwaar ten val. De bekende botheid van Nencini werd duidelijk in het commentaar, dat hij achteraf gaf toen hij hoorde van de val van Riviere. "Cést La Vie". Zo onaardig zou de opa van Lideweij toch hopelijk niet zijn geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 01:23 door Cecchini.
Horsie is back 24 mei 2018 01:06
Jammer dat Roglic niet mee doet.
Sub Culture 24 mei 2018 07:44
Laatste Giroweek, hadden ze nu eens 80km van die beginaanloop weggedaan.
Ritje van 116km, stormloop naar de klim.
Luijt 24 mei 2018 10:17
Vandaag gaat Oomen beginnen aan zijn opmars richting top 10.
ton duk 24 mei 2018 10:19
en wie gaat ie dan voorbij ?
gr
Luijt 24 mei 2018 10:23
Dennis, Bennet en nog 1
Frederik D. 24 mei 2018 10:25
Wordt de Prato Nevoso de Prato Nervoso?
ton duk 24 mei 2018 10:48
Dat is optimistisch...
gr
JW 24 mei 2018 10:52
Yates heeft nog drie dagen voor zijn Giro-dip.
Hoeft zich nog niet te haasten, maar moet ook niet te veel talmen.
Fashionisto 24 mei 2018 10:56
Dumoulin heeft eveneens nog drie dagen voor zijn Giro-dip...
merijntje mortirolo 24 mei 2018 10:59
-
Mijn gedacht. Enkel Froome en Aru hebben hem overduidelijk al gehad. Al is Aru's hele Giro een dip. Net als mijn leven, maar dat terzijde.
LD88 24 mei 2018 11:21
Tijdrit ging wel aardig winking smiley
Andere Peter 24 mei 2018 11:25
Prachtig stukje over Nencini, Cecchini. Roger Rivière raakte overigens bij die val in zeer kansrijke positie voor de Tourzege van 1960 verlamd.
Blueprint 24 mei 2018 11:29
Dat wordt een Britse winnaar vandaag.
Tinuz 24 mei 2018 11:40
Ik weet niet of ik het nog wel trek als Simoncelli Yates hier weer met de tegenstand speelt. confused smiley
Eindhovuh 24 mei 2018 12:20
Zijn tijdrit was zijn dip winking smiley
Bromertà 24 mei 2018 12:33
Als de "perfecte winnaar" bestaat dan de Perfecte Renner toch zeker ook? Al is het tussen de oren. Laatst kreeg ik weer een alleraardigst plaagstootje, kopstoten doen paarden niet, van Bob Dylan kenner Horsie is back: dat ie me kon uittekenen. Uiteraard kom ik tijdens de grote ronde altijd aankakken met de stip op de horizon, alias de Perfecte Renner. Wellicht overbodig, maar toch voor degenen die het gemist mochten hebben: dat is een denkbeeldige renner van 74kg (best wel een te forse klimmer eigenlijk - maar wel helemaal op de leest van dé patiënt van Dr Ferrari ) met een FTP ( 4 mmol/l melkzuur uurtje ) van 6,4 w/kg en met een vermogenscurve die exact en ideaal gelijk loopt met de Regel van Riegel. Die Regel stelt dat het vermogen afneemt met de 7 honderdste macht van de tijd.

Tot zover de theorie. Maar nu ga ik dat vertalen naar de slotklim van vandaag; de Prato Nevoso die begint op 648m en eindigt op 1607m, waarbij de weg van 13,95km gemiddeld 6,87% stijgt. Verder gebruik ik uiteraard de huis-tuin-en-keuken natuurkunde om het vermogen van de fietsende mens te berekenen: een optelsom van luchtweerstand, rolweerstand, zwaartekracht en mechanische verliezen. Wie niet weet waar ik het over heb, kan op deze webstek helemaal bijkomen.

Al met al, komt het erop neer dat onderstaande vergelijking opgelost moet worden. Ja, er rolt een tijd uit, want s = v x t, en daarmee kan het vermogen worden berekend. O ja, mechanisch verlies is zo'n 2,4% en m is inclusief bidon, helm, schoenen, reepjes, zweet, bril, etc. hf is de hoogtefactor, die op deze berg 96,35% bedraagt. crr de rolweerstandscoëfficiënt die 0,004. CdA voor de breedgeschouderde veel te grote en zware Perfect Renner is 0,35.





Dus hier is een liefdevol tikkie terug aan Horsie is back, maar anderen mogen 't ook als een uitdaging zien: Bereken de tijd van de Perfecte Renner, en zijn vermogen uiteraard, en voor Yates met 59kg zijn tijd als ie op 96% van het vermogen van de Perfecte Renner presteert.


.

PS. Wiskunde is prachtig.
Heisenberg 24 mei 2018 12:36
Nederland heeft de juiste mannen mee: Ballerini en Cattaneo (Androni), Pfingsten (Bora), Plaza (Israel), Koeznetsov (Katjoesja), Van Emden (Lotto-Jumbo), Boy van Poppel (Trek), Marcato (UAE), Fonzi en Turrin (Wilier).
Cecchini 24 mei 2018 12:40
Je hebt helemaal gelijk AP, het was het einde van zijn carriere, en niet van zijn leven.
Heisenberg 24 mei 2018 12:47
Met Schachmann en Mørkøv (Quick-Step) erbij hebben 12 koplopers nu al 52".
ton duk 24 mei 2018 12:56
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederland heeft de juiste mannen mee: Van Emden , Boy van Poppel

Tis mij altijd een raadsel waarom "dit soort" renners soms in "dit soort" kopgroepen in "dit soort" etappes beland ?
Niet meezitten is niet winnen, aldus een goeroe uit een andere sport ??

gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 13:03 door ton duk.
Heisenberg 24 mei 2018 12:56
Bijzonder dat deze groep nu zoveel ruimte krijgt. Veel ploegen hebben niemand of de verkeerde renner mee. Als ze met meer dan 5 minuten aan de slotklim beginnen, denk ik dat Schachmann weer zorgt voor #zegetrein.

Androni - Davide Ballerini (Ita) en Mattia Cattaneo (Ita)
Bora - Christophe Pfingsten (Dui)
Israel Cycling - Ruben Plaza (Spa)
Katjoesja - Vjatsjeslav Koeznetsov (Rus)
Lotto-Jumbo - Jos van Emden (Ned)
Quick-Step - Maximilian Schachmann (Dui) en Michael Mørkøv (Den)
Trek - Boy van Poppel (Ned)
UAE - Marco Marcato (Ita)
Wilier - Giuseppe Fonzi (Ita) en Alex Turrin (Ita)
Sjorsoll 24 mei 2018 13:00
Snap ook niet dat ze het proberen. Dat het mogelijk is is een kwestie van een raar parcours: begin is totaal anders dan het einde. Voor Gesink is het lastig om op een vlak stuk weg te rijden. Kans is daardoor goed aanwezig dat de kopgroep het weer niet redt omdat er vooral tempobeulen en geen klimmers inzitten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 13:01 door Sjorsoll.
Heisenberg 24 mei 2018 13:05
Combinatieaanval van Quick-Step is wel een mooie opzet. Sprinter Morkov die Schachmann naar de kopgroep brengt.

Van Emden en Van Poppel zijn nu meer waard in het peloton dan in de kopgroep. Of ze moeten een kwartier krijgen zodat ze misschien een 8e of 9e plaats in een bergrit kunnen behalen.
LD88 24 mei 2018 13:15
Wat is een 8e of 9e plek dan waard?
Beter gaan ze in het peloton op kop rijden zodat de groep gepakt wordt en Gesink/Bouwman het nog eens kunnen proberen. Of ze sparen hun krachten zodat ze misschien morgen weer in zo'n groep kunnen zitten maar dan wel met een goed klimmende ploegmaat mee.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 13:16 door LD88.
Heisenberg 24 mei 2018 13:31
Ben het helemaal met je eens. Ik vind het niks waard, maar kan me voorstellen dat een Van Emden of Van Poppel er best trots op zal zijn. De ploeg heeft er inderdaad niet aan.
Miquel1983 24 mei 2018 13:31
Weet iemand een livestream van de Nederlandse eurosport?

Ik keek altijd via [www.fhe.sc] maar daar is nu niets te zien.

Hier de engelstalige stream [tiz-cycling.stream] maar ik vind de Nederlandse fijner.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 13:32 door Miquel1983.
Slimmerd 24 mei 2018 13:49
Dik twaalf minuten, de etappe van de gaap lijkt aangebroken....

Schachmann versus wie eigenlijk om de dagzege?
lodjan 24 mei 2018 13:52
Horsie is back 24 mei 2018 13:55
How does it feel als je weer getroffen wordt door het klimmersverdriet al fietsicaderend in de teugewind door Rotjeknor? Bromertà beschrijft het! Nobel proza.

De parameter watt/kg lichaamsgewicht is een nuttige parameter, niettemin met een beperkte houdbaarheid.
Alhoewel iedereen met een basale kennis van algebra denkt dat in de vergelijking vermogen = kracht en snelheid, kracht en snelheid inwisselbaar zijn, speelt de werkelijkheid toch niet overal mee. Zeker 50x1=50 is gelijk aan 1x50. Maar er bestaat ook nog zoiets als de kracht-/snelheidsrelatie van de spier aka de sporten gebaseerd op de spierbeweging, dus zeker wielrennen. Bijna een eeuw geleden uitgebracht door de Brit AV Hill.

Hetzelfde geldt ook voor de parameter watt/kg lichaamsgewicht, afhankelijk van de bandbreedte.
Max vermogen trap je ook niet met een trapfrequentie van 10, maar wel bij minimaal 100. Maar zeker ook niet bij 280.

De Britten, innovatief as ever, construeerden een martelwerktuig om Ferrari te kunnen afschilderen als een nukkig wattbeest.
Naar verluidt trapte Sir Chris Hoy zij het heel kortstondig bij een weerstand van 700 nm, dus de tractie van een echte Ferrari. Runner-up kwam tot 600 nm.
En hebben we ook niet Försti, de arme Duitser, die in het kader van een milieuvriendelijke actie voor zijn sneetje ontbijt Knäckebröd een helling van 40% moest opklimmen met zijn 95 kg, niet zien strugglen om amper 700w (nog maar net 7w/kg) in een minuut te trappen.

Dus waarom zou de watt/kg in werkelijkheid (niet de wiskunde) langs de lijn van 50 tot 80 kg lineair verlopen?
De ejectiefractie als parameter voor de hartpomp prestatie wordt ook nog steeds als een gouden standaard gebruikt, terwijl iedereen weet, dat er nogal wat haken aan deze parameter zitten. Maar als je zogenaamd niets beters hebt, nietwaar?
De ejectiefractie is net als watt/kg lichaamsgewicht een afgeleide, een constructie, als zodanig geen eigenschap van de natuur.

Dus ja, ik blijf het gek vinden, dat de zogenaamde perfecte wielrenner zijn 6,4w/kg blijft behouden ook al weegt hij 74. Waarom ook niet bij 80 kg of 97 kg als we het over die renner uit de niche van de kilometer hebben, Jeffrey Hoogland.

Vindt U het ook zo erg, dat Chloe in Amgen's Tour met een schreeuw op het wegdek belandde en nu met een concussion rondloopt.
Wist U ook, dat the Boss onlangs weer eens onder de 10 seconden dook? Niet die uit LA maar die uit Hierden.

Aeolus heeft de buien weer verdreven, dus vanmiddag lekker uitwaaieren.
lodjan 24 mei 2018 13:57
Straks rijdt Jos van Emden de rest uit het wiel en doet ie een Eros Poli-tje.
(Kan iemand de Jumbo ploegleiding over deze optie informeren?)
Fashionisto 24 mei 2018 13:58
Onbegrijpelijke kopgroep. Voor vele ploegen dan: of de renners zijn echt aan het eind van hun Latijn na gisteren, of het gilde van klimmende 'fuggitivi' wacht liever tot morgen. Cattaneo, Plaza en Schachmann voor de winst? Al steekt die laatste nu niet meer in topvorm, gezien zijn resultaten in het tweede deel van de Giro.
Sjorsoll 24 mei 2018 14:07
Van Emden wint de etappe, Tom in het roze na vandaag. Waar kennen we dat van? Ik teken.
ton duk 24 mei 2018 14:12
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ploeg
> heeft er inderdaad niet aan.

Nou mag TLJ.NL al op een succesvolle GIRO terugkijken...
Ritwinst, vele top10 plekken met diverse renners en Bennett nog in de strijd voor een top10 ...best knap !!
gr
ton duk 24 mei 2018 14:13
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Emden wint de etappe, Tom in het roze na
> vandaag. Waar kennen we dat van? Ik teken...

een verklaring van ontoerekeningsvatbaarheid ...
gr
Heisenberg 24 mei 2018 14:43
Niet te snel tevreden zijn. Elke rit gewoon weer gaan voor het maximale resultaat, ongeacht hoe goed of slecht de dagen ervoor waren. Wat dat betreft kunnen veel ploegen een voorbeeld nemen aan Quick-Step.

De komende ritten moet Bennett weer proberen naar de top-5 te gaan en moeten Bouwman, Gesink en Van Poppel er alles aan doen om die tweede ritzege binnen te halen. Zo maak je het verschil tussen een 6,5 en een 9!
Sjorsoll 24 mei 2018 14:46
Ha! En meteen een mooi paleis en dito bolide als ik gelijk heb, gezien de 5 euro die ik daarop heb ingezet cool smiley
Blueprint 24 mei 2018 14:53
De gezapigheid in het peloton geeft aan dat de concurrenten van Yates er niet meer in geloven.
Sjorsoll 24 mei 2018 14:59
(heb ik niet echt gedaan)

Maar het kan nog...
Heisenberg 24 mei 2018 15:38
46 km te gaan en een verschil nog altijd 13'30. Zoveel strijd gisteren en dan vandaag een cadeau voor een paar C-klimmers.
Bromertà 24 mei 2018 15:40
Yates heeft voor de verdediging gekozen en vindt het best dat de kopgroep buiten bereik blijft. Niemand van de AK-renners kan zo boni's opstrijken.
rustdag 24 mei 2018 15:43
lodjan 24 mei 2018 15:46
Het wordt wel tijd voor Jos om nu te gaan, eventueel een afgesproken duoaanval met Boy. Voor een Eros Poli-tje moet ie niet wachten tot op de klim.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 15:58 door lodjan.
Slimmerd 24 mei 2018 15:51
Logisch inderdaad, de rest lijkt zijn kruit te bewaren voor morgen en/of zaterdag
Miquel1983 24 mei 2018 16:08
@Rustdag: Dankje voor de link!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 16:08 door Miquel1983.
Fcdh 24 mei 2018 16:16
Gratis etappe overwinning voor Schachmann dit. Alsof Quick Steps nog niet genoeg gewonnen heeft. Begrijp veel ploegen die nog op 0 overwinningen staan echt niet eerlijk gezegd.
Heisenberg 24 mei 2018 16:46
Wat doet Gesink in hemelsnaam op kop van het peloton?
Slimmerd 24 mei 2018 16:47
Dat weet ie zelf ook niet denk.

Interview Na al de tijdrit vond ik al veelzeggend, vermoed dat we compleet niks te zien gaan krijgen van de rittenkaper



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 16:47 door Slimmerd.
Luijt 24 mei 2018 16:50
Onbegrijpelijk dat Van Emden in deze kopgroep is gaan zitten.
Heisenberg 24 mei 2018 16:53
TLJ, UAE, Katusha en Trek volledig de verkeerde man mee, maar wel hele dag lekker meedraaien zodat Schachmann ofzo de rit kan winnen, onbegrijpelijk.
Slimmerd 24 mei 2018 16:53
Schachmann en Cattaneo snijden als eerste de laatste 5.5 kilometer aan, Pfingsten de eerste achtervolger.

Goncalves valt aan vanuit het peloton
Slimmerd 24 mei 2018 16:57
Pfingsten is weer aangesloten en ook Plaza lijkt de aansluiting weer te vinden op 4km van de meet.
Slimmerd 24 mei 2018 17:01
Nog 3km, Plaza en Pfingsten harken er steeds wat achter. Maar volgens Karsten vlakt het zo wat af en is het moeilijke gedeelte geweest
Slimmerd 24 mei 2018 17:02
Schachmann met de meeste prikken, maar Cattaneo wijkt niet van zijn wiel
Slimmerd 24 mei 2018 17:05
Omgekeerd krijgt Cattaneo Schachmann ook niet gelost.

Nog 1300 meter.
Slimmerd 24 mei 2018 17:06
Plaza keert terug in de laatste kilometer
Slimmerd 24 mei 2018 17:08
1. Schachmann
2. Plaza 10"
3. Cattaneo 16"
4. Pfingsten 1'10
5. Marcato 1'26
6. Morkov 1'36
7. Kuznetsov 1'52
8. Van Emden 3'22
9. Turrin 3'29
10. Ballerini



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 17:28 door Slimmerd.
Slimmerd 24 mei 2018 17:12
In de groep der favorieten zijn Poels, Lopez en Carapaz weggereden, de groep een renner of 15 groot. Oomen afwezig. Nieve enige knecht van Yates
Slimmerd 24 mei 2018 17:12
Carapaz kan Lopez niet volgen, die Carapaz voorziet van een counter. Poels lost nu ook bij Lopez
Slimmerd 24 mei 2018 17:16
Dumoulin valt nu aan, Yates direct op het wiel en ook Pozzovivo is mee
Slimmerd 24 mei 2018 17:16
Knallen over Carapaz heen nu, Lopez heeft een klein half minuutje
Slimmerd 24 mei 2018 17:17
Froome countert terwijl hij aansluit
Slimmerd 24 mei 2018 17:17
Pozzovivo en Dumoulin komen erbij, Yates lijkt even te passen
Slimmerd 24 mei 2018 17:17
Nog 1km voor deze mannen
Slimmerd 24 mei 2018 17:18
Froome en co komen nu bij Poels
diravi 24 mei 2018 17:19
Dit is wel leuk.
Slimmerd 24 mei 2018 17:20
Lopez Moreno 10'48
Pozzovivo 11'03
Dumoulin
Froome
Yates 11'31

Carapaz, Konrad en Bilbao zaten nog iets voor Yates.
Dennis, Pinot en Bennett verliezen meer dan Yates



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 17:24 door Slimmerd.
Slimmerd 24 mei 2018 17:20
Dumoulin halveert zijn achterstand.

Dat wordt wat de komende twee dagen
Sub Culture 24 mei 2018 17:21
Heerlijk!
Terug strijd.

S Yates lijkt zelfs niet te ademenen als hij lost.

ps: #zegetrein
Frederik D. 24 mei 2018 17:22
Hopen we maar. Maar het was boeiend.
predator 24 mei 2018 17:22
Hongerkloppie.
Frederik D. 24 mei 2018 17:23
Yates zat minder fris dan tijdens de tijdrit, vind ik.
Anony 24 mei 2018 17:23
Zo zo zo. Spanning!
Frederik D. 24 mei 2018 17:23
Eddy Veen 24 mei 2018 17:24
Afschaffen die bonificaties!
Fashionisto 24 mei 2018 17:24
Bijzonder om te zien dat wat Yates nu verliest in, zeg, twee kilometer, komt overeen met wat hij op de Etna won in eenzelfde afstand.
JW 24 mei 2018 17:24
Volgens planning: derde week, en de dip is ingezet grinning smiley
predator 24 mei 2018 17:26
Pozzovivo nu ook weer kansrijk. Wordt spannend.
Slimmerd 24 mei 2018 17:30
AK

1. Yates
2. Dumoulin 28"
3. Pozzovivo 2'43
4. Froome 3'22
5. Pinot 4'24
6. Lopez 4'54
7. Dennis 5'09
8. Bilbao 5'54
Sub Culture 24 mei 2018 17:31
Komende dagen zwaardere parcoursen.
Mss had Yates gewoon een mindere dag, soit, zijn concurrenten leven wel op hoop nu.
Carlos Danger 24 mei 2018 17:36
SPY wordt gewoon weer keurig zevende.
Nomath 24 mei 2018 17:38
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> [url=https://pbs.twimg.com/media/DdJ2n6bW0AAfHuM.j
> pg]Wiskunde is prachtig.[/url]

Voor een fysisch zinvolle formule moeten alle termen dezelfde dimensie hebben. Ik vermoed dat je een factor g vergeten bent in de rolweerstandsterm.
Luijt 24 mei 2018 17:44
Hmmm Oomen, jammer.
Bromertà 24 mei 2018 17:54
Inderdaad, die was ik in dit "plaatje" vergeten. Dank.

Gelukkig, in mijn werkblad niet:

(0,5×CdA PC×$Air density $Prato Nevoso×POWER('speed m/s' PC;2)×'speed m/s' PC + 
9,81×$crr $Prato Nevoso×(m kg PC+8)×'speed m/s' PC + 
9,81×(m kg PC+8)×($'Grade %' $Prato Nevoso÷100)×'speed m/s' PC)÷0,976÷m kg PC
Eddy Veen 24 mei 2018 17:57
Fashionisto 24 mei 2018 18:00
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hmmm Oomen, jammer.

Derde week, hé!
Carlos Danger 24 mei 2018 18:34
Of deze Giro zuiver wordt afgewerkt weten we pas over een jaar 10-20, maar zuiver op tijd staat Dumoulin inmiddels 4 seconden voor op Yates.
Remko 24 mei 2018 18:54
Spanning terug, nooit gedacht. Maar morgen wellicht weer de deksel op de neus, mag hopen van niet.

En over de boni’s, als je dat oneerlijk vindt moet je gewoon niet meedoen. Renners zelf hoor je er ook amper over volgens mij....
Frederik D. 24 mei 2018 19:04
Boni's horen bij deze Giro. Had Dumoulin ook maar boni's moeten pakken. Maar hij kon dat niet. Dus geen jammerklachten. Ik had liever nog een tijdrit gehad. Maar ja, deze Giro is zoals hij is. En laten we Froome nog niet uitvlakken. En ook geen Wout Poels als helper van Froome. En ach, Dumoulin krijgt het morgen en overmorgen nog moeilijk.
JW 24 mei 2018 19:25
Mee eens. Elke ronde heeft zijn eigen parkoers, en zijn eigen regels.
Die zijn dit jaar niet echt in het voordeel van Dumoulin, maar dat wist hij al voor de start.
Des te knapper hoe hij zich nog steeds handhaaft in de top.

Naar mijn mening is nog niemand van de top-drie zeker van een podiumplek.
Eén zwak moment, één klim met slechte benen (en dan praat ik nog geeneens over valpartijen of materiaalpech), en de mooie positie kan zo maar uit beeld zijn.
Maar de Tour zal heel veel moois moeten laten zien om deze Giro (de drie eerste dagen niet meegerekend) te overtreffen !
Carlos Danger 24 mei 2018 19:31
Staat er ergens , dat ik het niet eerlijk vind?
JW 24 mei 2018 19:34
Staat er dan ergens dat jij gezegd hebt dat het oneerlijk is confused smiley
Sjorsoll 24 mei 2018 19:39
Remko leek toch wel op Carlos te reageren ja tongue sticking out smiley
Horsie is back 24 mei 2018 19:53
6,8% van de Giro starters waren van onbesproken dopinggedrag (een nieuw record, wel weer heel positief). Het jaar 2001 was met 55% onbetwiste koploper.
Maar krijgen we ook een winnaar met onbesproken dopinggedrag en ook niet onbelangrijk een onbesproken podium?
Winnaar kan nog, maar podium?

Alles terug te vinden op cyclisme-dopage.com. Het heeft voor mij wel een Franse slag karakter. Allez.
Carlos Danger 24 mei 2018 20:02
En krijgen we een eerste 'bonificatie-winnaar'? (of is dat ooit al gebeurd?)
Horsie is back 24 mei 2018 20:09
Net geen 2 kilometer meer ontbond Dumoulin zijn duvels: een 370 m versnelling in 45 seconden, 30,5 km/h met 650 w gemiddeld bij 67 kg. Mooi w/kg getal.
Jeffrey Hoogland deed er van 125 m tot 495 m vlak slechts 19 seconden over. Gemiddeld vermogen laat zich raden.
Simon Yates had niet op tijd zijn energie inkopen gedaan; running without dip sauce.
Onze oosterburen hebben daar een mooi begrip voor: Substanzverlust.
Als er niet voldoende vlees op de botten zit gaat het schuren.
Tjappie2 24 mei 2018 20:17
Quim Rodriguez kreeg het in 2012 bijna voor elkaar, maar strandde op 16 seconden van Hesjedal.
Senna 24 mei 2018 20:24
Carlos Danger 24 mei 2018 20:31
Was zuiver (nou ja, Cobo) verschil.
Senna 24 mei 2018 20:41
Volgens mij kwam het echt door boni's (en vooral door dat Froome steeds op Wiggins wachtte). Ik zal het morgen nazoeken
Carlos Danger 24 mei 2018 20:46
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 20:48 door Carlos Danger.
LD88 24 mei 2018 20:49
Weet je het zeker? Ik kan me toch echt herinneren dat Cobo en Froome toen hun best deden in een tussensprint.
Carlos Danger 24 mei 2018 20:55
Inderdaad. Cobo 52 sec. en Froome 32.
Dus hoe dan ook geen primeur voor Yates.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 20:56 door Carlos Danger.
LD88 24 mei 2018 21:02
De Giro van 1983 werd ook beslist door bonificaties (in het voordeel van Saronni en nadeel Visentini)
Curzio 24 mei 2018 21:02
De aanval van Dumoulin was wel echt indrukwekkend, vooral hoe lang hij het kon volhouden. Alle verhalen over aanklamper (niet zozeer hier op het forum trouwens, maar heb het toch wel gehoord) mogen weer de prullenbak in. En fijn dat hij kompanen heeft: in dit geval wat hulp van Sky en ook Domenico was errug sterk.
Cecchini 24 mei 2018 21:27
De regels zijn de regels, en mij hoor je er ook niet echt over zeuren, maar als elke rit boni's oplevert en de tijdritten alleen niet, wringt dat wel een beetje.
Fashionisto 24 mei 2018 21:34
Dit is wat Pozzovivo en Dumoulin aan wattage trapten in de laatste twee kilometer, volgens Velon:

[twitter.com]
Tjappie2 24 mei 2018 21:34
Er van uitgaande dat de boni's bij de finish '10-'6-'4 waren in die tijd, net als nu. Dan zou Cobo 3 seconden op Froome hebben overgehouden in het geval dat er geen boni's waren.

Edit: tussensprinten heb ik niet meegerekend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 21:35 door Tjappie2.
Fcdh 24 mei 2018 21:37
Yates een hongerklop vandaag of gaat het dan toch gebeuren de komende 2 dagen?
Zat in ieder geval op het puntje van mijn stoel en achteraf jammer dat Dumoulin niet een kilometer eerder had aangevallen als je ziet hoeveel Yates verliest in zo'n korte tijd. Sky toch weer de sleutel van de Giro in handen met Poels en Froome vandaag. Wat als Froome niet was gaan counteren had Dumoulin dan nog een keer aangevallen?

Owja jammer van Oomen maar nu alles op Dumoulin.
Tjappie2 24 mei 2018 21:37
Ben wel benieuwd wat menneke Yates dan in ie laatste 1,8 km voor elkaar kreeg.
Carlos Danger 24 mei 2018 21:41
Cobo pakt 20 boni-sec. op Froome en wint de ronde met 13 sec.
Zonder boni's wint dan toch Froome met 7 sec.?
Bromertà 24 mei 2018 21:46
Brommers kieken

Vandaag moest de Prato Nevoso hetzelfde scenario opleveren als Oropa een jaar geleden, toen Dumoulin lichaam en geest optimaal had voorbereid om een slotakkoord af te raffelen waar ie in zijn stoutste trainingen zich niet toe in staat acht. De saaiheid van de veel te lange aanloop had ‘m bijna in slaap gewiegd, maar uiteindelijk werd ie dan toch zo’n 1,8km voor de meet erg goed wakker. In een alles of niets poging stond ie op de pedalen en pompte zich naar boven in de hoop dat niemand ‘m kon volgen. Helaas, alle kanshebbers zaten zowat in z’n wiel. Hij had amper een meter. Toch was Froome er een stukje afgepierd, maar deze snufjesman is niet van gisteren en harkte in een frequentie waar de koffiemolen bij doorbrandt terug naar de voorste gelederen. Sterker nog, hij wilde vriend en vijand verrassen door erop en erover te vliegen.

Een kort moment van vertwijfeling. Pozzovivo rook zijn kans. Als een ware replica van Noppi Koch brommerde hij achter Froome aan. Met in zijn kielzog Dumoulin, maar géén Yates. Yates had geen antwoord. Ademloos moest hij passen en kon hij alleen maar hopen dat ze zich vooraan zouden opblazen. Even klampte hij aan bij een Movistar-duo, maar ook dat ging ‘m te snel.
Binnen geen tijd trapte Noppi naar de volgende strohalm met de naam Wout Poels. Poels nam de brommer over, maar gaf teveel gas in de bocht, of hij had z’n vizier niet scherp, en ging pardoes rechtdoor. Zijn Britse meterkijker zag de fout ook iets te laat maar stuurde alsnog de bocht terug in. Dumoulin alert als een roofvogel had geen meter verspeeld en haakte bij Pozzovivo aan, die opnieuw de rol van Noppi op zich had genomen.

Ook voor Pinot was de versnelling er teveel aan. In het wiel van Reichenbach deed hij 4’34” over die laatste 1,8km met 23,6km/u, waar de renners met echte gangmakers een halve minuut eerder boven waren met 26,6km/u. Pozzovivo had hier 430w 7,54w/kg en Dumoulin 470w 7,01 w/kg voor nodig.


Dumoulin was eindelijk spekkoper en knabbelde de helft van zijn achterstand in 1,8km weg.

Dan had ik nog wat cijferwerk, waarbij opvalt dat de Italiaanse Noppi Koch de stip op de horizon akelig dicht begint te naderen. Misschien is z’n brommer toch nog een tikkie zwaarder (opgevoerd ) dan gedacht? Klik op de titel.
Luijt 24 mei 2018 21:49
Wat ik mooi vond is dat Dumoulin lef toonde. Maar al te vaak zie je in deze fase van een grote ronde dat er allee maar geconsolideerd wordt. Dumoulin probeerde het gewoon. En bij de eerstvolgende aanval daarna moest Yates definitief lossen.
Cecchini 24 mei 2018 21:51
Het is hier al eerder gememoreerd, maar wat deed Gesink nu vandaag voor belachelijke fratsen. Okay je kunt niet bij elke ontsnapping meezitten, maar gek genoeg krijgt Quick Step het altijd wel voor elkaar de juiste mannen in de juiste ontsnapping te krijgen. Maar verdomme als je er niet bij zit, ga dan met het oog op de komende 2 bergetappes niet aan het kop van het peloton sleuren (wie weet heeft Sam vandaag wel laten lopen voor het grote plan de komende dagen). Want voor wie of wat reed Gesink daar op kop. Voor Bennett, die duidelijk over zijn hoogtepunt heen is ? en een etappe winst zat er ook totaal niet in. Ik kreeg duidelijk het gevoel, dat Gesink bezig was met "zie mij eens lekker op kopsleuren, en wat ben ik toch de ideale prof" (hij was ook al zo ontzettend trots dat hij de ketting van Bennett er weer op kreeg). Heerlijk commentaar van Jos van Emden achteraf die zijn ergernis over de verkeerde vlucht meer dan liet blijken, en stiekem ook liet merken waarom potver zaten Battaglin, Bouwman of Gesink hier niet. Als Gesink niets beters weet te verzinnen, wat hij vandaag heeft gedaan, dan is contractbespreking meer dan aan de orde. Morgen beter Robert.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 22:08 door Cecchini.
Tjappie2 24 mei 2018 22:02
Froome won de 16e etappe, das goed voor 10 seconden.

Edit: het kan heel goed dat ik een rekenfoutje maak. Rekenen is niet "mijn ding" (walgelijke uitdrukking ook een keer gebruikt, kan van de bucketlist smileys with beer )
Carlos Danger 24 mei 2018 22:14
Gesink was een beetje aan het trainen voor zijn overwinning morgen.
Curzio 24 mei 2018 22:25
Dumoulin is gewoon een heel attractieve coureur.
Clavan 24 mei 2018 22:26
MS had Jack Haigh geen dagje vrijaf moeten geven.
Curzio 24 mei 2018 22:29
Heb het inmiddels 3x gezien, waarvan 1x met Engels commentaar. Opvallend dat zowel de Nederlands als de Engelsen meenden Pozzovivo te zien demarreren, terwijl je volgens mij in dat shot Yates ziet, die dan een moment later in het wiel blijkt te zitten van Dumoulin. Dat frontale beeld van Dumoulin in volle inspanning vanaf de motor nadien was echt groots moet ik zeggen (niet in de laatste plaats omdat hij er misschien wel een beetje van profiteert).

Wat commentaar betreft vond ik Karsten wat accurater dan die saaie Sean (?), die net aan het beweren was dat Yates maar weinig tijd kon verliezen terwijl die net Konrad moest laten rijden. Tenslotte wel grappig om te merken dat de Britten duidelijk op de hand van Yates zijn en de Nederlander-Vlaming op die van Dumoulin.
Curzio 24 mei 2018 22:32
Ja, dat had zo 2 of 3 seconden kunnen schelen. Denk dat Jack Haig er z'n handen vol aan heeft om Yates op sleeptouw te nemen in de achtervolging na de Colle delle Finester morgen. Nog 73 km vanaf de top!
Horsie is back 24 mei 2018 22:32
D'as toch niet normaal zong de zanger oerend hard.
Had ie het nou over Fred, die in de krullenbol aan zijn zijde iemand van the opposite sex dacht te hebben gezien of over Innuendo Bromertà, die almaar fabuleert over ene Noppie Koch, die al geruime tijd naar de overkant van de rivier is gezwommen of zou die al teruggekeerd zijn als de Italiaanse Noppi? De ene keer herrijst Froome, de andere keer stijgt Yates ten hemel, de volgende keer is Pozzovivo degene die teveel aan de helium ballon heeft lopen zuigen. Who's next?

Wist U dat Thijs Z. ooit in de ban werd gedaan omdat hij had lopen beweren dat gegangmaakt wielrennen een niche van de wielersport was.
lodjan 24 mei 2018 23:07
Sean Kelly, een hele grote meneer in het fietsen.
Sjorsoll 24 mei 2018 23:36
Oh man dat dacht ik dus ook (achteraf). Had aangevallen op 5 kilometer van de meet en Yates had echt op een behoorlijke achterstand gestaan. Ben echt benieuwd. Zeker ook naar de Finestre, zie Sky daar al wel wat doen, zeker nu Yates zich kwetsbaar heeft getoond.
Arsimo 24 mei 2018 23:37
In een ver verleden, namelijk 1983, won Saronni op boni's de Giro. Zonder zou de zege naar Visentini zijn gegaan. Die won later alsnog in 1986 trouwens, nu net voor Saronni.
Horsie is back 24 mei 2018 23:54
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oh man dat dacht ik dus ook (achteraf). Had
> aangevallen op 5 kilometer van de meet en Yates
> had echt op een behoorlijke achterstand gestaan.
> Ben echt benieuwd. Zeker ook naar de Finestre, zie
> Sky daar al wel wat doen, zeker nu Yates zich
> kwetsbaar heeft getoond.

Ben ik nu de enige, die denkt, dat Tom al is begonnen in Jerusalem? smiling smiley
Sjorsoll 25 mei 2018 00:23
Je voelt je zo goed als hoe je tegenstander zich voelt. En hoe die zich voelt weet je op veel momenten niet echt; het is vaak pokeren. Dumoulin zat toen hij aanging ook stuk, maar blijkbaar wat minder stuk dan Yates. Hij zal dit zelf nu ook wel bedenken, maar nu is achteraf en achteraf is lekkah lulluh. Morgen is een nieuwe dag smiling smiley
Horsie is back 25 mei 2018 00:39
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je voelt je zo goed als hoe je tegenstander zich
> voelt. En hoe die zich voelt weet je op veel
> momenten niet echt; het is vaak pokeren. Dumoulin
> zat toen hij aanging ook stuk, maar blijkbaar wat
> minder stuk dan Yates. Hij zal dit zelf nu ook wel
> bedenken, maar nu is achteraf en achteraf is
> lekkah lulluh. Morgen is een nieuwe dag smiling smiley

Toen Dumoulin aanging zat hij toch nog niet stuk met bijna 10w/kg gemiddeld. Yates brak in tweede instantie en merkte ineens, dat hij voor dat niveau te kort kwam en kwam bovendien zo goed als alleen te zitten. Anaeroob/glycolytisch praktisch leeg en aeroob gaat niet zo snel. Yates heeft al dagenlang op zijn limiet gereden, dus in zekere zin boven zijn macht. Dat houdt je niet vol tegen de koekenbakkers, die met je meerijden. Oomen zakt er ook door heen.

Het blijft natuurlijk een fantastisch schouwspel al die dare-devils tegen elkaar te zien strijden gedurende meer dan drie weken met uiteindelijk minieme verschillen.
In topsport is een seconde echter de eeuwigheid.
Hier in de arena van het prikbord behandelen we elkaar met egards.
Heisenberg 25 mei 2018 11:20
143 Sabatini Fabio Quick-Step Floors 27:24
144 Stybar Zdenek Quick-Step Floors ,,
145 Capecchi Eros Quick-Step Floors ,,
146 Cavagna Rémi Quick-Step Floors ,,
147 Sénéchal Florian Quick-Step Floors ,,
148 Viviani Elia Quick-Step Floors ,,

Oncollegiaal van Schachmann en Morkov om niet met hun teamgenoten over de streep te komen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen