Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Uur Beukeboom

Gepost door lodjan 
lodjan 21 augustus 2018 07:02
Morgenavond live te zien op YouTube of Eurosport.

Hup Dion!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2018 07:18 door lodjan.
Dit Rit Naar Bordeaux 21 augustus 2018 07:49
Come on! De podcasts van Cassette zijn een aanrader om alvast in de stemming te komen!

Lucho Herrera 21 augustus 2018 08:25
Het lijkt een onmogelijke opdracht om het record van Wiggins te verbeteren. Maar toch ga ik er eens goed voor zitten morgenavond! Hup Dion!
Massimo 21 augustus 2018 08:48
Te hopen is dat Beukeboom er nog beter voor gaat zitten.
Snorfietser 21 augustus 2018 08:56
Het zou mij ook verbazen als hij het haalt, gezien het feit dat Wiggens een veel betere renner was. Beukeboom heeft wel een veel specifiekere voorbereiding gehad en rijdt op hoogte (maar dat hebben er meer gedaan), dus we mogen toch een klein beetje hoop koesteren.
Lucho Herrera 21 augustus 2018 09:55
Remko II 21 augustus 2018 10:39
Als hij twee km verwijderd zou blijven van het record van Wiggens zou ik dat al bijzonder knap vinden. Je zit dan ongeveer op de afstand die Dennis reed in 2015.
Prikdude 21 augustus 2018 11:32
Is dit zoiets als wat die tobbende dobberaar afgelopen dagen in Friesland deed? En gaat hij onderweg ook constant pizza eten en powernapjes doen?
Horsie is back 21 augustus 2018 12:38
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Morgenavond live te zien op YouTube of Eurosport.
>
>
> Hup Dion!

De start is een UUR uitgesteld tot 21.00 uur, naar verluidt omdat de atmosferische omstandigheden dan nog beter zouden zijn.
Horsie denkt dat bij breaking the impossible elk zuchtje telt. Zouden er dan ergens toch onzichtbare fans zijn geïnstalleerd, die hem vooruit blazen? Extra kilometer.
Just kidding. Dion Beukeboom is een oerhollandse goudeerlijke reus van 2,01 meter en 88 kilogram. Big Mac wordt hiermee naar de coulissen verbannen.

Heeft hij kansen om als een brutale Dik Trom wat fruit uit de bomen te jatten?
Het laagst hangt de uur prestatie van Thomas Dekker. Like taking candy from a baby is de gevleugelde uitspraak. Sorry, Thomas!
Daarna volgen de records van de 37-jarige Amerikaan Zirbel en tenslotte die van de Deen Madsen.

Het theoretische voordeel tussen presteren op deze hoogte en zeeniveau ligt rond de anderhalf kilometer. Het werkelijke voordeel is groter, maar vanwege een verminderd zuurstofaanbod moet er ingeleverd worden. Het berekende voordeel is dus een resultante. Zaak is derhalve goed geacclimatiseerd te zijn, wil je niet extra aan afstand moeten inleveren.

Dion Beukeboom is tijdig naar Aguascalientes vertrokken en heeft, zoals weinig anderen voor hem, een perfecte voorbereiding gehad.
Dus vergelijkenderwijs om het record van Brad Wiggins te evenaren moet hij op zeeniveau, zeg in Alkmaar, Apeldoorn, wel rond de 53 kilometer halen.
Dat heeft hij nooit gehaald, hoe dan ook, hij moet zichzelf verre overtreffen. Onmogelijk is dit echter niet, maar misschien moeten we ook de parallel trekken met de held liggend in het water, die er achter kwam, dat des te langzamer je wordt des te langer je tocht duurt. Als Maarten zijn tocht had voortgezet, wat à la Pinot en Yates in mindere mate natuurlijk never en nooit niet kon, was hij NU nog niet binnen geweest.

Zonet nog even gekeken, de luchtdruk is nog stijgende en is momenteel met 1025 hPa hoger dan in ons kikkerlandje (omgerekend uiteraard).
Maar je moet natuurlijk niet alles willen hebben, hij krijgt al zo'n 200 hPa in zijn schoot geworpen.

Voorspelling? Hij zal na 1 kilometer waarschijnlijk virtueel nog achter de Kannibaal liggen, die destijds furieus startte, maar die zichzelf daarna wel tegenkwam.
Pacing: Madsen moest op schema in de tweede helft zwaar inleveren. Zirbel daarentegen had zowaar een negative split, maar het is nu eenmaal de ijzeren wet van het UUR, dat elke meter die je in de eerste helft (qua uurgemiddelde) minder aflegt je met twee meters in de tweede helft moet goed zien te maken.

Waar komt hij op uit? Ik mag hopen, dat hij boven Madsen (53,619 km) uitkomt en daarmee het baanrecord heeft.
Zijn records (welke dan ook) zullen toch wel de zweem blijven houden van WOP recordbreaking. Is dat erg? Neuh, zo lang hij maar niet naar de zon grijpt.
Eindhovuh 21 augustus 2018 13:16
Leuke bijdrage!
Lucho Herrera 21 augustus 2018 15:47
Ik heb er zin in! Dank voor de inzichten. thumbs up
Snorfietser 21 augustus 2018 16:47
"maar misschien moeten we ook de parallel trekken met de held liggend in het water, die er achter kwam, dat des te langzamer je wordt des te langer je tocht duurt."

Dat gaat hier natuurlijk niet helemaal op winking smiley
Horsie is back 21 augustus 2018 19:55
Snorfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> "maar misschien moeten we ook de parallel trekken
> met de held liggend in het water, die er achter
> kwam, dat des te langzamer je wordt des te langer
> je tocht duurt."
>
> Dat gaat hier natuurlijk niet helemaal op winking smiley

Maarten van der Weijden had nog nooit verder dan 120 tot 130 km gezwommen. Nu dan 163 kilometer. Gedurende zijn zwemtocht liep zijn optimaal gemiddelde snelheid terug met 50 tot 75% (van 4 naar 2 naar 1 km/h). Dit gebeurde allemaal veel te vroeg en toen was de eindbestemming al uit zicht voordat er sprake werd van totale uitputting. Met 55 uur had hij de finish al in zicht gehad. Nu zou dat met 55 uur en 37 uur richting 100 uur zijn opgelopen. Niet dus!

In Uur records zit dezelfde dynamiek. Elke fout in pacing wordt genadeloos afgestraft. Hier geldt hoe gek dit ook klinkt de all-out strategie, niet die van Jeffrey Hoogland, maar de uurrijder moet wel van meet af aan een zo hoog mogelijk gemiddelde rijden, dat pas nagenoeg op de streep tot fysieke uitputting leidt. Omdat er op een baanfiets en in een erg ongemakkelijke houding moet worden gereden is uitrusten er in principe niet bij zonder afstand in te leveren. Een tijdrit op de weg is dus evident gemakkelijker. En nu hebben we ook nog de hoogte met een verminderd zuurstofaanbod.

Maarten had geen enkele zwemmende tegenstander. Bij het uurrecord vergelijken we virtueel verschillende renners met elkaar en de werkelijk grote jongens hebben een groot voordeel, ze winnen gemakkelijker en we wijzen hen er desondanks niet op dat ze eigenlijk 200 m verder hadden moeten fietsen. Bij Maarten zei ook niemand, hadden het er geen 165 kilometer moeten zijn.
predator 21 augustus 2018 22:36
Snorfietser bedoelt dat een uur altijd voorbij gaat, maar een afstand niet.
Horsie is back 22 augustus 2018 09:45
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Snorfietser bedoelt dat een uur altijd voorbij
> gaat, maar een afstand niet.

Horsie begrijpt em natuurlijk wel, maar hi hi, is dit nu niet wat je een animal wise-cracker zoudt kunnen noemen?
Zo van, het oversteken van een rivier vol met kaaimannen kun je maar beter snel doen, bijvoorbeeld door snel hun koppen als boeien te gebruiken.
Meneer 60% 22 augustus 2018 13:54
Ben erg benieuwd. Zou wel een internationale schok opleveren als ie het haalt. Ik ga er niet vanuit. Van de andere kant: het uurrecord is iets heel anders dan een tijdrit van een uur op de weg. Beukeboom lijkt hier wel echt voor gemaakt.

En wanneer gaat Ellen van Dijk het vrouwenrecord eens aanvallen.
Horsie is back 22 augustus 2018 13:56
Eén record heeft Dion alvast. Het zogenaamde WOP record. Loser Thomas Dekker zoals iemandem hem vaak noemt had dat ook, maar hij greep zijn kans niet. Wat is een WOP? Zoals bewegingswetenschapper Jim van den Berg het zelf terecht aanhaalt, window of opportunity, zeg maar het open raam waaruit de boef in tekenfilms kan ontsnappen. Wiggins wist dat hij in weerwil van de omstandigheden dat hij het record ging breken, Dion is van de details afhankelijk. Zeg maar alle stoplichten op groen. De luchtdruk, zijn onzichtbare grote vriend in het op bijna 1900m hoog gelegen Aguascalientes, is ook wat nukkig, want stijgt naar waarden, waarmee omgerekend Wiggins ook te maken kreeg, namelijk1028,5 hPa. Het ziet er naar uit, dat hij ergens bijna 5 wattjes vandaan moet zien te halen. Bruut.

Schreef ik toch watjes en dat in de week van de Reuzen in Leeuwarden, één in het water en een ander in een ver oord in Mexico.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2018 13:58 door Horsie is back.
Horsie is back 22 augustus 2018 14:09
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben erg benieuwd. Zou wel een internationale schok
> opleveren als ie het haalt. Ik ga er niet vanuit.
> Van de andere kant: het uurrecord is iets heel
> anders dan een tijdrit van een uur op de weg.
> Beukeboom lijkt hier wel echt voor gemaakt.
>
> En wanneer gaat Ellen van Dijk het vrouwenrecord
> eens aanvallen.

Of hij er voor gemaakt is weet ik niet. Hij is lang wat een miniem voordeel in de bochten oplevert. Aan de andere kant heeft hij er heel lang naar toe kunnen werken en ook het beste materiaal kunnen verzamelen (geen sponsorverplichtingen in feite). Of hij net zo mooi als Wiggins langs de zwarte lijn kan rijden is maar de vraag, waar bovendien de mate van vermoeidheid in de tweede helft een grotere rol gaat spelen. De Deen Madsen begon bij zijn mislukte poging echt te zwalken.

Eerst gaat nog een Italiaanse het record aanvallen.
D'en Eddy houdt alles tegen, want hij wil niet door een vrouw virtueel voorbij worden gereden. grinning smiley
Jeannie Longo, U weet wel, sur-place de Leontien van Moorsel kwam met 48,159 km op een buitenbaan al dichtbij.
Horsie is back 22 augustus 2018 14:17
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben erg benieuwd. Zou wel een internationale schok
> opleveren als ie het haalt. Ik ga er niet vanuit.
> Van de andere kant: het uurrecord is iets heel
> anders dan een tijdrit van een uur op de weg.

Zekers. Als je geen heel fatsoenlijke tijdrit kunt rijden kun je ook geen heel fatsoenlijk uurrecord rijden en vice-versa.

Als een renner een maximale zuurstofopnamevermogen van 80 ml/kg/min heeft, dan is de TDF nog lang niet gewonnen, maar bij 60 ml/kg/min. weet je zeker dat deze renner de TDF nooit zal winnen. Er zijn nog zekerheden.
Cyclad58 22 augustus 2018 19:24
't Zou een prachtig mantra zijn voor Lars Boom: "Beuken, Boom!
Frederik D. 22 augustus 2018 20:18
Hang "Beuken, Boom" maar aan de wilgen.
Clavan 22 augustus 2018 21:00
Ik heb net een fles Calvados in een uur leeg gedronken en kan nog recht naar de camping wc lopen. Krijg ik nu ook een medaille?
Walnoot 22 augustus 2018 21:29
Alleen als je geloofwaardige getuiges aanbrengt. Wel badass dat het checken van het wielerprikbord het eerste is wat je doet op de camping plee als je net een fles Calvados hebt weggedronken.
Sub Culture 22 augustus 2018 21:35
ziet er niet zo goed uit voor dion beukenoot
commentaar is ook een beetje vreemd
'he isj well prepeird ffoj thisj sjpesjal hour'
predator 22 augustus 2018 21:40
Leon 22 augustus 2018 21:42
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------

> commentaar is ook een beetje vreemd
> 'he isj well prepeird ffoj thisj sjpesjal hour'

Zelden een (niet-Britse) wielercommentator zo goed engels horen spreken als Been.
Klinkt een stuk beter dan in het nederlands...
Clavan 22 augustus 2018 21:43
Tja. Mijn vrouw ken ik al jaren. Mijn boeken al uit. Geen Tindermatchen hier en de kinderen redden zich wel.
Tjappie2 22 augustus 2018 21:56
Zou wat zijn als ie buiten tijd binnenkomt...
Luijt 22 augustus 2018 22:15
Oké, niet gehaald. Meer valt er niet over te zeggen.
Eindhovuh 22 augustus 2018 22:38
Denken dat je nog kan presteren met een tindermatch na een fles Calvados vind ik pas Badass.
Horsie is back 22 augustus 2018 22:58
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oké, niet gehaald. Meer valt er niet over te
> zeggen.

Ik zou niet weten wat Horsie aan zo'n commentaar zou kunnen hebben. Grensverleggend, dat weer wel. smiling smiley
Lucho Herrera 22 augustus 2018 23:00
Nederlands record. Sneller dan Dennis, Dekker, Voigt en Brandle. Zeer acceptabele poging, ook al kon hij het record van Wiggins geen moment bedreigen.
Nomath 22 augustus 2018 23:00
Ik ben dat cryptische gezever van Horsie een beetje beu.
In de formules voor het vermogen in Watts, zit de luchtdichtheid (luchtdruk) lineair in zowel de hoeveelheid zuurstof die je inademt als in de aerodynamische weerstand. Bij verwaarlozing van de rolweerstand (bij deze snelheden en bandkeuzes heel klein), maakt de luchtdruk dan heel weinig uit.

De hoogte schijnt er wel toe te doen, maar die schijnbaar exacte formules zijn bij nader inzien kleinste-kwadraten fitformules. Als je iets bv. op drie cijfers nauwkeurig kunt meten is (zoals de Watts), dan is het onzin om de coefficienten in de formule in 5 significante cijfers te geven (zoals in [www.fiets.nl] ). Dat geeft alleen maar aan dat degenen die de formule berekend heeft niet echt begrijpt waar hij mee bezig is.

Schaatsen is ook een sport waarbij de luchtweerstand en ingeademde hoeveelheid zuurstof afnemen met de hoogte (in tegenstelling tot zwemmen, waar luchtweerstand geen rol speelt en die je dus het beste op Dode Zee niveau kunt doen). Uit de persoonlijke records op verschillende hoogten (Heerenveen, Salt Lake City, Calgary, Almaty) zie je dat hoogte helemaal niet zo'n grote invloed heeft.
Horsie is back 22 augustus 2018 23:03
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sub Culture Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > commentaar is ook een beetje vreemd
> > 'he isj well prepeird ffoj thisj sjpesjal hour'
>
> Zelden een (niet-Britse) wielercommentator zo goed
> engels horen spreken als Been.
> Klinkt een stuk beter dan in het nederlands...

Mooi voor Dutchies als Been en Stöppler, geloof ik.
Maar op cruciale momenten waren ze niet of nauwelijks bij de les en dat is toch een primaire taak van commentaar geven.
Maar zoals bekend heeft José Been bij Horsie een wit voetje voor.
Luijt 22 augustus 2018 23:03
Ik weet t ook niet, misschien moet je het Horzie eens vragen als je m ziet.
Luijt 22 augustus 2018 23:07
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben dat cryptische gezever van Horsie een
> beetje beu.

Ik ook al een tijdje, maar het gaat ongetwijfeld door.
Horsie is back 22 augustus 2018 23:09
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nederlands record. Sneller dan Dennis, Dekker,
> Voigt en Brandle. Zeer acceptabele poging, ook al
> kon hij het record van Wiggins geen moment
> bedreigen.

Alleen Dekker reed onder vergelijkbare omstandigheden. Beukeboom was alleen intrinisek beter dan Dekker in zijn nadagen en Shut Up legs Voigt
Gezien zijn ambities een ronduit teleurstellend resultaat. Als je jezelf en ook anderen deden dat als kansrijk beschouwt en je faalt op 7 rondjes...
Horsie is back 22 augustus 2018 23:39
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben dat cryptische gezever van Horsie een beetje beu.

Horsie krijgt een déjà-vu.

> In de formules voor het vermogen in Watts, zit de luchtdichtheid (luchtdruk) lineair in zowel de hoeveelheid zuurstof die je inademt als in de
> aerodynamische weerstand. Bij verwaarlozing van de rolweerstand (bij deze snelheden en bandkeuzes
> heel klein), maakt de luchtdruk dan heel weinig uit.

Natuurlijk maakt luchtdruk wat uit al is dat door de bank genomen verre van beslissend.
Als je strikt in meters rekent dan zijn verschillen in luchtdruk snel groot genoeg. In wezen gaat het om de atmosferische variabelen luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid in volgorde van effecten. Hieruit resulteert dan een resultante.
Maar waarom je dat allemaal zo opschrijft is me nog steeds een raadsel.


> De hoogte schijnt er wel toe te doen, maar die schijnbaar exacte formules zijn bij nader inzien kleinste-kwadraten fitformules. Als je iets bv. op
> drie cijfers nauwkeurig kunt meten is (zoals de Watts), dan is het onzin om de coefficienten in de formule in 5 significante cijfers te geven (zoals
> in [www.fiets.nl]- hoogte/ ). Dat geeft alleen maar aan dat degenendie de formule berekend heeft niet echt begrijpt
> waar hij mee bezig is.

Jij hebt liiever vragen zoals hoeveel is 1 + 1 en denkt net als der Ulle het antwoord te weten.

Op basis van geringere luchtdruk op basis van de hoogte (elke 8m één hPa) wordt er al gerekend met 7% verschil in afstand. Dat is echter niet het hele verhaal.
Madsen reed in Aguascalientes 1300m verder dan op zeeniveau. Zou je dit projecteren op de prestatie van Beukeboom dan moet hij in Alkmaar of Apeldoorn ongeveer 51,5 kilometer kunnen rijden, hetgeen hij in realiteit nooit heeft gedaan. Zeker wel capabel.


> Schaatsen is ook een sport waarbij de luchtweerstand en ingeademde hoeveelheid zuurstof afnemen met de hoogte (in tegenstelling tot zwemmen, waar luchtweerstand geen rol speelt en die je dus het beste op Dode Zee niveau kunt doen). Uit de persoonlijke records op verschillende hoogten (Heerenveen, Salt Lake City, Calgary, Almaty) zie je dat hoogte helemaal niet zo'n grote invloed heeft.

Apropos ingeademde hoeveelheid zuurstof. De lucht bevat daadwerkelijk minder zuurstof hoor.

Je vergelijking over het schaatsen op hooglandbanen versus laaglandbanen behoort tot het meest stupide wat Horsie hier ooit heeft gelezen
Horsie is back 22 augustus 2018 23:42
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nomath Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik ben dat cryptische gezever van Horsie een
> > beetje beu.
>
> Ik ook al een tijdje, maar het gaat ongetwijfeld
> door.

Same procedure as every year, madam. Naar de gelijknamige kerst act van een butler en een grand madam.
Clavan 23 augustus 2018 00:29
Is hij al gefinishd? Ivm tijdverschil met Cortes tijd weet ik het niet meer.
Clavan 23 augustus 2018 00:30
Denken kan altijd. Prestaties vallen altijd tegen.
Nomath 23 augustus 2018 01:02
De vetgedrukte tekst laat zien dat Horsie in de hoek gedrukt afstapt van zijn gebruikelijke pirouettes, piaffes en andere vermoeiende stijlfiguren en een gewone hard-hitter wordt. Een verademing!

Ik schreef die tekst over de formule van het vermogen omdat daaruit in een oogopslag duidelijk wordt dat de luchtdruk er nauwelijks toe doet. Dat was omdat eerder iemand over luchtdrukstijgingen en de genade van 200 hPa was begonnen. Het is een berekend antwoord van jouw in de lucht hangende 'resultante' :
Het theoretische voordeel tussen presteren op deze hoogte en zeeniveau ligt rond de anderhalf kilometer. Het werkelijke voordeel is groter, maar vanwege een verminderd zuurstofaanbod moet er ingeleverd worden. Het berekende voordeel is dus een resultante. Zaak is derhalve goed geacclimatiseerd te zijn, wil je niet extra aan afstand moeten inleveren.

De analogie tussen fietsen en schaatsen is zeker niet origineel en ook niet dom. Zie [www.researchgate.net] en nog vele onderzoekers na hen.
Door PRs te vergelijken in plaats van WRs of ERs houd je de presterende persoon gelijk en wordt het effect van hoogte beter zichtbaar.
Horsie is back 23 augustus 2018 01:43
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vetgedrukte tekst laat zien dat Horsie in de
> hoek gedrukt afstapt van zijn gebruikelijke
> pirouettes, piaffes en andere vermoeiende
> stijlfiguren en een gewone hard-hitter wordt. Een
> verademing!
>
> Ik schreef die tekst over de formule van het
> vermogen omdat daaruit in een oogopslag duidelijk
> wordt dat de luchtdruk er nauwelijks toe doet. Dat
> was omdat eerder iemand over luchtdrukstijgingen
> en de genade van 200 hPa was begonnen. Het is een
> berekend antwoord van jouw in de lucht hangende
> 'resultante' :
> Het theoretische voordeel tussen presteren op
> deze hoogte en zeeniveau ligt rond de anderhalf
> kilometer. Het werkelijke voordeel is groter, maar
> vanwege een verminderd zuurstofaanbod moet er
> ingeleverd worden. Het berekende voordeel is dus
> een resultante. Zaak is derhalve goed
> geacclimatiseerd te zijn, wil je niet extra aan
> afstand moeten inleveren.

>
Ik zie nu dat ik beter praktisch voordeel had kunnen schrijven want het theoretische voordeel qua afstand zonder aftrek door een lagere Vo2 max wordt door Robert Chung op 7% gesteld. Fluctuaties van enkele eenheden luchtdruk zetten niet veel zoden aan de dijk, bovendien moet je ook altijd maar afwachten of de atmosferische variabelen allemaal in de juiste begunstigende richting wijzen. Maar met 200 eenheden waarmee je op hoogten zoals in Aguascalientes te maken hebt al dan niet verminderd of vermeerderd op basis van een laag respectievelijk hoog luchtdruk gebied doet er natuurlijk altijd toe.

> Door PRs te vergelijken in plaats van WRs of ERs
> houd je de presterende persoon gelijk en wordt het
> effect van hoogte beter zichtbaar.

Mag waar zijn, maar er moet natuurlijk wel een evenwicht zijn tussen competities op laagland versus hoogland banen.
Maar de verschillen zijn voor topsport begrippen gigantisch, alhoewel verschillen in ijs kwaliteit tegenwoordig een dempende rol spelen.
Op de 500m vliegen niet alleen beginners op hoogland banen uit in elk geval de laatste binnenbocht.


Om op Dion Beukeboom terug te komen. Als je maar 17 ronden hebt gereden, die als positief waren te oormerken, dan is de conclusie toch gerechtvaardigd, dat je niet voor je taak berekend was, in elk geval in de ambitie het WUR aan te vallen. Dus hadden niet zozeer hijzelf maar de periferie in de ruimste zin van het woord beter een bescheiden insteek kunnen kiezen.
Prikdude 23 augustus 2018 03:12
Horsie is back prevelde:
_______________________
> Dus hadden niet zozeer hijzelf maar de
> periferie in de ruimste zin van het woord beter
> een bescheiden insteek kunnen kiezen.

Beetje lastig in een circusnummer waar maar een absolute insteek is. Het was van begin af aan niet serieus te nemen maar het minste wat Dions entourage kon doen was al die bevlogen uurgroupies toch doen geloven dat hij kans maakte. Missie geslaagd, kennelijk.

Voigt, Dekker, Toft Madsen, Zirbel, Beukeboom, Santanera, Hofmans, Croiset, Santanera, Jomanda.
predator 23 augustus 2018 06:48
Santanera is tof inderdaad. Leuke discussies over gehad met believers.
Nomath 23 augustus 2018 09:00
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Mag waar zijn, maar er moet natuurlijk wel een
> evenwicht zijn tussen competities op laagland
> versus hoogland banen.
> Maar de verschillen zijn voor topsport begrippen
> gigantisch, alhoewel verschillen in ijs kwaliteit
> tegenwoordig een dempende rol spelen.
> Op de 500m vliegen niet alleen beginners op
> hoogland banen uit in elk geval de laatste
> binnenbocht.


Die competitie tussen laagland- en hooglandbanen is er omdat het verschil zo gering is, terwijl de aerodynamica anders zou doen verwachten.
De 500 meter is een sterk anaerobe afstand, dus dat vind ik nou een heel stupide vergelijking. Ik doel natuurlijk op 5 en 10 km.
Prikdude 23 augustus 2018 11:10
Horsie is back 23 augustus 2018 11:49
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Mag waar zijn, maar er moet natuurlijk wel
> een
> > evenwicht zijn tussen competities op laagland
> > versus hoogland banen.
> > Maar de verschillen zijn voor topsport
> begrippen
> > gigantisch, alhoewel verschillen in ijs
> kwaliteit
> > tegenwoordig een dempende rol spelen.
> > Op de 500m vliegen niet alleen beginners op
> > hoogland banen uit in elk geval de laatste
> > binnenbocht.

>
> Die competitie tussen laagland- en hooglandbanen
> is er omdat het verschil zo gering is, terwijl de
> aerodynamica anders zou doen verwachten.
> De 500 meter is een sterk anaerobe afstand, dus
> dat vind ik nou een heel stupide vergelijking. Ik
> doel natuurlijk op 5 en 10 km.

Anaerooob, touché zonder een spoor van een wiskundige vergelijking. In de baarmoeder was ik al anaeroob bezig te trainen.

Maar dan de 5000m: Pechstein 6:46.91 / 2002 en Savlikova 6:42.66 /2011.
En dan de 10 km: Sablikova 13:48.33 / 2007, de beroemde Eric en daarmee ook de Mart door de geschiedenis helemaal ingepakt.
Yvonne van Gennip 15:25.25 in Heerenveen. Veel tegenwind zeker. grinning smiley

Het was me een genoegen, maar nu weer dat edele wielrenwerk.
Horsie is back 23 augustus 2018 11:57
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back prevelde:
> _______________________
> > Dus hadden niet zozeer hijzelf maar de
> > periferie in de ruimste zin van het woord beter
> > een bescheiden insteek kunnen kiezen.
>
> Beetje lastig in een circusnummer waar maar een
> absolute insteek is. Het was van begin af aan niet
> serieus te nemen maar het minste wat Dions
> entourage kon doen was al die bevlogen uurgroupies
> toch doen geloven dat hij kans maakte. Missie
> geslaagd, kennelijk.
>
> Voigt, Dekker, Toft Madsen, Zirbel, Beukeboom,
> Santanera, Hofmans, Croiset, Santanera, Jomanda.

Dat begrijp ik ook wel. Maar wat zegt LOESJE ervan? Het komt geloof ik er op meer, dat je de lat altijd zo hoog moet leggen, dat je net niet zeker weet of dat ook wel haalbaar is. Ik weet eigenlijk niet of de jongste hemelbestormer Duplantis na zijn sensationele 6,05m sprong nog pogingen heeft gedaan. Ik denk het van niet, maar hij had dan de lat boven Tsaar hoogte kunnen leggen, bijvoorbeeld 6,20m om in het verhaal van de poging WUR te bijven.
Nomath 23 augustus 2018 12:14
Om toch nog even de puntjes op de i te zetten:
Sablikova 5 km in Heerenveen 6:49,31
Sablikova 5 km in Salt Lake City 6:45,61 (2007), later 6:42,66 (2011)
Dat scheelt maar 7 seconden (1,7%) !
De standaard luchtdruk in Heerenveen is 760 mbar ; in Salt Lake City (ca. 1300 m) is de standaard luchtdruk 650 mbar. Dat scheelt ongeveer 15%.
Hieruit zie je dat het aerodynamische voordeel vrijwel wegvalt tegen de lagere zuurstofopname. Luchtdruk doet er netto niet veel toe, ook bij wielrennen.
Nogmaals : het vergelijken van PRs is veel zinvoller dan het vergelijken van WRs of ERs.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2018 12:18 door Nomath.
Horsie is back 23 augustus 2018 13:04
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Om toch nog even de puntjes op de i te zetten:
> Sablikova 5 km in Heerenveen 6:49,31
> Sablikova 5 km in Salt Lake City 6:45,61 (2007),
> later 6:42,66 (2011)
> Dat scheelt maar 7 seconden (1,7%) !
> De standaard luchtdruk in Heerenveen is 760 mbar ;
> in Salt Lake City (ca. 1300 m) is de standaard
> luchtdruk 650 mbar. Dat scheelt ongeveer 15%.
> Hieruit zie je dat het aerodynamische voordeel
> vrijwel wegvalt tegen de lagere zuurstofopname.
> Luchtdruk doet er netto niet veel toe, ook bij
> wielrennen.
> Nogmaals : het vergelijken van PRs is veel
> zinvoller dan het vergelijken van WRs of ERs.

Je bent erg hardnekkig. Alsof 7 seconden = 1,7% niet relatief heel veel is.

Om op het wielrennen terug te komen.
Het luchtdrukverschil maakt ontzettend veel uit, maar daarbij moet nog wel behoorlijk veel aan vermogen worden ingeleverd door de lagere zuurstofopname.
Zonder acclimatisatie ben je heel veel kwijt, door een goede acclimatisatie kun je redelijk veel "terugwinnen". Daar staat wel tegenover dat topsporters daar doorgaans meer problemen mee hebben dan normale burgers al zullen die niet snel een WUR poging doen op hoogte.

Dus een afstandswinst van 1500m zou optimaal kunnen zijn, wat toch op 3% neerkomt. In topsportkringen een eeuwigheid.
De voorkeur geven aan PR's boven WR's is voor mij hetzelfde als het intrappen van een open deur.

Overigens standaard luchtdruk. Het is 760 mm Hg = 1013 hPa = 1,013 bar = 1013 mbar.
Meneer 60% 23 augustus 2018 14:41
Niet gehaald dus. Hij zal meer verwacht hebben. Toch een dappere poging.

Allereerst: prima commentaar door Jose Been en Nick Stopler. Niet alleen het voortreffelijke Engels, maar ook gewoon kundig. Ik herinner me het enorme gestuntel van (volgens mij) Joris van den Berg op de NOS-site bij de recordpoging van Thomas Dekker. Dat kwam weliswaar mede door het ontbreken van tijden, maar ook qua kennis van baanwielrennen was dit van een compleet ander niveau. Ik heb veel geleerd. Verademing.

Verder denk ik idd dat het voordeel van hoogte erg is overschat. Bij schaatsen is dat voordeel heel groot op de 1000 en 1500 meter (procentje of twee a drie qua snelheid) maar op de 10 kilometer is het voordeel al bijna nihil omdat het niet meer opweegt tegen de verminderde hoeveelheid aan zuurstof. Laat staan bij een uurrecord. En dat terwijl de luchtweerstand bij schaatsen volgens mij relatief nog belangrijker is (dan bij wielrennen) doordat de weerstand van het ijs nihil is. (Maar ik laat mij als leek daarin graag verbeteren).
Meneer 60% 23 augustus 2018 14:57
Horsie is back Schreef:
>
> Maar dan de 5000m: Pechstein 6:46.91 / 2002 en
> Savlikova 6:42.66 /2011.
> En dan de 10 km: Sablikova 13:48.33 / 2007, de
> beroemde Eric en daarmee ook de Mart door de
> geschiedenis helemaal ingepakt.
> Yvonne van Gennip 15:25.25 in Heerenveen. Veel
> tegenwind zeker. grinning smiley
>
> Het was me een genoegen, maar nu weer dat edele
> wielrenwerk.

Je pikt eruit wat je eruit wil pikken. Door de 10km vrouwen en de tijd van Van Gennip op vaste schaatsen in een show-wedstrijdje erbij te pakken maak je jezelf een tikje belachelijk.

Even wat schaatsfeitjes, waarbij ik vooral de 10 kilometer als uitgangspunt neem. Dat komt qua behoefte aan zuurstof een stuk dichter bij het uurrecord dan de 5 kilometer.
- Sven Kramer heeft op de 10km een sneller PR laagland dan hoogland.
- Jorrit Bergsma reed zijn snelste negen (!) tien kilometers op laaglandbanen. Terwijl hij er op hoogland ook een paar reed. Maar de snelste daarvan komt dus pas op zijn persoonlijke plek tien.
- Van de snelste 30 tien kilometers ooit zijn er 21 op een laaglandbaan gereden, 8 op een hooglandbaan en 1 op een semi-hooglandbaan (Inzell, circa 500 meter).
- Jillert Anema, een eikel, maar niet dom, koos bij de aanval op het uurrecord schaatsen van zijn pupillen Kooiman en Kleibeuker heel bewust niet voor een echte hooglandbaan, maar voor het compromis Inzell. Daar verpulverden beiden de bestaande records met afstanden die voor onmogelijk werden gehouden door de kenners. Het oude mannenrecord door Douwe de Vries was op een hooglandbaan gereden.

Toevoeging: Ik weet niet of het klopt maar door schaatscommentatoren wordt vaak gezegd dat grote mensen (mannen) extra moeite hebben met de zuurstofopname op hooglandbanen. Van Rintje Ritsma werd dit bijvoorbeeld gezegd. Terwijl de magere flyer Sablikova daar geen moeite mee lijkt te hebben. Klinkt mij logisch in de oren. Dit zou voor reus Dion dan in extreme mate ook geleden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2018 15:07 door Meneer 60%.
Horsie is back 23 augustus 2018 15:51
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> >
> > Maar dan de 5000m: Pechstein 6:46.91 / 2002 en
> > Savlikova 6:42.66 /2011.
> > En dan de 10 km: Sablikova 13:48.33 / 2007, de
> > beroemde Eric en daarmee ook de Mart door de
> > geschiedenis helemaal ingepakt.
> > Yvonne van Gennip 15:25.25 in Heerenveen. Veel
> > tegenwind zeker. grinning smiley
> >
> > Het was me een genoegen, maar nu weer dat edele
> > wielrenwerk.
>
> Je pikt eruit wat je eruit wil pikken. Door de
> 10km vrouwen en de tijd van Van Gennip op vaste
> schaatsen in een show-wedstrijdje erbij te pakken
> maak je jezelf een tikje belachelijk.

Dat was een opzichtig grapje, misschien zelfs wel ironisch bedoeld.

> Even wat schaatsfeitjes, waarbij ik vooral de 10 kilometer als uitgangspunt neem. Dat komt qua behoefte aan zuurstof een stuk dichter bij het
> uurrecord dan de 5 kilometer.

Bij het uurrecord ben je dan net onderweg.

> - Sven Kramer heeft op de 10km een sneller PR laagland dan hoogland.
> - Jorrit Bergsma reed zijn snelste negen (!) tien kilometers op laaglandbanen. Terwijl hij er op hoogland ook een paar reed. Maar de snelste
> daarvan komt dus pas op zijn persoonlijke plek tien.
> - Van de snelste 30 tien kilometers ooit zijn er 21 op een laaglandbaan gereden, 8 op een hooglandbaan en 1 op een semi-hooglandbaan
> (Inzell, circa 500 meter).

Scorebord journalistiek van een bedenkelijk soort.
Waarom zouden in de atletiek de 100m tijden niet gedomineerd worden door tijden gelopen op hoogland banen?


> - Jillert Anema, een eikel, maar niet dom, koos bij de aanval op het uurrecord schaatsen van zijn pupillen Kooiman en Kleibeuker heel bewust niet
> voor een echte hooglandbaan, maar voor het compromis Inzell. Daar verpulverden beiden de bestaande records met afstanden die voor onmogelijk werden gehouden door de kenners. Het oude mannenrecord door Douwe de Vries was op een hooglandbaan gereden.

De hoogland omgeving is voor platlanders een vijandige omgeving, waarbij relatief veel moet worden toegegeven qua zuurstofopname, waar een heel terdege acclimatisatie behoorlijk van kan afknabbelen en niet net uit het vliegtuig stappen met een jetlag nog in de benen en een paar uur later al weer aan de start staan.

> Toevoeging: Ik weet niet of het klopt maar door schaatscommentatoren wordt vaak gezegd dat grote mensen (mannen) extra moeite hebben met de
> zuurstofopname op hooglandbanen. Van Rintje Ritsma werd dit bijvoorbeeld gezegd. Terwijl de magere flyer Sablikova daar geen moeite mee lijkt te
> hebben. Klinkt mij logisch in de oren. Dit zou voor reus Dion dan in extreme mate ook geleden.

Wat een kul argumentatie! Dion Beukeboom weet hoe lang hij is en hoe zwaar hij weegt. Hij gelijkt dus nog het meest op Indurain, die voor zijn doen wellicht ook niet zo super presteerde op het Uur ondanks zijn hallucinerende vermogens, alhoewel je natuurlijk altijd moet kijken naar wattage per kilogram lichaamsgewicht.
Zijn lichaam vreet zuurstof, maar ook op laagland banen is Dion Beukeboom, met alle respect nooit verder gekomen dan een paar podiumplaatsen op de 4 kilometer individuele achtervolging. Begrijp me niet verkeerd, een geweldige prestatie, maar als je je met de groten van de aarde wilt meten zul je met meer moeten komen. Bekijk ook eens hoe de nieuwe aero generatie (mannen en vrouwen en heel vaak nog tieners) op de achtervolgingen huishoudt..
Horsie is back 23 augustus 2018 16:14
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet gehaald dus. Hij zal meer verwacht hebben.
> Toch een dappere poging.
>
> Allereerst: prima commentaar door Jose Been en
> Nick Stopler. Niet alleen het voortreffelijke
> Engels, maar ook gewoon kundig. Ik herinner me het
> enorme gestuntel van (volgens mij) Joris van den
> Berg op de NOS-site bij de recordpoging van Thomas
> Dekker. Dat kwam weliswaar mede door het ontbreken
> van tijden, maar ook qua kennis van baanwielrennen
> was dit van een compleet ander niveau. Ik heb veel
> geleerd. Verademing.
>
> Verder denk ik idd dat het voordeel van hoogte erg
> is overschat. Bij schaatsen is dat voordeel heel
> groot op de 1000 en 1500 meter (procentje of twee
> a drie qua snelheid) maar op de 10 kilometer is
> het voordeel al bijna nihil omdat het niet meer
> opweegt tegen de verminderde hoeveelheid aan
> zuurstof. Laat staan bij een uurrecord. En dat
> terwijl de luchtweerstand bij schaatsen volgens
> mij relatief nog belangrijker is (dan bij
> wielrennen) doordat de weerstand van het ijs nihil
> is. (Maar ik laat mij als leek daarin graag
> verbeteren).

Commentaar was inderdaad prima. Ze hadden zich goed ingelezen al brengt Stopler van de baan vanzelf behoorlijk wat kennis mee.
Threshold was het toverwoord, maar over die drempel wilde Dion Beukeboom maar niet al te ver komen. smiling smiley
Dit alles ging wel ten koste van het primaire doel commentaar geven. Voor mij maakt dat niet uit want ik zie het zelf wel. Maar het duurde te lang voordat zij de conclusie trokken dat het vandaag niet ging lukken al putte Josë nog wel wat moed uit die paar oprispingen tijdens de race en daarna werkten ze vlijtig aan het doorwerken van de vellen met aantekeningen, maar misschien doe ik vooral Nick daarmee onrecht.
Ik had al heel weinig fiducie in het slagen, maar ook in topsport moet je natuurlijk niet meteen alles dissen.
Maar bij ronde 60 was het bij mij al duidelijk. Dit gaat 'em niet worden is tegenwoordig een veel gehoorde kreet.

Een uur op hoogte is ontegenzeggelijk voordeliger dan op zeeniveau. Pas op hoogten ergens tussen 2500m en 3000m wordt het penibel.
Het is wel een evenwichtsoefening tussen maximaal aerodynamisch effect (dus hogere gemiddelde snelheden) en de daarmee gepaard gaande toename van de zuurstof (want bijna volledig aeroob, in tegenstelling tot afstanden van 200m tot 4000m). Het wordt nog complexer doordat er nu eenmaal minder zuurstof in de lucht zit en atleten niet per sé eender zullen reageren op deze vreemde, in wezen vijandige omgeving. Acclimatisatie speelt dus een rol en uiteindelijk is er dan ook nog de wielerbaan, die met de grotere snelheden ook fysiek meer vraagt dan een tijdrit op kaarsrechte wegen. G-krachten en steeds maar weer opnieuw bochten in een weinig comfortabele houding. Het beetje voordeel, dat Dion op basis van zijn hoogte heeft in de bochten is gauw kwijtgespeeld.

Voordeel bij verminderde luchtweerstand loopt sterker op bij hogere snelheden (het schaatsen is dus in dit opzicht nadeliger dan wielrennen).
De weerstand van het ijs staat niet helemaal los van de atmosferische omstandigheden, maar heeft wel heel erg te maken met ijsmakers en hun gereedschap.
Nomath 23 augustus 2018 16:36
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Overigens standaard luchtdruk. Het is 760 mm Hg =
> 1013 hPa = 1,013 bar = 1013 mbar.

Foutje van mij, maar de 15% aerodynamisch voordeel van Salt Lake City blijft staan.
Toch is bij Sablikova het netto voordeel slechts 1,7%.
Ander voorbeeld
Kramer 10 km in Heerenveen 12:49,88 (2007)
Kramer 10 km in Salt Lake City 12:41,69 (2007). Dat is slechts 1,1% verschil.

Ik zou niet weten waarom er bij wielrenners een groter netto voordeel te verwachten is dan bij schaatsers. Het gaat in beide sporten om aerodynamica vs. gelimiteerde zuurstofopname.
Dat schaatsers maar kort acclimatiseren is giswerk. Ze verblijven vaak juist wekenlang op hoogte, bv. in St Moritz.
Van schaatsers zijn veel meer experimentele gegevens voorhanden, omdat elk jaar tientallen schaatsers zowel op laagland- als hooglandbanen in aktie komen. De hooglandbanen liggen ook op meer hoogten gespreid dan de wielerbanen.
Ik heb al eerder gezegd dat de formules uit Fiets (dus van Van Dijk, Van Megen en Vroemen) me niet overtuigen. Het is duidelijk kleinste-kwadraten fitwerk op een zeer beperkte database.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/08/2018 17:02 door Nomath.
Meneer 60% 23 augustus 2018 16:45
Horsie is back Schreef:

> Scorebord journalistiek van een bedenkelijk
> soort.
> Waarom zouden in de atletiek de 100m tijden niet
> gedomineerd worden door tijden gelopen op hoogland
> banen?

Tuurlijk snap ik dat er veel vaker op laagland wordt gereden, zeker de tien kilometer. En ik ontken ook niet dat hoogland een voordeel biedt op die afstand. Maar als je bekijkt hoe sterk het voordeel afneemt als je de 1500 meter en de 10.000 meter vergelijkt, vind ik het niet onwaarschijnlijk dat het voordeel bij een inspanning van een uur bijna nihil is. Of beter verwoordt: dat het voordeel van luchtweerstand dan weg te strepen is tegen het nadeel van zuurstofgebrek.

> De hoogland omgeving is voor platlanders een
> vijandige omgeving, waarbij relatief veel moet
> worden toegegeven qua zuurstofopname

Geldt dan dus ook voor Beukeboom, toch?

> Wat een kul argumentatie! Dion Beukeboom weet
> hoe lang hij is en hoe zwaar hij weegt. Hij
> gelijkt dus nog het meest op Indurain, die voor
> zijn doen wellicht ook niet zo super presteerde op
> het Uur ondanks zijn hallucinerende vermogens,
> alhoewel je natuurlijk altijd moet kijken naar
> wattage per kilogram lichaamsgewicht.
> Zijn lichaam vreet zuurstof, maar ook op laagland
> banen is Dion Beukeboom, met alle respect nooit
> verder gekomen dan een paar podiumplaatsen op de 4
> kilometer individuele achtervolging. Begrijp me
> niet verkeerd, een geweldige prestatie, maar als
> je je met de groten van de aarde wilt meten zul je
> met meer moeten komen. Bekijk ook eens hoe de
> nieuwe aero generatie (mannen en vrouwen en heel
> vaak nog tieners) op de achtervolgingen
> huishoudt.

Daarmee is het toch geen kul, maar zit er juist een kern van waarheid in. Het lichaam van Beukeboom vreet zuurstof, zeg je. Dus is het nadeel van op hoogte rijden (en minder zuurstof) voor hem een groter nadeel dan voor iemand die 30 kilo lichter is. Dat hij (of in ieder geval die coach) dat had kunnen weten is een ander verhaal. Maar die coach zag dit natuurlijk ook als een mooie PR-actie voor hemzelf. Wist misschien ook wel dat het onmogelijk was, simpelweg omdat Beukeboom een te beperkte renner hiervoor is.

Is het trouwens niet wat voor die rare Campenaerts, dit? Als je in grote rondes uit mag stappen als de tijdritten zijn geweest, mag je jezelf van je ploeg ook vast wel een jaartje hierop voorbereiden.
Horsie is back 23 augustus 2018 19:51
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Daarmee is het toch geen kul, maar zit er juist een kern van waarheid in. Het lichaam van Beukeboom vreet zuurstof, zeg je. Dus is het
> nadeel van op hoogte rijden (en minder zuurstof) voor hem een groter nadeel dan voor iemand die 30 kilo lichter is. Dat hij (of in ieder geval die
> coach) dat had kunnen weten is een ander verhaal. Maar die coach zag dit natuurlijk ook als een mooie PR-actie voor hemzelf. Wist misschien ook
> wel dat het onmogelijk was, simpelweg omdat Beukeboom een te beperkte renner hiervoor is.

]Laat ik proberen duidelijker te zijn. Het is kul om hiermee te komen aandraven. Dit is een gegeven en niemand praat over in elk geval de potentiële mogelijkheid te kunnen compenseren met een groter vermogen op basis van meer spiermassa. Dat is bij hem ook zo, alleen is men niet zo erg precies. Als ik lees, dat hij absoluut net zoveel (of praktisch zo veel) vermogen trapt als Wiggins, dan wordt gemakshalve vergeten, dat Dion pakweg 11 kilo zwaarder weegt. Je moet dus per definitie terugrekenen naar vermogen per gewichtseenheid en dan krijg je toch een ander verhaal.

[Een mooie PR-actie voor een aantal mensen, maar daar is ook niks mis mee. Ik heb met veel interesse en vreugde hier naar gekeken, En Jim van den Berg is nu tenminste houder van de begeleiding van twee mislukte wereldrecord pogingen. Ook niks mis mee. smiling smiley
En dan wat te zeggen van de demolition guys als ultieme sponsors. Van demolition werd hier echter geen sprake. grinning smiley

Ook gerenommeerde experts zagen het wel zitten al hield Jim van den Berg zich nog wel enigszins op de vlakte met de stelling dat wel alle details moesten kloppen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt wel allerlei details precies willen berekenen en dan net als waren het bouwstenen weer de alledaagse werkelijkheid in elkaar zetten. En je op deze manier het risico lopen je dus te gemakkelijk rijk rekenen.

Een uurrecord is ongenadig op alle vlakken. De inspanning, maar ook dat zich elke fout, oneffenheid, fluctuatie op allerlei terrein zich laat vertalen in meer of minder afstand. Luchtdruk 10-15 eenheden hoger dan verwacht, een paar handen vol met watts meer. Hal niet optimaal verwarmd, et cetera.

Ik vraag me echt af of ze het echie ook maar één keer geoefend hebben. Vooral in deze vijandelijke omgeving van cruciaal belang. Testen van 20 minuten of zelfs 40 minuten zijn indicatief maar niet doorslaggevend. Maarten van der Weijden had het wat dit betreft veel moeilijker, maar hij had een belangrijk bijkomend voordeel. Niemand zou het hem iets kwalijk nemen als hij het toch niet haalde en zijn zwemtocht was een middel en geen doel. Bij Beukeboom c.s. kwam het waarschijnlijk niet eens op dat het goed zou kunnen mislukken en hiermee bedoel ik het resultaat afgezet tot het uiteindelijke vooropgestelde doel. Het blijft hoe dan ook een voortreffelijke prestatie.

Toch nog over voordeel. Het hoogte voordeel zal echt wel tussen 1000m en 1500m lliggen. Dat wordt zijn uurgemiddelde in Alkmaar echt wel goed.
Een afstandsverschil van 100m stelt hier echt niks voor.
Horsie is back 23 augustus 2018 20:06
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Overigens standaard luchtdruk. Het is 760 mm Hg
> = 1013 hPa = 1,013 bar = 1013 mbar.
>
> Foutje van mij, maar de 15% aerodynamisch voordeel van Salt Lake City blijft staan.
> Toch is bij Sablikova het netto voordeel slechts 1,7%.
> Ander voorbeeld
> Kramer 10 km in Heerenveen 12:49,88 (2007)
> Kramer 10 km in Salt Lake City 12:41,69 (2007).
> Dat is slechts 1,1% verschil.

Zit je me nu te stangen of hoe zit dat? Begin jij pas over effecten te praten als ze een volle minuut sneller rijden.
Dan weet ik er ook nog wel een.


> Ik zou niet weten waarom er bij wielrenners een
> groter netto voordeel te verwachten is dan bij
> schaatsers. Het gaat in beide sporten om
> aerodynamica vs. gelimiteerde zuurstofopname.

Bij mijn weten heb ik me niet als zodanig uitgelaten over verschillen tussen beide sporten.

Dat schaatsers maar kort acclimatiseren is giswerk. Ze verblijven vaak juist wekenlang op hoogte, bv. in St Moritz.

Prima, maar als ze over de oceaan vliegen dan is er nauwelijks acclimatisatie en dan hebben we het nog steeds over geringere hoogten, zeker Calgary.

> Van schaatsers zijn veel meer experimentele gegevens voorhanden, omdat elk jaar tientallen schaatsers zowel op laagland- als hooglandbanen in
> aktie komen. De hooglandbanen liggen ook op meer hoogten gespreid dan de wielerbanen.

Maar dit verandert toch snel. Recent nog Cochabamba in Bolivia (2600m), dat zich binnenkort in gereedheid brengt voor ontvangst van iemand uit de Veluwe.

> Ik heb al eerder gezegd dat de formules uit Fiets (dus van Van Dijk, Van Megen en Vroemen) me niet overtuigen. Het is duidelijk kleinste-kwadraten
> fitwerk op een zeer beperkte database.

Ik ben niet zo'n wiskundige, maar ik vraag me af wanneer dat klienste-kwadraten fitwerk syndroom in het grote DSM handboek komt. Grappeke grinning smiley
De zwarte trui 23 augustus 2018 20:10
Waarom per definitie terugrekenen naar watt per kg? Die jongen rijdt op de baan. Watt per frontaal oppervlak en cw lijkt me relevanter.
Horsie is back 23 augustus 2018 20:41
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom per definitie terugrekenen naar watt per
> kg? Die jongen rijdt op de baan. Watt per frontaal
> oppervlak en cw lijkt me relevanter.

Er wordt absoluut vermogen vergeleken met dat van Indurain.
Als ik die "hulk" van gisteren bij Laat op Eén met zijn 155 kg een peak power test laat doen dan kan daar puur absoluut een indrukwekkend getal uitkomen. Ga je echter uit van de ratio vermogen/gewicht wordt het een heel ander verhaal. Zet hem op een renfiets......

Dat is natuurlijk hier ook het alarmerende. Ik las dat zijn CdA getweaked was op 0,218. Daar kon Big Mac alleen maar van dromen.
Luijt 23 augustus 2018 21:33
Shut up legs Voigt, tja



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2018 07:22 door Luijt.
De zwarte trui 24 augustus 2018 12:30
Na spelen 2020: zie wielerflits over Campenaerts:

“Ik heb dit plan al uitvoerig besproken met mijn ploeg Lotto Soudal en fietsconstructeur Ridley”, zegt hij tegen Het Nieuwsblad. “Maar eerst wil ik de komende twee jaar nog verbeteren in het tijdrijden op de weg met als doel de tijdrit op de Olympische Spelen van Tokio. Nadien mik ik op het werelduurrecord. Omdat Wiggins zijn poging niet in ideale omstandigheden afwerkte, denk ik dat het mogelijk is.”
De zwarte trui 24 augustus 2018 12:34
Je moet natuurlijk wel naar duurvermogen kijken en niet naar een 1sec (of 30 sec) sprint piekwaarde.
Horsie is back 24 augustus 2018 13:17
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je moet natuurlijk wel naar duurvermogen
> kijken en niet naar een 1sec (of 30 sec) sprint
> piekwaarde.

Neen, want het gaat om de verhouding absoluut en relatief, al geef ik graag toe, dat het bij sprinten flagranter uitvalt, omdat daar de zwaartekracht ook nog eens een sterkere invloed heeft.
Horsie is back 24 augustus 2018 13:35
Atmosferische variabelen waarover iedereen het altijd heeft. Vooral luggedruk en zo.
Vandaag na een kneiterhete zomer nu net maar 19,6 gr C bij 1010,5 hPa en 47% RV.
Maar gelukkig is Aeolus toch niet met die weersatelliet de lucht ingevlogen, maar heerst ie nog gewoon op platland waar Horsie woont. grinning smiley
Luijt 28 augustus 2018 07:29
De vergelijking met schaatsen gaat volledig mank.
Luijt 29 augustus 2018 00:02
60%, Ik bewonder je om je uithoudingsvermogen. Zolang kunnen debatteren met de knol is maar weinigen gegeven, hooguit de vele vliegen die mijn slakkengang op de Mont du Chat vandaag moeiteloos konden bijhouden. Wat een kutding is dat. Ruimschoots boven het uur, maar ongetwijfeld sneller dan Beukerboom of hoe die gozer ook mag heten.
Dat de knol niets begrijpt van schaatsen, veronderstelde ik al en weet ik nu zeker. Maar ja, wat moet ik die met die wetenschap. Ik wil haar niet. Ga weg!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2018 00:03 door Luijt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen