Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dringend gezocht: geschikte bondscoach voor de wielerselecties

Gepost door Cecchini 
Cecchini 06 september 2018 16:12
Uit de Volkskrant

Michael Boogerd wordt het niet vanwege zijn dopingverleden. Wordt het Koos ­Moerenhout? Of verrast de KNWU met een vrouw? Drie maanden nadat de huidige bondcoach Thorwald Veneberg is gepromoveerd tot directeur van de nationale wielerunie is de vacature voor bondscoach van de mannen en vrouwen nog altijd niet opgevuld.

Veneberg sprak de afgelopen maanden met diverse kandidaten die de talentvolle lichting mannen en vrouwen zou kunnen aanvoeren. Vorig jaar wonnen Nederlandse renners drie van de vier seniorentitels (tweemaal tijdrit en wegwedstrijd voor de vrouwen). Alleen bij de wegwedstrijd voor mannen is het lang geleden dat een Nederlander won: Joop Zoetemelk werd in 1985 wereldkampioen.

Michiel Elijzen was de belangrijkste kandidaat van de bond. De huidige ploegleider van Veranda’s Willems-Crélan, waar de Belg Wout van Aert onder contract staat, zegde af omdat hij zich nog niet geschikt achtte voor het bondscoachschap. De 36-jarige Elijzen wil eerst meer ervaring krijgen in het coachen van wielrenners.

Bondscoach voor vrouwen en mannen
Een van de zaken waarover hij twijfelde was het feit dat hij geen vrouwelijke renners heeft gecoacht. De nieuwe coach zou naast de mannen en vrouwenploeg ook de vrouwen onder de 23 jaar onder zijn hoede krijgen.

Elijzen: ‘Ik snapte die combinatie niet helemaal. Ik heb nog nooit met vrouwen gewerkt. De functie van bondscoach is in mijn ogen te belangrijk om te zeggen: ach, ik probeer het gewoon. Ik denk dat het moeilijk wordt om iemand te vinden die en de mannen gaat trainen en helemaal wild is van vrouwenwielrennen.’

Veneberg: ‘We hebben met meerdere mensen gesproken. Gedurende dat traject kwamen we er achter dat een match met de profielschets heel ingewikkeld ging worden. Wellicht moet er een aparte bondscoach voor de vrouwen en mannen komen. Dat zijn we nu aan het bekijken.’

Veneberg is zelf nog de bondscoach op de WK voor mannen en vrouwen dat over drie weken in het Oostenrijkse Innsbruck wordt gehouden. ‘Ik heb de complete voorbereiding gedaan, van de verkenningen tot de keuze voor het hotel. Ik wil het graag afmaken, ook vanwege het commitment met de sporters.’

Het bondscoachschap is een fulltime functie. De bondscoach begeleidt renners op EK’s, WK’s en de Olympische Spelen, onderhoudt contact met de renners en moet bekend moeten met data-analyses, talentontwikkeling en innovatie in het wielrennen.

Omdat de KNWU in de nieuwe bondscoach ook een ambassadeur ziet, heeft een renner met een dopingverleden niet de voorkeur. Dat maakt dat door de naam van Michael Boogerd, nu werkzaam bij Roompot Oranje Peloton, een streep gezet kan worden.

Uithangbord van de wielerbond
Veneberg: ‘Boogerd zou met zijn ervaring heel veel kunnen betekenen voor renners. In deze functie is het belangrijk dat iemand van onbesproken gedrag is als het gaat om het gebruik van verboden middelen. Je bent uithangbord van de wielerbond. Dan moet je niet iemand hebben waar meteen discussie over is. Dat lijkt me ook voor de bondscoach niet wenselijk.’

Veneberg wil geen termijn noemen waarbinnen de functie moet worden vervuld. ‘Op het komende WK hebben de sporters een bondscoach. Daarna staat er even niets op het programma, dus het is nergens voor nodig om ons te haasten. Zorgvuldigheid gaat boven snelheid.’

Ook al wordt de functie opgedeeld, dan nog hoeft hij in elk geval geen belletje meer te wagen naar Elijzen. ‘Ik heb nu twee keer bedankt. Ik denk het dat goed is om eerst mijn eigen weg te gaan. Er valt nog genoeg te leren.’

De ideale bondscoach volgens hem is Koos Moerenhout. De ex-Raborenner was ploegleider bij Rabo-Liv, de vrouwentak van de opgeheven formatie en werkt nu bij Hagens Berman Axeon met talenten onder de 23 jaar. Michel Cornelisse, nu ploegleider bij SEG Racing Academy, nam zelf contact op met de bond, maar kreeg te horen dat hij niet aan de profielschets voldeed.
Surplace op souplesse 06 september 2018 17:38
De Cauwer terughalen uit zijn ploegleiderspensioen. Immer vol lof over de Nederlanders (veel meer dan slechts een tegenwicht bieden aan de manisch nationalistische Wuyts), inzicht en overwicht en geen enkel verleden met niet een Nederlandse renner en dus volledig objectief.

Elijzen en Boogerd zouden ook in orde zijn maar verder wordt het qua Nederlanders snel erg karig. Of ze moeten mij willen bellen natuurlijk.

In elk geval hopen dat die Fido Dido snel op bonjourt. Ook van zijn directeursfunctie. Pannenkoek.
predator 06 september 2018 22:31
Boogerd natuurlijk. Dat geneuzel over onbesproken gedrag. Hollandse schijnheiligheid.

Overigens alle ballen op Breggen en Vleuten. Dat is toch niet zo moeilijk?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/09/2018 22:33 door predator.
Aerts 06 september 2018 22:51
#Ducrot4bondscoach

José Been zou ik ook niet verkeerd vinden.
Sub Culture 07 september 2018 08:48
In een discussie over wie als nieuwe Nederlandse bondscoach huilen over Michel Wuyts.

Het prikbord kan dat.
Frederik D. 07 september 2018 09:17
Andere Peter 07 september 2018 10:27
Klaag jij nu dat Sub moppert over het gehuil van SOS over Wuyts?
Andere Peter 07 september 2018 10:38
Een uithangbord willen en dan Koos Moerenhout voordragen. Gaan voor Koos dan alle deuren open?

Raadselachtig waarom je van onbesproken gedrag zou moeten zijn om renners te selecteren, een team te vormen en het volk wat geloof in de goede afloop te geven. Boogerd is voor mij akkoord.

En ik vind het leuk om Bram Tankink te noemen. Vond ik wel een goed uithangbord. Het is maar een paar dagen per jaar, hè?

Een oude meester als uithangbord, dat mag van mij ook. Hennie Kuiper of Adri van der Poel. Laat die maar bij Pauw of DWDD aanschuiven. Met op de achtergrond 1 of 2 mensen die midden in het wielrennen van nu zitten.
Cecchini 07 september 2018 10:51
Wat is er mis met Koos ? Ik vind hem juist wel een uithangbord. Ik mocht/mag altijd graag naar hem luisteren, intelligent en welbespraakt, wat je van mijn streekgenoot de stotterende Hennie Kuiper nou niet bepaald kan zeggen, hoe aardig en lief hij ook is. En een vader van één van de selectie lijkt mij ook niet erg verstandig. Adri van der Poel is volgens mij ook alleen maar geinteresseerd in zijn zoon. Hij denkt volgens mij niet in het Algemeen Belang.

Tankink is eerder lolbroek, dan een man met didactische gaven, en zit nog midden tussen de renners. Laat hij maar eerst een paar jaar afstand nemen, en dan zien we wel waar zijn interesses naar uitgaan. Hij is, naar ik begrepen heb, veel meer bezig met de start van een commerciele carriere.

Moerenhout heeft al veel ervaring als ploegleider bij de vrouwen, en was als renner al een koers kaptein. Prima bondscoach zou ik dus zeggen.
Andere Peter 07 september 2018 11:06
Er is niks mis met Koos. Wat je over hem schrijft, dat deel ik. Vakman. Ik heb geen bezwaar tegen hem als bondscoach. Maar hij is niet de eerste aan wie ik denk bij 'uithangbord'.

Didactische gaven zijn in mijn ogen niet echt nodig. Denk je echt dat de bondscoach snel even Mollema of Dumoulin uitlegt hoe het moet? Laat de kopmannen liever hun eigen vertrouwenspersoon meenemen.

We moeten de rol niet overschatten. Sfeer maken is een pre. Tussen de renners zitten is dat in mijn ogen ook. Ik noemde Tankink natuurlijk niet als ideale kandidaat, maar om te benadrukken dat het om andere competenties gaat dan een ploegleider. De hoofdtaak is enthousiasmeren. Binnen het team en naar buiten toe. Dan een hele tijd niets en dan selecteren (al boeit het ook niet zoveel wie nu de laatste man op de lijst is). Alle andere taken kun je maar beter in de staf beleggen.
Curzio 07 september 2018 11:18
Simpele oplossing: rennercoach Ten Dam.
lodjan 07 september 2018 12:00
Je hebt het artikel en/of functieprofiel niet gelezen of niet begrepen?
El Chaba 07 september 2018 15:29
José De Cauwer en Hennie Kuiper waren onafscheidelijk in de jaren 70 en 80. De Cauwer had de brains, Kuiper de benen: [www.cycleliveplus.be]
El Chaba 07 september 2018 15:31
Het gehuil over Wuyts is meer dan terecht. Het gemopper van Sub daarover trouwens ook.
El Chaba 07 september 2018 15:32
Hij kan het toch niet eens zijn met dat functieprofiel?
Surplace op souplesse 07 september 2018 19:37
Tenzij De Cauwer Kuiper overweegt te selecteren is je bijgoochemerij volledig irrelevant.
Surplace op souplesse 07 september 2018 19:53
Er wordt niet gehuild over Wuyts, slechts een feit aan gehaald (dat hij een manisch nationalistische psychopaat is) om ter volledigheid te duiden dat de bewondering van De Cauwer daar geen tegenwicht aan is maar oprechte bewondering.

Het benadrukken van Sub dat er gehuild zou worden over Wuyts is het daadwerkelijk wolferige hofnarhuilen. Frederik D. begrijpt dat.
Surplace op souplesse 07 september 2018 20:10
Misschien heeft André van Duin de komende jaren niks te doen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2018 20:11 door Surplace op souplesse.
Tinuz 08 september 2018 00:35
Manisch nationalistisch kan ik nog inkomen, maar je kwalificatie "psychopaat" is natuurlijk volstrekt krankzinnig.

Zelf heb ik geen moeite met Wuyts. Ik moet wel eens schamper om 'm lachen, maar ik neem hem dan ook niet al te serieus. Prima commentator verder.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen