Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Leegloop bij Sunweb, ook ten Dam vertrekt

Gepost door Kuiperberg 
Kuiperberg 17 augustus 2018 09:18
Meerdere media melden het vertrek van Laurens Ten Dam bij Sunweb. Hij is al de vijfde renner die vertrekt bij Tom Dumoulin, nadat eerder ook Mike Teunissen, Phil Bauhaus, Lennard Hofstede en dus Geschke de deur achter zich dichttrokken. Daarbij komt dat Sunweb nog niet heel actief is op de transfermarkt en dat de spoeling zo akelig dun wordt.

De Telegraaf meldt dat het lang duurde voordat Sunweb Ten Dam een aanbod deed en zodoende had de veteraan al een mooie aanbieding van Jim Ochowicz te pakken. Ook de werkwijze van de ploeg zou een reden zijn waarom renners niet zo makkelijk blijven of tekenen bij Sunweb, want het team hanteert een strak regime, waarin iedereen ondergeschikt is aan het team. In de Vuelta van vorig jaar leverde dat nog een botsing op met Warren Barguil.
Cecchini 17 augustus 2018 09:36
Die laatste heeft dit jaar afdoende bewezen dat dit erg een goede beslissing van Sunweb was om uit elkaar te gaan.
Wanny 17 augustus 2018 09:39
Buiten Geschke verliezen ze hier niet zoveel aan voor de grote rondes. Wie weet zijn ze bezig met jongens als Jungels of Buchman, dan worden ze er alleen maar sterker op.
JW 17 augustus 2018 09:57
Ja, wie weet..?
Misschien zijn ze ook wel nergens mee bezig.

De leegloop lijkt mij helemaal geen goed teken.
Orakel 17 augustus 2018 10:06
Wat kwantiteit er uit en wat kwaliteit er in (plus wat jeugd).
De Tourploeg rond Dumoulin is al redelijk sterk (mits iedereen fit is).
- Dumoulin
- Oomen
- Kelderman
- Kragh Andersen
- Matthews
Op Kelderman kan je niet echt bouwen, dus zet er één meesterknecht naast (type Izagirre, Konrad, Buchman) die buiten de Tour zijn vrijheid krijgt en er staat een prima team rond Dumoulin.
ton duk 17 augustus 2018 10:13
Ploegleiding en management heeft natuurlijk wel een aardige trackrecord verdiend met op - en uitbouw van de wielerploeg BGL tot Sunweb ...ok, resultaten behaalt in het verleden...
gr
william 17 augustus 2018 11:02
Schachmann zou natuurlijk een goede versterking zijn. Het feit dat die nog niet heeft bijgetekend bij QS, wijst er misschien op dat er iets met een andere ploeg speelt.
Sub Culture 17 augustus 2018 11:13
Er is grote interesse van Bora voor Schachmann.
Maar die zou zelf de voorkeur geven aan een verlengd verblijf bij Quickstep.
Walnoot 17 augustus 2018 11:14
Ten Dam wordt 38 en rijdt al jaren als een krant die een paar keer natgeregend en daarna weer opgedroogd is (in zijn minst matige jaren gewoon als een natte krant). Uitstekende keuze om hem niet opnieuw een contract te geven. Publicitair een klein beetje interessant maar voor de camera zitten ze met Dumoulin en Oomen ook wel oké.
Prikdude 17 augustus 2018 11:17
Leegloop -> opruiming.
Blueprint 17 augustus 2018 11:28
Er is natuurlijk meer dan de Tour en in die zin is het jammer dat renners als Bauhaus, Teunissen en Geschke vertrekken.
JW 17 augustus 2018 11:36
Precies !
Er is zelfs veeeeeel meer dan de Tour !
Horsie is back 17 augustus 2018 13:01
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ten Dam wordt 38 en rijdt al jaren als een krant
> die een paar keer natgeregend en daarna weer
> opgedroogd is (in zijn minst matige jaren gewoon
> als een natte krant). Uitstekende keuze om hem
> niet opnieuw een contract te geven. Publicitair
> een klein beetje interessant maar voor de camera
> zitten ze met Dumoulin en Oomen ook wel oké.

R.E.S.P.E.C.T voor de renner die de Walnoot leeftijd nadert, heer Walnoot.
Maestro Mart zei altijd al dat de volgende dag de krant dienst doet om vis in te pakken, maar dan hoef je de krant niet ook nog eens nat te laten worden. Wel eens een natte krant gelezen met één nog overgebleven piranha!
Orakel 17 augustus 2018 13:34
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er is natuurlijk meer dan de Tour en in die zin is
> het jammer dat renners als Bauhaus, Teunissen en Geschke vertrekken.


Die opmerking snap ik niet.
Bauhaus is geen renner voor de Tourselectie (dus krijgt voldoende kansen).
Teunissen heeft dit voorjaar (met name Parijs-Nice) een vrije rol gehad.
Geschke kon je laten knechten in de Tour en kan in het voor of najaar best hier en daar voor eigen kans. Geschke zat ook afgelopen Tour in de ontsnapping trouwens.

Mij interesseert die breedte niet zo veel. Wanneer je de Tour kan winnen (of een andere grote ronde) dan ga je daar 100% voor.
Het transferbeleid van Sunweb moet 100% in dienst zijn van een mogelijke Tourzege (of andere grote ronde).
De renners die in dienst van Tom rijden hebben meer dan genoeg eigen kansen.
- Oomen laat je PN of Tirreno als kopman starten en een grote ronde als rittenkaper.
- Matthews heeft van San Remo tot Luik een vrije rol en mag ook in de Tour een hellende aankomst voor winst gaan.
- Kragh Andersen mag in iedere tijdrit en in Vlaanderen voor eigen kans (en vast elders ook nog wel).
- Kelderman is in feite nooit knecht (want geblesseerd) maar rijdt nu al voor de tweede keer op rij als kopman de Vuelta.
- Arndt: mag ietsje vaker uitgespeeld worden, maar kreeg in de Tour kansen. Vuelta had niet misstaan.
- Kämna is nog erg jong, die wordt nu voorzichtig gebracht, die komt zeker wel boven drijven.
- Storer: talentvol en toch al 15x 'iets' in de top-10 gepresteerd dit seizoen. Komt prima aan de bak.
Leon 17 augustus 2018 14:24
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die opmerking snap ik niet.
> Bauhaus is geen renner voor de Tourselectie (dus
> krijgt voldoende kansen).
> Teunissen heeft dit voorjaar (met name
> Parijs-Nice) een vrije rol gehad.
> Geschke kon je laten knechten in de Tour en kan in
> het voor of najaar best hier en daar voor eigen
> kans. Geschke zat ook afgelopen Tour in de
> ontsnapping trouwens.
>
> Mij interesseert die breedte niet zo veel. Wanneer
> je de Tour kan winnen (of een andere grote ronde)
> dan ga je daar 100% voor.

Deze opmerking snap ik dan weer niet. Die breedte is wel nodig, want we hebben het over de WorldTour, waar meer koersen in zitten dan alleen de Tour. Natuurlijk, als je de Tour wint is je seizoen geslaagd, maar Sunweb lijkt nu in 80% van de WT-koersen voor janlul rond te gaan rijden.
En in die zin zou het juist goed zijn om wat renners te houden die niet in de Tourselectie hoeven, maar de ploeg ook zichtbaar laten zijn in andere koersen. En een of twee blessures en je hele 'sterke Tourploeg' ligt in duigen. Een paar figuren als Konrad, Roche, Reichenbach, Schachmann, eventueel nog een sprinter erbij. Dan sta je toch een stuk sterker in de breedte.
Overigens hebben er nog maar 19 man een contract, dus er zullen sowieso nog 4-5 man bij moeten komen om aan de UCI-regels te voldoen.
Adje Wijnands 17 augustus 2018 14:41
Ik ben nu toch wel benieuwd wie de nieuwe aanwinsten gaan zijn want zoals Orakel terecht stelde dat ze al een aardige tourploeg hebben lijkt het me ook wel aardig als ze in de Giro en de Vuelta voor meer dan spek en bonen mogen meedoen. Verder weet je nooit hoe een seizoen zich ontwikkelt en wil je kunnen kiezen wat betreft parcours en vormpeil. Ik kan mij niet voorstellen dat Dumoulin hier blij mee is en vraag me wel eens af of Sunweb in het peloton een beetje een slechte naam heeft als het gaat om sfeer en vrijheid voor de individuele renner.
Zie dan maar eens goede ervaren knechten te vinden die zin hebben in zo’n strak keurslijf zonder het loonstrookje dat je er bij Sky voor krijgt.
ton duk 17 augustus 2018 15:02
Pas 6 overwinningen in 2018................
2e Giro en 2e TdF Dumoulin verbloemt blijkbaar (voor mij) een heel matig seizoen ??
gr
Heisenberg 17 augustus 2018 15:27
Heel matig zou ik het niet noemen. Het zijn wel overwinningen met inhoud. Een paar ploegen die het (veel) slechter doen:

AG2R: [cqranking.com]
Education First: [cqranking.com]
Katusha: [cqranking.com]
Dimension Data: [cqranking.com]
ton duk 17 augustus 2018 15:32
Ok, maar die 4 zijn dan voor mij ook totaal geen verrassing in matigheid.....
Sunweb wel...
gr
El Chaba 17 augustus 2018 17:22
[www.wielerflits.nl]

Sunweb maakt ‘op zeer korte termijn’ bekend wie de ploeg komt versterken komend seizoen. De ploeg reageert daarmee op het nieuws dat renners als Laurens ten Dam en Simon Geschke hun heil elders gaan zoeken. Dat meldt dagblad De Limburger.

Ten Dam zou niet zijn ingegaan op een contractvoorstel en daarmee al de vijfde renner zijn die aan het einde van het seizoen de ploeg verlaat. Ook Phil Bauhaus, Simon Geschke, Lennard Hofstede en Mike Teunissen vertrekken.

“We kunnen verzekeren dat er versterking op komst is. Op zeer korte termijn maken we bekend wie dat zijn. We hebben uiteraard niet stil gezeten”, liet een woordvoerder van de ploeg weten. “Verder willen we nu inhoudelijk niet reageren op het transfernieuws in de media.”

Voorlopig drie aanwinsten
Tegenover de vijf vertrekkers staan bij Sunweb voorlopig drie nieuwe aanwinsten. Uit de eigen opleidingsploeg maken Joris Nieuwenhuis en Max Kanter de overstap naar de WorldTour. De derde aanwinst is Cees Bol, die eveneens volgend jaar als neoprof debuteert in de ploeg van Iwan Spekenbrink. Hij stapt over van SEG Academy Racing.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2018 17:23 door El Chaba.
JW 20 augustus 2018 21:37
Voor de volledigheid: Dumoulin heeft al gezegd dat hij er niet blij mee was.
En dat kan ik me wel voorstellen.
Natuurlijk zijn er betere klimknechten denkbaar.
Maar Geschke en Ten Dam hebben afgelopen jaren zeker hun best voor hem gedaan. Loyaliteit telt ook voor een kopman.

[nos.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2018 22:58 door JW.
Sub Culture 21 augustus 2018 07:06
Loyaliteit heeft een prijs. Letterlijk.
Snorfietser 21 augustus 2018 08:53
Teunissen is heel jammer, de andere 4 lijken me best te vervangen. Ten Dam zijn ervaring is een hoop waard, maar hij is wel echt op leeftijd nu. Geschke is een goede knecht, maar ook weer niet heel spectaculair (ik vond het vertrek van Preidler vorig jaar veel erger), Hofstede hebben we nog niet super veel van gezien, maar die zal zich ongetwijfeld doorontwikkelen. Bauhaus is een sprinter in de marge. Ik ben wel benieuwd wat ze er voor terughalen.
Cyclad58 21 augustus 2018 18:47
Voor Bauhaus krijgt Sunweb Max Kanter terug. Is completer en wordt zeker beter dan Bauhaus.
Verder zeker eens met Snorfietser, Ten Dam en Geschke zijn prima te vervangen. Wellicht dat we over pakweg een maand blij zijn met de aanwinsten die ongetwijfeld volgen.
Massimo 21 augustus 2018 22:55
Zekerheden bestaan op zeker niet in topsport.
Siem 22 augustus 2018 11:03
Volgens mij kun je hier op 2 manieren naar kijken. Enerzijds natuurlijk zoals Cyclad58 er naar kijkt. Het opvangen van deze "verliezen" is niet onmogelijk, er zijn renners van dat niveau of zelfs beter. Anderzijds is het wel een trend dat er in het middensegment én aan de top bij Sunweb wel hard doorgeselecteerd wordt. Barguil, Kittel, Degenkolb maar ook alle Preidlers van deze wereld. Nu dus ook Ten Dam en Geschke. Terwijl je er gevoelsmatig vanuit zou gaan dat deze jongens tenminste op de bank zouden moeten blijven zitten, als ze niet meer tot de ultieme tourselectie gerekend kunnen worden. Daar schuilt het probleem, het gebrek aan consistentie bij Sunweb waardoor de kwaliteit telkens hernieuwd moet worden. Als alles goed valt, kan Dumoulin de Tdf winnen met het team zoals dat er nu is. Aan Dumoulin zal het zeker niet liggen, die heeft kwaliteit genoeg. Het verschil met een team als Sky (of eerder US Postal) is echter wel dat zij niet van geluk/toeval afhankelijk zijn, zij dwingen dit geluk af. Ik ben geen Ton Duk, maar ik zou het toch wel héél zonde vinden wanneer Dumoulin overblijft met karig palmares omdat hij nooit de ploeg had om het verschil te maken.

Ps: Matthews wint ook niet in de BinckBank Tour omdat zijn ploeg het verschil niet maakt. Honderduizend excuses te maken, maar uiteindelijk is Sunweb niet vanaf dag 1 op kop gaan rijden om elke dag een massasprint te forceren. Uiteindelijk komt ie 5 seconden tekort, want zondag was ie écht de sterkste.
El Chaba 22 augustus 2018 14:56
JW 22 augustus 2018 17:10
lodjan 22 augustus 2018 23:08
Kangert gaat weg bij Astana. Lijkt me wel een goede ondersteuning voor Dumoulin.
Blueprint 23 augustus 2018 13:44
Die gaat naar EF, dus dat gaat niet gebeuren.
Miquel1983 28 augustus 2018 12:08
Inmiddels al iets bekend over Sunweb? Wanneer ze 10 dagen geleden zeggen dat er op zeer korte termijn bericht komt, dan duurt het toch lang allemaal.
MarkV 28 augustus 2018 18:59
Dombrowski en Roche worden genoemd
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen