Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

UCI World ranking 17/9/2018

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 17 september 2018 11:06
link: Ranking uci site


1 SAGAN Peter SVK BORA - HANSGROHE 3612
2 ALAPHILIPPE Julian FRA QUICK - STEP FLOORS 3341.12
3 VIVIANI Elia ITA QUICK - STEP FLOORS 3154
4 VAN AVERMAET Greg BEL BMC RACING TEAM 2894.47
5 VALVERDE Alejandro ESP MOVISTAR TEAM 2883
6 MATTHEWS Michael AUS TEAM SUNWEB 2793.19
7 THOMAS Geraint GBR TEAM SKY 2777.25
8 ROGLIČ Primož SLO TEAM LOTTO NL - JUMBO 2530
9 WELLENS Tim BEL LOTTO SOUDAL 2463
10 DUMOULIN Tom NED TEAM SUNWEB 2417.19
11 FROOME Chris GBR TEAM SKY 2311.68
12 YATES Simon Philip GBR MITCHELTON - SCOTT 2310
13 KRISTOFF Alexander NOR UAE TEAM EMIRATES 2247
14 STUYVEN Jasper BEL TREK - SEGAFREDO 1995
15 DEMARE Arnaud FRA GROUPAMA - FDJ 1965
16 KWIATKOWSKI Michal POL TEAM SKY 1944.25
17 BARDET Romain FRA AG2R LA MONDIALE 1900
18 VALGREN ANDERSEN Michael DEN ASTANA PRO TEAM 1846
19 TERPSTRA Niki NED QUICK - STEP FLOORS 1715.12
20 NAESEN Oliver BEL AG2R LA MONDIALE 1706

Dumoulin 2x 2de in een grote ronde. Froome wint er eentje en wordt er in eentje 3de.
En dan sta je achter Wellens, de glorieuze winnaar van de Gp Wallonië, de Brabantse Pijl en de Ruta del Sol. En net voor Kristoff...
Dan is er toch iets niet helemaal goed in de lijst, gevoelsmatig.
El Chaba 17 september 2018 11:27
Sowieso lijken de ééndagsrenners in het voordeel t.o.v. de ronderenners.
Orakel 17 september 2018 11:30
Het ‘onrechtvaardige’ gevoel (wat ik deel) komt denk ik doordat je de ranking extrapoleert. De ranking zegt niets meer dan de hoeveelheid punten gescoord bij een vooraf afgekaderde lijst wedstrijden en te behalen punten per positie. Extrapoleer je dit naar ‘beste wielrenner’, de te leveren inspanning voor de punten, belang/historie van een koers, dan voelen de scores onjuist aan.
lodjan 17 september 2018 11:32
Gevoelsmatig eens, maar als je de tweede plaatsen van Dumoulin noemt, mag je ook vermelden dat Wellens ook nog aardige WT resultaten behaalde: 3e in Binckbank en Bretagne classic, 5e Parijs-Nice, 6e AGR, 7e Waalse Pijl en etappewinst in de Giro.
Horsie is back 17 september 2018 12:02
Ook al begint Bolt met een 100 m wereldrecord dan heeft ie de 10 kamp nog niet gewonnen.
Horsie is back 17 september 2018 12:03
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sowieso lijken de ééndagsrenners in het voordeel
> t.o.v. de ronderenners.

Ze moeten ook meer grote ronden per jaar houden om dit recht te trekken.
Drie keer de Giro, zes keer de TDF en drie keer de Vuelta.
Eindhovuh 17 september 2018 12:08
Klopt ook. En zo werken lijsten. Dat Kristoff er zo dicht achterstaat is nog vreemder.
Het is ook wat orakel zegt.
En ik denk niet dat een ploeg Dumoulin zou inruilen voor Wellens of Kristoff, of zelfs beiden. Idem voor Froome.
Eindhovuh 17 september 2018 12:10
Ja alhoewel Terpstra dan weer laag staat.
Winst in Ronde van Vlaanderen en de E3 prijs( en Samyn).
3de in Parijs Roubaix.
Walnoot 17 september 2018 12:21
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het ‘onrechtvaardige’ gevoel (wat ik deel)
> komt denk ik doordat je de ranking extrapoleert.
> De ranking zegt niets meer dan de hoeveelheid
> punten gescoord bij een vooraf afgekaderde lijst
> wedstrijden en te behalen punten per positie.
> Extrapoleer je dit naar ‘beste wielrenner’, de
> te leveren inspanning voor de punten,
> belang/historie van een koers, dan voelen de
> scores onjuist aan.

Die ranking heeft natuurlijk wel degelijk als bedoeling om de 'beste' renners van het jaar aan te wijzen (of op zijn minst om een indicatie te geven van wie de beste renners waren). Maar de 'beste' wordt in dit soort rankings al snel de meest regelmatige. En dan loont het om ook (of zelfs vooral) in kutkoersjes te gaan presteren. Iets wat Froome en Dumoulin nauwelijks gedaan hebben en types als Viviani, Alaphilippe en Wellens dus wel. Wat niet wegneemt dat Viviani en Alaphilippe beiden niets minder dan een geweldig seizoen beleven, maar gevoelsmatig (voor mij althans) zouden ze nooit zo dicht op Sagan mogen staan.
El Chaba 17 september 2018 12:26
Vergeet je niet dat je een prikverbod hebt op het noemen van de naam 'Bolt'..? winking smiley
Remko II 17 september 2018 12:27
Altijd meesprinten voor een ereplaats, terwijl je dit seizoen niet veel wint help ook wel voor een hoge positie, zie Greg.
Arsimo 17 september 2018 12:29
Ze zouden de puntenverdeling moeten herijken. Meer punten voor winnaar, top 3 enf top 5 tov de rest en grotere koersen (lees: met meer belang in beleving publiek en wielerwereld) veel hoger waarderen t.o.v. kleinere koersen.
Surplace op souplesse 17 september 2018 12:38
Dit soort lijsten corrigeert prima de opgedrongen, misplaatst overdreven grote ronde beleving bij het plebs door de malle media molen.

De sport drijft al enkele decennia in een richting waarbij er steeds langer gekoerst wordt in een jaar maar De Grote Ronde Robots juist steeds minder (competitief) rijden. Een vicieuze cirkel die dicteert dat je in een grote ronde alleen nog maar mee kan doen om de 'zege' als je je verder geheel onthoudt uit andere koersen en je in die grote ronden zelfs grotendeels als een onzichtbaar spook opstelt.

Volgens de redenatie van de topicstarter zou je bijna nog kunnen denken: waarom staat die Thomas boven Froome? Heeft slechts een grote ronde gereden. Hij eindigde ondertussen ook als 2e in Algarve, 3e in de Tirreno en won de Dauphine en het Brits NK tijdrijden. En ook niet onbelangrijk: droeg vrij lang de leiderstrui. Dat beloont men ook maar Dumoulin was de leiderstrui liever kwijt dan rijk na een dag in de Giro, Froome pakte het roze pas op de valreep. Geen van deze mannen geeft ene lor om ritzeges, alles is gericht op sparen, wegkruipen, verdelen, sparen, inhouden, niemand vermaken tenzij uiterst noodzakelijk, sparen.

Ik dacht: vergelijk dat eens met een Simon Yates. Aantrekkelijk koersen in zijn beide grote ronden, veel ritzeges, meer dan een grote ronde lang de leiderstrui gedragen met een matige ploeg, ook nog eens 2e in Polen, 4e in Catalunya en 2e in Parijs-Nice en nog met ambitie naar het WK (vergelijk dat met die andere twee Britten die al maanden op hun reet zitten en de beste kans op een wereldtitel volledig laks over de schouder werpen). Dat was dus het daadwerkelijk vreemde aan deze lijst, dat Yates pas op 12 kwam. Maar de UCI heeft kennelijk vergeten de 850 puntjes van zijn Vuelta zege nog op te tellen voor de World Ranking. Yates staat 3e, met 3160 punten.

Hopelijk laat Dumoulin op het WK zien nog niet helemaal te zijn overgelopen naar de dark side.

Overigens loopt de World Ranking i.t.t. de WorldTour het jaarklokje rond. Bij Wellens moet je dus ook nog de eind- en etappezege in China er bij denken. Scoorde z'n laatste punten vorig jaar eind oktober en zijn eerste dit jaar in januari. Over een tijdsbestek van 10 maanden sprokkel je al snel wat meer bij elkaar dan 3 maanden.

[Sagan kan dus nog 600 punten verliezen via het WK en Alaphilippe heeft nog punten te verdedigen op het WK, in Lombardije en in China. Het kan nog heel goed dat Yates bovenaan komt in deze ranking.]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2018 13:00 door Surplace op souplesse.
Horsie is back 17 september 2018 12:40
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vergeet je niet dat je een prikverbod hebt op het
> noemen van de naam 'Bolt'..? winking smiley

Bussi komt zo ging je al voor. Gelukkig zijn we nog maar bij de B. grinning smiley

Er gaan al weer stemmen op om haar het WUR af te pakken, omdat de schuimrubbers niet exact tot aan de zwarte lijn reikten. Tja.
Surplace op souplesse 17 september 2018 12:58
Als je nu de Belgrade Banjaluka, Tour de Taiwan, Tour of Almaty, Szlakiem Walk Majora Hubala, Heistse Pijl, Tour of Estonia, Tropicale Amissa Bongo en Slag om Norg wint pak je evenveel punten als een Tourzege. Lijkt me prima in verhouding...

(De Tourzege maar blijven opwaarderen totdat de Tourwinnaar als beste uit de bus komt in zo'n ranking lijkt me zeker niet wenselijk)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2018 13:06 door Surplace op souplesse.
Horsie is back 17 september 2018 13:11
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------

> De sport drijft al enkele decennia in een richting waarbij er steeds langer gekoerst wordt in een jaar maar De Grote Ronde Robots juist steeds minder (competitief) rijden.

Beter lijkt me de gelegenheid om te koersen; de renners rijden niet meer wedstrijden. D'en Eddy deed het winter indoorseizoen er nog even bij. Hoe zou hij toch aan 525 overwinningen gekomen zijn? De Grote Ronde Robots rijden inderdaad steeds minder competitief in andere wedstrijden, anders rijden ze hun karretje snel in de poep. De intensiteit van het wielrennen is echt toegenomen, alhoewel de vrouwen daarin relatief nog beter in zijn. Zij rijden echter korter.

>Geen van deze mannen geeft ene lor om ritzeges, alles is gericht op sparen, wegkruipen, verdelen, sparen, inhouden, niemand vermaken tenzij uiterst noodzakelijk, sparen.

Dat zijn volwassen mannen, die zich niet bezig houden met prematuur ejaculeren, het zijn predators, die het meest geschikte moment uitkiezen.

> Ik dacht: vergelijk dat eens met een Simon Yates.
> Aantrekkelijk koersen in zijn beide grote ronden

Je vergeet te melden, dat hij volledig nat ging.

Dat die twee Britten volledig laks de kans op een wereldtitel over de schouder werpen zij zo, maar aan de andere kant past het in hun wereldbeeld van de maakbare projectmatige topsport. Drie recente voorbeelden en niet de minste van die projectmatige tendens uit de moderne topsport: Marathon, decathlon en WUR.
Eindhovuh 17 september 2018 13:17
Ach ja de Britse wielrenners zijn het equivalent van de Kenianen bij de marathon... Sommige letterlijk...
Surplace op souplesse 17 september 2018 13:18
Je moet het niet trachten uit te leggen, maar zelf proberen te begrijpen.
Cecchini 17 september 2018 14:20
Er is ook een lijst met de dit jaar gehaalde punten, en daar staat Wellens meer op zijn plek, en krijgen Kruijswijk en Mas ook de waardering die ze verdienen.

In beide lijsten staat Matthews in de top 10, en ondanks dat hij die 2 voorspelbare koersjes in Canada recent heeft gewonnen, zou ik toch willen spreken van een matig seizoen voor de Australier.

1 Yates Simon Mitchelton-Scott 3072
2 Sagan Peter BORA - hansgrohe 2992
3 Valverde Alejandro Movistar Team 2539
4 Thomas Geraint Team Sky 2524
5 Van Avermaet Greg BMC Racing Team 2442
6 Viviani Elia Quick-Step Floors 2399
7 Matthews Michael Team Sunweb 2393
8 Alaphilippe Julian Quick-Step Floors 2161
9 Froome Chris Team Sky 1976
10 Dumoulin Tom Team Sunweb 1975
11 Roglič Primož Team LottoNL-Jumbo 1921
12 Valgren Michael Astana Pro Team 1803
13 López Miguel Ángel Astana Pro Team 1610
14 Bardet Romain AG2R La Mondiale 1530
15 Naesen Oliver AG2R La Mondiale 1516
16 Kwiatkowski Michał Team Sky 1505
17 Kruijswijk Steven Team LottoNL-Jumbo 1456
18 Stuyven Jasper Trek - Segafredo 1448
19 Démare Arnaud Groupama - FDJ 1447
20 Quintana Nairo Movistar Team 1417
21 Terpstra Niki Quick-Step Floors 1380
22 Porte Richie BMC Racing Team 1368
23 Kristoff Alexander UAE-Team Emirates 1323
24 Mas Enric Quick-Step Floors 1319
25 Wellens Tim Lotto Soudal 1255



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2018 18:10 door Cecchini.
Sjorsoll 17 september 2018 16:08
Eens met de meerderheid. Het rijden van een goede grote ronde, en zeker twee, maakt dat je je een groot gedeelte van het seizoen koest moet houden omdat het anders gewoonweg niet te doen is. Het rijden van tien eendagskoersen kost minder energie dan het rijden van een grote ronde, maar levert veel meer punten op.

Discussie is vorig jaar ook al gevoerd over Froome en Van Avermaet. Zelfde uitkomst.
Anony 17 september 2018 17:03
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het rijden van tien eendagskoersen kost minder
> energie dan het rijden van een grote ronde, maar
> levert veel meer punten op.

Dit is nochtans ook een pertinent onjuiste stelling. Die er bovendien niet toe doet. Want om punten te scoren in eendagskoersen moet je uiteraard meer dan doen alleen 'rijden'. Een héél seizoen op (top-)niveau draaien vind ik een heel andere inspanning en minstens zo bewonderenswaardig als toewerken naar en pieken op drie specifieke weken.
Anony 17 september 2018 17:06
En dan gebruik ik graag deze kanttekening: er zijn uitgesproken meer renners die over meerdere jaren gericht kunnen pieken naar een bepaalde periode of grote ronde, dan renners die meerdere jaren een heel seizoen hoog niveau halen.
Tjappie2 17 september 2018 17:32
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dan gebruik ik graag deze kanttekening: er zijn
> uitgesproken meer renners die over meerdere jaren
> gericht kunnen pieken naar een bepaalde periode of
> grote ronde, dan renners die meerdere jaren een
> heel seizoen hoog niveau halen.

Van Sagan,Valverde, Alaphilippe, Viviani, Van Avermaet, Wellens en zelfs Matthews kun je zeggen dat ze niet pieken naar één periode, maar het hele jaar goed zijn. Welke toppers pieken er buiten Froome en Thomas nu echt richting 1 groot doel? Ik vraag me af of je inschatting dus wel correct is. Overigens snap ik wel dat je als fan van GvA deze stelling inneemt. Dat zou ik ook doen in jouw geval.
Orakel 17 september 2018 19:09
Inderdaad. Yates, Mas, Lopez, Valverde, Dumoulin, Roglic, Kruijswijk, Pinot zijn klassementsrenners die langere tijd dan drie weken goed zijn.
Sub Culture 17 september 2018 20:33
Regelmaat over het hele seizoen wordt duidelijk beloond en zo hoort het.
Prima ranking.
Horsie is back 17 september 2018 20:52
Een puntentelling is natuurlijk altijd in meerdere of mindere mate arbitrair te noemen.
Punten verzamelen in wedstrijden terwijl driekwart van de wereldtop bijvoorbeeld niet aanwezig is.
Och, het is natuurlijk net als die koekwaus, die Horsie wijs probeerde te maken, dat als een plaats zoals Aguascalientes ergens op de aarde=wereld ligt een wereldrecord natuurlijk altijd geldig is. Zo zou een punt altijd een punt zijn.
Anony 17 september 2018 21:42
Maar dan heb je het enkel over dit seizoen, niet over de meerdere jaren die ik aanhaal. Veel van die renners hebben ook periodes waarin ze veel minder goed presteren. Van Avermaet, Sagan en Valverde zijn van alle bovengenoemde namen de enigen die nagenoeg altijd een hoog basisniveau etaleren. Zelfs Dumoulin, Wellens, Matthews, etcetera hebben wel eens wat weken of maanden zonder noemenswaardige uitslag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2018 21:42 door Anony.
Luijt 17 september 2018 22:07
Wat een misplaatste minachting voor de ronderenner.
Luijt 17 september 2018 22:11
Doe mij lijstje 2 maar
Luijt 17 september 2018 22:12
Snap dat jij dat zegt Sub
Snorfietser 18 september 2018 14:54
Dit is nog de lijst zonder de eindstand van de Vuelta. Yates leidt nu, maar ook dat vind ik vreemd. Froome en Dumoulin zou ik boven Yates verwachten.
Slimmerd 18 september 2018 14:59
- winst Vuelta
- 3x top-4 in andere WT-etappekoersen (Paris-Nice, Catalonië en Polen)
- 7x ritwinst WT, daarnaast nog 9x top-5
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen