Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Een Grote Ronde één week korter ?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 28 mei 2018 10:04
Peiling
Er zijn 173 stemmen ontvangen.
Alle bezoekers mogen stemmen.
Tom Dumoulin werd gisteren in een interview de vraag gesteld of hij het een goed idee vond de Grote Rondes met één week in te korten. Hij keek nogal verbaasd, want dit was volgens hem alleen maar een mediadingetje en wat totaal niet leefde binnen het peloton. Hij is juist van mening, dat die derde week nou juist een Grote Ronde speciaal maakt en sportief het verschil maakt. Wat is de mening van de verschillende prikker




Tom Dumoulin werd gisteren in een interview de vraag gesteld of hij het een goed idee vond de Grote Rondes met één week in te korten. Hij keek nogal verbaasd, want dit was volgens hem alleen maar een mediadingetje en wat totaal niet leefde binnen het peloton. Hij is juist van mening, dat die derde week nou juist een Grote Ronde speciaal maakt en sportief het verschil maakt. Wat is de mening van de verschillende prikker
Heisenberg 28 mei 2018 10:18
Ik heb even gesproken met Yates, Dennis en Pinot. Het heeft hun voorkeur om de Giro met een week in te korten.
merijntje mortirolo 28 mei 2018 10:34
-
smiling smiley

Eens met Dumoulin.

Overigens zeer opvallend (ik zal het niet wonderbaarlijk noemen) dat Dumoulin de enige van de toppers is die geen enkele echte inzinking kende. Al is wat Froome betreft 'inzinking' (in die etappe na de Zoncolan) wellicht wat overdreven en zijn Carapaz en López ook nooit écht ingestort.

Dumoulin is zo ongelooflijk constant dat het bijna verdacht is, Froome daarentegen kan redelijk diepe dalen compenseren met enorm hoge pieken, dat maakte hem hier de winnaar. Ook best verdacht.

Wat een mooie sport!

Qua strijd de mooiste Giro die ik ooit (bewust) gezien heb. Alhoewel het duel Tonkov-Pantani in 1998 toch ook wel heel mooi was. Okay, I call it a draw.
Carlos Danger 28 mei 2018 10:36
De 'commerciële wildgroei' (zo'n openingsweekend in een ander land, b.v.), dat kansloos kermiskoersje op de slotdag
en de tweede rustdag elimineren.
Slimmerd 28 mei 2018 10:42
Die 3e rustdag is sowieso al drama, ontstaan door die idioot verre openingsweekeinden.

Maar een grote ronde van twee weken, no way...de titel grote ronde kan wat mij betreft dan meteen de prullenbak in.
predator 28 mei 2018 10:43
Onzin, echt iets van deze tijd om in te korten. Die slotrit was inderdaad kansloos.
Meneer 60% 28 mei 2018 10:47
Wel leuke discussie. De derde week is in principe vaak het mooist (al komt dat natuurlijk deels doordat het parcours zo wordt ingedeeld). Als je los naar de grote rondes kijkt, dan moet je die derde week nooit afschaffen.

Maar kijk je naar het grotere geheel dan geven rondes van twee weken natuurlijk wel veel meer mogelijkheden om in meerdere en misschien wel alle drie de grote rondes te presteren. Ik zou in de Tour het liefst een volledig herstelde Froome, een volledig herstelde Dumoulin, een volledig herstelde Yates zien strijden met Quintana, Nibali, Porte etc. Dat zie ik nu niet gebeuren. Met een Giro van twee weken wel, denk ik.

Ik slaap er nog een nachtje over.
Tjappie2 28 mei 2018 10:49
Niet gestemd: want de mogelijkheid "de tour inkorten de giro zo houden"staat er niet tussen.
Horsie is back 28 mei 2018 11:48
Drie weken hoort bij een grote ronde, maar je (ik doe dat) kunt wel kanttekeningen plaatsen bij hoe vooral de Italiaanse parkoersbouwers de ronde gestalte geven.
De Giro brengt bij mij te veel de gelijkenis boven met een relatief langzaam opgebouwde maximaal test (Vo2) à la Indurain (572 W).
Zoals bekend eindigen deze testen vaak als de trapfrequentie onder de 70 daalt of als de vereiste hoogte niet meer kan worden gehaald.
In elk geval eindigt de marteling tot de dood van de omwenteling er op volgt.
JW 28 mei 2018 11:54
Het kàn twee dagen korter door:
- start ver weg, met extra rustdag, afschaffen;
- dat dwaze slotcriterium afschaffen. Tenzij de rit op de laatste dag er nog echt toe doet.


Maar dat is dan ook het absolute maximum !
Slimmerd 28 mei 2018 11:56
Bij een grote ronde hoort alles aan bod te komen, dus ook sprints in mijn ogen. Dat dat anders moet dan bijvoorbeeld gisteren is duidelijk, maar om het af te schaffen lijkt me ook wat kort door de bocht. Oplossing kan ook zijn, zaterdags nog een sprint en bijvoorbeeld eindigen met een tijdrit (je)
Blueprint 28 mei 2018 11:57
De afgelopen Giro toont duidelijk aan dat de derde week meerwaarde heeft.
Frederik D. 28 mei 2018 12:03
Nee, gewoon zo laten. Alleen de eindetappe veranderen in een etappe die er toe doet. Zoals vorig jaar in de Giro. Dat was schitterend.
LD88 28 mei 2018 12:06
> Qua strijd de mooiste Giro die ik ooit (bewust) gezien heb. Alhoewel het duel Tonkov-Pantani in 1998 toch ook wel heel mooi was. Okay, I call it a draw.


Serieus? Ik vind het 1 van de mindere Giri die ik heb gezien, eigenlijk maar 1 etappe écht strijd (om de eindzege) gezien en die strijd bestond vooral uit 1 klim waarin het verschil werd gemaakt en daarna tientallen kilometers waarin dezelfde situatie werd uitgerekt, nou vooruit nog wat pogingen van Dumoulin in de laatste bergetappe maar daar zat helaas niet heel veel meer achter. De rest van de Giro was vrij vergetelijk, bij elkaar blijven tot de laatste kilometers en Yates (of 1x Carapaz) rijdt weg.

Nee, geef mij dan maar de Giro van 2005, of 2007.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2018 12:45 door LD88.
Horsie is back 28 mei 2018 12:07
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet gestemd: want de mogelijkheid "de tour
> inkorten de giro zo houden"staat er niet tussen.

Je bedoelt de Giro met en de Tour zonder. grinning smiley
Horsie is back 28 mei 2018 12:09
Doe eens gek Horsie. 5 keer 3 + 1 dus een rustdag na 3 wedstrijddagen.
Cecchini 28 mei 2018 12:16
Deze Giro is er gelukkig van bespaard gebleven, maar de laatste jaren werden de Giro en Vuelta vaak bevuild door sprinters, die het na 10 dagen voor gezien hielden omdat er geen sprint-etappes meer op het programma stonden, of door renners die dat deden (in mijn optiek vaak de Belgen) omdat het beter paste in hun WK voorbereiding. Ik ben van mening, dat je alleen mag afstappen op basis van medische gronden (vast te stellen door de Ronde arts) of door bijzondere privé omstandigheden. Door de sprint etappes meer te verdelen over een Ronde, en de ploegen kleiner te maken kun je dat risico geringer maken.
LD88 28 mei 2018 12:19
De laatste jaren zie je steeds vaker de laatste bergetappe op zaterdag, dat is prima. Houden zo.
Slotrit een sprint ach, gewoon niet kijken (doe ik ook niet bij sprintetappes tussendoor) dan heb je er geen last van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2018 12:20 door LD88.
Horsie is back 28 mei 2018 12:21
LD88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Serieus? Ik vind het 1 van de mindere Giri die ik
> heb gezien, eigenlijk maar 1 etappe écht strijd
> (om de eindzege) gezien en die strijd bestond
> vooral uit 1 klim waarin het verschil werd gemaakt
> en daarna tientallen kilometers waarin dezelfde
> situatie werd uitgerekt, nou vooruit nog wat
> pogingen van Dumoulin in de laatste bergetappe
> maar daar zat helaas niet heel veel meer achter.
> De rest van de Giro was vrij vergetelijk, bij
> elkaar blijven tot de laatste kilometers en Yates
> (of 1x Carapaz) rijdt weg.
>
> Nee, geef mij dan maar de Giro van 2005, of 2007.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of de drooglegging nu zo langzamerhand niet de bodem heeft bereikt.
Slimmerd 28 mei 2018 12:21
Ik heb er ook niet veel last van, kijk ze toch wel, maar een andere opzet mag van mij ook. Al snap ik de parades in de grote steden ook best
Tjappie2 28 mei 2018 12:23
De vraag is dan wel of "helemaal leeg gereden" ook een medische grond is. Moet een jonge renner z'n seizoen op het spel zetten omdat ie verplicht door moet?

Bovendien is het vrij simpel om alsnog te verdwijnen. Gewoon buiten tijd binnenkomen.
LD88 28 mei 2018 12:24
Worden de grote rondes leuker als je in elke grote ronde dezelfde namen ziet? En teams als Sky, Movistar, Astana e.d. in elke grote ronde hun stempel kunnen drukken?
Wat mij betreft blijven die grote Tour toppers zoveel mogelijk weg uit de Giro en Vuelta!
Cecchini 28 mei 2018 12:28
Wat is de mens toch in en in slecht.
Horsie is back 28 mei 2018 12:30
Een evenwichtiger parkoers, zoals Cecchini voorstelt? Zou kunnen. Maar waarom mag niemand afstappen?
Wielrennen is als de dodenrit van Drs. P eindigend met Leve de goede tsaar!
Waarom denk je dat er pakweg zo'n honderd wielrenners op meer dan 3 uur in het algemeen klassement staan?
Niet omdat het zo'n koekenbakkers zijn, maar omdat zij één voor één eerst ingezet worden als voor proevers.
Horsie is back 28 mei 2018 12:37
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vraag is dan wel of "helemaal leeg gereden" ook
> een medische grond is. Moet een jonge renner z'n
> seizoen op het spel zetten omdat ie verplicht door
> moet?
>
> Bovendien is het vrij simpel om alsnog te
> verdwijnen. Gewoon buiten tijd binnenkomen.

Als je eenmaal leeg bent heeft doorrijden ook geen zin in het hooggebergte. De zwaartekracht dwingt je voldoende kracht op de pedalen uit te oefenen op straffe van omvallen. We zagen het gisteren warempel weer, een vierjarige die aan een balkon hangt te bundelen, dat kan nog wel even, maar een berg met een te laag beentempo oprijden is geen lang leven beschoren.
veluweracer 28 mei 2018 12:37
Die vraag stelde Bobby waarschijnlijk om te peilen wat ´een renner´ daarvan vindt. Als lid zijnde van de rennersvakbond.
Horsie is back 28 mei 2018 12:44
Zoals de reis om de wereld voor eeuwig 80 dagen zal blijven is 3 weken voor een grote ronde natuurlijk ook een must.
Over de invulling van deze drie weken kun je echter van mening verschillen.
Sjorsoll 28 mei 2018 13:01
Mijn eerste impulsieve reactie zou zijn dat twee weken prima is: het lijkt namelijk aantrekkelijk om alle sprintetappes te verwijderen uit een grote ronde. Die ritten kunnen echt niet meer. Als je als leek een keer per ongeluk naar de Tour de France kijkt tijdens zo'n sprintetappe dan weet je zeker dat je nooit meer naar wielrennen gaat kijken. Dat moet echt anders ingevuld worden, gaat nergens over m.i.

Tegelijkertijd dragen die etappes wel bij aan drie weken koers, waardoor het zwaarder wordt en 'een' Yates kan instorten en juist vanwege dat is het plakkaat grote ronde terecht. En dat maakt het zo knap als je er één wint.
De sprintetappes moeten alleen vervangen worden door iets leukers. Doe twee of drie korte sprintetappes op een dag van 20 kilometer, spektakel gegarandeerd. Door de explosiviteit is het waarschijnlijk even zwaar als 180 kilometer rustig rijden.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2018 13:04 door Sjorsoll.
Horsie is back 28 mei 2018 13:10
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------

> De sprintetappes moeten alleen vervangen worden
> door iets leukers. Doe twee of drie korte
> sprintetappes op een dag van 20 kilometer,
> spektakel gegarandeerd. Door de explosiviteit is
> het waarschijnlijk even zwaar als 180 kilometer
> rustig rijden.

Doe dan meteen 2, liefst 3 tijdritten van één kilometer binnen 3 uur op één dag.
Daarna de Empire State Building traptest.
Fashionisto 28 mei 2018 13:14
Er bestaat toch al een grote ronde van twee weken? De Vuelta a Colombia!
Horsie is back 28 mei 2018 13:33
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -

> Qua strijd de mooiste Giro die ik ooit (bewust)
> gezien heb. Alhoewel het duel Tonkov-Pantani in
> 1998 toch ook wel heel mooi was. Okay, I call it a
> draw.

Even video Plan di Montecampione gekeken. Maar gauw afgezet, mijn maag begint zich om te draaien en ik moet nog lekker trainen op één van de warmste meidagen van het meteorologisch tijdperk.
Carlos Danger 28 mei 2018 14:37
I love climate changesmoking smileysmileys with beer
Tjappie2 28 mei 2018 14:49
Gelukkig zijn er een hoop mensen die regelmatig goede dingen doen thumbs up
Sjorsoll 28 mei 2018 14:59
Ik noem maar wat hoor. Jij weet iets beters/geniet van hoe het nu is?
JW 28 mei 2018 15:03
Ik wil niet de sprints afschaffen (ook al vind ik dat doorgaans niet de meest boeiende etappes).
Maar àls er op zondag nog gekoerst wordt, maakt me niet uit of het berg, vlak of tijdrit is, dan gewoon koers.
En niet die flauwekul van vlak en niet meer aanvallen, of neutraliseren.
Slimmerd 28 mei 2018 15:28
Niet meer aanvallen was gisteren geen sprake van hoor, vanaf het moment dat de tijden waren opgenomen was het constant aanvallen (of althans telkens opnieuw aanvallen als er weer iets was teruggehaald)
Hoentie 28 mei 2018 15:33
Zullen we dan ook de marathonmet 10 km inkorten?
Anony 28 mei 2018 16:54
Ik vond Hesjedal-Rodriguez in 2012 ook heel erg mooi. Met een heerlijk parcours, denk maar aan De Gendt op de Stelvio. Het zijn - vooral die eerste dan - iets minder tot de verbeelding sprekende namen, maar dat zou eigenlijk niet mogen meespelen.
merijntje mortirolo 28 mei 2018 16:58
-
Tsja, als ik jullie reacties zo lees, denk ik: "Strijd was niet het beste woordje, merijntje." Qua onvoorspelbaarheid en drama was dit voor mij één van de mooiste Giri ooit. Ugh.

Voor de rest twee keer eens met Carlos Danger. (Hmmm, net een paar uurtjes gebakken op het strand van HvH: damn lekkah!).
Sjorsoll 28 mei 2018 17:27
Ik denk dat Dumoulin's constantheid t.o.v. anderen komt omdat hij minder dan de rest reageert op anderen. Eigen tempo pakken en niet te gek doen. Dat scheelt na drie weken koers lijkt me.

Ik zie trouwens ook wel dat je met een knipoog reageert op eerdere uitlatingen hier #hetkwamalleeninmeopdusikzeihetgewoon
merijntje mortirolo 28 mei 2018 18:05
-
Nooit zwijgen en je nooit schamen voor dat wat je zei in een opwelling. Afgezien van het feit dat ik Froome tien keer meer vertrouw dan Simon Yates, maar wacht, daar hadden we het niet over, toch?

Wel een goede wajjuhzei qua Dumoulin: hij laat zich (tegenwoordig (ik zou zelfs durven zeggen na die verloren Vuelta)) zelden verleiden tot impulsief-meespringen, dat is wellicht qua niet-instorten iets wat meetelt. In zijn hoofd zit het wel okee.
Cyclad 28 mei 2018 19:08
Drie weken houden. De derde week van de Giro heeft bewezen waarom.
JW 28 mei 2018 19:20
Ja, maar als Dumoulin in de aanval was gegaan en 5' eerder dan Froome over de streep was gegaan had dat niet geteld.
En juist voor dàt soort aanvallen zou ik kijken.

Of Viviani of Bennett zijn wiel als eerste over de streep drukt kan me niet echt boeien.
Eazster 28 mei 2018 19:45
Het is toch heerlijk hoe zo'n 3 weekse ronde is uitgespreid voor ons kijkers. Dan weer eens klassement ,dan ritje voor de vluchters ,dan die heerlijk vaak zware slotwwek vol drama. Effe nog een ritje voor de sprinters erbij waardoor je zelf op rust kunt komen door maar een uurtje te kijken.
Waar staat geschreven behalve in de TV commercie dat we elke minuut op tv moeten volgen? Ja voor het verdienmodel en sponsors.Vertel dat maar eens aan een triathleet.
Curzio 28 mei 2018 21:13
veluweracer 28 mei 2018 21:34
Ik hoop dat er ooit een heuse 300 daagse Tour of the World op poten gezet wordt.
Sjorsoll 28 mei 2018 23:22
Heb je ook gelijk in, sprintjes als pauze.

Maar ik meen te weten dat sprintetappes van 180 kilometer (i.t.t. rondes van drie weken) wél een ergernis in het peloton is.
Slimmerd 29 mei 2018 00:43
Dumoulin ging zelf volgens mij als een van de eerste aan een jury om de boel te neutraliseren, had zelf dus totaal nergens zin in
Luijt 29 mei 2018 17:25
3 weken grote ronde is lekker.

Over de Vuelta zou je nog kunnen twisten. Als een weekje minder Vuelta een tweeweekse ronde van Duitsland mogelijk zou maken, zouden ze de Vuelta wat mij betreft mogen inkorten.
ton duk 29 mei 2018 17:45
Het lijkt mij niet onlogisch als het voorgerecht en nagerecht van de TdF wordt ingekort
gr
Luijt 29 mei 2018 23:14
Tuurlijk weet de knol het beter.
Andere Peter 31 mei 2018 10:43
Ik ben sowieso voor 3 weken. Heel ander kunstje. Ook zie ik niet hoe je commercieel hetzelfde gaat halen met 30% minder air time.

Overigens kunnen grote ronden uitstekend zonder rustdagen. Complete nonsens dat 21x koersen in 23 dagen precies kan en dat 23x koersen in 23 dagen onverantwoord zou zijn. Zonder rustdagen hoeft het zelfs niet zwaarder te worden. Je kunt de maandagse rustdag wel vervangen door bv op maandag èn dinsdag 2x een korte inspanning te plannen. Maandag een ritje van 50 km. Inspanning van een uur, dus (gechargeerd) 23 uur om te verzorgen en te ontspannen. Daarna dinsdag een tijdritje van ca 15 km. Of over één klimmetje van 5 km. Hevige, korte inspanning. Iets heel anders dan wat men gewend is. Per saldo net zoveel rust als wat ze met een rustdag hebben. En commercieel natuurlijk aantrekkelijk.

Het beperken van verplaatsingen over de hele ronde geeft de renners meer rust dan af en toe die rustdag.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen