Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Grauwsluier over Valverde en de worsteling van Bauke

Gepost door Cecchini 
Cecchini 27 april 2015 01:13
Uit de Volkskrant van 27 april/ Bart Jungmann

Bauke Mollema staat zondagochtend in het centrum van Luik aan de start van de klassieker die hem het best ligt. 'Luik-Bastenaken-Luik is de zwaarste en de langste, een echte uitputtingsslag', zei hij er vorig jaar over. 'De besten komen vanzelf bovendrijven.'

Hij is er van overtuigd daarbij te kunnen horen. De valpartij in de Ronde van het Baskenland, twee weken, lijkt voltooid verleden tijd. De polsen doen weer wat ze gedacht worden te doen. De wonden zijn geheeld. Bauke Mollema glimlacht, de zon waagt een eerste poging boven het centrale plein van Luik.


Dit is heel teleurstellend, ik had me er veel van voorgesteld

Zeven uur later trekt Bauke Mollema een pruillip, zoals hij alleen dat kan. De vraag was waarom hij niet kwam bovendrijven. Hij zegt: 'Ik had de benen niet.' En: 'Ik was niet goed genoeg.' Het decor is een naargeestig parkeerterrein in een voorstad van Luik. Het regent.

Het retourtje naar Bastenaken in het laatste weekeinde van april is als een scharnier in het seizoen van de wielrenners. De werkpaarden van de kasseien maken plaats voor de raspaardjes van het hooggebergte. De reeks van monumentale voorjaarsklassiekers wordt afgesloten, de zomer van de grote ronden kondigt zich aan. Een eerste balans wordt opgemaakt.

Alejandro Valverde belichaamt in 2015 als geen ander de verandering van de seizoenen. Een week eerder tweede geworden in de Amstel Gold Race, vier dagen eerder winnaar in de Waalse Pijl en nu ook eerste in Luik-Bastenaken-Luik.

Terechte winnaar

Knap hoor, het gemak waarmee hij in de finale aan de verwachtingen beantwoordt. Valverde dicht zelf het gat dat Dani Moreno heeft geslagen. Hij doet het met diens ploeggenoot Rodriguez in het wiel, maar houdt toch genoeg energie over om hem in de eindsprint van het lijf te houden. Iedereen heeft Alejandro Valverde in de smiezen, maar niemand kan hem weerstaan. Een verdiende en terechte winnaar dus.

Toch overheersen de reserves na afloop. De zaterdag 35 jaar geworden Spanjaard heeft een verleden aan zich kleven. In 2006 sloeg Valverde dezelfde dubbelslag in de Ardennen. Nog geen maand later viel zijn naam voor het eerst in Operacion Puerto. Met die operatie legde de Spaanse justitie een wijdvertakt dopingnetwerk bloot. De gevolgen lieten even op zich wachten, maar in 2010 volgde een schorsing voor twee jaar.


Grauwsluier

Sindsdien hangt er een grauwsluier over Alejandro Valverde. Toen hij in het jaar van zijn terugkeer een rit in de Tour de France won, moest hij zich in de media alleen maar verantwoorden voor misdaden uit het verleden. Anders dan collega's als David Millar en Thomas Dekker heeft Valverde dat nooit gewild en gedaan. Sterker nog, hij heeft zijn schuld altijd betwist.

Zo stekelig werd het zondagmiddag ook weer en elke keer als dat gebeurde, hield de winnaar zich van de domme of op de vlakte. De vraag of hij in vergelijking met 2006 een andere wielrenner is, zweefde lang tussen hem en de tolk. 'Ik ben nog steeds een goede coureur', luidde daarna het antwoord. Bijna zielig een sportman zo te zien worstelen met zijn behaalde overwinning.


Achterhoedegevecht

Ik ben nog steeds een goede coureur. Bauke Mollema komt als 35ste over de eindstreep, anderhalve minuut na de winnaar. Het goede gevoel van eerder die dag is ver te zoeken, al ligt dat er bij hem nooit dik bovenop. Mollema is niet scheutig met emoties en grote woorden. 'Maar ik heb nu wel even een paar minuten nodig gehad om weer tot mezelf te komen', zegt hij na een douche in de bus.

De valpartij op weg naar de Redoute had hem even achteruit geworpen en het had hem een behoorlijke inspanning gekost weer terug te komen. Zijn ploeggenoten was dat niet gelukt en dat was een probleem in de beslissende beklimming van de Saint-Nicolas.

Daaraan begon Mollema in de achterhoede en zelf was hij niet meer in staat zich weer in de voorste gelederen te melden. Net als voor Gilbert, Kwiatkowski en Kelderman eindigde daar voor hem Luik-Bastenaken-Luik. 'Eigenlijk hetzelfde verhaal als in de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl. Heel teleurstellend, want ik had me er veel van voorgesteld.'

Raspaardjes

In de eerste maanden van het seizoen was alles juist naar wens gegaan in de nieuwe werkomgeving met als hoogtepunt de tweede plaats in het klassement van de Tirreno-Adriatico vorige maand. 'Eigenlijk ging het goed tot die valpartij in de Ronde van het Baskenland. Misschien heeft mijn lichaam toch meer tijd nodig gehad om daarvan te herstellen. Anders zou ik het ook niet weten.'

Vandaag begint voor Bauke Mollema, het werkpaard onder de raspaardjes, het seizoen van de grote ronden. 'We gaan met de ploeg de kasseienrit van de Tour de France verkennen. Kan ik alles eens lekker los schudden.'
Walnoot 27 april 2015 09:45
Klein gokje: Bart 'Kneusje' Jungmann heeft het over doping?
Slimmerd 27 april 2015 09:50
Zonneveld begon daar gisteren in een tweet ook al weer over, zijn tweet was in de trent van 'als Valverde nu clean rijdt, waarom dan ooit bij Fuentes geweest'
Ron Meijers 27 april 2015 09:51
En tussen de regels door klinkt de frustratie dat een dopingzondaar als Valverde wint en een gezonde jongen 'van ons' teleurstelt. Ik vind het maar een misselijk stukje.
*malheur* 27 april 2015 10:03
Valverde was de sterkste man in koers en heeft volkomen terecht LBL gewonnen, Mollema, Dumoulin, Kelderman etc doet niet zoveel terzake in deze editie.
zumsteg 27 april 2015 10:03
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonneveld begon daar gisteren in een tweet ook al
> weer over, zijn tweet was in de trent van 'als
> Valverde nu clean rijdt, waarom dan ooit bij
> Fuentes geweest'

Omdat de rest ook naar Fuentes ging?
Cyclad 27 april 2015 10:06
In het AD ook al een stuk (van Thijs) over Valverde en zijn "Piti-dopingverleden". Die associaties zullen wel nooit verdwijnen.
Eens met malheur, Valverde is een prima winnaar.
Snorfietser 27 april 2015 10:07
Toch vreemd dat sommige renners (Millar, Basso en Hesjedal) wel worden vergeven, terwijl Valverde, T. Dekker en Rebellin nog steeds worden aangekeken op hun verleden.
Curzio 27 april 2015 10:25
Ik gunde het Valverde ook wel moet ik zeggen. In de grote koersen tast hij er toch best vaak naast.
Z'n explosiviteit bergop en z'n sprint lijken me goede verklaringen voor z'n prestaties, absurde staaltjes heb ik niet gezien.

Liever hij dan zo'n snotjongen als Alaphilippe die er al direct met een monument vandoor zou gaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2015 10:26 door Curzio.
Pyama 27 april 2015 10:30
Inderdaad dom stukje. De bBrabantse Pijl is toch de scharnier van het voorjaar?
Zonneveld is net als deze auteur een wannabee kenner met maar een paar stokpaardjes. Heb je hem al eens. Commentaar horen geven op Eurosport?
Sub Culture 27 april 2015 10:35
Ik denk dat het in het geval van Valverde, Rebellin, Vino etc.. er vooral mee te maken heeft dat zij tot op vandaag nog altijd niet hebben toegegeven doping te hebben gebruikt.

Daar waar de anderen dat wel toegaven.
JW 27 april 2015 10:52
Wannabee-kenner... stokpaardjes... EENS !
Cecchini 27 april 2015 11:03
Waarom wordt dit stuk van Bart Jungmann gebruikt om te praten over het dopingverleden van Valverde. Waarom niet over het falen van Mollema tijdens de Ardense klassiekers. Een hoopvol begin in de Tirreno deed vermoeden dat hij een goede beslissing had genomen om naar Trek te vertrekken, ahoewel zijn tijdrit in deze koers ook niet erg bijzonder, zoals sommigen hier stelden. Na de Tirreno is het minder en minder met hem geworden. Ik vond hem in Baskenland voor zijn val ook al niet overtuigend rijden. Ik zag hem vooral moeizaam aanklampen.
JW 27 april 2015 11:11
Verrassend aan die finale van gisteren vond ik toch dat zo veel "erkende finale-renners" (waaronder alle Nederlandse en Belgische) er helemaal niet aan te pas kwamen.
En dat een aantal anderen (waaronder de Katusha's en Valverde) er zo ver boven uitstaken.
Dat was best frappant.
Als de prestatie van Valverde als verdacht is aan te merken, dan zou dat m.i. ook moeten gelden voor de hele eerste groep die overbleef. Stel dat b.v. Alaphilippe dit veld verslagen had... Dat gaat wel erg ver....

De enige Nederlander die in deze koers perfect zijn opdracht uitvoerde was Kelderman. Zeeman had hem een maand lang ingeprent dat hij in deze finale maar één wiel moest volgen: dat van Gilbert. En dat deed hij volmaakt tot op de streep winking smiley
Harde leerschool, zo'n Ardennenweek. Maar leerzaam !
Sticky Bottle 27 april 2015 11:39
Nonsens, Mollema was in Baskenland op weg naar een top 3 klassering en misschen wel een eindzege. Hij heeft zich te weinig hersteltijd gegeven na die val en is naar mijn mening zeker de oorzaak van zijn mindere presteren nu.
Cyclad 27 april 2015 11:50
Toch wel opmerkelijk dat je de val van Mollema in het Baskenland in je gekleurde analyse compleet negeert. Zou dat niet dé reden zijn van zijn tegenvallende rijden in de Ardennen? Met zijn rijden in het Baskenland was niets mis, integendeel.
Cyclad 27 april 2015 11:54
Tja.
Het viel mij gisteren ook op, maar om daar nou conclusies aan te verbinden? Het waren 3 oude, ervaren Spanjaarden die in de finale het sterkst waren, samen met een jonge, ontluikende Fransman. De tegenvallende Nederlanders en Belgen hadden allemaal hinder van die massale valpartij.
Tim Wellens en Jelle Vanendert moesten achtervolgen, evenals Kelderman, Slagter en Mollema. Dat scheelt toch wat energie dacht ik zo. Weening had er geen last van en was wel mee.
Ik kan er allemaal bar weinig mee.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2015 11:54 door Cyclad.
lodjan 27 april 2015 12:01
Weening: 'Er had meer ingezeten'

Van onze Telesportredactie
In Luik-Bastenaken-Luik zorgde de oude krijger Pieter Weening (34) voor het laatste flintertje oranje hoop in de finale.
Na het uitvallen van titelverdediger en diens ploegmaat Simon Gerrans moest de lijzige Fries het vanzelfsprekend afleggen tegen de mannen met een punch, zoals winnaar Alejandro Valverde.
"Ik zat achter die valpartij op veertig kilometer, waardoor ik op La Redoute moest terugkomen. De pijl die ik daar verschoot had ik eigenlijk nodig in de laatste vijf kilometer, dan had er misschien wel wat meer in gezeten”, zo kon Weening niet echt euforisch worden van zijn veertiende plek, waarmee hij de beste Nederlander was.
Tom-Jelte Slagter
Die valpartij waar Weening op doelde werd uiteindelijk de ondergang van zo’n beetje alle Oranjeklanten, met Tom-Jelte Slagter als grootste slachtoffer. In de aanloop naar La Redoute vielen de renners als dominostenen over elkaar heen.
"Ik had nog de mazzel dat ik daar de berm in kon sturen, waar ik over de kop vloog. Maar daardoor waren mijn kansen op een goede klassering wel verkeken. Echt balen, want de benen waren heel goed. Nu sluit ik dit voorjaar af met alleen een negende plaats in de Waalse Pijl en dat is niet waar ik heel de winter voor heb getraind.”
Zeker omdat Slagter vorig jaar vertrouwen tankte met een vijfde plaats in de Waalse Pijl en een zesde stek in Luik
Prikdude 27 april 2015 13:30
BOOGERD IS DE SURPRISE VAN DE VOORJAARSKLASSIEKERS

De dagen dat Luik-Bastenaken-Luik garant stond voor een zinderende finale leek vanmiddag heel lang voorbij. De traditionele afsluiting van de reeks voorjaarsklassiekers was ongekend slaapverwekkend en de sluwe Valverde was de terechte winnaar.

In de finale werden de Nederlandse toppers Mollema, Weening, Dumoulin en Kelderman door de internationale elite weggereden. Beelden die we dit voorjaar vaker hebben gezien en waar we het voorlopig mee moeten doen. De tijd dat een Michael Boogerd met tegenstanders als Lance Armstrong en de betreurde Frank Vandenbroucke keihard streed voor de zege is al lang voorbij en de 4 Nederlanders in de voorste groep zijn een klein maatje te klein voor het hele grote werk.

Zeker de Lotto NL-Jumbo formatie zal heel graag een dikke punt willen zetten achter een rampzalig voorseizoen. Af en toe dook in de Amstel Gold Race en de Waalse klassiekers Wilco Kelderman op en in de Vlaamse koersen streed Sep Vanmarcke mee voorin. Niet meer dan dat. En ik ben het eens met Nederlandse commentatoren duo Mart Smeets en Maarten Ducrot dat de koersen de afgelopen weken te strak werden geregisseerd vanuit de ploegleiderswagens. Dat de angst regeerde. Dat de koers pas in de finale het aankijken waard was. Weg met die oortjes en de kramp dus. De Nederlandse ploegen speelden in de laatste kilometers van de koersen nauwelijks een rol, maar ik heb wel veel respect gekregen voor de immer strijdende Roompot-ploeg.

'Het fluister-circuit in het cyclisme meende eigenlijk dat Michael Boogerd te licht zou zijn voor een prominente positie als ploegleider'

Ze noemen het zelf graag typisch Nederlands. Mee in de eerste aanvallen. En in koersen waar niemand rekening houdt met een zege van Team Roompot zijn ze plezierig aanwezig. Ik zag het Huub Duyn en Johnny Hoogerland gretig attaqueren in de Ruta del Sol, Dylan Groenwegen lang in de kopgroep van de Ronde van Vlaanderen en de talentvolle Maurits Lammertink was de beste Nederlander in de Amstel Gold Race.

De organisatie staat met manager Michael Zijlaard als een huis, de ploegleiders Erik Breukink en Jean Paul van Poppel hebben het naar hun zin bij de jonge en gretige ploeg, maar de grootste verrassing is Michael Boogerd. Laat ik zeggen dat er links en rechts nogal wat twijfels waren over de capaciteiten van Michael Boogerd als ploegleider. Te emotioneel. Te weinig manager. Een te belast verleden. Het fluister-circuit in het cyclisme meende eigenlijk dat Michael Boogerd te licht zou zijn voor een prominente positie als ploegleider. De waarheid is anders.

'Michael Boogerd weet inmiddels ook dat het moderne wielrennen niet meer zonder ‘meten is weten’ kan'

Zelf ben ik dit voorseizoen in Vlaanderen een dagje met hem in de ploegleiderswagen meegeweest. Toen viel zijn brandende ambitie al op. Het strategisch overzicht en de coureurs die hem respecteerden. Het woord van Michael was wet voor ervaren coureurs als Johnny Hoogerland en Huub Duyn. Coureurs hebben snel genoeg door of de ploegleider van achter het peloton onzin roept of de koers kan lezen.

Michael Boogerd weet inmiddels ook dat het moderne wielrennen niet meer zonder ‘meten is weten’ kan en via laptops en systemen op de fiets ook veel inzicht in modern trainen vraagt. Daar vond Boogerd vorig jaar nog wat van. Te veel werd er, zo vond hij, op basis van de computer getraind. Door lange gesprekken met onder meer zijn vriend Steven de Jongh, de succesvolle ploegleider bij Tinkoff-Saxo, is het inzicht er bij Boogerd gekomen dat modern wielrennen niet zonder moderne trainingsmethodes kan.

'Een beter duo om Nederland wielrenland weer op de kaart zetten is er op dit moment niet'

Die Michael Boogerd is zo waar op dit moment opgestaan als een toekomstige top-ploegleider. Nog steeds is de emotie iets wat bij Michael hoort, maar zijn koerskennis is onovertroffen en zo langzamerhand heeft hij moeilijke jaren van zich afgeschud en maakt zich op voor een nieuwe toekomst. Binnen Team Roompot speelt hij al een grote rol en daar zou het wel eens niet bij kunnen blijven. Ga er maar van uit dat Michael Boogerd ooit met zijn boezemvriend Steven de Jongh een grote Nederlandse ploeg gaat leiden. Een beter duo om Nederland wielrenland weer op de kaart te zetten is er op dit moment niet.

Bron: Helden Online
Prikdude 27 april 2015 13:39
Mollema levert zijn beste prestatie ooit in een rittenkoers, de logica beveelt dat hij wat minder is de in klassiekers. Een echte klassementsstopper doet niet mee in de klassiekers en andersom. Als hij vlak voor die klassiekers ook serieus valt (en dat deed hij!) zou er geen vraagstelling moeten rijzen. Mollema is nu officieel een mietje.

Valverde is een oude dopingbons, nog immer partyend like it's 1999 op de omerta in zijn kop. Heeft twee keer een gat dicht gereden omdat niemand anders het zou doen maar verder niets gedaan om de koers te kleuren. Kreuziger, Fuglsang en Bardet deden dit wel. Derhalve zijn zij ook de morele winnaars.

En Boogerd is de surprise van het voorjaar!
malheur 27 april 2015 18:45
Het moeizame aanklampen (en daarna loslaten) ging eerder de Ardennen aan. Wedstrijden waar Mollema sowieso minder te zoeken heeft dan mooie kleine rondes zoals bijv Baskenland.
malheur 27 april 2015 18:49
Wat een langgerekt stuk over een ploegje dat nagenoeg geen enkele uitnodiging waargemaakt heeft en een ploegleider waarvan we allang weten dat het best een aardige gozer is.
malheur 27 april 2015 18:52
Uiteindelijk waren de Kreuzigers, Fuglsangs en Bardetten gisteren niet goed genoeg om Valverde van zijn favoriete strijdwijze af te houden/hem tot zwaardere inspanningen te verleiden. Valverde heeft feilloos aangevoeld dat hij momenteel de sterkste is en op die manier 2 x kunnen winnen, jammer dat Alaphillipe hem nog niet heeft kunnen pakken.
Leon 27 april 2015 19:06
Zaterdag nog met iemand uit de buik van het peloton zitten praten over Valverde, en die gaf aan dat de Spnjaard een van de meest geliefde en gewaardeerde renners van het peloton is, zowel in Noord- als Zuid-Europa. Zou dat echt het geval zijn als zijn collega's vermoeden dat Valverde een valsspeler is??
lodjan 27 april 2015 19:16
Alleen als de collega's zelf ook vals spelen.
Leon 27 april 2015 19:18
Dat zou impliceren dat het halve peloton nog/weer aan de drog zit?
lodjan 27 april 2015 19:24
Alleen als Valverde er nog / weer aan zit.....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen