Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Van Avermaet gaat vrijuit

Gepost door Robert Koopman 
Robert Koopman 07 mei 2015 12:28
Probleem uit de wereld voor Greg.
JW 07 mei 2015 12:31
Robert Koopman 07 mei 2015 12:34
Geen schorsing en geen boete, lijkt mij toch een probleem minder voor hem.
Leon 07 mei 2015 12:34
[www.hln.be]

De Disciplinaire Commissie van de wielerbond heeft Greg Van Avermaet vrijgesproken van het gebruik van doping. Er hing hem een schorsing van twee jaar boven het hoofd in de zaak met als spilfiguur 'ozondokter' Chris Mertens. Van Avermaet, met zijn vader Ronald en raadsman Johnny Maesschalck aanwezig op de zitting, reageerde zichtbaar geëmotioneerd. Eerst hield hij de handen voor het gezicht, daarna waren er tranen in de ogen.

Van Avermaet is vrijgesproken over de hele lijn. Zowel voor het gebruik van cortisone als dat van kindermedicijn Vaminolact waren er onvoldoende overtuigende argumenten om hem een sanctie op te leggen. Voor het niet verboden Vaminolact -alleen als er meer dan 50 milliliter in zes uur wordt ingespoten- is er een voorschrift van dokter Mertens gevonden bij Van Avermaet. Maar de renner kon bewijzen dat hij dat nooit heeft afgehaald of gebruikt.

Van Avermaet gaf toe dat hij één keer cortisone had gebruikt, met voorschrift. Dit voor de behandeling van zijn hielprobleem in 2012. De commissie oordeelde ook dat bondsprocureur Jaak Fransen geen nieuwe bewijskracht kon aanhalen.

Beroep?
Het dossier is weliswaar nog niet volledig afgelopen. WADA (het Wereld Anti-Dopingagentschap) en UCI volgden de zaak op de voet op en kunnen beroep aantekenen. Ze wezen er bondsprocureur Fransen al op dat hij naast de schorsing ook een geldboete van 262.000 euro, of 70% van zijn jaarloon, moest eisen. Bovendien kan het ook nog een 'no-needle' zaak worden.



Gelukkig maar, anders was het hek van de dam geweest...
PePe 07 mei 2015 12:38
Laat dat hek maar van de dam gaan dan.......
Blueprint 07 mei 2015 12:55
Zwakke zaak van de Belgische bond.
Walnoot 07 mei 2015 13:24
Persoonlijk vind ik dit soort zaken wel oké. Beetje symboolpolitiek, maar er gaat toch de 'als je Olvarit bij je dokter bestelt, besmeuren we je naam' dreiging van uit. Das toch een betere reden om geen gekke dingen te doen dan de zeer kleine kans dat je daadwerkelijk gepakt wordt.

En voordat de billenmaat van Greg weer huilie-huilie komt doen over mijn reactie: ja, Greg zat aan de verdachte shit, ja, dit besmeurt zijn naam een beetje en dat vind ik oké, nee, dit gaat hem niet heel zijn carrière nagedragen worden. Onze Vlaamse medemens is het volgend seizoen alweer bijna vergeten, en over een seizoen of twee vindt men Greg weer een even grote en sympathieke anti-held als vorig seizoen.
malheur 07 mei 2015 14:09
grinning smiley

Ik vraag me ook af waar 'babyvoerhapper' staat op de meetlat binnen het peloton?

Waarschijnlijk slechts één treetje onder 'motortje'

De piste 'wél besteld maar níet opgehaald' is trouwens ook een leuke toevoeging aan het toch al rijke smoezenboek binnen het wielrennen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 14:10 door malheur.
Anony 07 mei 2015 14:19
Bam jong!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 14:20 door Anony.
Sub Culture 07 mei 2015 14:19
Logisch gevolg, storm in een glas water.
Oh als Greg in Richmond de regenboogtrui maar kon veroveren.
Anony 07 mei 2015 14:21
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oh als Greg in Richmond de regenboogtrui maar kon
> veroveren.


One can dream.
Walnoot 07 mei 2015 14:21
Hmm, de 'smoes' zou natuurlijk best waar kunnen zijn, gezien het feit dat zijn huisarts aan de andere kant van het land woonde. Hetgeen dan ook weer een beetje raar is.

"Dokter, mijn man heeft een hartaanval, komt u zo snel mogelijk alstublieft!" -- "Dat is goed meneer, ik spring direct in de wagen. Ik zal er over een uurtje of anderhalf zijn. Blijft u zo kalm mogelijk in de tussentijd."

Wat betreft zijn status in het peloton, ik heb reactie à la die op Aru niet gezien, en heb niets vreemds gezien aan Van Avermaets rijden binnen de stoet. Zal zeker wel meevallen dus. Waarschijnlijk vindt men het vooral gewoon een beetje dom dat hij zich laat pakken voor dit soort shit. Past wel bij zijn imago van weinig intelligente coureur.
malheur 07 mei 2015 15:04
2 van deze en het is binnen!

[www.google.nl]
Hangmat 07 mei 2015 16:01
Blijf het toch een wazig verhaal vinden. Ik ben nog niet zo overtuigd van zijn onschuld, maar dat zal v Avermeat worst wezen want hij is vrijgesproken.
Carlos Danger 07 mei 2015 16:10
Greg blij.
BWB blij.
Dopers blij.
Dokter blij.
Iedereen blij.

Go Richmond! Go Greg!
diravi 07 mei 2015 16:26
Walnoot, dat huwelijk mag niet van de paus.
Hangmat 07 mei 2015 17:29
Hoe kan je overigens bewijzen dat je een medicijn niet hebt opgehaald?
Quarantanove 07 mei 2015 17:35
Hij maakt deel uit van de organisatie van de Flandriencross in Hamme en dient alleen al daarom altijd vrijuit te gaan.
Nu maar hopen dat hij een procedure aanspant en wint voor de geleden imagoschade.
Dan zal dat met een enorm vergrootglas speuren naar mogelijke dopinggevallen meteen heel wat minder worden gedaan.
Massimo 07 mei 2015 17:47
Zoiets kun je niet bewijzen, de beslissing rammelt een beetje, hoop de WADA gaat overwegen in beroep te gaan.
Quarantanove 07 mei 2015 17:47
Dat is de omgekeerde wereld.
Laat de aanklager maar eens bewijzen dat het wel is opgehaald en gebruikt.
JW 07 mei 2015 17:58
Wat ik me bij dit alles vaak heb afgevraagd is hoe zo'n zaak in Nederland (bekende Nederlandse renner, Nederlandse kwakzalver) zou zijn afgelopen.
Ik denk dat in elk geval de Nederlandse media zich er veel meer mee bemoeid zouden hebben. Waardoor wellicht meer "onthullingen" aan het licht zouden zijn gekomen.
Van Avermaet is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs, niet omdat zijn onschuld is vastgesteld. Toch een subtiel verschil...

Ik heb er geen moeite mee dat hij de dans ontspringt, en zie hem voortaan ook zeker niet als een zware dopingfraudeur.
Maar wel als een kleine scharrelaar waar een luchtje aan zit.
Het doet zijn status niet echt goed, en dat is toch jammer.
diravi 07 mei 2015 18:21
In Nederland is toch die fameuze waarheidscommissie geweest? Kan me niet herinneren dat er veel onthullingen zijn geweest.
JW 07 mei 2015 18:45
Die Nederlandse waarheidscommissie was een flop, in alle opzichten.
Beslist een voorbeeld van Nederlandse arrogantie..
Anony 07 mei 2015 18:51
Het is eigenlijk wél bewezen dat hij onschuldig is. Dat babyproduct werd voorgeschreven maar heeft hij nooit in zijn bezit gehad, en die cortisonenspuit werd eenmalig gezet ter behandeling van zijn bekende hielblessure. Dat zijn de feiten, verder is er niets. Helemaal niets. Nada. Noppes. Hij ontspringt geen dans, hij is niet eens van stoel gekomen om op de vuile vloer te gaan staan.

Vandegoor: "Dossier rond Van Avermaet was een scheet in een fles"
Cyclad 07 mei 2015 18:58
Precies, er is geen bewijs. Volkomen terecht dat Van Avermaet vrijgesproken is. Hopelijk is de WADA verstandiger dan jij: in beroep gaan zou een lachertje zijn.

Wat Sub zegt: logisch gevolg en een storm in een glas water.
Cyclad 07 mei 2015 18:59
Massimo 07 mei 2015 19:00
En hoe weet jij dat hij dat babyproduct nooit in bezit heeft gehad?
malheur 07 mei 2015 19:23
Dat weet hij niet, net zomin als jij weet dat hij er van gesmuld heeft.

Al met al heeft het geheel wel degelijk een rare zweem over zich van iemand die bewust de randjes opzocht maar het onbewijsbare (wettelijk) van de zaak icm met het oude koeien-gehalte (mening) ervan doet mij verheugd zijn dat het niet tot een dwaze veroordeling heeft geleid.
Massimo 07 mei 2015 19:31
Prima, dan echter ook niet beweren dat zijn onschuld bewezen is, hij is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs en dat is zoals reeds gezegd "een subtiel verschil".
Blueprint 07 mei 2015 20:23
Blijft Greg nou ook gewoon cliënt van de toch wat dubieuze Chris Mertens?
Curzio 07 mei 2015 21:20
Ik denk dat afgifte van een medicijn in een apotheek wel geregistreerd wordt.
Dus als je wel een recept krijgt van je dokter maar het niet afhaalt bij de apotheek valt dat denk ik wel te bewijzen ja.
El Chaba 07 mei 2015 21:33
In casu kon zijn schuld niet wettig en overtuigend bewezen worden en daarom volgde logischerwijze vrijspraak. De verdachte wordt dus voor onschuldig gehouden.
Uiteraard is dat dus geen bewijs dat de verdachte onschuldig is, maar dat is in principe zelden of nooit het geval simpelweg omdat de verdachte in onze rechtspraak helemaal niet hoeft te bewijzen dat hij onschuldig is (en terecht).

De uitspraak 'rammelt' in deze dus ook helemaal niet, het is juist de aanklacht die aan alle kanten rammelt.

Groeten van El Chaba uit een zonovergoten Provence (die - toegegeven - best wel een paar binnenpretjes had bij het doorlezen van dit topic). smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2015 21:35 door El Chaba.
Cyclad 07 mei 2015 21:58
lodjan 07 mei 2015 22:24
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is eigenlijk wél bewezen dat hij onschuldig is.
>
> Vandegoor: "Dossier rond Van Avermaet was een scheet in een fles"


Deze zaak stinkt.
Bromertà 07 mei 2015 23:00
Greg had bah gedaan, maar het bleek niet meer dan een vies windje, want z'n luiers waren allemaal schoon. Duim in de mond en welterusten, op naar de volgende kinderarts.
Massimo 08 mei 2015 06:02
Denk dat jij tucht- en strafrecht doorelkaar haalt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen