Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Pinot niet naar de Tour

Gepost door Tjappie2 
Tjappie2 15 juni 2018 14:40
De Gelderlander (en ongetwijfeld ook andere media) meldt dat Pinot nog niet voldoende hersteld is van zijn beginnende longontsteking om in de tour te kunnen starten.
Carlos Danger 15 juni 2018 16:52
Verstandige zet van FDJ. Eerst je kopman zich volkomen de vernieling in laten rijden en dan vervolgens noodgedwongen
terugtrekken uit je belangrijkste koers van het jaar.

Ben benieuwd of Pinot ooit nog op zijn niveau komt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2018 16:53 door Carlos Danger.
Curzio 15 juni 2018 18:25
Hoofddoel van Pinot was gewoon de Giro toch? Voorlaatste rit hadden ze hem moeten laten afstappen, ja, maar denk niet dat dat echt uitmaakt voor de toekomst.
ton duk 15 juni 2018 19:19
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar denk niet dat dat echt
> uitmaakt voor de toekomst.

Kelderman begint ook nu pas weer renner te worden na dat roofbouwjaar bij Rabo (of was het Belkin)…
gr
Curzio 15 juni 2018 19:21
Met 'nu pas weer' bedoel je sinds vorig seizoen neem ik aan?
Roofbouwjaar daar geloof ik trouwens wel ín, maar dat je door in één etappe over je fysieke grenzen te gaan voor meer dan enkele weken wordt teruggeslagen, dat lijkt me moeilijk te verklaren.
Horsie is back 15 juni 2018 19:29
Het is krek 20 dagen geleden. Ofschoon er over totale inactiviteit van een top wielrenner (we hebben het hier niet natuurlijk niet over het edele ras van sprinters), op bed of niet van de bank af komend, niet zo uitzonderlijk veel bekend is, kun je er wel van uitgaan, dat in een normale situatie Thibaut Pinot al door bijna het ganse peloton zou worden voorbij gekletst. Nu hij zeker voor een top wielrenner zo ver heen is geweest kan dit alleen nog maar ernstiger vormen hebben aangenomen. Het was op 26 mei ook al volstrekt illusoir dat hij nog fatsoenlijk aan de Tour de France (Force) zou kunnen deelnemen. Het is één ding als het bobijntje leeg is, het is een ander ding als het bobijntje deels kapot is. Dan duurt het een tafje langer voordat er (als nog) een 100% herstel volgt.
Blueprint 15 juni 2018 19:35
Gewoon lekker naar het WK en Lombardije toewerken. Pinot lijkt sowieso niet veel liefde voor de Tour te koesteren.
Sjorsoll 15 juni 2018 22:27
Ik kan me juist nauwelijks voorstellen dat je lichaam je niet meer dan enkele weken terug enkele weken terug werpt als je bezig bent als Pinot. Zijn lichaam heeft zes uur lang aangegeven dat hij moest stoppen, alleen dat deed hij maar niet. Ik ben niet goed medisch onderlegd, dit is puur gevoelsmatig.

Of het anders anders was geweest weten we niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2018 22:28 door Sjorsoll.
merijntje mortirolo 15 juni 2018 22:38
:hartje:

voor deze briljante bijdrage

#datmeenikgodverdomme
Horsie is back 15 juni 2018 22:48
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan me juist nauwelijks voorstellen dat je
> lichaam je niet meer dan enkele weken terug enkele
> weken terug werpt als je bezig bent als Pinot.
> Zijn lichaam heeft zes uur lang aangegeven dat hij
> moest stoppen, alleen dat deed hij maar niet. Ik
> ben niet goed medisch onderlegd, dit is puur
> gevoelsmatig.
>
> Of het anders anders was geweest weten we niet.

Ik sluit me eerder aan bij Sjorsoll dan bij Curzio.
Het probleem hier is niet alleen het fysiologisch trauma, maar ook de enorme terugval (relatief gesproken) door de daaropvolgende (totale) inactiviteit.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel spiermassa hij in de eerste 10 dagen is kwijtgeraakt.
Dit trek je echt niet recht in een paar weken. Dus pas op de plaats en geleidelijk aan een terugkeer werken.
Sjorsoll 15 juni 2018 22:53
Inderdaad. En een bewijs daarvan is het (weer) rijden van de Giro.
Curzio 16 juni 2018 08:39
De vraag is natuurlijk wat van zijn longontsteking zelf komt en wat van het doorfietsen. Daarnaast betwijfel ik of er sprake is van volledige inactiviteit.
Zijn lichaam zal tijd nodig hebben gehad om te herstellen en hij heeft daardoor een trainingsachterstand. Maar geen reden om te veronderstellen dat hij misschien wel nooit meer op zijn niveau komt, zoals Carlos stelde.
Bromertà 16 juni 2018 11:01
Zou Tim Wellens ooit nog weleens op niveau terugkomen? Ging met 'n kuchje de Giro uit, en was nog altijd moe tijdens TdS, waar ie ook al de pijp aan Maarten gaf. En leg die zaken nou eens naast elkaar: Pinot versus Wellens. Conclusie? Geen !

Wie als kasplantje behandeld wordt, wordt er ook een. Choukoud tijdens de R'dam Marathon naast een "fucking race director op de motor, Mr Adelmund" die hem motiverend toespreekt: "Wat wil je? Als een held en naar de kloten op de Coolsingel eindigen in een kut tijd? Of je verstand gebruiken en uitstappen?"

Aldus geschiedde. Choukoud is géén marathonloper meer. Precies zoals Michael Butter al had aangegeven, toen hij 'm zag passeren op de Erasmusbrug, vlak voor 't 25km punt: "Het is voor Choukoud als marathonloper belangrijk dat hij doorknokt, dat hij finisht, dan maar in een mindere tijd."

( "..." = parafrasen ) Ik zeg 't maar alvast.
Horsie is back 16 juni 2018 14:06
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vraag is natuurlijk wat van zijn longontsteking
> zelf komt en wat van het doorfietsen. Daarnaast
> betwijfel ik of er sprake is van volledige
> inactiviteit.
> Zijn lichaam zal tijd nodig hebben gehad om te
> herstellen en hij heeft daardoor een
> trainingsachterstand. Maar geen reden om te
> veronderstellen dat hij misschien wel nooit meer
> op zijn niveau komt, zoals Carlos stelde.

Bromertiaans hier dan een paar cijfers:

Na 5 dagen tamelijk immobiel verblijf in een ziekenhuis verliezen gezonde mensen 10% van hun spierkracht en 3,5% van hun spiermassa (circa 150 gram).
Na twee weken is dit opgelopen naar 25% respectievelijk 8,5% (circa 350 gram).
Dit is het gevolg van een negatieve balans tussen de dagelijkse spieropbouw en spierafbraak.
Bij gezonde mensen is dit na ongeveer 6 weken hersteld.
Van topsporters is bekend dat ze relatief erg snel kunnen herstellen, sneller dan gewone mensen.

Maar dit geldt uiteraard niet voor dat allerlaatste procentje.
Dat kan lang duren of zelfs nooit meer terugkeren.

Uit eigen keuken
Ik boekte op mijn Wattbeest in de zwaarste stand in één jaar ooit 45% progressie, nadat ik was getroffen door acuut hartfalen door Graves Morbus.
Ik haast me om er bij te vertellen dat een aantal andere factoren een rol speelden bij de Wattbeest prestatie, maar dat in nu a neither here or there.

Bromertiaans dan ook de bron: UMC Bewegingswetenschappen Maastricht 2013.

Maar misschien wordt er ooit wetenschappelijk kond gedaan van de lotgevallen van Thibaut Pinot.
Tenslotte werd dat ook gedaan voor zijn nog "beroemdere" Fransman, Robert Marchand, van km paal 101 tot km paal 103. grinning smiley
Curzio 16 juni 2018 17:03
Je gelijkschakeling van de immobiele ziekenhuispatient aan Pinot lijkt me niet accuraat. Hij heeft één nachtje in het ziekenhuis gelegen toch? Iemand die met een antibotica kuur thuis uitziekt, en daarbij geregeld even in de benen is, en iemand die een levensgevaarlijke longontsteking heeft die wordt behandeld met iv antibiotica, waarbij het lichaam alle reserves moet aanspreken om de ziekte te doorstaan (een situatie waarin sprake is van volledige immobiliteit en een slechte voedingsintake), is natuurlijk enorm groot. Het is ook daarom dat de echte spier- en zenuwschade ontstaat bij IC-patienten, tegenwoordig wordt dit 'intensive care unit acquired weakness' genoemd (of gewoon IC-zwakte).

Het is trouwens Morbus Graves, maar misschien zie ik nu een grapje over het hoofd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2018 17:04 door Curzio.
Horsie is back 16 juni 2018 18:33
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je gelijkschakeling van de immobiele ziekenhuispatient aan Pinot lijkt me niet accuraat. Hij heeft één nachtje in het
> ziekenhuis gelegen toch? Iemand die met een antibotica kuur thuis uitziekt, en daarbij geregeld even in de benen is, en iemand die een
> levensgevaarlijke longontsteking heeft die wordt behandeld met iv antibiotica, waarbij het lichaam alle reserves moet aanspreken om de ziekte te
> doorstaan (een situatie waarin sprake is van volledige immobiliteit en een slechte voedingsintake), is natuurlijk enorm groot. Het is ook daarom dat de echte spier- en zenuwschade ontstaat bij IC-patienten, tegenwoordig wordt dit 'intensive care unit acquired weakness' genoemd (of gewoon IC-zwakte).
>
> Het is trouwens Morbus Graves, maar misschien zie ik nu een grapje over het hoofd.

Nou breekt me de klomp. Alsof ik hier een artikel bij Nature inlever. Ik schrijf alleen hoe vernietigend sommige situaties kunnen uitwerken en dat (zeker jongere) top sporters een buitengewone herstelcapaciteit aan de dag kunnen leggen moge duidelijk zijn. Dat zal voor Pinot niet anders zijn.Maar in de topsport zijn de marges bijzonder klein.(ik ken een prikker die met mm per seconden dat pijnlijk duidelijk kan maken) en daar houd ik me aan. Dus even afwachten hoeveel tijd het kost voor zowel Yates als Pinot voordat ze weer het punt voorbij stevenen waar ze dachten te zijn aangeland.

Het is ongetwijfeld peren met appels vergelijken, alhoewel, waarom zit Degenkolb nog steeds niet op zijn oude niveau?

Maar niettemin, waar haal je inhoudelijk al die kennis vandaan, of heb je een ghostwriter ingeschakeld?
Graves Morbus is inderdaad niet correct. Waarschijnlijk is het in mijn dossier ook niet goed geschreven. Omkeereffect zullen we maar zeggen.

Maar nu even serieus. Wat is volgens jou de incubatietijd voor het verwerven van Morbus Graves (small/medium/large)?
El Chaba 16 juni 2018 19:18
Goede - en vooral ook - duidelijk leesbare reactie. Moet je vaker doen.. winking smiley
merijntje mortirolo 16 juni 2018 22:57
-
Dat zei ik godverdomme gister al.

#eensmetjelaatstezin
#alzeiikdatgistergodverdommetussenderegelsdoorookalkutjong
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen