Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Schildklierhormoon op de dopinglijst?

Gepost door lodjan 
lodjan 02 augustus 2018 10:48
Curzio 02 augustus 2018 10:53
Carlos Danger 02 augustus 2018 11:17
Geraint Thyrax. It's got a certain 'ring' to it.
Horsie is back 02 augustus 2018 11:43
Eindelijk een onderwerp waar Horsie wel verstand van heeft, in elk geval ben ik een fervent ervaringsdeskundige.
Een aantal jaren terug "overvallen" door een auto-immuunziekte bekend staand als de Ziekte van Morbus Graves. Heb hormonale waarden gehad, waarvan de topsporters alleen maar kunnen dromen. In vergelijking tot de ondergrens van 9 pmol/l meer dan het tienvoudige, sterker nog de juiste waarde werd niet geregistreerd, medici gebruikten een afkapwaarde. Bandbreedte is 9 tot 24 pmol/l.

Bij de recidive van de ziekte na een jaar medicatie, nadat er gestopt wordt met de medicatie ten einde de actuele werking van de schildklier te kunnen afschatten ging de hartslag in rust door het dak en was er snel sprake van goedaardige hartritmestoornissen. Van prestatieverbetering niks gemerkt. Een te snel werkende schildklier levert inderdaad meer energie op. Je wordt een heel druk baasje, want je vreet letterlijk je bord ook op, krijgt meer energie, die wel ergens vandaan moet komen (afvallen is dan niet zo'n probleem). Het is echter wel zo, dat als de schildklier echt in de overdrive komt en dat zal bij deze topsporters beslist niet het geval zijn, ze belanden anders op een bepaald moment snel op de intensive care.

Wel is het zo dat met name topsporters niet automatisch een perfect functionerende schildklier hebben en dus voor topsport te weinig energie hebben, ergo minder kunnen presteren. Dit is echt zo, zoals ik ook heb gemerkt als de medici bij de bepaling van de hoogte van vervangend medicijn (Thyrax) aan de zuinige kant blijven. Ophoging tot normale waarden levert opmerkelijke resultaten op. Momenteel zit ik op 16,8. Maar het zou mij niet verwonderen als een kleine ophoging toch uiteindelijk niet beter zou zijn.

Daar komt dat misbruik in de topsport vandaan (al jaren usance in de atletiek, nietwaar Bromertà?). Dus iets meer energie en een middel om een betere gewicht/vermogen verhouding te scheppen, in veel sporten, vooral het wielrennen van belang. Maar doping? Gemedicaliseerde doping zou je het wel moeten noemen, bepaald ook niet zonder gezondheidsrisico's.

Je moet het met de schildklier zo zien: als je de open haard urenlang probeert bij te stoken sta je op een gegeven moment ook zonder huis, in de open lucht, helemaal afgebladderd. Overigens is het ook zo, dat als moeder Natuur je met een min of meer te trage schildklier heeft opgezadeld, net zoals bijvoorbeeld met de hematocrit waarde, de natuur een handje helpen echt wel effecten heeft. Daar is het allemaal mee begonnen.

Marginal gains is toch het motto van Froome en zijn kornuiten, niet waar. En nu ook van de Hollandse schaatsmeesters? Eerst was het nog Meldonium, met volgens mij gelijkwaardige effecten eventueel.

Het is allemaal de schuld van die WK schaatsen 1975, die zei dat doping niet werkt.
Toen zijn ze massaal op de medicijnen overgestapt. grinning smiley
Gelukkig leeft die Harm nog.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2018 11:45 door Horsie is back.
Spaak 02 augustus 2018 12:37
Hier nog een ervaringsdeskundige. Afgelopen winter getroffen door een sterk verhoogde schildklierfunctie, niet zoals Horsie hierboven noemt door de ziekte van Graves (hoewel dit wel eerst werd gedacht), maar als vermoedelijke bijwerking van anti-aritmetica (Amiodarone) die de jodiumhuishouding in het lichaam verstoort. Gevolg was bij mij dus ook een schildklierwaarde van ruim boven de meetbare grens van 100 (de "goede" waarde ligt tussen de 12 en 22, aldus mijn internist) ten gevolge van een ontsteking.

Thyrax is inderdaad een medicijn dat de schildklier versnelt (zelf kreeg ik Strumazol voorgeschreven, een medicijn dat de schildklier juist vertraagt). De effecten van een versnelde schildklier zijn behoorlijk ingrijpend - sterk gewichtsverlies (ik ging in een paar weken tijd van 80 naar 60kg, met mijn 1.90m dus sprake van ondergewicht). Gewichtsverlies was niet het enige probleem, ik had ook totaal geen zin meer in eten (hoewel er ook verhalen zijn van mensen die juist méér gaan eten), kon niet meer werken door concentratiegebrek en was al nagenoeg uitgeput als ik een trap opliep of - in de heftigste periode - zelfs maar probeerde op te staan. Vanuit zithouding op de vloer overeind komen lukte niet zonder hulp van iemand anders. Zelfs mijn karakter werd volledig anders - ik kon om de minste of geringste dingen uitbarsten van woede en niet langer dan 10 seconden stilzitten. Op dat moment wordt je geleidelijk meegesleurd, maar achteraf gezien is het redelijk heftig geweest. Inmiddels ben ik gelukkig weer helemaal gezond, maar het heeft me uiteindelijk bijna vier maanden ziektewet opgeleverd. Nooit g

Heel goed dus dat de dopingautoriteit dit verbiedt, aan de overkant van de grote plas schijnt het zelfs een enorm probleem te zijn met tienermeisjes die Thyrax gebruiken om makkelijk af te vallen, niet wetend dat het de schildklier permanent kan beschadigen.
Curzio 02 augustus 2018 13:14
Morbus betekent ziekte. Dus er is sprake van de ziekte van Graves of van Morbus Graves. Dit als aanvulling op een eerdere uitwisseling en niet om de taalpolitie uit te hangen.
Horsie is back 02 augustus 2018 13:19
Je bent gelukkig weer helemaal gezond, Spaak, maar dit is inderdaad heftig.

Thyrax is van oorsprong een vervangend (kunstmatig) schildklierhormoon bedoeld bij te springen waar de schildklier dit zelf niet meer in voldoende mate doet.
Bij een te trage schildklier is dat evident, bij een te snelle schildklier wordt klassiek een combo-therapie gebruikt:
Strumazol breekt de schildklier aan de ene kant behoorlijk af, maar Thyrax moet de gevolgen daarvan weer enigszins beperken.

Medicijnen worden in de topsport nu al decennia misbruikt en het einde is nog niet in zicht.
Niettemin zijn er heel weinig medicijnen die het echte verschil maken. Anabolica en EPO waren de grote boosdoeners.
Medicijnen werken uiteraard altijd het best als de natuur door wat voor oorzaken ook de nodige tekortkomingen of ook schommelingen (!) kent.

Ik heb hier wel eens vaker de vergelijking gemaakt van twee paarden in een woestijn aan de rand van totale uitputting en nog 100 m van de finish verwijderd.
Het paard dat nog snel een bekertje water krijgt toegeschoven zal bij verder volledige gelijkwaardigheid toch als eerste de finish halen.
Maar daarom wordt water nog niet op de dopinglijst geplaatst.

Het grootste gevaar van over medicatie bij de schildklier als ook bij leven is de uiteindelijk desastreuze uitwerking op het hart.
Horsie is back 02 augustus 2018 13:28
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Morbus betekent ziekte. Dus er is sprake van de
> ziekte van Graves of van Morbus Graves. Dit als
> aanvulling op een eerdere uitwisseling en niet om
> de taalpolitie uit te hangen.

The postman always rings twice.

Het is dus de gewone benaming versus de latijnse benaming.
Walnoot 02 augustus 2018 16:13
Interessant die persoonlijke verhalen.

Over het product en de dopinglijst: zou het zin hebben? De ploegdokters zullen er wel voor zorgen dat ze een attest kunnen regelen voor de renners die geen perfect werkende schildklier hebben. En voor alle andere renners vinden ze wel weer een ander middel. Zo af en toe een middel op de lijst zwieren lijkt me een weinig effectieve methode om de medicalisering van topsport tegen te gaan. Misschien werkt het goed in combinatie met openheid van de attesten interessant, dat zie ik wel zitten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2018 16:14 door Walnoot.
El Chaba 02 augustus 2018 16:36
Ik denk het in dit geval toch wel, omdat, i.t.t. de bekende pufjes, toch duidelijk blijkt uit de brandbrief van de Nederlandse Dopingautoriteit - na ruggespraak met medici - dat gebruik van het middelijk (zeer) schadelijk is voor de gezondheid. De persoonlijke verhalen van Spaak en Horsie bevestigen dit beeld ook.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2018 16:36 door El Chaba.
De zwarte trui 02 augustus 2018 17:40
Voor een dergelijk product (staat niet op de lijst) heb je geen attest nodig, toch? Alleen een dokter die je dit wil voorschrijven.

Wel vreemd dat Ram in het artikel op de nos zegt schildklierhormonen voorbij te zien komen op dopingformulieren. Maw sporters vullen zelf in dat ze het gebruiken terwijl het geen product van de dopinglijst is en ze dit in principe dus niet hoeven aan te geven (?)

(12 jaar een elite wedstrijdlicentie gehad, maar nooit gecontroleerd dus onbekend met de details).
Walnoot 02 augustus 2018 17:42
Ah ja, het gaat een groep atleten een hoop medische miserie besparen, dat geloof ik wel. Dan is het natuurlijk al snel een goed idee om het toch maar op die lijst te zetten. Maar wat ik betwijfel is of het de sport schoner gaat maken.
Curzio 02 augustus 2018 17:56
Er zullen wel vragen bij zitten als: "gebruik je nog meer medicatie op voorschrift van een arts" en "gebruik je medicatie zonder voorschrift van een arts", kan ik mij zo voorstellen. Het zou frappanter zijn als sporters hierop aangeven verboden middelen te gebruiken.
Horsie is back 02 augustus 2018 19:39
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk het in dit geval toch wel, omdat, i.t.t.
> de bekende pufjes, toch duidelijk blijkt uit de
> brandbrief van de Nederlandse Dopingautoriteit -
> na ruggespraak met medici - dat gebruik van het
> middelijk (zeer) schadelijk is voor de gezondheid.
> De persoonlijke verhalen van Spaak en Horsie
> bevestigen dit beeld ook.

Ik spreek voor mezelf uiteraard, maar toch een nuance.
Thyrax is een kunstmatig schildklierhormoon, dat ik weet niet hoe lang al wordt gebruikt. Waarschijnlijk al meer dan een halve eeuw.
Het is uiteraard bedoeld als vervanging of aanvulling van het natuurlijke schildklierhormoon, meestal dus bij een tekort, een te trage schildklier.
Bij een te trage schildklier (van nature of door de training) kom je als duursporter niet meer vooruit, maar ook niet als normaal mens.
Tot zover is het één der meest ingeburgerde en veilige medicijnen, die er bestaan.

De schildklier regelt de stofwisseling, maar heeft zeker als het mis gaat nog de meest negatieve uitwerking op het hart. Atriumfibrilleren/pompfunctie.
Als de schildklier daadwerkelijk blijvend overuren maakt of kan maken, wordt het een monster, zij het niet van de ene op de andere dag, maar wel steeds sneller.
Met het onoordeelkundig gebruik van extra schildklierhormoon wordt als het ware aan te veel knoppen ineens gedraaid en kan dan tot disfunctioneren leiden.
Vijfentwintig microgram slechts leidde bij mij dit jaar tot een wereld van verschil.

De stofwisseling maar ook het auto-immuun systeem zijn onderhevig aan schommelingen, complex en moeilijk direct te regelen.
Zo zijn er genoeg mensen bij wie een te lage hormoonspiegel niet zo een-twee-drie goed wordt geregeld.
Bij sportmensen is dat nog moeilijker omdat zij dus soms abnormaal veel energie verbruiken, die ergens vandaan moet komen.

Het schildklierhormoon zou dus bij uitstek een dopingmiddel moeten zijn dat meer verboden moet worden vanwege de mogelijke schadelijke aspecten voor de gezondheid dan dat het reële prestatie bevorderende effecten heeft.
Carlos Danger 02 augustus 2018 21:48
Maak komaf met alle attesten. Niet fit of gezond? Pech. Probeer het later nog eens.
El Chaba 03 augustus 2018 08:36
Ding-dong..!
Het gaat hier helemaal niet over attesten..
Orakel 03 augustus 2018 08:53
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maak komaf met alle attesten. Niet fit of gezond?
> Pech. Probeer het later nog eens.


Dit is dus geen attest....
Een attest is een middel dat op de dopinglijst staat gebruiken wegens 'medische noodzaak'.


De dopingautoriteit publiceert overigens gewoon wat je mag gebruiken (en meestal zonder attest):
[www.dopingautoriteit.nl]
De zwarte trui 03 augustus 2018 09:44
Je hebt gelijk. Zie stukje van chef de mission Hendriks op NOS

"Ze moesten bij de dopingtest aangeven welke medicijnen ze gebruikten, waarbij de sporters zelf hadden aangegeven dat ze schildklierhormonen innemen."
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen