Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Steven Kruijswijk, wat volgend jaar te doen?

Gepost door El Chaba 
El Chaba 14 september 2018 18:06
Ik neem mijn hoed echt heel diep af voor Steven Kruijswijk. Na een geweldige, maar ook zware, Tour, er hier zó staan dat had ik echt nooit verwacht. Hopelijk overleeft hij morgen en blijft hij op het podium staan. Het is hem absoluut meer dan gegund.

Fantastisch seizoen heeft hij gedraaid! Duidelijk een laatbloeier, maar gezien het feit dat hij toch 'al' 32 jaar is, zou ik - als ik hem was - volgend jaar nog één keer alles op alles zetten om een grote ronde te winnen. Ereplaatsen in grote rondes heeft hij nu genoeg verzameld, dus winst in een grote ronde geeft toch net dat beetje extra cachet aan je erelijst.

De Tour gaat normaal gesproken nooit (meer) lukken, dus afhankelijk van het startveld - en het parcours natuurlijk - zou ik nog één keer alles op de Giro of de Vuelta zetten.

Wat jullie?
D.R.E. 14 september 2018 18:10
Giro- Kruiswijk
Tour- Roglic/Groenewegen
Vuelta- Kruiswijk/Groenewegen
predator 14 september 2018 18:14
Eens, en dan ook een complete hulpploeg eromheen zetten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2018 18:14 door predator.
Cecchini 14 september 2018 18:28
Ik doe ook mee. Ik heb het gevoel, dat Froome, Yates en Dumoulin volgend jaar geen Giro rijden. Wie weet Thomas of Bernal. Kruijswijk dus weer de Giro, die is op zijn lijf gesneden.
JW 14 september 2018 18:34
Liefst zie ik Kruijswijk voor de Giro kiezen.
Dat is toch de ronde die hem het beste ligt.

Maar inderdaad een bijzonder sterk jaar.
En een attractieve renner die risico durft te nemen.
Zijn raid naar Alpe Huez vind ik nog steeds onvergetelijk. Vijfde in de Tour was goed.
Maar deze Vuelta is toch ook weer indrukwekkend.
Eazster 14 september 2018 18:39
Ik denk dat Kruiswijk in principe de laatste 3 jaar zo'n beetje alles uit z'n carriere aan het peuren is ,pech daargelaten. Hij is ijzersterk,degelijk en lijkt niet te slijten gedurende een grote ronde ..of twee. Toch ik denk dat er net altijd eentje gedurende een kortere periode gewoon wat meer klasse zal tonen. Daar is niks mis mee. Die Giro van 2016 was de kans om er een te winnen, zoals je zef aangeeft zal het volgend jaar komeet Bernal of een dergelijke renner worden die hij gaat tegenkomen.
Ik neem mijn hoed diep af voor zijn twee mega prestaties dit jaar en hoop dat hij zijn voorbereiding in eerste instantie afstemt op zijn geliefde Giro ,al kan hij nu blijkbaar echt met meerdere liefdes overweg...die rooie Casanova.
Cyclad58 14 september 2018 18:51
Ik sluit me volledig bij je aan. Kruijswijk kan prima de combi Giro/Vuelta doen. Roglic is dé man voor de Tour.
Eindhovuh 14 september 2018 19:04
Mee eens. Een podium in een grote ronde is al een fantastische prestatie die maar weinig Nederlandse renners gegeven is. En dan niets cadeau gekregen.
Orakel 14 september 2018 20:53
Kruijswijk lijkt mij een renner waar de Tour qua parcours uitstekend ligt.
Een man voor de Alpen.
Nadeel is dat de tegenstand in de Tour ook het grootst is, dus winnen is extreem moeilijk.
Blueprint 14 september 2018 20:59
Roglic naar de Tourzege loodsen is ook mooi...
Arsimo 14 september 2018 21:06
Frappant is dat nu Kruijswijk zijn beste plek lijkt te gaan behalen in de grote ronde die hem op papier het minste ligt: veel relatief korte maar stijle klimmen en minste hoogteverschil.

Kruijswijk heeft dit jaar bewezen ook de Tour voorin mee te kunnen doen en een fraaie ereplaats te kunnen behalen. Maar de kans dat dit nog een keer lukt is niet zo heel groot, laat staan verbeteren. Dus koester dit ene Tour succes en laat het daar bij.

Een Giro met een voor hem gunstig parkoers - dat zal het probleem niet zijn - en gunstige tegenstanders - dat wordt ff afwachten - geeft hem de meeste kans. Hij heeft daar nog 2, misschien 3 jaren voor. Ga er voor zou ik zeggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2018 21:08 door Arsimo.
PVW 14 september 2018 22:06
Giro + tour met vrije rol naast roglic lijkt me ook een prima optie. Bewijst dat ie prima twee grote rondes verteerd en anders best mogelijke steun voor primoz.
Andere Peter 15 september 2018 00:53
Leuk om hier geromantiseerde sportieve afwegingen te maken. Maar de Tour is commercieel voor een Nederlandse ploeg zó belangrijk, dat ik een plan zonder Tour heel onwaarschijnlijk acht.

De keuze lijkt mij dus Giro/Tour of Tour/Vuelta. Daarvan lijkt mij Giro/Tour het slimst als Plan A, omdat je dan nog naar Plan B kunt, als je in de eerste dagen van de Giro iets raars tegenkomt.

Zou hij ze alledrie kunnen rijden? Hij lijkt mij daar wel het gestel voor te hebben.
- Giro: eigen klassement
- Tour: misschien eigen klassement, maar vooral voor Roglic
- Vuelta: mits conditie nog goed is zonder klassementsambities eraan beginnen en eens kijken of er een ritzege in zit



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2018 00:21 door Andere Peter.
Luijt 15 september 2018 09:02
Zullen we eerst ff dit jaar doen?
Ben 15 september 2018 09:31
De tour was helemaal niet zwaar.
ton duk 15 september 2018 10:11
De Tour is, ongeacht parkoers, altijd zwaarder dan Giro en Vuelta
gr
El Chaba 15 september 2018 11:29
Prikdude 15 september 2018 11:33
Populistische onzin behalve als je de kijkervaring bedoelt.
merijntje mortirolo 15 september 2018 11:50
Quote
Prikdude
behalve als je de kijkervaring bedoelt.
hot smiley
Eindhovuh 15 september 2018 12:22
Geen enkele profrenner vindt de Giro of Vuelta zwaarder dan de Tour. En dat heeft niets met het parcours te maken.
Kuiperberg 15 september 2018 12:57
Kleine nuance, Steven is 31 jaar. Van 7 juni 1987.
Sjorsoll 15 september 2018 13:05
Ik weet dus niet zo goed wat nou meer cliché is. Zeggen dat de Giro en de Vuelta een mooier en zwaarder parcours heeft, of zeggen dat de Tour toch zwaarder is door de toppers die er in topvorm zijn en de "extra" druk die dat meegeeft. Ik laat het in het midden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2018 13:05 door Sjorsoll.
Prikdude 15 september 2018 13:11
[www.wielerflits.nl]

[wielerrevue.nl]

[www.nu.nl]

En zo waren er de laatste jaren tal van geluiden. Er is wat meer media-aandacht (waarvan het gros van de renners bar weinig mee krijgt) in Frankrijk en het kan in enkele slotfases hectisch zijn. Elke renner zal verschillende zwaarten anders beleven en er zijn waarschijnlijk gelijksoortige renners die elk een andere ronde toch als zwaarste ervaren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2018 13:15 door Prikdude.
Prikdude 15 september 2018 13:24
De kleine nuance uit Nuenen.
Horsie is back 15 september 2018 13:48
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zullen we eerst ff dit jaar doen?

Gelukkig, Luijt is weer aan de beterende hand.
PassoEira 15 september 2018 14:41
Oefenen om niet in een sneeuwwal terecht te komen.
Tinuz 15 september 2018 14:54
Kuifje Kruijswijk in de Giro verdient een mooi vervolg.
Tinuz 15 september 2018 15:03
Heb je Dumoulin na de Tour gehoord over hoe zwaar het wel niet was? Niet of nauwelijks volgens mij, op een kleine anekdote na dat hij de weken na de Tour als een zombie heeft rondgelopen. Oftewel, hij was zo naar de klote na de Tour dat hij het niet eens meer op kon brengen om te vertellen hoe zwaar het allemaal wel niet was!

De Tour is, was en blijft wezenlijk zwaarder dan Giro en Vuelta.
Frederik D. 15 september 2018 15:45
Is er wel cynisch. Maar er zit wel wat in. Maar beter een sneeuwmuur dan het ravijn. Dat heeft misschien wel meegespeeld.
Andere Peter 16 september 2018 00:20
Heel geestig. Maar ik deel de mening van Ton Duk.

In zekere zin zeg je trouwens hetzelfde als hij. Het is niet het parcours dat de Tour extra zwaar maakt.
Horsie is back 16 september 2018 00:45
Als ik op @Velofacts het lijstje (top-30) bestudeer van het aantal hoogtemeters per wedstrijd, dan is de Vuelta niet erg in de mode. Ook logisch, want de Vuelta was dit jaar voor de springveren en ik denk ook gemaakt met een knipoog naar renners om ze te verleiden de Vuelta er toch maar bij te doen.
De Giro springt er wel uit en overall waarschijnlijk toch een tafje zwaarder dan de Tour.

Kruijswijk is een topper, maar hij moet toch van die fossielenbrandstof aka diesel af wil hij nog ooit echt podium rijden.
Achteraf bekeken is het na die tijdrit niet meer goed gekomen. Maar dat is scorebord prietpraat Horsie.
ton duk 16 september 2018 08:13
De Rossige Nuance uit Nuenen die (gelukkig) gisteren in het interview liet horen dat zijn jaartje Duktown sporen heeft achtergelaten
gr
JW 16 september 2018 22:31
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Leuk om hier geromantiseerde sportieve afwegingen
> te maken. Maar de Tour is commercieel voor een
> Nederlandse ploeg zó belangrijk, dat ik een plan
> zonder Tour heel onwaarschijnlijk acht.
>
> De keuze lijkt mij dus Giro/Tour of Tour/Vuelta.
> Daarvan lijkt mij Giro/Tour het slimst als Plan A,
> omdat je dan nog naar Plan B kunt, als je in de
> eerste dagen van de Giro iets raars tegenkomt.
>
> Zou hij ze alledrie kunnen rijden? Hij lijkt mij
> daar wel het gestel voor te hebben.
> - Giro: eigen klassement
> - Tour: misschien eigen klassement, maar vooral
> voor Roglic
> - Vuelta: mits conditie nog goed is zonder
> klassementsambities eraan beginnen en eens kijken
> of er een ritzege in zit


De klassementsrenners die de Tour serieus hebben gereden kwamen in deze Vuelta te kort. Kruijswijk kwam er, na zijn vijfde plaats in de Tour, nog behoorlijk uit de verf.
Zonder Tour vooraf denk ik dat hij die eerste plaats binnen bereik had gehad.
En als hij de laatste dagen de ondersteuning van de knechten van Lopez of Valverde/Quintana had gehad had dat ook nog aardig kunnen schelen.

Prima idee om hem volgend jaar in de Giro te laten starten. Maar geef hem dan wèl voldoende kwalitatieve ondersteuning mee !
En leuk om hem dan ook nog op te stellen in de Tour. Maar dat lijkt me niet in zijn belang. Als je (met Roglic of evt. Kruijswijk) mee wilt doen voor de eerste plaats moet je niet ook nog een complete sprintploeg voor Groenewegen meenemen. Dat doen de concurrenten ook niet !! Stel je dat voor bij Sky, Movistar of Astana...

Doe dan maar Roglic en de sprintploeg in de Tour, krijgen ze toch nog wat publiciteit.
En bewaar dat plan B voor Kruijswijk maar voor de Vuelta.
Andere Peter 16 september 2018 22:56
Een dagje sterven in schoonheid in de Tour dit jaar ()Alpe d'Huez) leverde Kruijswijk/LJ in NL misschien wel evenveel publiciteit als 3 weken Vuelta met plaats 4 (of evt zelfs 3).

En dat lijkt mij ook eenvoudiger te herhalen.

Er zijn genoeg Girowinnaars geweest met matige ploegen. Ik snapo wel dat jij het leuk zou vinden zoals je beschrijft. Maar de klassementsploeg moet de Tour in met Roglic. Groenewegen krijgt anderhalve man, geen trein.

Er lijkt mij geen budget voor 2 volwaardige klassementswinstploegen. Kruijswijk moet dus in de Giro voor eigen kans gaan met een matige ploeg. Daarna in de Tour Roglic helpen. En een Moncoutieetje proberen.
Walnoot 17 september 2018 10:47
Niet lullig bedoelt, maar als je Kruijswijk de afgelopen dagen hoorde, dan was dat echt geen winnaar die sprak. De man was er kapot van dat hij als 4e ipv als 3e zou finishen en had het winnen van de Vuelta volgens mij al meer dan een week geleden uit zijn hoofd gezet. Hij wil zo te zien zelf vooral nog een paar keer "zo hoog mogelijk" eindigen in een grote ronde. Dat wil zeggen, hij rijdt voor ereplaatsen, niet an sich om te winnen.

Als hij zijn palmares op zou willen poetsen, zou ik hem aanraden om eens een keer volle bak te gaan in pak 'm beet Coppi & Bartali, Romandie en California en dan in de Tour maar gewoon te kijken of er nog eens lekker een ereplaats uit te persen valt. Maar zo te zien is hij helemaal niet bezig met wat anderen als gaten in zijn erelijst beschouwen. Hij lijkt me niet de man om zo graag te willen winnen dat hij bereid is om het risico te nemen om keihard te verliezen.
Massimo 17 september 2018 11:05
Er is geen kip die over 25 jaar terugdenkt aan een zegevierende Kruijswijk in Romandie, er bevinden zich echter talloze gevederden in het hok die dan nog precies weten hoe Kruijswijk met de besten meedeed in een grote ronde.
Curzio 17 september 2018 11:11
Alsof het bij sportprestaties er vooral om gaat wat er wel en niet herinnerd wordt, en door hoeveel mensen. Ook nog eens totaal subjectief.
Massimo 17 september 2018 11:31
Je kan, volgens mij, over het algemeen wel stellen dat een sportieve carrière geslaagd is wanneer je door het publiek herinnerd wordt om je goede resultaten.
Curzio 17 september 2018 13:32
Wat heb je daar aan dan? Je kan volgens mij even goed stellen dat je sportcarriere geslaagd is als je hebt kunnen doen wat je zelf graag doet, waarbij je werkgever ook tevreden was. Voor de een is dat rijden voor de winst in een kleine ronde die door het grote publiek niet gevolgd wordt, voor de ander is het rijden voor ereplaatsen in een grote ronde. Inherente waarde heeft het überhaupt niet.
Massimo 17 september 2018 18:15
Ja, dat kan ook.
Prikdude 17 september 2018 19:32
Als Kruijsje geen grote ronden zou rijden om te winnen wil hij dat vast wel doen in kleinere rondjes?

Te meer daar hij de Giro verloor om in zijn winnende positie geen centimeter breed te willen geven, hij afgelopen Tour juist met een alles of niets poging (Alpe d'Huez) kwam, ook deze Vuelta niet bepaald een volger was en juist standvastiger dan ooit (twee grote rondes op rij, die beiden niet de zijne schenen te zijn, top 5 rijden) bij de wereldtop lijkt te zijn aangesloten, kun je wat vraagtekens stellen bij Walnoots uitvergrootte momentum.

Dat hij na enkele teleurstellingen even baalde dat het momenteel hoogst haalbare niet lukte zegt weinig over zijn algemene veerkracht. Zie verder Winnens column.
Horsie is back 17 september 2018 21:11
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niet lullig bedoelt,

Hier had Walnoot beter kunnen stoppen. Waar haalt deze prikker de wijsheid vandaan dat va-banque gaan Kruijswijk meer op zou leveren?
Als de vos de passie preekt....

maar als je Kruijswijk de
> afgelopen dagen hoorde, dan was dat echt geen
> winnaar die sprak. De man was er kapot van dat hij
> als 4e ipv als 3e zou finishen en had het winnen
> van de Vuelta volgens mij al meer dan een week
> geleden uit zijn hoofd gezet. Hij wil zo te zien
> zelf vooral nog een paar keer "zo hoog mogelijk"
> eindigen in een grote ronde. Dat wil zeggen, hij
> rijdt voor ereplaatsen, niet an sich om te winnen.
>
>
> Als hij zijn palmares op zou willen poetsen, zou
> ik hem aanraden om eens een keer volle bak te gaan
> in pak 'm beet Coppi & Bartali, Romandie en
> California en dan in de Tour maar gewoon te kijken
> of er nog eens lekker een ereplaats uit te persen
> valt. Maar zo te zien is hij helemaal niet bezig
> met wat anderen als gaten in zijn erelijst
> beschouwen. Hij lijkt me niet de man om zo graag
> te willen winnen dat hij bereid is om het risico
> te nemen om keihard te verliezen.
JW 17 september 2018 22:34
Walnoot 18 september 2018 14:01
Als Stevie lekker zijn eigen tempo gaat rijden terwijl Mollema, Ciccone en Rosa op zijn wiel zitten, zou ik zeggen dat de kans dat het wat wordt toch een stuk groter is dan als het Lopez, Yates, en Valverde zijn (of Thomas, Froome en Dumoulin). Schiet mij maar lek.

Verder moet Kruijswijk lekker doen wat hij zelf wil, hij heeft mijn respect vast niet nodig. Het zal Kruijswijk niets interesseren dat ik me vooral zijn karige erelijst zal herinneren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen