Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Tour kan misschien zonder Mart Smeets, maar liefhebber Smeets kan niet zonder de Tour

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 juli 2018 09:47



‘Don’t call it a comeback, I’ve been here for years’ is de eerste zin uit een liedje van LL Cool J. Maar het zou me niet verbazen als Mart Smeets die tekst heimelijk op zijn rug heeft laten tatoeëren. Want Mart Smeets is terug, alweer. Als je zo vaak afscheid neemt en zo vaak toch weer terugkomt, kun je eigenlijk niet meer van afscheid of terugkomst spreken. Er zijn in dit leven weinig zekerheden, maar als er gefietst wordt, is Mart Smeets erbij.

Twee jaar nadat hij afscheid heeft genomen bij de NOS maakt Smeets nu tijdens de Tour de France vlogs voor NU.nl. Iedere dag dag blikt hij terug op de etappe uit de Tour en kijkt hij vooruit naar de dag die komt. Dat doet hij vanuit zijn woonkamer, staand voor een kast vol cd’s en boeken over muziek en wijn. Gisteren vertelde Smeets, op de rug gekeken door Leonard Cohen, de Wijnatlas en de Swiss Wine Guide, onder anderen over renner Jasper de Buyst. ‘Rijdt met nummer 173 in deze Tour, is een min of meer bekende baanwielrenner die heel goed gepresteerd heeft in de zesdaagse van Rotterdam. En nu denkt u: waar heb je het nou over?’

Dat is precies wat ik dacht. Maar dat maakt niet uit, want als Mart Smeets praat, dan heb je maar te luisteren. Op de achtergrond klonk bluesmuziek. Smeets vertelde verder over De Buyst en over een camera en over mannen die gevallen waren. Af en toe keek hij op de paar velletjes in zijn hand. Met zijn andere hand gesticuleerde hij wat. Keurig jasje aan, frisroze overhemd, een fier pochet. Eigenlijk is Mart Smeets hier op zijn best: geen mensen die hem afleiden, geen gasten die hij vragen moet stellen, alleen hij, een camera en een paar verhalen. Nu.nl duidt hem nader aan als ‘columnist VARAgids’, maar eigenlijk behoeft Mart Smeets natuurlijk geen titel. En als je Mart Smeets dan toch per se een titel wilt geven, dan noem je hem maar ‘Mart Smeets’.

Sinds een paar dagen is Smeets ook te horen in een podcast van NPO Radio 1. In De Kopgroep geven Smeets, Joost Vullings en Martijn Hendriks dagelijks hun analyse van de Tour (volgens EenVandaag-verslaggever Vullings is de Tour overigens vergelijkbaar met de Haagse politiek: ‘Wielrennen is politiek op dunne bandjes: een harde strijd tussen kopmannen, ploegenspel, valpartijen, winst, verlies, en vals spelen. Alleen is wielrennen wel veel heroïscher.’ In Den Haag zeggen ze dan: Normaal. Doen.)

Blijkt het toch gewoon weer een zomer vol fietsen en vol Mart Smeets te zijn. De Mart is onverdelgbaar. Kwade tongen zullen beweren dat dat voortkomt uit een behoefte aan aandacht, misschien een zekere angst om vergeten te worden. Maar Mart Smeets is gewoon te veel liefhebber om helemaal te kunnen stoppen. De oude man heeft de nieuwe media ontdekt. Parijs is nog ver, maar Instagram lonkt.

Door Julien Althuisius / Volkskrant
Tjappie2 11 juli 2018 10:17
De Mart. Toen ik als jochie de tour begon te kijken wist ik dat hij god was. Iets ouder geworden ga je wat relativeren, maar uitsluiten durf ik de goddelijkheid van Mart nog steeds niet.
Carlos Danger 11 juli 2018 10:28
Ach Mart, stond je nog maar in je korte broek in de Kennemer Sporthal (Sportcenter, heet dat nu, natuurlijk)
Massimo 11 juli 2018 11:19
En bedankt! Nu ga ik dat weer visualiseren zo vlak voor de lunch: Mart Smeets in een veel te strakke korte broek.
Tjappie2 11 juli 2018 11:25
Gewoon je handjes boven de tafel houden, dan kan er niets mis gaan.
Carlos Danger 11 juli 2018 11:31
Ja, en in die tijd droegen we nog ècht korte sportbroeken. Strak in het kruis, niet van die zwabberende kniebroeken zoals nu.
Tjappie2 11 juli 2018 11:45
Met opkruipende pijpjes, ach het jeugdsentiment...
Sub Culture 11 juli 2018 11:46
sponsen broekjes, een verdwaalde hand van een aangeschoten nonkel.

mis die tijden.
Tjappie2 11 juli 2018 11:50
Bent u dat G.H.L. Bustenhouwer?
Luijt 11 juli 2018 13:10
Ik heb ze nog niet beluisterd/bekeken, die vlogs van Mart, maar ik heb het nooit zo op die bespiegelingen vanuit de woning met glas wijn in de hand. Heeft niet alleen met Mart te maken; info van mensen die dichter bij de koers zijn, stel ik meer op prijs. Van Thijs bijvoorbeeld en ja, zelfs van Filemon.
El Chaba 11 juli 2018 14:41
Ik heb hem op radio 1 een paar keer gehoord en werkelijk waar te gênant om aan te horen. Hij heeft er totaal geen verstand meer van.
De enige reden waarom hij daarvoor gevraagd is, is vanwege het feit dat ze mekaar in het Hilversumse incestclubje de schnabbels gunnen en echt niet vanwege veronderstelde kwaliteit.
Horsie is back 11 juli 2018 15:01
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb hem op radio 1 een paar keer gehoord en
> werkelijk waar te gênant om aan te horen. Hij
> heeft er totaal geen verstand meer van.

Gelukkig, El Chaba suggereert hier tenminste dat de Mart ooit wel verstand had van wielrennen.

> De enige reden waarom hij daarvoor gevraagd is, is
> vanwege het feit dat ze mekaar in het Hilversumse
> incestclubje de schnabbels gunnen en echt niet
> vanwege veronderstelde kwaliteit.

El Chaba is nog gewiekster dan Lieve Lita, hij weet alles van de Bus naar Naarden en omgekeerd, en niet te vergeten van deze prik.
Sub Culture 12 juli 2018 06:18
Gisteravond toevallig terechtgekomen bij de Avondetappe op de NOS.
Wat een slecht programma is dat.
Een presentatrice die er de hele tijd zit met een kamerbrede grijns van 'zie ons hier eens gezellig zitten'.
De immer irrelevante Thijs Zonneveld die maar wat zit te grinniken maar niks toevoegt.
Gelukkig was er nog José, maar die werd om de haverklap onderbroken voor een dom spelletje of een interventie naar een of andere nitwit die niks nuttigs had toe te voegen aan het geheel.

Een mens zou op den duur zelfs gaan uitkijken naar de emo bende van Karl.

Ik mis Mart.
Luijt 12 juli 2018 10:44
Het was inderdaad jammer dat zodra de immer relevante Thijs relevante vragen ging stellen, de discussie werd afgekapt.
Dat is het format nu eenmaal. Er moet van alles aan kwisjes e.d. in.

Verder stoor ik me geenszins aan Dione en dat is al heel wat. Die itempjes van Herman van der Zandt drijven wat te veel op de prettige persoonlijkheid van Herman.
Al met al wat mij betreft best te pruimen, ook als er belgen aan tafel zitten.

Hoe anders is dat bij Tour du Jour. Die verschrikkelijke Genée is nu vervangen door een kloon met dezelfde maniertjes maar dan amateuristischer.
Jammer, want ze hebben best aardige gasten onder wie Boogerd en Dijkstra (die zelf overigens niet echt kan fietsen, zoals ik afgelopen weekend in Limburg heb mogen vaststellen)
Cecchini 12 juli 2018 11:01
Dionne is een vriendelijke bakvis zonder enige diepgang.
Horsie is back 12 juli 2018 11:33
Die vriendelijke bakvis zonder diepgang voorkwam volgens mij nog net, dat den Onkel José geserveerd werd aan piranha Thijs Z.
Andere Peter 12 juli 2018 11:51
Twee verwijten.

1) Zonder diepgang. Verwijt komt bij bijna alle anchors terug. Smeets, Egbers, Van Gelder, Genee, VRT. Je kunt je ok afvragen of degene die het verwijt maakt wel goed snaopt wat de rol van een presentator is.

2) Bakvis. Waar duidt dat op? Zou je dat ook zeggen over lachebekjes Van Gelder, Van der Gijp, Kamphues? Zegt in mijn ogen ook meer over degene die het verwijt maakt.
Cecchini 12 juli 2018 12:09
Van Nieuwkerk, Huys, Jinek, Pauw zijn in zekere zin ook presentatoren, en moeten over meerdere terreinen kennis, en deskundigheid hebben, en worden door mij zeker niet gezien als personen zonder diepgang, en zijn zeker bereid kritische vragen te stellen. Genee wordt altijd onderschat, hij is wat mij betreft veel te veel een type dat te veel op deining uit is, maar in Tour du Jour durfde hij zeker kritische vragen te stellen aan bijvoorbeeld Dekker en Boogerd (erg interessante TV was dat) en heeft meer deskundigheid over de wielersport dan Dione de Graaf. Ook Jack van Gelder met zijn immense netwerk binnen de voetbalwereld, Egbers (met zijn grote liefde voor het Engelse voetbal) zijn erg deskundig. Van der Gijp en Kamphues vind ik ook vreselijke bakvissen maar je kunt hen geen gebrek aan deskundigheid verwijten over de sport waarvoor zij aan tafel zitten.

Dione is een aardige vrouw, maar respect voor haar deskundigheid ontbreekt bij mij ten enemale.
Luijt 12 juli 2018 14:17
Ik geloof ook niet dat de anchor per se over verregaande deskundigheid behoeft te beschikken. Wel tot op zekere hoogte natuurlijk: die nieuwe van Tour du Jour spreekt bijvoorbeeld veel namen voortdurend verkeerd uit. Irritant. Zijn grote voorbeeld Genee gaf blijk van een enorme desinteresse waar het de wielersport betrof. Dit is corvee voor mij stond er op z'n voorhoofd gebijteld. Dat is nog veel erger. Gelukkig blijft de vliegenafvangerij van Genee nu beperkt tot programma's waarbij voetbal de kapstok voor alle kroegpraat is (ongelooflijk trouwens dat Waylon bleef zitten toen WG ging dooremmeren over de relatie met z'n ouders).

Hup Dione!
Carlos Danger 12 juli 2018 15:37
El Chaba 12 juli 2018 17:56
Eens. Maar Dione is een lekker wijf, dus dan mag het..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/07/2018 17:57 door El Chaba.
Massimo 12 juli 2018 21:38
Vergoeding voor bril of contactlenzen uit je basispakket verdwenen?
El Chaba 12 juli 2018 22:30
Smaken verschillen, gelukkig maar, anders zou iedereen dezelfde leuk vinden.. cool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen