Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Verklaring UCI-licentiecommissie mbt Astana gepubliceerd.

Gepost door JW 
JW 05 mei 2015 22:48
[www.uci.ch]

Tsja... teruggeschrokken voor de grote consequenties ? Voordeel van de twijfel ?
lodjan 05 mei 2015 22:57
Wielerbond UCI verstrekte de Kazachse wielerploeg Astana onlangs toch een licentie voor dit seizoen. Naar nu blijkt is dat vooral geweest omdat geen renner van de ploeg in 2015 tot dusver positief testte op doping. Dat meldde de onafhankelijke licentiecommissie van de UCI vandaag in een verklaring. Reden was daarnaast dat Astana toezegde 'een fundamentele verandering te ondergaan om het risico op dopinggebruik verder te beperken.'

De UCI had gevraagd om Astana in 2015 de elitestatus af te nemen na diverse dopinggevallen eind 2014, maar de licentiecommissie besliste op 23 april anders. Die achtte een straf op basis van de dopinggevallen uit die periode in 2014 te zwaar voor een ploeg die sindsdien volgens de laboratoria dopingvrij was.

'Gezien het feit dat de ploeg in 2015 onder toezicht blijft staan van de licentiecommissie en het instituut van sportwetenschappen uit Lausanne zijn we tevreden met deze beslissing', liet de UCI bij monde van president Brian Cookson weten in een statement.

Bij Astana staan Tourwinnaar Vincenzo Nibali en de Nederlanders Lars Boom en Lieuwe Westra onder contract.
Hangmat 06 mei 2015 10:49
JW 06 mei 2015 10:51
Ter geruststelling van iedereen die het besluit van de licentiecommissie betreurt: "... ISSUL blijft de ploeg in het vizier houden. En als er dit jaar toch weer een renner betrapt zou worden of andere ernstige inbreuken op de regels zouden plaats vinden zal de licentie opnieuw overwogen worden...".

Allemaal prachtig nieuws voor de renners van de ploeg die afgelopen maanden voor de voortzetting van hun baan moesten vrezen, voor de organisatoren van koersen enz., maar de omslag die gemaakt is sinds het ISSUL-onderzoek (resulterend in het verzoek van de UCI-leiding aan de commissie om de licentie in te trekken) naar het huidige besluit van de commissie is groot.

"Al sinds de herfst geen nieuwe dopinggevallen, en grote wijzigingen doorgevoerd in het beleid..", tsja, dat is toch wel het minste...
Astana, dat voortaan als betrouwbare ploeg op onverdachte wijze de sport vervolgt, als voorbeeld voor alle andere teams, goed voor de geloofwaardigheid van de wielersport ?? Ik moet het nog zien gebeuren... In principe is natuurlijk niets onmogelijk....

Hoe scherp wordt de ploeg in de rest van het jaar in de gaten gehouden ? Als een renner van de ploeg ( " natuurlijk" helemaal buiten medeweten van de ploegleiding, zich zelf in de problemen brengt begint het hele circus ("overweging van intrekking van de licentie" ) opnieuw....

Ik heb begrip voor alle praktische af- en overwegingen....
Maar hoop des te meer op intensieve controles in komende Giro, òòk in de nachtelijke uurtjes, zeker in de cruciale derde week.
Daar heb ik meer vertrouwen in dan in alle mooie woorden en voornemens.....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2015 10:52 door JW.
Blueprint 06 mei 2015 10:55
Dan gaan ze hopelijk niet alleen Aru, maar ook zijn grootste concurrenten 's nachts uit hun bed lichten.
Bromertà 06 mei 2015 11:44
Nee, alleen die renners die aantoonbaar in de derde week hun piek belegden, bijvoorbeeld door het Hb-gehalte te laten oplopen: Kreuziger is dan dus ook de pineut.
Blueprint 06 mei 2015 11:47
Ik ben niet zo'n voorstander van competitievervalsing.
Bromertà 06 mei 2015 11:50
Ik heb een bloedhekel aan valsspelers.
JW 06 mei 2015 12:09
Het lijkt mij ook logisch dat ze met name die renners die reden tot verdenking geven controleren.
En als Aru (of b.v. de kersverse Katusha-kopman Zakarin) daartoe behoren: grààg !
En als zulke renners na controle clean blijken te zijn bespaart hen dat ook heel veel roddels en verdachtmakingen, dus dan zouden ze er eigenlijk blij mee moeten zijn winking smiley
Quarantanove 06 mei 2015 12:17
Ik ook als ik zelf zou meespelen.
Maar als toeschouwer maakt het me niet uit.
Sterker nog het verhoogt dan alleen maar het aantrekkelijke van het "toeschouwen" omdat het een extra dimensie aan het spel toevoegt.
PVW 06 mei 2015 15:11
Zou jij er blij van worden als morgen in de krant staat dat je geen aantoonbare criminele activiteiten hebt verricht?
Blueprint 06 mei 2015 15:18
Midden in de nacht wakker gemaakt worden voor een dopingcontrole lijkt mij echter niet zo goed voor de prestaties de volgende dag. Dan vind ik dus dat je niet alleen degenen moet controleren die hier op het prikbord als verdacht worden beschouwd, maar ook hun directe concurrenten. Anders is het pure competitievervalsing...
JW 06 mei 2015 15:47
In geval mijn naam al weken in de media wordt vermeld als zwaar verdacht van een maatschappelijk in slechte reuk staande activiteit: ja, dan zou ik daar waarschijnlijk wel gelukkig mee zijn.
JW 06 mei 2015 15:53
Ik mag toch hopen dat iemand niet op grond van ons Prikbord als verdachte wordt aangemerkt !
Kuiperberg 06 mei 2015 17:58
Wanneer wordt de bezem er nu eens echt doorheen gehaald ? Wat zijn we nu verder dan zeg maar vijf jaar geleden ? Het "nieuwe" wielrennen is gewoon het oude wielrennen. Zolang dopingteams als Katusha en Astana vrolijk rondrijden, verandert er geen drol.
Heel erg jammer voor al die goedwillende wielerprofs. Het is al lang vijf over twaalf voor het wielrennen. moody smiley
PVW 06 mei 2015 18:34
Het draait met name om het woordje "aantoonbaar". De meeste lezers maken daar bij wielrenners uit op dat er júíst wel iets onoorbaars is gebeurd. Kansloze strijd als renner tegen het wantrouwen vh grote publiek. Ongeacht of je nou wel of niet het spel eerlijk speelt.
Denk dat ik het ook al snel zat zou zijn wat anderen ongefundeerd van me denken en me irriteren aan al wat mn prestaties niet ten goede zou kunnen komen.
malheur 06 mei 2015 19:48
…onder (tig) andere…

Ikzelf heb het niet zo op moraalridders en rugridders.
malheur 06 mei 2015 19:49
JW 06 mei 2015 19:57
Het maakt inderdaad best veel verschil of er na onderzoek wordt geschreven "wèl verdacht, maar geen bewijs gevonden" (zoals bij Van Avermaet) of "was verdacht maar blijkt onschuldig"

Als een topsporter in nachtelijke uren wordt gecontroleerd is dat normaliter omdat hij verdacht wordt van microdoses.
Als uit dat onderzoek een negatieve test voortvloeit wordt hij vrijgesproken van die verdenking.

Maar dat sluit niet uit dat hij niet op andere momenten zich er schuldig aan zou kunnen maken. Of misschien andere dopingmiddelen zou kunnen gebruiken. Wat voor in feite elke (top-)sporter geldt.

Er zijn naar mijn idee weinig mensen die voor topsporters (zeker bij sporten waar doping vaak wordt geconstateerd) hun handen in het vuur durven steken.
Dat is een nadeel dat kleeft aan dat beroep. Maar dat betekent in mijn ogen zeker niet dat elke topsporter verdacht is.
Walnoot 06 mei 2015 22:11
Men ziet hier allerlei mensen roepen dat Aru door de buitenwereld verdacht wordt, maar is dat wel zo? Door de Nederlandse en Engelstalige pers misschien, maar dat zal hem waarschijnlijk aan zijn reet roesten. En dat die ene bosmongool van wie ik de naam al vergeten ben wat roept, zal hij niet leuk vinden, maar echt wakker liggen zal hij er alleen van doen als hij al een slecht geweten had. Aru rijdt koersen in Italië en Spanje, zolang men hem daar met rust laat, is de druk vrij laag.
Rudy t. 06 mei 2015 22:17
Ach toen de strafste dopingploeg van de 20e eeuw een nieuwe sponsor vond vorig jaar stond men hier op de banken. Dat vingertje als het om deze beide ploegen gaat word ik een beetje moe van.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen