Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kruijswijk: 'Deze Giro bepaalt mijn toekomst als ronderenner' 

Gepost door JW 
JW 06 mei 2015 14:34
Kruijswijk: 'Deze Giro bepaalt mijn toekomst als ronderenner' 



Steven Kruijswijk beschouwt de komende editie van de Giro d'Italia als één van de belangrijkste wielerrondes in zijn leven.

"Ik ben 27 en nu moet ik laten zien of het er wel of niet in zit als ronderenner", stelt de klimmer van Lotto-Jumbo in een interview met NU.nl.

"Voor het verdere verloop van mijn carrière geeft dit aan of ik echt nog moet gaan voor klassementen of dat ik toch meer de kant van helper op ga."

"Je zou wel kunnen zeggen dat dit een kantelpunt is. Na deze Giro moet ik misschien niet verder als kopman en gewoon mijn dagen gaan uitzoeken."

Kruijswijk maakte in 2011 naam met een achtste plaats in de Giro, maar een liesoperatie wierp hem in de jaren daarna ver terug. De Brabander kwam vorig jaar weer bovendrijven met een vijftiende plaats in de Tour.

Kruijswijk deelde in de Giro van 2014 het kopmanschap van het toenmalige Belkin nog met Wilco Kelderman. Dit jaar is hij alleen de absolute kopman in Italië. Een top tien-plaats is het doel voor Kruijswijk.Hoe ga je die plek bij de eerste tien afdwingen?
"Mijn kwaliteit is dat ik na meerdere zware etappes achter elkaar naar boven kom drijven. Er zijn zeker twintig renners die top tien kunnen rijden en daar zit ik bij. Hopelijk kan ik in die laatste week het verschil maken. Ik denk echt dat het niveau heel hoog is omdat Alberto Contador en Richie Porte er in het voorseizoen al echt bovenuit steken."

Ben je nu beter dan in het topjaar 2011?
"De eerste twee jaar gingen boven verwachting en daarna had ik een terugval. Die Tour van vorig jaar heeft me echt vertrouwen gegeven en hopelijk kan ik het weer oppakken. Ik ben fit en voel me goed. Dit is het moment om me te laten zien. Die echte toprenners halen elke week een hoog niveau en voor mij moet het een beetje meezitten. Intrinsiek zit het er zeker in. Ik kan het gewoon."

Het is wel zaak om elke etappe lang in de voorste groep te zitten.
"Ja, als die groep steeds selecter wordt, moet er nog wel eentje in zo'n geel shirtje van Lotto-Jumbo rondrijden. Als ik er op de voorlaatste klim niet meer bij zit, ga ik minuten verliezen. Gelukkig zitten in die laatste week de echt zware ritten. Dan wordt het verschil gemaakt. Ik moet de schade beperken en dan die mannen volgen."

In 2011 kwam je de top tien binnen dankzij een ontsnapping.
"Wie weet pak ik die kans wel weer. Ik word niet gezien als een bedreiging in het klassement. Teamgenoten als Robert Gesink en Kelderman worden veel meer in de gaten gehouden, voor mij geldt dat niet. Het is geen schande om zo de top tien binnen te rijden. Laat die toppers het maar uitvechten, dan rijd ik wel weg."

Hoe liggen de verhoudingen binnen de ploeg? Zit je dicht tegen het niveau van Gesink en Kelderman aan?
"Ik ben me er wel van bewust dat bij hen het talent er vanaf spat. Die zijn een stuk beter dan ik ben en de rolverdeling is best duidelijk. De ploeg heeft groot gelijk dat ze de speerpunten van de ploeg zijn voor de Tour. Ik denk wel dat ik in de rondes van drie weken niet ver van die jongens afsta. Als ik de top tien haal in de Giro, stijg ik weer binnen de ploeg."

Heb je meedoen aan de Tour eigenlijk nog in je achterhoofd?
"In principe wel. Ik hoop de Tour erbij te doen na een goede Giro. Ik verteer de meerdaagse koersen goed en kwam vorig jaar ook met een goede conditie uit de Tour. We hebben het binnen de ploeg al besproken, maar ik focus me eerst op de Giro."

De combinatie Giro/Vuelta zou ook een goede zijn toch?
"Zeker, maar ik wil gewoon heel graag de Tour rijden. Het draait toch om die wedstrijd en ik wil erbij zijn met die start in Utrecht. Als ik een heel goed niveau haal in de Giro, ben ik van waarde voor de ploeg."

Is het voor jou een gouden greep dat Lotto-Jumbo kleiner is dan Belkin? Je bent nu een echte kopman.
"Voor mij is het misschien wel een goede ontwikkeling inderdaad. De vertrokken Bauke Mollema was een uitgesproken kopman en ik schuif weer een plekje op. Bij het oude Rabobank was dat bijvoorbeeld minder snel het geval geweest."

Ben jij ook een echte kopman die op zijn strepen staat wanneer het moet?
"Ja, ik zit al behoorlijk lang bij de ploeg en probeer zo veel mogelijk aan te sturen. Kritiek richting ploegleiding en renners hoort daar ook bij in een professionele ploeg. Af en toe zeggen waar het op staat, daar worden we beter van."

Nerveus voor misschien wel de belangrijkste ronde van je leven?
"Ik kijk er vooral naar uit, maar natuurlijk vrees ik die stressetappes met massasprints. Ik ben alleen niet bang om de confrontatie aan te gaan. Mijn voorbereiding op deze ronde was misschien wel de meest optimale ooit. Ik ben op hoogtestage geweest en heb me hier vanaf de winter op gericht. Laat Sky en Tinkoff-Saxo de koers maar maken, dan zie je mij wel verschijnen in de derde week. Dan komt het goed."
Walnoot 06 mei 2015 14:59
O jee, hij wil dus pieken naar de derde week? Broeder Omerta, help ons!
Marcos 06 mei 2015 15:04
"In 2011 kwam je de top tien binnen dankzij een ontsnapping. "

Huh? Volgens mij zat hij toen 1x in een ontsnapping en daarmee verloor hij uiteindelijk alleen maar tijd..
Hangmat 06 mei 2015 15:16
prima knecht, geen kopman wat mij betreft.
Quarantanove 06 mei 2015 15:44
Is een van vele voorbeelden die indertijd in de RABO-beloftenploeg al tot hun top waren opgefokt en dus hun vermeende talent waarschijnlijk nooit inlossen.
JW 06 mei 2015 16:08
Hij zal de Tour of de Giro niet gaan winnen.
Maar heeft wel aangetoond dat hij in staat is een redelijk klassement te rijden. Vraag is vooral of hij dat nog steeds kan.
Als hij deze Giro weer bij de eerste tien kan eindigen maakt hij zijn rol als kopman m.i. waar.
In dat opzicht vind ik het een reëel interview
MarcoV 06 mei 2015 16:12
voorspelbare deels nergens op gebaseerd zeikreacties, maar Kruijswijk lijkt me dit seizoen gewoon prima op niveau te rijden, vorig jaar was al best ok met o.a. 15e in de Tour en winst in Noorwegen. Met alle bergritten top 20 is top 15 AK gegarandeerd, en meer lijkt me zeker niet onmogelijk. De groep topfavorieten is niet zo groot en die zullen niet allemaal even constant zijn.
Gewoon voor een klassement gaan dus, 'dagen uitzoeken' is helemaal niet zo makkelijk als je ook wilt winnen en 8e in de Giro worden is best eervol.
JW 06 mei 2015 16:49
Die doelstelling "dagen uitzoeken om voor de winst te gaan" hebben veel renners voor een grote ronde. Slechts een enkeling slaagt. De rest mislukt, maar dat wordt meestal achteraf vergeten.
Als Weening met die doelstelling van start zou gaan neem ik dat serieus.

Op grond van de Tour vorig jaar (met Mollema en Ten Dam nog boven hem in de pikorde van de ploeg) leek hij al duidelijk op de weg terug.
Persoonlijk heb ik er veel vertrouwen in dat hij weer mee zal doen in de strijd om de toptien.
Sub Culture 06 mei 2015 16:49
Als je echt mikt op een klassement kan je in de Giro en Vuelta best wel ver raken, mits enig klimvermogen.

Ik verwacht niet bepaald veel van Kruijswijk, dus kan eigenlijk enkel maar meevallen.
Snorfietser 06 mei 2015 17:21
"Er zijn zeker twintig renners die top tien kunnen rijden en daar zit ik bij."
Zou knap zijn als ze het ook alle twintig doen spinning smiley sticking its tongue out
Hangmat 06 mei 2015 17:41
welke "voorspelbare deels nergens op gebaseerd zeikreacties" doel jij precies op?
malheur 06 mei 2015 17:54
Realistisch interview, zit geen woord PR tussen.
MarcoV 06 mei 2015 18:14
Hangmat Schreef:
-------------------------------------------------------
> welke "voorspelbare deels nergens op gebaseerd
> zeikreacties" doel jij precies op?

zoek op opgefoktheid, ik geloof niet dat Kruijswijk daarvan nu een goed voorbeeld is ...
Walnoot 06 mei 2015 22:16
Op die ene trol natuurlijk, wil zijn naam niet noemen maar hij heeft een cyclo-cross-fetish. Fanboys raken nogal van hun water van trolletjes. Dat maakt dat ze daarna reacties zoals deze van mij ook slecht trekken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen