Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta-start 2020 dichtbij voor Utrecht na ‘ja’ vanuit provincie

Gepost door rustdag 
rustdag 12 juni 2018 07:45
Vuelta-start 2020 dichtbij voor Utrecht na ‘ja’ vanuit provincie

De Provincie Utrecht heeft ingestemd met de miljoenenbijdrage aan het bid om de Vuelta a España naar Utrecht te halen. De kans is daardoor groot dat de Spaanse wielerronde in 2020 in Utrecht begint. Het gaat om een subsidie van 2,1 miljoen vanuit de provincie.

Diverse politieke partijen uit de Provinciale Staten zetten de afgelopen weken vraagtekens bij het miljoenenbedrag. De VVD wilde dat de gemeente Utrecht meer bij ging dragen en coalitiepartijen CDA en GroenLinks waren eveneens kritisch. Zij gaven tijdens de stemming toch groen licht, door de toezegging dat er meer aandacht gegeven zou worden aan onder andere fietsbeleid en duurzaamheid in de provincie. Een voorstel van de PvdA om het bedrag van 2,1 miljoen te verlagen naar 500.000 euro kreeg geen meerderheid.

Drie etappes
Het besluit om de Vuelta in 2020 naar de provincie te halen, wordt tijdens de start van de aankomende Vuelta gemaakt. Dat is op 25 augustus. De ploegenpresentatie en ploegentijdrit zouden in Utrecht zijn, gevolgd door een etappe vanuit Den Bosch naar de stad. De derde etappe zou een start en finish in Breda hebben. De totale kosten worden geschat op 15 miljoen euro.

De provincie Noord-Brabant en gemeenten Breda en Den Bosch hadden al hun (financiële) steun toegezegd. Ook het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal ook nog een bijdrage leveren van 2,5 miljoen euro.

Primeur
De komst van de Vuelta naar Utrecht zou een primeur zijn voor de Domstad. Het zou de eerste stad ooit zijn die etappes van de drie grote rondes ontvangt. In 2010 finishte een etappe van de Giro d’Italia in Utrecht, waarna in 2015 het Grand Départ van de Tour de France neerstreek in het midden van het land.


wielerflits.nl
Sub Culture 12 juni 2018 08:09
Quote
Het zou de eerste stad ooit zijn die etappes van de drie grote rondes ontvangt

Luik heeft ook al aankomsten gehad van de drie grote rondes.
Voorts geen voorstander van grote rondes die zo ver van de heimat beginnen.
tvm 12 juni 2018 09:04
ton duk 12 juni 2018 09:24
Duktown komt op 2...
2020 is natuurlijk wel 4 jaar te laat ....
gr
Walnoot 12 juni 2018 09:29
Hup Vuelta in Utrecht!
Tjappie2 12 juni 2018 10:32
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voorts geen voorstander van grote rondes die zo
> ver van de heimat beginnen.

Dit.

Mocht het er echt van komen dan ga ik wel kijken. Zo'n opportunist ben ik ook wel weer.
Luijt 12 juni 2018 13:25
Ben ook geen voorstander van start grote rondes ver van thuisland. Maar als het dan toch moet gebeuren, dan graag in de buurt.
Eindhovuh 12 juni 2018 14:32
Ik ben voor. Leuk.
Jeanneman 12 juni 2018 18:36
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
Het zou de eerste stad ooit zijn die
> etappes van de drie grote rondes ontvangt

>
>
> Luik heeft ook al aankomsten gehad van de drie
> grote rondes.

Die etappe in de Giro kwam aan in Ans.
Andere Peter 12 juni 2018 18:43
Prima investering. Dikke kans dat het wordt terugverdiend. Ik verheug mij nu al op de discussies. En zelfs als het niet wordt terugverdiend, leuke dingen mogen geld kosten. Zoals een mooi plantsoentje geld mag kosten.

Ploegentijdrit zal wel voor 90% over busbanen gaan, want de rest wordt steeds krapper gemaakt om de stad autoluw te maken. Leuk vond ik ook altijd de mensen die zich gaan beklagen omdat ze 200m om moeten rijden, of omdat ze muziek horen, of omdat ze ergens anders moeten parkeren. Héérlijk.
LD88 12 juni 2018 19:28
Klopt, wel in de agglomeratie Luik dus (er was ook een proloog in Seraing een paar jaar later) maar niet in de gemeente zelf.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen