Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour de France: etappe 17

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 05 juni 2018 12:21
Met een afstand van amper 65 km, maar wel drie cols, wordt één van de Pyreneënetappes in de volgende Tour een echt spektakelstuk. Om die korte rit extra in de verf te zetten, pakt de organisatie ook uit met een speciale startformule. De renners komen aan de start zoals in de Formule 1 of in het veldrijden.

De renners vertrekken woensdag 25 juli in de zeventiende etappe in Bagnères-de-Luchon, aan de voet van de col de Peyresourde. Omdat de organisatie een spetterende start verwacht, waarbij het peloton meteen alle registers zal opentrekken, voorziet Amaury Sport Organisation (ASO) bij de start in Luchon een ruimte waar elke ploeg op voorhand op de rollen kan warmdraaien.

En dan komt de speciale starformule. Volgens koersdirecteur Thierry Gouvenou zullen de renners worden opgesteld zoals in de Formule 1. Centraal vooraan komt de leider in het klassement, de gele trui. Enkele meters links van hem staat de nummer twee, enkele meters rechts van hem de nummer drie. En zo wordt op de eerste lijn de eerste tien in het klassement opgesteld.

Sprinten of wachten?
Direct daarna komen de nummers tien tot twintig aan de start. Wie tussen de twintigste en de veertigste plaats in het klassement staat wordt in een volgende ‘kooi’ opgesteld. “Daarna werken we per veertig. Het is een beetje een start zoals in de Formule 1, of zoals in het veldrijden. Dat doen we uitsluitend die dag. Net voor zo’n korte etappe zal er sowieso spanning in de lucht hangen. Deze speciale startformule accentueert dat nog.” De eerste col is de Peyragudes, in het verlengde van de Peyresourde. ‘’Wie zin heeft om naar de voet van die col te sprinten, kan dat dus. Wie als leider liever zijn ploegmaats opwacht, kan dat ook. Op eigen risico’’, grijnst Thierry Gouvenou.

De Tourdirectie ziet de speciale start als een ‘extra elementje’, anders dan anders. De etappe eindigt na twee cols van eerste categorie op een col buiten categorie, de col du Portet, in Saint-Lary-Soulan.


Heel benieuwd naar de ontwikkeling in deze etappe.
Slimmerd 05 juni 2018 12:28
Klinkt redelijk nutteloos....
rustdag 05 juni 2018 12:33

Etappe 17



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2018 12:34 door rustdag.
Bromertà 05 juni 2018 12:39
Teveel treinjuichen is niet bevorderlijk voor de cognitieve vaardigheden: de nummer tien staat twee keer aan 't vertrek? Heb je dit zelfs geschreven of was het een jat-en-plak actie?
Thurau 05 juni 2018 12:52
Dat lijkt mij een rhetorische Frage.
Sub Culture 05 juni 2018 12:58
Copy paste van HNB.
Met dank voor de obligate inhoudelijke reactie.
Tjappie2 05 juni 2018 13:07
Zit er dan ruimte van enkele meters tussen de blokken, maar wel één startschot? Of zitten er secondes tussen de start van de verschillende blokken? Hoe dan ook: ik ben (nog) niet enthousiast.
Blueprint 05 juni 2018 13:21
Hoe wordt normaal gesproken eigenlijk bepaald wie waar in het peloton start?
Ben 05 juni 2018 13:25
Wie er als eerste staat start als eerste, in grote rondes de truien voorop. De start is bij het allerhoogste niveau doorgaans onbelangrijk. Bij rondjes om de kerk meestal willekeurig op basis van laatste cijfer vh rugnummer.
Luijt 05 juni 2018 13:38
Meteen vanaf acquit de Peyresourde op en in totaal maar 65km. Deze elementen zullen een grotere rol spelen dan die startvolgorde.
Verder geldt: hoe minder men overneemt van de F1, hoe beter.
(Ok, die docu over Senna laatst waarin Prost zo volledig ten onrechte te kakken werd gezet, was wel heel mooi).
Eindhovuh 05 juni 2018 13:50
Ik denk dat na 1 km alles bij elkaar is op de ontsnapping van de dag na.
Het lijkt mij niet dat de kopmannen elkaar meteen in hun eentje gaan bestoken.

Tenzij Chrispuffer Froome weer zin heeft in een solootje natuurlijk.
Tjappie2 05 juni 2018 13:59
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tenzij Chrispuffer Froome weer zin heeft in een
> solootje natuurlijk.

Die vindt 65 km te kort.
ton duk 05 juni 2018 14:16
Eigenlijk zouden ze met een stuk zwemmen moeten beginnen en eventueel nog een rondje lopen boven op de Col du Portet ?
gr
Bromertà 05 juni 2018 14:42
Eerst een potje bermschijten zou ook kunnen. Maar wat ook kan, is om deze etappe als allerlaatste, of een na laatste mag ook, te verrijden om dan met de werkelijke tijdverschillen uit het AK van start te gaan. Wie als eerste over de meet komt, wint de Tour. Parijs is sowieso 't eerste sprinterscriterium.
Sjorsoll 05 juni 2018 15:02
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> de nummer tien staat twee
> keer aan 't vertrek?

Dat zou deze toevoeging nog veel innovatiever maken. En heel ziek.
Nelis! 05 juni 2018 16:04
Breed bergpaadje zullen ze volgen dan. Tien renners op een rij met enkele meters tussen hen in ;-)
Idee is wel aardig, interessant om eens te proberen..
Sjorsoll 05 juni 2018 16:15
Wel goed dat het wielrennen aan het experimenteren is om aantrekkelijker te worden, zoals met dit en met de Hammer Series.

#marketing
Eazster 05 juni 2018 16:15
Zit Marco van Basten ook al bij de ASO? Die wil het voetbal ook om zeep helpen met allerlei inventies.
Korte explosieve etappe is leuk, maar die trucjes (startopstelling) dat gaat maar van kwaad tot erger totdat het geen wielrennen meer betreft.
Tjappie2 05 juni 2018 16:27
Binnenkort op le wielerschoentje a la Le Mans naar je fiets toe sprinten/schuifelen/glijden.
Sjorsoll 05 juni 2018 16:29
Van Basten had juist hele goeie ideeën. Zuivere speeltijd waardoor het eeuwige tijdrekken verdwijnt en willekeurige blessuretijd geen punt meer is.
Geen rode kaart meer als er ook al een penalty wordt gegeven en hij was één van de eersten die over videoscheidsrechters begon. Dat sommige mensen bij elke verandering in paniek raken moet de rest niet weerhouden van experimenteren of het beter kan.
LD88 05 juni 2018 16:36
Over videoscheidsrechters had men het al in de tijd dat van Basten zelf voetbalde. Zuivere speeltijd is helemaal geen goed idee.
En rode kaart als er een penalty wordt gegeven hangt helemaal van de situatie af. Als Suarez straks weer vampier gaat spelen of Sergio Ramos een doodschop uitdeelt moeten ze gewoon een penalty (mits binnen de 16) en rode kaart tegen krijgen.
JW 05 juni 2018 16:39
A ja.
De krantenkop "In juli gaat het jaarlijkse wielercircus, dat Tour de France heet, weer van start" wordt geleidelijk wel duidelijker.
Eazster 05 juni 2018 16:41
Ik zeg ook niet dat sommige inventies niet goed zijn. Met het parcours word sowieso de laatste jaren al veel geëxperimenteerd.De kasseien etappe is ook iets van de laatste 2 decennia. We hebben met wielrennen een mooie sport. Helaas zijn er ook mensen met een attention span die hun niet toe laat dit mooie te waarderen.

Dan krijg je baasjes die inventief willen zijn om het inventief te willen zijn zoals van Basten. De video scheids is erg dubieus ,omdat alles aan interpretatie inhoudig is en dus maakt het dat overbodig. Zuivere speeltijd. Er is toch niks mooiers als het drama van een tijdrekkende Italiaan op een WK.
Van Basten was ook de man die het idee had om buitenspel af te schaffen ,juist een eeuw geleden ingevoerd om het spel tactisch interessanter te maken.
Straks wil hij nog met 3 goals per club\land op het veld staan.Laat die man lekker blijven golfen.

Het vak met startopstelling is zo'n noviteit van Gouvenou om te pronken. Het effect dat er iemand wil demareren vanuit het vertrek zal nihil zijn. Als het erg lang duurt voordat de rest kan vertrekken is het eerder competitie vervalsing.
Vlaflip76 05 juni 2018 16:45
Is het Depart Reel dan waar men de handtekeningen zet? Of gaan we eerst nog een paar km zwaaien maar TF1? In het laatste geval echt nutteloos. In het eerste geval geef ik ze het voordeel vd twijfel
Sjorsoll 05 juni 2018 16:51
Ja natuurlijk moet je dan een rode kaart geven.

Hoe kun je zuivere speeltijd trouwens geen goed idee vinden?
Carlos Danger 05 juni 2018 17:13
Sjorsoll 05 juni 2018 17:13
Ik kan me juist aan niks meer ergeren dan een tijdrekkende Italiaan op een WK. Het is ook allemaal zo persoonlijk smiling smiley
JdB 05 juni 2018 17:36
Daar hoef je dit jaar niet bang voor te zijn nu Italië zich niet geplaatst heeft. Maar dan zijn er altijd nog de Argentijnen...
veluweracer 05 juni 2018 18:30
Waarschijnlijk dezelfde afstand als van de dikkebandenrace die vooraf op hetzelfde parcours gereden wordt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2018 18:30 door veluweracer.
Curzio 05 juni 2018 19:44
Dat zou inderdaad mooi kunnen zijn. Hoewel ik vermoed dat de klassementsleider normaliter geen risico's zou nemen en dan op in het wiel van de nr. 2 gaat zitten.

Verder een volstrekt nutteloze opzet van de ASO, na 2 km zal je hier al niks meer van terugzien in het peloton. Ze zouden nog beter elke ploeg zelf een renner kunnen laten selecteren die ze als eerste aan de start willen hebben, dan kan je tactisch nog wat beginnen misschien.
JW 05 juni 2018 20:09
Helemaal los van die rare start lijkt dit natuurlijk wel een etappe die spectaculair belooft te worden.

Vanaf de start, dat dan weer wèl !
Curzio 05 juni 2018 21:00
Het is natuurlijk helemaal niet zo raar om eens met de buitenspel regel te experimenteren. Geen enkele balsport heeft zoiets (hockey, basketbal, misschien dat de regel dat je niet naar voren mag passen in het rugby er nog het meest bij in de buurt komt). Zonder een hele discussie over voetbal te willen voeren, want het is toch overwegend een erg saaie sport, maar dat je als verdediger door een halve stap naar voren te doen een andere speler niet meer kan laten meedoen aan het spel, is een hoogst merkwaardige regel.
Carlos Danger 05 juni 2018 21:16
Buitenspel is in 1996 afgeschaft in het (veld-)hockey. Sindsdien wordt er vaker gescoord en wordt het spel minder
vaak onderbroken.
De recente aanpassingen in het voetbal, het zg. 'actief buitendpel', is een veel te onduidelijke regel met te
veel ruimte voor interpretatie.
De buitenspel-val, die Ajax in de jaren 60 en 70 introduceerde en hanteerde, was een prachtig tactisch wapen.
Arsimo 06 juni 2018 09:19
Thurau 06 juni 2018 09:45
Quatsch.
Zelfs in mijn tijd waren er al kasseienetappes in de Tour.
Siem 06 juni 2018 10:43
Ik snap de negatieve reacties hier niet. Stel dat het niet werkt, gebeurt er niets, dus is er ook geen probleem. De hoop is natuurlijk door een bepaalde chaos te veroorzaken man-tegen-man gevechten te krijgen. Stel dat dat wel lukt, en dan denk ik een beetje aan die etappe van Schleck en Evans (galibier?). Dat is toch de sport die we graag willen zien?
JW 06 juni 2018 11:10
Ik weet niet wat "jouw tijd" was. Maar je hebt wel gelijk
Wat ik me nog heel goed herinner was dat rond eind jaren zeventig kasseienetappes een heel belangrijke rol speelden in de duels tussen Hinault en Zoetemelk.

Ik herinner me nog een fameuze rit door de hel waar Joop met een aantal ijsboeren op oorlogspad was. Onvergetelijk.
De Tourzege van Joop was zelfs grotendeels te danken aan zo'n kasseienrit waar Hinault zich forceerde en naderhand geblesseerd uit de Tour verdween.
jonglins 06 juni 2018 11:11
Helemaal eens Siem. Fantastisch parcours, dat vooral. En wat die start betreft: we zien wel wat het oplevert.
Tjappie2 06 juni 2018 11:47
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik weet niet wat "jouw tijd" was. Maar je hebt wel
> gelijk

Meneer pretendeert Didi himself te zijn...
Carlos Danger 06 juni 2018 12:10
In het tijdsgewricht van 'Het Simplisties Verbond' noemden ze het 'opleuken'.
Eindhovuh 06 juni 2018 12:44
Dit is wel het prikbord he. Zo'n etappe in de Giro was briljant geweest. De tour moet je negatiever benaderen.
merijntje mortirolo 06 juni 2018 12:47
Sjorsoll 06 juni 2018 13:03
El Chaba 06 juni 2018 14:57
LD88 06 juni 2018 15:07
Bijzonder matig dat alle belangrijke bergritten doordeweeks zijn.
ton duk 06 juni 2018 19:16
tja, het is natuurlijk "vakantiemaand" voor vele anderen..
gr
El Chaba 06 juni 2018 19:18




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2018 19:18 door El Chaba.
Slimmerd 06 juni 2018 19:45
Voor die etappe Evans vs. Schleck was een dergelijke kunstmatige ingreep ook niet nodig. Bovendien leren die korte etappes volgens mij al dat dit een prima manier is om het koersen aantrekkelijker te maken.
El Chaba 07 juni 2018 15:00
Ook: het tweede weekend van de Tour is de concurrentie veel te groot met op zaterdag de troostfinale en op zondag de finale van het WK voetbal..
rustdag 07 juni 2018 16:02
Ja de 3e plaats/4e plaats is al om 16:00 en de finale om 17:00
Andere Peter 09 juni 2018 02:09
Kasseienetappes waren er in de jaren '70 en begin '80 ook. Zijn daarna wel een tijd uit de mode geraakt. Men vond het oneerlijke sport. Buitengewoon ironisch is dat deze 'oneerlijke' sport uit de mode verdween toen EPO groot werd.

Iets serieuzer: ik denk dat Hinault er iets mee te maken had dat ze uit de mode raakten. Hij had er een bloedhekel aan. Reed PR maar 5x en reed RVV slechts 1x. Reed naar verluidt in 1980 zijn knie in de vernieling met een succesvolle aanval op Zoetemelk in de kasseinetappe.

(Oeps, ik lees pas de rest van de reacties na het posten van dit bericht)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/06/2018 02:10 door Andere Peter.
Andere Peter 09 juni 2018 02:11
En een aanvallend tactisch wapen.
Andere Peter 09 juni 2018 02:11
thumbs up Vilein maar top.
Andere Peter 09 juni 2018 02:17
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/06/2018 02:17 door Andere Peter.
Andere Peter 09 juni 2018 02:18
Gewoon goed bedacht en lef getoond door het uit te voeren. Nadelen zijn er niet. Voordeel is sowieso dat het die start alvast wat cachet geeft. Mooie foto-op. Een paar extra tv-kijkers legitimeren de keuze al.

Experiment kan later aangescherpt worden door wat meer afstand tussen de renners te creëren. Voor elke seconde een metertje extra achterstand bv. Met een maximum eraan. Dan staat Dan kun je eindeloos speculeren over het effect op de koers.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen