Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Vuelta start in 2020 in Utrecht met een ploegentijdrit

Gepost door lodjan 
lodjan 27 augustus 2018 13:19
Ronde van Spanje in 2020 van start in Utrecht

De Ronde van Spanje start in 2020 in Nederland. De ronde begint op vrijdag 21 augustus met een ploegentijdrit in Utrecht. Vervolgens staan er nog een rit van Den Bosch naar Utrecht (zaterdag) en een etappe met start en finish in Breda (zondag) op het programma.

Sportredactie AD 27-08-18, 12:50 Laatste update: 13:14

Dat melden bronnen aan deze krant. Eerder werd al bekend dat de provincies Utrecht en Noord-Brabant en de gemeenten hun fiat hadden gegeven aan de organisatie, maar Vuelta-baas Javier Guillén moest de knoop nog definitief doorhakken.

Het wordt de tweede keer dat de derde grote wielerronde van het jaar in Nederland begint. In 2009 won Fabian Cancellara de openingstijdrit op het TT-circuit in Assen. De dagen erna waren ook Emmen en Venlo nog aankomstplaatsen.

Utrecht, Den Bosch en Breda waren al lang bezig met een lobby om de Vuelta naar Nederland te halen. Een delegatie was afgelopen week in Málaga, waar zaterdag de Ronde van Spanje van start ging, om met de organisatie te praten.

Utrecht heeft ervaring met het organiseren van de start van een grote wielerronde. In 2015 was het Grand Départ van de Tour de France in de Domstad.
ton duk 27 augustus 2018 13:26
Voor mij als Bosschenaar voelt dit als 4 jaar te laat
Vueltastart in het Jeroen Bosch-jaar 2016 had ik gaaf gevonden ...zeker nu ik zelf in Madrid heb gemerkt hoe Hiëronymus Bosch / El Bosco daar leeft
Nu vind ik het mosterd na de maaltijd en zonde van het geld (doe dan maar start en finish BB-tour / en of ZLM Tour voor een paar jaar)
gr

ps: ach, ik zal wel gaan kijken natuurlijk....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2018 13:27 door ton duk.
tvm 27 augustus 2018 14:00
Sjonge, wat origineel!

Wat is het volgende, een Tourstart op het TT-circuit in Assen?
Eindhovuh 27 augustus 2018 14:07
Leuk! Topsport naar Nederland.
PassoEira 27 augustus 2018 14:23
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Nu vind ik het mosterd na de maaltijd en zonde van
> het geld (doe dan maar start en finish BB-tour /
> en of ZLM Tour voor een paar jaar)
> gr
>
>

Eens
Arsimo 27 augustus 2018 14:28
Op zich leuk Vuelta in Utrecht. Ploegentijdrit wel aardig om te zien al duurt het wel een stuk korter dan een proloog. Maar beter dan rit in lijn, da's nauwelijks de moeite om naar toe te gaan als je niet in de buurt woont.

Alleen wel idioot vroeg, 21 augustus. Laten ze de Tour dan flink overlappen met dat uitgebreide en gedistribueerde EK-voetbal? En schuiven ze het niet opnieuw een week verder zoals dit jaar? En dus ook de Vuelta niet naar meer eind augustus zoals dit jaar? Jammer, en dom mijn inziens.
Andere Peter 27 augustus 2018 14:41
Een sprint (Farrar) in de Giro. Een tijdrit (Dennis) in de Tour. En dan nu een PTR in de Vuelta. We worden verwend. Hoeveel steden zijn er eigenlijk die een etappefinish van alle drie de grote ronden hebben gehad?

We zijn hier goed in, in Nederland. Het vereist een stabiele en betrouwbare overheid die jarenlang (dus door verschillende coalities op allerlei niveau's heen) vooruit plant. Onze topambtenaren blijven gewoon zitten na een machtswissel. Een nieuwe coalitie heeft niet als eerste doel het afbreken wat de vorige coalitie allemaal bedacht. En we hebben een overheid die goed kan samenwerken met marktpartijen. Waarbij uiteindelijk de economische spin-off in de regio groter is dan de investering door de overheid. Dáárom doen die overheden dit steeds weer.

Qua gigantisme zal dit niet tippen aan de Tour. Het zal dichter staan bij de Giro-etappe in Utrecht. Maar ook die was een doorslaand succes. Ongelooflijk veel gezinnetjes met jonge kinderen gezien die dag. En een geweldige multiculturele mix.

En als die Tour van 2020 een béétje succesvol is voor de Nederlanders, dan zit het NL publiek in augustus nog helemaal in de wielerhype. Ook voor de sport dus een ideaal moment om te oogsten, om aan klantenbinding te doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2018 14:47 door Andere Peter.
Andere Peter 27 augustus 2018 14:44
Ik denk eerder dat de Tour heel vroeg zal zijn dat jaar. De OS zijn namelijk van 24 juli t/m 9 augustus. Reken maar op een Tour die eind juni start.

(Edit) Even gecheckt.

EK Voetbal: 12 juni - 12 juli.
De Tour van 2020 start op 27 juni en eindigt op 19 juli.

Dus een overlap van 2 weken met de Tour, al zijn dat niet de weken met de meeste wedstrijden. En ik vermoed alles in dat staium van het toernooi in de avond, dus geen directe botsing met de Tour.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2018 14:52 door Andere Peter.
Tjappie2 27 augustus 2018 14:55
Dit is wel een heleboel gejubel. Het debacle m.b.t. de Europese Spelen 2019, het kansloze bid voor het WK voetbal 2018 en de halfslachtige poging voor de Olympische Spelen 2028 mag je in die analyse ook wel meenemen.
Andere Peter 27 augustus 2018 14:56
Juist die kleinere ritjes zijn geldverspilling. Ze leveren veel minder op dan zo'n groot evenement.

IK snap wel dat het logischer en misschien wel esthetisch beter zou zijn. Maar niet economisch.
JdB 27 augustus 2018 15:00
Die veel grotere evenementen worden toegewezen op basis van machtspolitiek. En daar zijn we niet goed in. Want te klein, onder andere.
Eindhovuh 27 augustus 2018 15:09
Te klein? Mwa, eerder te netjes.
lodjan 27 augustus 2018 15:10
Corruptie zijn we ook niet goed in.

Wat Eindhoven zegt dus.
Andere Peter 27 augustus 2018 15:14
Nonsens vergelijking. Die evenementen gingen niet door. Voer dan Valkenburg aan, waar ooit een WK naar verluidt een financieel debacle werd (al ging het geloof slechts om een paar ton). Er ging heus ook wel eens iets mis.

En ze gaan over iets heel anders. Waarom zou je een voetbalfiasco betrekken bij een reeks van wielersuccessen? Tenslotte is er bij die evenementen geen doorzichtige procedure. Die heb je wel als je met Vuelta of ASO aan tafel zit.

Overigens vond ik dat WK2018-bid ook een onnodig fiasco. Maar financieel? Ach, Balkenende investeerde 4,5 miljoen. In het licht van wat zo'n WK opbrengt is dat een aanvardnbaar gokje. Alleen al de begrotingen voor de verbouwing van de stadions bedroeg 2,3 miljard (!). En dan heb je het over permanente verbetering.
Curzio 27 augustus 2018 15:22
Juist wel goed: voor de vorm een keer meedoen maar ondertussen gewoon keihard passen voor zo'n miljardenverslindend project waar altijd wel weer andere landen dan intrappen.
Tjappie2 27 augustus 2018 15:25
Ik ging er vanuit dat je met "We zijn hier goed in, in Nederland." het aantrekken van grote sportevenementen in zijn algemeenheid bedoelde. Dat zei je overigens niet letterlijk, dus mogelijk (en dat blijkt ook uit je reactie) bedoelde je specifiek wielerevenementen. En dan was mijn interpretatie dus niet juist.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2018 15:25 door Tjappie2.
Andere Peter 27 augustus 2018 15:40
NL is wel goed in veel vormen van samenwerking tussen overheid en marktpartijen. En dat is een vereiste bij al die evenementen. Ik vind je grootste faux-pas niet zozeer dat je de sport wijzigt. Maar dat je niet-evenementen toevoegt aan evenementen. Je kunt ook het EK voetbal van 2000 noemen, een groot succes. Alleen al dááruit kon Balkenende in 2006 die 4,5 miljoen halen. Per saldo nog steeds een plus. Qua voetbalstadions kan NL de vergelijking weerstaan met vergelijkbare landen. Da's ook vaak een joint venture tussen overheid en bedrijfsleven.

Ook is een bepaald ondernemerslust vereist. Dan onderzoek je ook wel eens een idee dat later niet doorgaat. Zoals een overheid ook wel eens geld uitgeeft aan het onderzoeken of een nieuwe brug of tunnel haalbaar is. Is dat dan weggegooid geld als na zorgvuldige afweging het project niet doorgaat?
Tjappie2 27 augustus 2018 15:48
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten.

Ik heb het financiële aspect nergens genoemd, jij legt daar juist de nadruk op.
Het ging mij erom dat de suggestie (die ik tussen de regels door las, maar kennelijk bedoelde je dat dus niet) als was/is Nederland een voorbeeldland m.b.t. het binnenhalen/organiseren van grote evenementen wat te kort door de bocht was.
Andere Peter 27 augustus 2018 15:49
Ik moest me even verdieoen in die Europese Spelen hoor. Wikipedia: Echter, op 10 juni 2015 maakte Nederland bekend de organisatie niet langer op zich te willen nemen omdat de overheden geen bijdrage wilden leveren aan de organisatie van de Spelen

Dan gaat toch alles goed in het proces, vanuit de overheid gezien? Overheid ziet er niet het terugverdieneffect in. Hele zaakje dondert in elkaar zonder terugverdieneffect voor regio en overheid. Uitstekende zaak en een argument dat overheden meestal heel goed kijken naar waar ze wel en niet in investeren.
ton duk 27 augustus 2018 16:12
Eens maar ik dacht dan eerder aan de koerswielerpiramide...de uiterste top (de Grote Ronden) hoeft voor mij niet al te vaak...
Ik zie (met mijn Provinciale kijk) liever investeringen in de breedte en dan via Ronde van Midden-Brabant e.d naar Zlm Tour en wat vaker BB-Tour in Brabant...
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2018 16:13 door ton duk.
Tjappie2 27 augustus 2018 16:15
Vanuit de overheid gezien misschien wel. Voor Nederland als sportland was het niet best:

"Nederland heeft als sportland 'grote reputatieschade' opgelopen door de teruggave van de organisatie van de Europese Spelen van 2019. Dat is de harde conclusie van een onderzoekscommissie die de campagne waarmee NOC*NSF de Europese Spelen trachtte binnen te halen heeft onderzocht.

De commissie, die onder voorzitterschap stond van Paul Depla, burgemeester van Breda en PvdA-politicus, verrichtte het onderzoek in opdracht van NOC*NSF. De sportkoepel wilde weten wat er fout is gegaan en wat de gevolgen zijn. De samenwerking tussen de sport en andere beleidsbepalers was onvoldoende, terwijl er ook geen eensgezindheid heerste tussen de sportbonden onderling, zo stelt het rapport."


[nos.nl]
Horsie is back 27 augustus 2018 19:40
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een sprint (Farrar) in de Giro. Een tijdrit
> (Dennis) in de Tour. En dan nu een PTR in de
> Vuelta. We worden verwend. Hoeveel steden zijn er
> eigenlijk die een etappefinish van alle drie de
> grote ronden hebben gehad?
>
> We zijn hier goed in, in Nederland. Het vereist
> een stabiele en betrouwbare overheid die jarenlang
> (dus door verschillende coalities op allerlei
> niveau's heen) vooruit plant. Onze topambtenaren
> blijven gewoon zitten na een machtswissel. Een
> nieuwe coalitie heeft niet als eerste doel het
> afbreken wat de vorige coalitie allemaal bedacht.
> En we hebben een overheid die goed kan samenwerken
> met marktpartijen. Waarbij uiteindelijk de
> economische spin-off in de regio groter is dan de
> investering door de overheid. Dáárom doen die
> overheden dit steeds weer.
>
> Qua gigantisme zal dit niet tippen aan de Tour.
> Het zal dichter staan bij de Giro-etappe in
> Utrecht. Maar ook die was een doorslaand succes.
> Ongelooflijk veel gezinnetjes met jonge kinderen
> gezien die dag. En een geweldige multiculturele
> mix.
>
> En als die Tour van 2020 een béétje succesvol is
> voor de Nederlanders, dan zit het NL publiek in
> augustus nog helemaal in de wielerhype. Ook voor
> de sport dus een ideaal moment om te oogsten, om
> aan klantenbinding te doen.

De hoogleraar toerisme en wielrennen is weer terug. Sorry, het vileine deel van mijn brein krijgt weer voorrang. smiling smiley
Andere Peter 27 augustus 2018 21:00
Ik ben niet onder de indruk. Dat is een rapport, betaald door NOCNSF, gepresenteerd door NOCNSF. Niet verwonderlijk dat het belang van NOCNSF (gewoon een lobbyclubje) de eindconclusie is. Wij van WC Eend... Ik denk dat minder dan 1 op 100.000 Europeanen van dit terugtrekken op de hoogte is. En ik denk dat de meeste journalisten en bestuurders die niets met NOCNSF hebben, het ook wel prima vinden. Die reputatieschade is bullshit. waar zou dat dan uit moeten blijken?

Ze zijn met die Europese Spelen niet toevallig in Bakoe en Minsk terechtgekomen, hè? Kennelijk lieten Londen, Parijs, Rome en Berlijn die beker aan zich voorbijgaan. Azerbeidzjan en Wit-Rusland. Pure periferie. Twee van de vier meest corrupte landen van Europa (index-2015). Het zijn ook pure dictaturen. Niet vreemd dat Loekasjenko een speeltje wilde, zoals Putin het WK had. Aliev in Azerbeidzjan is inmiddels dood. En opgevolgd door zijn zoon.

Beantwoordt het rapport ook hoe er dan wel draagvlak had moeten komen? Want dat was er echt niet, zoals in het stukje staat. Of vinden de beroepslobbyisten dat dit speeltje ook zonder draagvlak naar NL had moeten komen? Ik zie het vooral als gezichtsverlies van NOCNSF dat dit draagvlak er nooit is gekomen.

De kandidatuur heeft ook maar een half jaar geduurd. Hoe meer ik er naar kijk, des te meer ik vaststel: uitstekende zaak, dat terugtrekken. Vooral ook voor Nederland als sportland. Het was een sportramp geweest als zo'n nietszeggend duur toernooi zonder enig draagvlak zou zijn georganiseerd. Was een dure mislukking geworden en zou daarmee draagvlak voor veel kansrijkere evenementen hebben bemoeilijkt. Dat was pas reputatieschade geweest.
Andere Peter 27 augustus 2018 21:05
Zo zei ik het niet inderdaad. Nederland is geen wondermiddel voor elk slecht toernooi, uit te delen door een corrupte bond.

NL is wel goed in enkele aspecten die ik noemde, die bij dit soort evementen van pas komen. Maar dat kun je niet projecteren op elk evenement. Het toernooi moet wel levensvatbaar zijn.
PVW 27 augustus 2018 21:16
Heerlijke reactie; kort, duidelijk en zelden zo eens met je geweest.
Moet je vaker doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2018 09:15 door PVW.
Tjappie2 27 augustus 2018 22:12
Het rapport in het belang van NOC*NSF? Je hebt het duidelijk niet gelezen. Het functioneren van de 'bobo's wordt gefileerd. In plaats van de corruptie-index te googlen had je denk ik beter het rapport zelf even kunnen lezen.
Andere Peter 27 augustus 2018 23:35
Geen behoefte aan. Het is niet onafhankelijk genoeg. Het gaat in deze discussie over de reputatieschade. Daar weet ik genoeg over. Geen enbkele NL lobby in het buitenland heeft hier last van gehad. Het is een beeld dat niet klopt of extreem overtrokken is. En het is een beeld dat NOCNSF wil schetsen. In een rapport waar ze voor betalen.
Tjappie2 28 augustus 2018 01:37
Tja, als jij stelt: Hoe meer ik er naar kijk, des te meer ik vaststel: uitstekende zaak, dat terugtrekken", terwijl je het rapport niet gelezen hebt, en dat ook weigert te doen heeft een verder gesprek hierover weinig zin, vind je niet? De vragen die je over het rapport stelt zijn wat dat betreft ook louter retorisch. Je eigen mening staat op voorhand al vast.

Dat is helemaal niet erg, maar een zinvolle discussie is dan natuurlijk niet mogelijk.

Gelukkig vlammen de jongens morgen weer in de Spaanse bergen. Kunnen we het daar weer over hebben.
Massimo 28 augustus 2018 06:45
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het gaat in deze discussie over de
> reputatieschade. Daar weet ik genoeg over.

Grinnik cool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen