Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgische selectie Europese Spelen

Gepost door lodjan 
lodjan 06 mei 2015 08:43
Nadat Johan Lammerts de NL-selectie bekend maakte (Niki Terpstra, Mathieu van der Poel, Pim Ligthart, Wouter Wippert, Stef Clement en Nick van der Lijke. Stef Clement gaat ook de tijdrit rijden), heeft Carlo Bomans nu ook de Belgische selectie bekend gemaakt. De Belgische selectie oogt toch wat sterker: Boonen, Benoot, Meersman, Keukeleire, Wijnants en Vandenbergh.




persbericht:

Het kostte wat tijd en overredingskracht, maar al bij al is Carlo Bomans erg tevreden met de ploeg die hij in juni naar de allereerste European Games in Baku kan sturen. “We treden aan met een volwaardig team”, laat de bondscoach weten. “Een zestal waarmee ik alle kanten uitkan.”

De European Games zijn voortaan het ‘kleine broertje’ van de Olympische Spelen, net zoals de Asian Games en de Gemenebestspelen dat eerder al waren. Carlo Bomans hoefde je niet te overtuigen van het belang van dat evenement, bij de renners lag dat aanvankelijk net iets anders. “Ik moest behoorlijk wat over en weer mailen om wat dingen duidelijk te maken. Aanvankelijk dacht iedereen dat ik bij hen kwam polsen of ze wilden meedoen aan het Europees kampioenschap. Voor alle duidelijkheid: zo’n EK staat in de toekomst ook op stapel, maar de European Games zijn iets heel anders. Ook al moet de eerste editie nog plaatsvinden, als je het mij vraagt wordt dat een behoorlijk prestigieuze gebeurtenis. Gelukkig gingen een heel stel toprenners overstag, uiteindelijk. Want zeg nu zelf: wie wil zijn naam niet als allereerste op de erelijst plaatsen van een wedstrijd die tenslotte toch gepatroneerd wordt door de olympische beweging?”

Een eerdere verkenning van het parcours leerde Carlo Bomans dat de omloop die in Baku wacht er eentje is die ‘punchers’ bevoordeligt. Dat is ook af te zien aan de samenstelling van het zestal dat straks de Belgische kleuren verdedigt. “Als de boel moeilijk uit mekaar geraakt en het peloton is nog erg omvangrijk in de laatste ronde, dan kunnen we de kaart van Tom Boonen trekken. Splitst de boel eerder op in kleinere groepjes, dan hebben we met Gianni Meersman – erg snel na een lastige wedstrijd – een ijzer in het vuur. Vergeet trouwens niet dat ook Tiesj Benoot en Jens Keukeleire over een snedig eindschot beschikken. Ik heb dus een paar troefkaarten op zak. Het is echt niet zo dat de ploeg helemaal rond Tom Boonen wordt gebouwd.”

Het was even puzzelen voor Bomans zijn zes renners bij mekaar kreeg. Vooral de Ronde van Zwitserland – die wordt tegelijk afgewerkt met de wegwedstrijd in Baku, die op 21 juni plaatsvindt – gooide roet in het eten. “Zo meldde Greg Van Avermaet in laatste instantie nog af, omdat hij door BMC naar Zwitserland wordt gestuurd. En ook andere toppers als Gilbert en Vanmarcke kwamen om die reden niet in beeld. Maar ik ben erg blij met het team dat ik uiteindelijk ter beschikking heb, hoor. Begrijp me niet verkeerd. En al bij al moet ik de ploegen danken voor hun medewerking. Lotto-Soudal stelde drie renners ter beschikking, bij Etixx-Quick.Step kon ik zelfs uit vier atleten kiezen. Nee, niks dan lof van mijn kant.”

In Baku wordt er straks ook aan tijdrijden gedaan. Een proef die de Belgische nationale ploeg aan zich laat voorbijgaan. Dat heeft te maken met een paar redenen, meldt Carlo Bomans. “Eerst en vooral is er het feit dat onze tijdrijders het de laatste jaren niet echt goed deden tijdens Wereldkampioenschappen. Kwam daar nog bij dat de kandidaat-tijdrijders erg vroeg moesten worden aangemeld en dat die jongens ook verplicht deel moesten uitmaken van de ploeg die de wedstrijd op de weg zou afwerken. Dat leek me iets te veel gevraagd, dus opteerden we om niemand te selecteren voor de tijdrit. Jammer, maar het is niet anders.
malheur 06 mei 2015 09:06
Iemand een parcoursprofiel?
Gebruikernaam 06 mei 2015 09:42
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iemand een parcoursprofiel?


Hier:
[en.wikipedia.org]

Wegwedstrijd:


Tijdrit:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2015 09:47 door Gebruikernaam.
Sub Culture 06 mei 2015 10:15
Een degelijke selectie van België, maar meer ook niet.
Als je daar met nog een Gilbert, Van Avermaet, Vanmarcke ... bij kan starten is dat een ander verhaal, maar dat is voor later op het jaar in Richmond.
Hangmat 06 mei 2015 10:49
Beide laaglanden selecties zijn niet echt sterk te noemen. Ik denk dat de Belgen iets verder gaan komen, maar verwacht er eerlijk gezegd ook niet al te veel van.
Sub Culture 06 mei 2015 11:12
Wij hebben wel Tiesj.
Duh 06 mei 2015 11:31
Het dezelfde ronde als de slotrit in Tour de Azerbeidzjan. Altijd sprint met grote groep. Selectie België gaat de sterkste zijn van het veld. Drie gasten die kunnen sprinten na wat klimwerk en 2 sterke knechten.
Erik S. 06 mei 2015 12:30
Hier gaat uiteraard een Oost-Europeaan winnen. Dat gaan ze wel even regelen in Baku...
Hangmat 06 mei 2015 13:52
Ik ben niet zo'n fan van het wij en zij (Be vs NL ) gevoel. Constateer enkel dat de belgen iets langer gaan mee doen, maar winnen gaan ze volgens mij niet.
Quarantanove 06 mei 2015 15:53
Als het geen familie of direkte bekenden zijn is het allemaal "zij".
avhhsc 06 mei 2015 20:47
ik denk niet dat italie spanje en frankrijk betere ploegen kan opstellen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen