Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Koersverkorting. Het gaat er aan komen.

Gepost door veluweracer 
veluweracer 17 juli 2018 12:31
Nu op radio 1 een discussie met een pratend hoofd over verkorting van wielerwedstrijden om nieuwe klanten te trekken. Want die willen maar hele korte koersen.
Ik zie werkelijk een 2 weekse Tour opdoemen met rondjes rond een Franse kerk en hoogstens tot een 120 km lengte. De media is er vol opgedoken om het wielrennen wezenlijk te veranderen. Het lijkt op het Amerikaanse model van criteriums.
Tinuz 17 juli 2018 12:53
Die activistisch journalisten zijn echt vreselijk.
Ben 17 juli 2018 13:11
Laat 'ze' de uitzendingen maar inkorten. Een grote ronde gaat over uithoudingsvermogen, niet over een baansprint. Met 2 weken Giro wint Yates, met 3 weken wint Froome en dat wil ik graag zien.
Nelis! 17 juli 2018 13:35
Met 4 weken wint Kruijswijk, en dat zie ik graag.
Andere Peter 17 juli 2018 16:30
In mijn ogen is er geen enkele kans op een tweeweekse Tour. Moet je effe doorrekenen met 33% minder airtime, 33% minder etappeplaatsen, 33% minder tv-reclame, etc.

De weg naar meer variatie in parcoursen en vooral kortere etappes is allang ingezet (het gaat sommigen te traag, dat snap ik, het is als een kerende olietanker). Meer korte etapes? Graag. Wel graag af en toe een hele lange ertussen, juist om te variëren.

Stokpaardje: ik zou de rustdagen afschaffen. Vervangen door een zeer korte etappe. Mooi voorbeeld is Carcassonne maandag. Rijdt dan gewoon de helft van de dinsdagetappe op maandag. Effe sprinten in Saint-Girons of iets eerder. Na 2 uurtjes vlakke en snelle koers. Op dinsdag dus geen lange vlakke aanloop. Per saldo evenveel kms, maar een winnaar extra, een etappe extra.

Maar een korte vlakke tijdrit van 12 km mag ook hoor. Paar kleine klassementsverschuivinkjes. Eens kijken hoe de verhouding Dumoulin/Froome is. En dan dinsdag weer de korte variant van die etappe. Of 3 dagen op rij slechts ca 80 km koersen.

Punt is: je kunt denk ik de arbeids/rustverhouding heel aardig in tact laten ondanks een rustdag minder, mits je de parcoursen van de dagen eromheen afdoende inkort. Die 2e rustdag is er ooit gekomen als schaamlap van de organisatie, om te doen alsof ze er alles aan doen om de renners geen doping te laten pakken. Uiteraard is dat een complete onzinredenering gebleken. Maar die extra rustdag is gebleven.
veluweracer 17 juli 2018 17:02
Ik vrees bij een etappe van 80 km die enigzins vlak is dat de hoge snelheid tot grote gevaren kan leiden. Die mannen zijn te energiek om zich dan in te houden. Ik mis in de optiek ietwat het punt dat wielrennen een sport is waarbij men afziet door de lange duurinspanning. Jan Janssen wil ik graag zijn mening horen spuien over kortere etappes.
Een tweeweekse Tour lijkt me commercieel inderdaad niet veel meer op te leveren.
Andere Peter 17 juli 2018 17:36
Ik zie dat extra gevaar niet bij een korte rit. Ik zie wel een risico dat de sprintploegen zich 2 uur lang op kop zetten en niets laten passeren. Misschien alleen de laatste 10 min echt interessant.
Massimo 17 juli 2018 17:52
Berichtverkorting zou ook een prima idee zijn, of niet AP?
Carlos Danger 17 juli 2018 18:45
Tour 2022, Moreno de Pauw pakt geel voor Jeffrey Hoogland.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2018 18:46 door Carlos Danger.
diravi 17 juli 2018 19:45
En als er nu iets zinnigs in stond, maar dit is à la minute gefantaseerde onzin.
Brieske 17 juli 2018 20:57
Leuk. Out of the box en progressief. Dat is wat wielrennen nodig heeft om aantrekkelijk te blijven.

Groet
JW 17 juli 2018 21:18
Een pratend hoofd op radio 1....

Zoiets moeten ze inderdaad afschaffen.
Cecchini 17 juli 2018 23:23
Nou AP heeft wel eens dommere dingen gezegd. Wat hij voorstelt klinkt prettig en interessant. Beter idee, dan dat gekke gedoe om in die korte Pyreneeen etappe te starten alsof het een Formulue 1 Race is.
veluweracer 18 juli 2018 03:06
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een pratend hoofd op radio 1....
>
> Zoiets moeten ze inderdaad afschaffen.

Heerlijk stil zou het zijn.
Luijt 18 juli 2018 10:09
Verandering in de zin van meer afwisseling is goed. De tour inkorten naar twee weken niet.

Jan Janssen heeft alleen een mening over z'n eigen successen.
Snorfietser 18 juli 2018 11:26
Etappes wat korter maken voor meer actie vind ik prima. Al vind ik het ook wel mooi als het uithoudingsvermogen een keer flink op de proef wordt gesteld met een rit van 200+ km, al kan ik me voortellen dat dit onder het grote publiek wat minder leeft. De bergeteppe van 60km dit jaar lijkt me een leuk experiment, daar kun je er denk ik best 2 van doen op 3 weken. Het aantal koersdagen inperken zie ik niet gebeuren, zou ook zonde zijn.
Vlaflip76 18 juli 2018 15:23
Liever 2 uur controle dan zo'n etappe van 231km wwaarvan ook alleen de laatste 10min intetessant zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen