Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Definieer : Wegkapitein

Gepost door malheur 
malheur 27 april 2015 20:57
Wat doet een wegkapitein precies?
Wat sowieso niet?
Zijn er soms meerdere binnen 1 ploeg?
Rijden ze soms zonder?
Wat zijn de doelstellingen van een wegkapitein?
Wie is nou een echte goede wegkapitein?
Welke een bar slechte?
Is er ook een pelotonkapitein?
Wie?
lodjan 27 april 2015 21:42
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat doet een wegkapitein precies? Het team sturen vanuit de koers.
> Wat sowieso niet? Naast zijn taak als wegkapitein kan ie van alles (wel eens) doen, zoals winnen, bidons halen etc.
> Zijn er soms meerdere binnen 1 ploeg? Binnen één ploeg sowieso, binnen de selectie voor één koers kunnen er (heel) soms ook meerdere zijn. Bij een opgave wordt zijn taak overgenomen, op een ander terrein (bv vlak - bergen) kan er een andere wegkapitein zijn
> Rijden ze soms zonder? Ja
> Wat zijn de doelstellingen van een wegkapitein? Het team sturen vanuit de koers.
> Wie is nou een echte goede wegkapitein? Moeilijk te beoordelen van buiten de koers. Het is te makkelijk om te zeggen: "als er veel wordt gewonnen''.
> Welke een bar slechte? Moeilijk te beoordelen van buiten de koers. Het is te makkelijk om te zeggen: "als er weinig wordt gewonnen''.
> Is er ook een pelotonkapitein? Nee, niet met dezelfde taak.
> Wie? Vroeger was er wel eens 'een patron' zoals bv Hinault.
malheur 27 april 2015 21:51
Is Poalini niet een soort van Pelotonpatron tegenwoordig? Die indruk maakt hij wel eens.
Hoentie 27 april 2015 21:54
Die maakt hij in elk geval niet op mij.

Na Lance Armstrong is er eigenlijk geen echte patron meer geweest. Fabian Cancellara heeft er wel eens een handje van gehad, maar daar werd toch niet echt gehoor aan gegeven.

Volgens mij is 'een patron' echt iets van het oude wielrennen.
Walnoot 27 april 2015 21:56
Marc Wauters. Op al uw vragen.
Pyama 27 april 2015 23:18
Een patron is iets anders dan een wegkapiteins.
Wegkapiteins? luca Paolini, Bernie Eisel, Daniele Bennati, Mickael Demare.. Renners die een ploeg loodsen naar een overwinning.
Massimo 27 april 2015 23:23
Eh, is Demare wegkapitein?
ton duk 28 april 2015 08:27
Tankink...met Leezer om zijn orders te vertalen naar de anderen
gr
diravi 28 april 2015 08:39
Een kapitein verlaat het zinkend schip het laatst, Tankink kan laten zien wat hij waard is.
Ron Meijers 28 april 2015 08:50
Zou het kapitein in wegkapitein afkomstig zijn van de rang in het leger of van de gezagvoerder op een schip? Dat laatste lijkt voor de hand te liggen. Een kapitein is de gezagvoerder en eindverantwoordelijke aan boord (Wikipedia). Hij is de gezagvoerder en deelt dus net als de legerkapitein bevelen uit. Een van de belangrijkste taken van de kapitein aan boord van een schip is het bewaken van de veiligheid. Hij is verantwoordelijk voor ongelukken en schade aan man en materieel.

Ik denk dat je veel van dit naar de wegkapitein kunt vertalen. Er kunnen meerdere kapiteins op één schip zijn en een kapitein verlaat het liefst zijn post niet (om bijv. bidons te halen). Etc.
Pyama 28 april 2015 09:17
Excuus, Mickael DEMARE.
veluweracer 28 april 2015 14:16
Het lijkt me een mooie benaming voor iemand die nergens goed voor is. Die vervangbaar, misbaar e.d. is. Als of je de dorpsgek bent , die met een versierde stok in de hand een twintigtal meters voor
de fanfare uitloopt.
Eazster 28 april 2015 14:20
Captain?! The Good ship Lollipop right?
D. Marrage 28 april 2015 15:50
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Excuus, Mickael DEMARE.


... Delage?
Pyama 28 april 2015 16:33
Ik denk dat een goede wegkapitein nog belangrijker is dan een extra knecht.
Pyama 28 april 2015 16:34
Ja, Delage. Denk maar eens aan zijn tactisch werk voor Gilbert, Demare en Pinot.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen