Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Roson voorlopig geschorst wegens afwijkende waarden in biologisch paspoort

Gepost door lodjan 
lodjan 28 juni 2018 11:14
De UCI heeft Jaime Roson voorlopig geschorst. Bij de Spaanse wielrenner zijn afwijkingen (Adverse Analytical Finding) geconstateerd in zijn biologische paspoort. Deze afwijking dateert van januari 2017, toen Roson nog onder contract stond bij Caja Rural-Seguros RGA. Movistar heeft Roson voorlopig op non-actief gesteld. De Spaanse formatie ontving woensdag een officieel bericht van de internationale wielerunie UCI met de mededeling dat de 25-jarige klimmer voorlopig geschorst wordt. “Dit komt door een afwijkend analyseresultaat in zijn biologische paspoort, gemeten in januari 2017. Bijna een jaar voordat hij bij het team kwam”, schrijft Movistar in een persbericht.

Movistar laat weten dat op het gedrag, de gezondheidstests en waarden op het biopaspoort van Rosón in 2018 niets aan te merken is. De ploeg van manager Eusebio Unzué zal volledig meewerken om samen met de Spanjaard een uitleg te vinden in deze zaak. Daarbij zullen de UCI-regels nageleefd worden. “Als voorstander van de geloofwaardigheid van het wielrennen en fair play, en zoals de anti-doping-regels van de UCI voorschrijven, schorsen wij voorlopig de samenwerking met de renner”, aldus Movistar.
WF



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2018 11:30 door lodjan.
Sjorsoll 28 juni 2018 12:33
Nooit van gehoord...
veluweracer 28 juni 2018 12:35
Totaal van de pot gerukt om na anderhalf jaar pas actie te ondernemen.
De UCI zal het wel niet meer geheim hebben willen houden omdat Movistar niet over de brug wilde komen. Het draait toch altijd om geld.
Cecchini 28 juni 2018 12:38
Top results
GC Vuelta Aragon ('18)
stage Presidential Cycling Tour of Turkey ('16)
2nd GC Vuelta a Castilla y Leon ('17)
2nd GC Tour of Croatia ('17)
stage Tour of Croatia ('17)
8th GC Tirreno-Adriatico ('18)
5th GC Vuelta a Burgos ('17)
3rd GC Settimana Internazionale Coppi e Bartali ('17)
lodjan 28 juni 2018 12:42
Om een afwijking te kunnen constateren heb je eerst meer data nodig. Vervolgens kost het tijd om die goed te interpreteren. De UCI wil ook niet over één nacht ijs gaan.
Orakel 28 juni 2018 13:04
Het is niet zo raar dat het even duurt Veluweracer. Bloedwaarden zeggen vooral iets in relatie tot het eigen gemiddelde en om dat gemiddelde vast te stellen heb je vele bloedrapporten nodig. De UCI heeft de 'normale waarden' van Roson inmiddels in kaart en ziet nu dat er in het verleden een te grote afwijking is geweest. Waarschijnlijk krijgt Roson de mogelijkheid om deze afwijking te verklaren. Lukt dat niet dan volgt waarschijnlijk een schorsing.

“The Abarca Sports organisation received yesterday evening, Wednesday 27th June 2018, an official communication from the Union Cycliste Internationale (UCI) where it was notified of the provisional suspension of its rider Jaime Rosón García, due to an adverse analytical finding in his biological passport, dated January 2017, nearly one year before joining the team.”

Opmerkelijk is natuurlijk dat de UCI nu wel bij een AAF schorst en dat bij Froome heeft nagelaten. Dat geeft toch te denken...
lodjan 28 juni 2018 13:23
Jaime Rosón ontkent dat hij doping heeft gebruikt. De Spaanse renner van Movistar kreeg woensdag te horen dat hij voorlopig geschorst is door de UCI vanwege afwijkingen in zijn biologische paspoort. Dit kan mogelijk duiden op dopinggebruik.


“Met betrekking tot de mededeling die ik van de UCI ontvangen heb over de procedure tegen mij, wegens een vermeende schending van de antidopingregels, verklaar ik mijzelf niet gerelateerd aan het gebruik van een dopingmiddel of -methode”, laat Rosón weten in een persbericht aan diverse Spaanse media. “Ik zal ervoor zorgen dat ik mezelf overal verdedig om mijn onschuld te bewijzen.”

De afwijkingen in Rosóns biopaspoort zijn geconstateerd in januari 2017. Op dat moment stond de 25-jarige coureur onder contract bij Caja Rural-Seguros RGA. Afgelopen winter maakte hij de overstap naar Movistar. De WorldTour-ploeg heeft Rosón gedurende het onderzoek naar de oorzaak van deze afwijking op non-actief gesteld.

WF
Carlos Danger 28 juni 2018 13:23
Niet zo ongeduldig. Froome staat nog op de wachtlijst.
ton duk 28 juni 2018 13:29
Ik hang toch echt de theorie van de Veluweracer aan...
Tis Juni...het gaat in de media of onder de pet...en in de TdF en in het najaar kun je "gokken" welke renners onder de pet/curatele rijden ...
gr
Tjappie2 28 juni 2018 13:41
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Opmerkelijk is natuurlijk dat de UCI nu wel bij
> een AAF schorst en dat bij Froome heeft nagelaten.
> Dat geeft toch te denken...

volgens mij is het Movistar dat Roson voorlopig schorst en niet de UCI. O.a. Cycling Weekly en Cyclingnews melden dat ook gewoon. Dat WF de UCI erbij haalt is denk ik gewoon een foutje.
Orakel 28 juni 2018 13:53
Lijkt mij toch vanuit de UCI, op basis van onderstaand bericht.

“With reference to the communication received today of a process undertaken from the UCI in regards to my assumed violation of the anti-doping normative,” Roson wrote in a statement sent to Cyclingnews and members of the Spanish press. “I declare myself foreign to the use of any substance and/or doping method, and I will take care to defend myself in any place to prove my own innocence.”
Tjappie2 28 juni 2018 14:07
Volgens mij is Movistar gewoon door de UCI op de hoogte gesteld dat ze een onderzoek starten. Net zoals Sky op de hoogte werd gesteld door de UCI over Froome.


Edit: verschillende Spaanse media hebben het wel over een schorsing vanuit de UCI. Dus het zou kunnen dat je gelijk hebt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2018 14:08 door Tjappie2.
Tjappie2 28 juni 2018 14:14
Het officiële persbericht van Movistar rept inderdaad ook over een schorsing vanuit de UCI. Dus Orakel, je had gelijk winking smiley
veluweracer 28 juni 2018 14:15
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is niet zo raar dat het even duurt
> Veluweracer. Bloedwaarden zeggen vooral iets in
> relatie tot het eigen gemiddelde en om dat
> gemiddelde vast te stellen heb je vele
> bloedrapporten nodig. De UCI heeft de 'normale
> waarden' van Roson inmiddels in kaart en ziet nu
> dat er in het verleden een te grote afwijking is
> geweest. Waarschijnlijk krijgt Roson de
> mogelijkheid om deze afwijking te verklaren. Lukt
> dat niet dan volgt waarschijnlijk een schorsing.
>
> “The Abarca Sports organisation received
> yesterday evening, Wednesday 27th June 2018, an
> official communication from the Union Cycliste
> Internationale (UCI) where it was notified of the
> provisional suspension of its rider Jaime Rosón
> García, due to an adverse analytical finding in
> his biological passport, dated January 2017,
> nearly one year before joining the team.”
>
> Opmerkelijk is natuurlijk dat de UCI nu wel bij
> een AAF schorst en dat bij Froome heeft nagelaten.
> Dat geeft toch te denken...

Om die afwijking van het gemiddelde te kunnen vaststellen heb je gegevens van voor de bloedafname nodig. Het bloedpaspoort is toch al weer enkele jaren oud dus ik vraag me af waarom ze dan tijd na de bloedafname nodig hebben. Misschien om de oude waardes weer te zien verschijnen. Maar dan nog is de maatregel niet heel effectief want vorig jaar heeft ie dan wel lekker met de reet vol grei kunnen rijden.
Tinuz 28 juni 2018 14:28
Ondertussen waant Froome zich onschendbaar, zoals we doorgaans zien bij machtige partijen en individuen.
Tjappie2 28 juni 2018 14:49
Froome reageert op dezelfde manier als Roson. Alleen de UCI reageert kennelijk anders t.o.v Froome dan t.o.v. Roson.
veluweracer 28 juni 2018 15:04
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Froome reageert op dezelfde manier als Roson.
> Alleen de UCI reageert kennelijk anders t.o.v
> Froome dan t.o.v. Roson.

Zal ook wel weer een geldkwestie zijn.
Tjappie2 28 juni 2018 15:36
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het met je eens.
Ossegal 28 juni 2018 16:55
Ik kan me voorstellen dat een Roson niet megaveel bezoekjes van de dopingcontroleurs krijgt.
En of deze maatregel nou effectief is of niet, het is altijd effectiever dan helemaal niet schorsen.
Horsie is back 28 juni 2018 19:23
De bijlessen van de bovenmeester hebben niet bij iedereen evenveel effect gesorteerd.
lodjan 29 juni 2018 09:09
Movistar is in april al op de hoogte gesteld door de UCI dat er een onderzoek liep tegen Jaime Rosón, bij wie afwijkingen zijn geconstateerd in zijn biologische paspoort. Hoewel de UCI de onregelmatigheden meldde, verscheen de 25-jarige Spanjaard aan de start van de Vuelta Aragon – die hij vervolgens winnend afsloot. Dat meldt de Spaanse sportkrant As.

Rosón won op 13 mei de Spaanse driedaagse rittenkoers Vuelta Aragon, nadat hij in de slotrit de leiderstrui veroverde. Achter ritwinnaar Mikel Bizkarra wist Rosón de schade te beperken, waardoor hij het eindklassement – dat uitdraaide op een secondenspel – op zijn naam schreef.

De UCI maakte deze week bekend dat Rosón voorlopig is geschorst. Bij de Spaanse renner zijn afwijkingen geconstateerd in zijn biologische paspoort. Deze afwijking dateert van januari 2017, toen Rosón nog onder contract stond bij Caja Rural-Seguros RGA. Volgens de As ligt de zaak nu bij het Hof van Arbitrage voor Sport (CAS) en hangt Rosón een straf van vier jaar boven het hoofd als hij schuldig wordt bevonden.

(WF)
Andere Peter 01 juli 2018 11:02
In mijn ogen is dat te politiek gedacht. Het is allemaal veel meer juridisch. Die gedachte vereist ook een mate van coördinatie bij de instituties die ik niet herken.
Andere Peter 01 juli 2018 11:04
Ik denk juist dat hij zich aangeschoten wild waant. Los van je standpunt over die kwestie, niemand is zo kwetsbaar als Froome.
Bromertà 01 juli 2018 11:15
Denk dat je gelijk hebt. Iemand met Bilharzia, met astma, met nierfalen, met zitbuisaffectie, met Keniaanse geelhonger, met een AAF in z'n broek, en met een stortvloed van negatieve media-aandacht, die ondanks deze uhh "imperfecties" toch gewoon door kan blijven fietsen en dat ook doet, die moet wel heel kwetsbaar zijn.
Horsie is back 01 juli 2018 14:17
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk dat je gelijk hebt. Iemand met Bilharzia, met
> astma, met nierfalen, met zitbuisaffectie, met
> Keniaanse geelhonger, met een AAF in z'n broek, en
> met een stortvloed van negatieve media-aandacht,
> die ondanks deze uhh "imperfecties" toch gewoon
> door kan blijven fietsen en dat ook doet, die moet
> wel heel kwetsbaar zijn.

"Ja, Jantje". Ik zou in hier vervangen door aan, maar verder prima als ironisch pamflet. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen