Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Doping werkt! Bloedpaspoort niet?

Gepost door lodjan 
lodjan 04 mei 2015 22:17
Acht amateur-atleten doperen zich vrijwillig: spectaculaire resultaten

Een documentaire op de Franse televisiezender France 2 heeft enkele schrikwekkende resultaten opgeleverd. Acht amateur-atleten namen gedurende een periode van 29 dagen onder begeleiding micro-dosissen doping en de resultaten werden nauwgezet bijgehouden.
‘Tien minuten sneller liep ik op het einde over mijn gewoonlijke parcours van 24 kilometer. Het is van een andere planeet, het is niet menselijk’, vertelde amateur-loper Guillaume Antonietti, die deelnam aan de testen. ‘Ik liep over de test van 3000 meter 26 seconden sneller. Het is verontrustend omdat je weet dat we enkel micro-dosissen namen.’

De atleten werden getest zowel voor als na de periode dat ze doping namen en werden in grote mate beter. De VO2max, het maximale zuurstofopnamevermogen, ging gemiddeld met 6,1 procent vooruit. De resultaten over een fietstocht van veertien kilometer gingen met 2,1 % vooruit en de atleten presteerden 2,8 procent beter over drie kilometer lopen.

Niet gepakt bij dopingcontroles

Volgens de documentaire zouden de atleten ook niet gepakt worden door het biologische paspoort. Dit document houdt de samenstelling van het bloed van een atleet bij zonder dat deze middelen heeft gebruikt. Door de micro-dosissen vertoonden ze geen afwijkende resultaten op hun paspoort. ‘Een zuiver paspoort betekent niet noodzakelijk een zuivere atleet’, aldus de documentaire

Vanuit het wielerpeloton kwamen ook al enkele reacties. Renner van Europcar Pierre Roland tweette ‘een ontmoedigend en verbijsterend verslag. Het biologische paspoort is nutteloos of onbruikbaar! Bravo!’ FDJ-renner Arnaud Démare reageerde ‘Indrukwekkend verslag op Stade2. Laten we niet vergeten dat het gevecht tegen doping wereldwijd moet gebeuren. Het biologische paspoort is niet genoeg.’ (Nieuwsblad)


Documentaire: [api.dmcloud.net]



Reactie Hans Vandeweghe:

Ik begrijp dat diepgang de dood is voor televisie maar ze moeten stoppen met hun onzin te verkopen als wetenschap. Gisteren in de vooravond zond Stade 2 een programma uit waarmee - aldus de zender - ontegensprekelijk was aangetoond dat de strijd tegen de doping een lege doos was. Zo, was dat even bang afwachten.

Acht atleten hadden zich in opdracht van Stade 2 een maand lang onderworpen aan micro-doses epo, groeihormoon en nog wel wat spul in minieme hoeveelheden. Bleek dat er één atleet op de 3.000 meter zijn tijd met 31 seconden had verbeterd. De progressie (of niet) van de anderen werd er niet bij verteld. De atleten werden niet betrapt. Uiteraard zal het programma de ronde doen langs alle Europese zenders die in de zomer zendtijd te vullen hebben, maar ik gok dat u er vandaag zal over lezen in de kranten, want de conclusie is gevonden vreten voor een goeie krantenkop : Het Biologisch Paspoort Werkt Niét.

Mijn broek zakt af van zoveel kort door de bocht werk, maar nog erger vind ik de kwetterende twitteraars die ineens grote theorieën op hun volgers loslaten terwijl ze het programma niet hebben gezien. In het beste geval zagen ze alleen de trailer en het persbericht, dat uiteraard de nuance meed als de pest.

Het programma hing aan elkaar met haken en ogen. Ten eerste ging het niet over topatleten, maar over amateur-triatleten. Die zijn per definitie getraind, maar daarom nog geen topatleten. Experimenten die een oordeel willen vellen over topatleten, moeten met topatleten worden uitgevoerd.

Ten tweede is het niet zo verwonderlijk dat er bij de dopingcontrole geen positieve stalen werden opgespoord. De controles zijn flitspalen, de trajectcontrole is het bloedpaspoort. Maar, dat bloedpaspoort werkt niet, luidde juist de conclusie. Als de doping echt effectief is, moet het bloedpaspoort dat kunnen aantonen. Als er niks te merken is in het bloed, is de doping wellicht meer bezigheidstherapie dan bedrog.

Dat bloedpaspoort is overigens een voorrecht van wielrenners, een handvol olympische toppers en wintersporters. Die moeten minimaal drie jaar lang vier keer per jaar, hun bloed afstaan en laten onderzoeken. Al die waarden worden in een database ondergebracht en pas na verloop van tijd kan men met een redelijke kans op succes doping vaststellen. De getrainde triatleten uit de uitzending hadden dus helemaal geen biologisch paspoort.

Na een maand lage doses spuiten, besluiten dat het bloedpaspoort niet werkt, is volksverlakkerij. Je vraagt je af wie daar belang bij heeft. Het is koren op de molen van de non-believers (in een schonere sport) maar evengoed van wie beweert dat de dopingbestrijding een grotere business is dan het dopinggebruik.
Lucho Herrera 04 mei 2015 22:34
Hans Vandeweghe zegt opnieuw zeer zinnige dingen.
JW 04 mei 2015 22:41
Precies !

En je hoeft geeneens insider te zijn om dit bericht als sensationele onzin te betitelen.
Bij zo'n kort durende proef vaststellen dat het bloedpaspoort niet werkt... dan begrijp je er wel erg weinig van.

Franse slag... doorspoelen.
(En hopen dat Ducrot het bericht niet leest, anders wordt dat geheid een dagelijks item tijdens de Tour...)
lodjan 04 mei 2015 23:02
Eens met Lucho en JW, maar ik vind de reacties van Rolland en Demare toch wel opmerkelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/05/2015 23:07 door lodjan.
lodjan 04 mei 2015 23:14
Leon 04 mei 2015 23:19
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens met Lucho en JW, maar ik vind de reacties van
> Rolland en Demare toch wel opmerkelijk.

Dat zijn toch typisch Franse underdog cq cyclisme a deux vitesses Pavlov-reacties?
Prikdude 05 mei 2015 00:59
Vermoedelijk zal je de anders snellende renners wel niet horen, nee, ja.
Carlos Danger 05 mei 2015 02:22
Oud nieuws in nieuwe Franse (bloed-)vaten

[www.cyclingnews.com]
malheur 05 mei 2015 08:45
Ach ja, Fransen..
Stümpert 05 mei 2015 08:48
Ik vind de negatieve reacties een beetje overdreven. Tuurlijk zou het mooi zijn als het in topsporters wordt gemeten, maar Vandeweghe moet ook weten dat dat onmogelijk is. Het risico op schorsing is veel te groot voor de deelnemers. Alleen een studie vanuit het Wada met goedkeuring van de UCI kan zoiets voor elkaar krijgen. Zou wel fantastisch zijn, na het seizoen 10 renners die microdoses gebruiken en 10 controle renners. Daar heeft het Wada een hele hoop aan, want dan kunnen ze het boedpaspoort verfijnen. We weten namelijk al langer dat het te omzeilen is. Zeker omdat bij twijfel de rechter de renner uiteindelijk toch wel vrijspreekt. Vandeweghe vraagt hoe het met de andere deelnemers stond? Nou de percentuele verbeteringen zijn allemaal gemiddeldes. Ik had ook graag uitslagen van statistische testen erbij gehad om te kijken of het significant is of niet, maar het blijft wel tv en die moeten ook voor een breed publiek toegankelijk zijn (want ws kostte het programma het nodige). Het zou wel fijn zijn als ze de meetresultaten op hun website publiceerden. Dan was er inderdaad veel meer wetenschappelijke waarde van het experiment. Nu is het vooral nieuwswaarde.
lodjan 05 mei 2015 09:54
Dat het bloedpaspoort alleen de excessen eruit haalt en microdosering (nog) niet, was zonder dit onderzoek ook al duidelijk.
Ze willen niet voor niets 's nachts gaan controleren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2015 10:23 door lodjan.
veluweracer 05 mei 2015 10:08
Zakarin moest wel 10 kilo afvallen om zo goed te klimmen.
lodjan 05 mei 2015 10:21
Cyclisme a deux vitesses is van zo lang geleden (rond de eeuwwisseling?). Sindsdien zijn er ook vele Fransen gepakt. Mondory als laatste, maar ook Georges en Houanard staan me bij.
Walnoot 05 mei 2015 10:24
Dat is heel handig dat je dat al wist, want dit onderzoek wijst daar in het geheel niet op. Leve de onderbuikgevoelens, onwetendheid en ongegronde conclusies, laten we maar zeggen. Gelukkig zijn onderbouwende argumenten overbodig in deze wereld. Een PVV-coryfee stelde ooit dat de opwarming van de aarde niet bestond. Het sneeuwde, ander bewijs was niet nodig.

En nu maar weer wachten om de eerste mongool die denkt dat ik hiermee het gebruik van micro-dosering aanmoedig. Wie biedt?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2015 10:36 door Walnoot.
malheur 05 mei 2015 10:31
Niemand biedt, maar uit het rijden van een groot aantal constante toppers kan je, door te deduceren ed, wel enigszins afleiden dat marginaal dopinggebruik niet helemaal verdwenen is. Zo heeft het bloedpaspoort ook redelijk vaak renners 'op de korrel' maar kunnen ze het bewijs niet helemaal sluitend krijgen, waarschijnlijk ook het resultaat van 'randgevallen'.

Bewezen is het niet maar wel zeer aannemelijk toch?
lodjan 05 mei 2015 10:37
Zie ook dit artikel: [inrng.com]
Walnoot 05 mei 2015 10:41
Het is best aannemelijk dat sommige renners microdoseringen nemen. Het is best aannemelijk dat microdoseringen EPO gewoon opgespoord kunnen worden. Het is best aannemelijk dat Greg Van A. verkeerde dingen heeft gedaan. Het is best aannemelijk dat Greg Van Avermaet onterecht beschuldigd wordt van vals spel. Op geen van deze stellingen is veel aan te merken. Op het onderzoek in de genoemde documentaire wel, of in ieder geval hetgeen er hier over gemeld wordt. Dat is namelijk populistische prietpraat.

Zoals de politie weleens inschat: ongeveer 20 tot 90 procent van de hoeren in Amsterdam wordt in zekere mate gedwongen om zich te prostitueren.
Walnoot 05 mei 2015 10:44
Now we're talking. Ik zie dat je de post waar ik op reageerde heb aangepast, zoals hij nu is, heb ik er weinig problemen mee. Deze link biedt interessante informatie, het onderzoek waar dit topic over gaat alleen maar pulp-TV. Dat zijn zaken die best gescheiden blijven.
lodjan 05 mei 2015 11:00
Ik had mijn post al aangepast voor jouw toch niet zo vriendelijke reactie. Ik weet niet meer precies wat er oorspronkelijk stond, maar ik ben niet van de lange lappen (eigen) tekst en laat de (uitgebreide) argumenten vaak weg. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Walnoot 05 mei 2015 11:57
FYI, toen ik op reageren drukte stond er iets in de trant van "hieruit blijkt wat ik al wist, etc.". Mijn punt is: hieruit blijkt alleen de gebrek aan kennis/smaak/intenties van de makers.
lodjan 05 mei 2015 12:32
Ah, je onvriendelijkheid was jegens de makers van de documentaire.
Nee, iets in de trant van 'hieruit blijkt wat ik al wist' stond er niet (zie ook toevoeging Vandeweghe in de openingspost en mijn reactie op Lucho en JW). Het was iets vergelijkbaars met wat er nu staat. Ik had het 's nachts controleren' toegevoegd.
Rudy t. 05 mei 2015 13:38
Ja en allemaal van dezelfde ploeg. Het ad schrijft er dagelijks over.

Oh nee, journalistiek a deux vitesses....
Rudy t. 05 mei 2015 13:41
En om een tijdrit te rijden van het niveau van t Martin...
Sub Culture 05 mei 2015 14:55
In drogere omstandigheden evenwel.
Bromertà 06 mei 2015 11:31
Toch is het zinvol dat de Franse televisie nog even aan de gemiddelde hondenliefhebber onder de aandacht brengt, dat micro-doseringen doping onopgemerkt kunnen blijven, dat het Hb-gehalte met 10% stijgt en dus ook de VO2MAX toeneemt, en dat de gebruikers zich fitter en vooral ook meer agressie voelen ( bijvoorbeeld door meer geneigd te zijn tot het uitdelen van schouderduwen ). Dat een Belgische sportjournalist vervolgens wild om zich heen begint te blaffen over "volksverlakkerij" is veel kwalijker.


Kom er maar in met die nachtelijke controles, heren.
JW 06 mei 2015 12:02
Als die gemiddelde hondenliefhebber uit dit onderzoek de conclusie trekt dat het bloedpaspoort een zinloos middel is om fraudeurs op te sporen of op zijn minst onder verdenking te stellen, dan is hij m.i. toch wel behoorlijk verlakt.
Bromertà 06 mei 2015 12:25
Conclusies trekken is nooit het sterkste punt van de gemiddelde hondenliefhebber geweest: de politie pakt niet alle boeven op: schaf de politie dus maar af.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen