Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Remco Evenepoel

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 24 mei 2018 21:46
Remco Evenepoel is een naam om te onthouden. De 18-jarige Belg rijdt de stenen uit de straat in het U19-circuit en is op dit moment de beste junior ter wereld. Vlaamse media vergelijken de jongeling zelfs al met grootheid Eddy Merckx. Volgend jaar maakt hij zijn profdebuut voor Hagens Berman Axeon. Hij richt zich dit jaar op het WK, vertelt hij aan Sporza.

Van voetballer tot wielrenner
Het verhaal rondom Evenepoel is sowieso bijzonder. De Belg werd als voetballer gescout door RSC Anderlecht, waarna hij zijn loopbaan vervolgde bij PSV en deel uitmaakte van de Rode Duivels U15. Hij stapte terug over naar Anderlecht en verkaste vervolgens naar KV Mechelen. Een jaar geleden stopte hij aldaar en ging hij wielrennen. “Ik ben acht kilogram vermagerd sinds ik gestopt ben met voetballen. Als wielrenner moet je scherp staan om bergop mee te kunnen. Momenteel ziet het ernaar uit dat ik zal uitgroeien tot een ronderenner. En dat hoop ik ook. Als kind had ik veel bewondering voor Alberto Contador, een ronderenner met een goede tijdrit.”

Kennismaking met Quick-Step Floors
Amper driekwart jaar ‘fulltime’ wielrenner en zeventien jaar oud, kreeg hij begin 2018 een uitnodiging van Quick-Step Floors om mee te gaan op trainingskamp. “Ik kon mijn oren niet geloven toen mijn vader (ex-prof Patrick Evenepoel, red.) me vertelde dat Quick-Step Floors gebeld had om mee te gaan op stage naar Calpe in januari. Laurens De Plus kende ik al, hij woont niet zo ver van bij mij. En Yves Lampaert is ook een goede vriend geworden. Ik heb tijdens de stage veel tips gekregen van de renners, mecaniciens en verzorgers. Ze waren heel begaan met mij.”

Evenepoel – die nu rijdt voor Acrog Balen BC – maakt dit seizoen grote indruk. De jonge Belg mikt dan ook volledig op de regenboogtrui aan het einde van dit jaar. “Mijn grote doel dit seizoen is het WK in Innsbruck. Dat is een traject met heel wat klimwerk. Ik weeg nu 62 kilogram, tegen dan moeten er nog enkele kilo’s af.” Volgend jaar komt hij dus uit voor Hagens Berman Axeon. Teammanager Axel Merckx heeft al toegezegd dat de jongeling de rondes van Californië en Utah mag rijden.



In België zijn we bezig met deze jongen op amper 18-jarige leeftijd nu al eindeloos veel druk te leggen.
Maar er gaat tegenwoordig geen week voorbij of er verschijnt wel een artikel over Evenepoel op Sporza, hoe hij in de Vredeskoers alles en iedereen kapot reed, hoe hij als BK tijdrijden bij de juniores een snellere tijd reed dan de winnaar bij de beloftes etc..
Op het WK zal hij straks ook de topfavoriet zijn en enkel kunnen falen en in Zwevezele en Houthalen Helchteren zal hij intussen al fanclubs hebben.

Anderzijds doe ik er ook gewoon aan mee door het bericht hier te verspreiden.

Goeieavond x
Anony 24 mei 2018 21:57
Het is een fenomeen bij de jeugd, dat is zeker. Heel interessant om volgen, en net daardoor krijg je inderdaad druk en verwachtingspatroon. Hopelijk staat er een sterke kop op. Maar met een vader als ex-wielrenner, en ervaring in het voetbal, hoop ik er al iets meer op.
Tjappie2 24 mei 2018 22:15
Als ze bij Sporza een VDB-scenario wensen zijn ze alvast goed op weg.
Carlos Danger 24 mei 2018 22:18
De druk is hoog in wielerland nummer 1, ook zonder Sporza.
Remko 24 mei 2018 22:23
Een 18-jarige vergelijken met De Kannibaal, zucht....
Bromertà 24 mei 2018 22:40
Met dit soort draadjes heb je geen WdC meer nodig.
Kuiperberg 24 mei 2018 23:12
In Vlaanderen (zoals al zo vaak) praten ze een jong talent weer naar de verdommenis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2018 23:13 door Kuiperberg.
Massimo 24 mei 2018 23:36
Vlaamse rondetalenten en de media kennende mag deze jongen rekenen op een collectief orgasme van Denderleeuw tot Genk wanneer hij in de komende jaren eens 25ste wordt in Romandie. Vanzelfsprekend gevolgd door torenhoge Tourverwachtingen, die uiteraard nooit waargemaakt worden. Totaal kapotgeschreven en geluld door HLN en Wuyts zoekt hij gedesillusioneerd zijn heil vervolgens bij een CT van een obscure en onverstaanbare pseudo-wielerveteraan, alwaar zijn hoogtepunt een zevende plaats in Nokere Koerse is. Na enkele jaren en met een aflopend contract besluit deze lieve jongen te stoppen en pompbediende te worden in Wuustwezel, alwaar ook zijn jeugdlief woont. Jaarlijks hoogtepunt blijft echter dat hij vol trots plaatsneemt op de VIP-tribune tijdens de Wuustwezelse Pijl. En zo nu en dan valt zijn naam nog eens in het door Wuyts, tijdens een bloedeloze Touretappe, opgenoemde lijstje van Belgische renners die niet de gave hadden om met de druk om te gaan. Een gave die Tom Boonen uiteraard wel bezat.
El Chaba 25 mei 2018 00:11
Als fervent wielervolger heb ik sinds een tijdje ook zijn prestaties gevolgd. Volgens mij zelden vertoond wat hij op zijn leeftijd laat zien.
Probleem van prestaties bij de junioren/nieuwelingen blijft altijd het feit dat zeker bij een sport als wielrennen altijd meespeelt hoe vroeg/laat een man fysiek volwassen wordt. Sommigen zijn al op hun 18-de nagenoeg lichamelijk volgroeid en sommigen pas op hun 28-ste helemaal.
Hoe dat bij hem is kan ik niet beoordelen..
Horsie is back 25 mei 2018 00:14
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als fervent wielervolger heb ik sinds een tijdje
> ook zijn prestaties gevolgd. Volgens mij zelden
> vertoond wat hij op zijn leeftijd laat zien.
> Probleem van prestaties bij de
> junioren/nieuwelingen blijft altijd het feit dat
> zeker bij een sport als wielrennen altijd
> meespeelt hoe vroeg/laat een man fysiek volwassen
> wordt. Sommigen zijn al op hun 18-de nagenoeg
> lichamelijk volgroeid en sommigen pas op hun
> 28-ste helemaal.
> Hoe dat bij hem is kan ik niet beoordelen..


Seriously? smiling smiley
Horsie is back 25 mei 2018 00:22
Ik moet toegeven de naam nooit eerder te hebben gezien. Ik vertoef ook vaker in de niche van het baanwielrennen en dan overkomt het je nog dat je iemand over het hoofd ziet. Maar denk ik aan wereldniveau junioren, dan toch eerst aan Mikkeltje Bjerg, die op zeeniveau al bijna net zo ver in het uur reed als onze Thomas op hoogte
Of aan de Brit Tom Pidcock en bij de meisjes, nu vrouwen, want ze is sinds 1-1-2018 al 21, Chloe Dygert, die menig wereldtalent op de 3 kilometer naar huis rijdt.
Sub Culture 25 mei 2018 06:57
Hij werd te licht bevonden bij Anderlecht, heeft nogal een frêle postuur.
In de buurt komen van fysiek volgroeid doet hij allerminst, integendeel.
D, Marrage 27 mei 2018 20:44
Uitslag BK junioren (vanmiddag verreden):

1 EVENEPOEL Remco ACROG-PAUWELS SAUZEN - BALEN BC les 120 km en 3h08'08'' (moy. 40,184 km/h)
2 BRAET Vito FORTE U19 CYCLING TEAM 04:38
3 THYS Joren PIE-OPTIEK THEORIE-BLOKKEN CT GLABBEEK 04:44
4 VAN DER BEKEN Aaron WIELERCLUB ONDER ONS - PARIKE VZW 05:05
5 VAN GRIEKEN Jarne VAN MOER LOGISTICS CYCLING TEAM 05:44
Arriere de la course 28 mei 2018 09:16
Nu al net zo goed als Froome en Berto!

[www.nieuwsblad.be]
lodjan 29 mei 2018 22:42
Kan alleen maar tegenvallen dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen