Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vraag; Het ene wattage is niet het andere,,,Strava

Gepost door Poupoe 
Poupoe 30 mei 2018 23:04
Beste allemaal,

Ik heb een vraag die een van jullie misschien wel weet te beantwoorden.

Begin dit jaar heb ik mijn stalen ros aan de muur hangen en rij nu op een full carbon. Dat scheelt even.
Een professionele fiets maar ik voel mij nog steeds een leek.

Abraham is een jaartje of wat geleden langs geweest maar ik, al zeg ik het zelf, ben nog redelijk fit
Ik merk dat ik enige progressie boek sinds januari. Op mijn leeftijd is een KOMmetje onmogelijk maar mijn eigen prestaties vergelijken op STRAVA vind ik wel leuk.

Ik rij een segment 2 keer met een tussentijd van een paar dagen, en trap op beide dagen gelijke wattages..
Maar waarom ben ik die ene keer sneller?confused smiley
Tjappie2 30 mei 2018 23:57
Waarschijnlijk omdat de omstandigheden de ene keer anders zijn dan de andere keer. Met windkracht 8 in de rug hoef je minder vermogen te leveren dan met windkracht 6 tegen.
Horsie is back 31 mei 2018 00:14
Wattage en snelheid zijn twee verschillende zaken. Alleen onder heel gecontroleerde omstandigheden, bijvoorbeeld een wielerbaan, vrijwel gelijke atmosferische omstandigheden en fietshouding, kun je degelijke uitspraken doen. Buiten, ook al is dat exact hetzelfde segment, lukt dat zelden. Wind is een allesbepalende factor en windstilte is een zeldzaam voorkomend fenomeen, tenzij je midden in de nacht op pad gaat.

Dus temperatuur en luchtvochtigheid,
wind
houding
verzet
mate van vermoeidheid
vorm van de dag
tijdstip van de dag
eventueel verschil in gewicht

Hoeveel verschil in percentage tussen beide wattages, maar vooral ook de snelheden?

Ik ben benieuwd Abraham Poupoe.
Trouwens Strava heeft ook leeftijdscategoriëen en zelfs gewichtsklassen.
Horsie is back 31 mei 2018 00:19
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarschijnlijk omdat de omstandigheden de ene keer
> anders zijn dan de andere keer. Met windkracht 8
> in de rug hoef je minder vermogen te leveren dan
> met windkracht 6 tegen.

Je moet Poupoe wel serieus nemen, Tjappie2? smiling smiley
Je hebt nu wel te doen met een ervaringsdeskundige, zij het niet wattage gebaseerd.

Ooit een 800 m traject gereden met enorme staartwind en daarna weer terug.
Ratio 1:7, dus met tegenwind 7x zoveel tijd nodig.
Horsie is back 31 mei 2018 00:25
Overigens kunnen de marges op vermogensmeting vrij fors zijn, het liefst natuurlijk onder 2%, maar meestal wordt dit niet gehaald.
Een voordeel van foutieve waarden kan niettemin zijn, dat er wel een onderling verband bestaat. Een foutieve methode kan wel degelijk min of meer dezelfde waarden voortbrengen (reproductiviteit), zonder dat ze dan ook valide zijn.
Tjappie2 31 mei 2018 00:25
Je hebt gelijk. Ik las even niet goed smiling smiley
Horsie is back 31 mei 2018 00:46
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hebt gelijk. Ik las even niet goed smiling smiley

Ik bedoelde, dat je Poupoe niet serieus neemt, als die niet zelf op het idee zou komen, dat zo'n groot verschil in omstandigheden niet tot verschillen in snelheid zou leiden. De Giro etappe door de woestijn waarbij het peloton continu 70 km/h bleef rijden gaf nog steeds lage vermogenswaarden te zien.

Een type als Gesink zou onder normale omstandigheden 1400 Watt hebben moeten trappen, oftewel 290,98% van het "schone" menselijke prestatievermogen.
De stip aan de horizon trekt nu ineens helemaal wit weg.
Dit Rit Naar Bordeaux 31 mei 2018 07:26
Of bedoel je de W die Strava aangeeft? Daar zou geen verschil in moeten kunnen zijn volgens mij..

Waarom is er eigenlijk geen prikbord club of strava. Zou ik best leuk vinden
Bromertà 31 mei 2018 12:05
Poupoe Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar waarom ben ik die ene keer sneller?

Een vermogensmeter meet de arbeid die je per seconde op je pedalen overbrengt. Die arbeid dient om 4 zaken te overwinnen:
1. Luchtweerstand
2. Rolweerstand
3. Zwaartekracht (als je er sprake is van een hoogteverschil; heuvel, viaduct, brug )
4. Mechanische verliezen (in ketting en assen, maar ook in vervorming van het frame - links-rechts beweging van 't bracket)

Welke vermogensmeter heb je en welke waarde gaf die aan? Was die meter voor de ritten geijkt/gekalibreerd? Wat was de luchtdruk die dagen? De temperatuur? Zat je anders op je fiets - betere stroomlijn? Wind? Bandendruk? En zo verder en ga maar door ...

Trouwens, het ene wattage is altijd en overal wèl het andere. Vermogen in combinatie met hartslag is de beste manier om de training te doseren.


Wie alles over vermogensmeters wil weten kan uiteraard bij DC Rainmaker terecht.
Hoentie 31 mei 2018 16:40
Nota bene: Strava meet geen wattages. Daar heb je een srm of vergelijkbaar mechaniek nodig dat in je cranck zit en je daadwerkelijk geleverde vermogen in joules per seconde (=watt) meet.

Strava "berekent" (lees: schat; lees: gokt) de vermogens op basis van een aantal variabelen, zie [support.strava.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2018 16:40 door Hoentie.
Horsie is back 31 mei 2018 19:49
De basis is windstilte en 15 graden Celsius. Afwijkingen en die kunnen in deze zomer nogal groot zijn worden dus niet meegenomen. Vlakke trajecten zonder enige natuurlijke hindernis hoe klein ook geven dus de meest betrouwbare data. Zodra er topografische kunststukjes moeten worden verricht begint de ellende, maar ook hier geldt weer, des te sterker de natuurlijke afwijking des te betrouwbaar weer de meting wordt. Het vals plat van 0,2 % geeft wat meer problemen dan de continue steile helling van 10 percent. Gewicht is gebaseerd op een eenmalige opgave, waarbij liefst gerekend wordt in volle bepakking. Gewicht gaat alleen maar een rol spelen als het (echt) omhoog gaat.

Ik kijk wel eens naar Strava trajecten, waar ik in alle realiteit ook rijdt en sprint. Wat je dan tegenkomt. Het allerleukste is nog de berekening van een helling per seconde. Ik vergeet VAM. Ik zoek nog steeds naar de VAM van 2/3 van de K1 vlak bij huis. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2018 20:22 door Horsie is back.
Poupoe 31 mei 2018 20:24
Ik bedoelde inderdaad de W die Strava aangeeft.

Allen hartelijk dank voor de voor mij nuttige en leerzame reactiesthumbs upsmileys with beer
Bromertà 31 mei 2018 20:35
Poupoe Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik bedoelde inderdaad de W die Strava aangeeft.
>
> Allen hartelijk dank voor de voor mij nuttige en
> leerzame reacties

O maar wacht even, Poupoe. Dan klopt er iets helemaal niets aan je probleemstelling. Je schreef dat je verschillende tijden had gezet op hetzelfde segment, én nu zou Strava met die verschillende tijden dezelfde vermogens berekenen? Dat kan niet, tenzij 1. jij tussendoor je gewicht hebt veranderd, òf 2. Strava zijn berekeningsalgorithme heeft veranderd.

Afijn, niet belangrijk. Gewoon lekker doortrainen, volgens de leus van Ten Dam: "Lve slow, ride fast."

PS Sorry voor het Engels.
Bromertà 31 mei 2018 20:56
O en nu we het toch over vermogens hebben, deze komt heet van de naald van Antoine Vayer, gehackd? Mt Ventoux 2013.
[pbs.twimg.com]

Als ik het goed heb, dan versnelt hij van 18,8km/u naar 32,5km/u in 9 seconden, waar hij 710w voor nodig heeft. HF gaat van 157 naar 156 en terug naar 157 slagen per minuut.

Gek hè?
Curzio 31 mei 2018 21:28
Dit zijn waarden van Froome begrijp ik?
Horsie is back 31 mei 2018 21:59
Dommage, oude koek, bovenmeester.

Dat verschil van 1 hartslag per minuut valt toch gewoon binnen de marge.
Het hart reageert vertraagd, dus de hoogste hartslag komt met 161 pas later. Hier werd destijds ook al zo'n punt van gemaakt.
Het koffiemolen effect (hoge trapfrequentie) wijst eerder op het gebruik van de ovalen dan iets anders.
Om iets te kunnen beweren op basis van de hartfrequentie dynamiek binnen zulke smalle marges is pseudo science.

Je zult toch ook de grote littekens op de borst bij Froome hebben gezien, die Vayer verleidde tot de uitspraak Froome zou geopereerd zou zijn om vul maar in ...
Very weird indeed. grinning smiley
Horsie is back 31 mei 2018 22:00
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit zijn waarden van Froome begrijp ik?

Mont Ventoux 2013 zingt al zo lang rond. Roswell 1947 is er niks bij.
Horsie is back 31 mei 2018 22:03
Toch bedankt, Bromertà. Ik kan nu mijn file uit 2015 fatsoeneren, want gebaseerd op de meer algemene cijfers die bekend werden.
Horsie is back 31 mei 2018 22:06
Van 18,8 km/h naar 32,5 km/h zou onze rijder in de marge, chiquer niche genoemd, in minder dan 2 seconden doen in plaats van 9 seconden. Just saying!
Thurau 02 juni 2018 13:43
In mijn tijd had je die onzin gelukkig nog niet
Horsie is back 02 juni 2018 14:55
Thurau Schreef:
-------------------------------------------------------
> In mijn tijd had je die onzin gelukkig nog niet

Je landgenoot Ulrich Schoberer richtte in 1986 (jouw nadagen) in wielerkringen het wereldbekende (drieletterige woord) SRM imperium op.
Destijds stond de slogan "List en bedrog" in hoog aanzien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen