Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hinault rascistisch ?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 september 2018 01:00
De onbekende Colombiaantjes reden ons finaal aan flarden in het hooggebergte

Peter Winnen


Ik tel drie Colombianen in de top tien van de Vuelta: López, Urán, Quintana. Niet moeilijk zou je zeggen met al die hoogtemeters en bijna verticale bergaankomsten. Elke Colombiaan klimt toch als een bergmarmot! Dit laatste is niet helemaal juist. Ik ken een Colombiaanse topsprinter die de Europese elite er keer op keer oplegt en geen viaduct overkomt.

Om een goede klimmer te wezen moet je gewoon een steengoede renner zijn. Het is een feit dat Colombia, sinds het eerste verschijnen in de Europese profkoersen in het begin van de jaren tachtig, pallets steengoede renners aanlevert. Hun eerste schreden op Europese bodem heb ik meegemaakt. Het was een heuse opwaardering van het traditionele, haast incestueuze wielrennen van die tijd. Ik was blij met hun komst.

Was iedereen er blij mee?

In het gebergte van de Dauphiné Libéré van 1984 bereidden de Europese professionals zich naar oude gewoonte voor op de Tour de France. Een Colombiaanse afvaardiging was aan het deelnemersveld toegevoegd. Dat hebben de Europese professionals geweten.


De onbekende Colombiaantjes reden ons finaal aan flarden in het hooggebergte. Pacho Rodríguez had de ronde met overmacht gewonnen als hij niet kort voor het einde met een tendinitis moest opgeven. Martin Ramírez nam het stokje zonder morren over. In de slottijdrit vernederde hij ook nog de grote Franse kampioen Bernard Hinault, op dat moment reeds viervoudig tourwinnaar en onklopbaar tijdritbeest. Ramírez werd afgetekend eindwinnaar.

Jaren later blikt ex-renner Ramírez terug op die Dauphiné in een gedenkwaardig interview. ‘Hinault bleef me in de kant kwakken. Hij noemde me een kuiken en maakte kippengeluiden. Hij bleef maar tegen me schreeuwen. Toen begon hij me te beledigen door te refereren aan de Colombiaanse drugssyndicaten. Hinault nota bene, mijn held waarvan een poster aan de muur van mijn slaapkamer hing.’

Ramirez liegt niet in het interview. De kippengeluiden en de kwakken herinner ik me heel goed. Maar het was niet alleen Hinault die weinig ingenomen was met de nieuwkomers. Door veel Franse renners werden de Colombiaantjes in de kant gekwakt omdat de on-Europese manier van koersen hen irriteerde.

Bijna dertig jaar later, in 2010, overkomt de amateurwielrenner Nairo Quintana ongeveer hetzelfde als hij in de Tour de L’Avenir een coup pleegt. De Fransen pruimen hem niet. Quintana neemt dan zelfs het grote woord racisme in de mond. ‘Er is niets veranderd.’

De Conquistadores die in omgekeerde richting kwamen, vonden niet alleen goud op hun pad.
Tjappie2 18 september 2018 01:22
Voor Hinault telt alleen Hinault. Dat het een man is die zich de patron waande (en nog steeds waant, zie z'n gejammer in de zaak Froome) is een feit. De Franse pers, geilend op Frans succes, schreef hem omhoog en dat laat z'n sporen na in het ego van een Bretoens jochie dat toevallig meer dan behoorlijk kon fietsen. Of Hinault racistisch was/is? Het zou kunnen. Naar mijn idee had ie een hoogblonde Fin met hetzelfde gemak de berm in gekwakt. Hinault lijkt me eerder narcistisch dan racistisch. Hoewel het een het ander natuurlijk niet uitsluit.
Tinuz 18 september 2018 02:07
Hinault lijkt me eerder een tribaal mannetje dan een narcist of racist. Het oerinstinct van de mens. Tolerante individuen zijn gedoemd om door tribale barbaren weggeveegd te worden.
Walnoot 18 september 2018 10:57
Zou de logica dan niet zijn dat tolerante mensen samen zouden werken om dat te voorkomen?
Sub Culture 18 september 2018 11:11
*racistisch

racisme is toch vooral een dingetje bij de blanke man van middelbare leeftijd die buiten de steden woont?
Tjappie2 18 september 2018 11:16
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> *racistisch
>
> racisme is toch vooral een dingetje bij de blanke
> man van middelbare leeftijd die buiten de steden
> woont?

Zoals Hinault en Peter Winnen? winking smiley
El Chaba 18 september 2018 11:20
Massimo 18 september 2018 11:48
Het op een negatieve manier onderscheid maken tussen ras, huidskleur, land van herkomst of religie heeft meer van doen met intellect (het gebrek daaraan) dan met de door jou aangedragen factoren.
Eindhovuh 18 september 2018 12:31
Sub Culture 18 september 2018 12:45
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2018 13:17 door Sub Culture.
merijntje mortirolo 18 september 2018 12:53
Sub Culture 18 september 2018 13:17
El Chaba 18 september 2018 13:24
Orakel 18 september 2018 13:35
Een onbeschofte uiting jegens iemand van een ander ras wordt vaak verward met racisme.
Volgens mij is Hinault gewoon onbeschoft en uit hij dat (op gelijksoortige wijze zou een een roodharige tomaat noemen en een ander varken).
Ossegal 18 september 2018 13:40
Hinault racistisch? Vast. Aan de hand van een zo'n anekdote altijd lastig oordelen natuurlijk, misschien is het gewoon wel een vervelende vent die tegen bijna niemand leuk doet. Daar heb je er ook veel van.

Het is een feit dat Colombia, sinds het eerste verschijnen in de Europese profkoersen in het begin van de jaren tachtig, pallets steengoede renners aanlevert.
Dat is gewoon niet waar toch? Tussen 1990 en 2010 was er bijzonder weinig te juichen voor ze.
Orakel 18 september 2018 14:57
Contreras, Buenahora, Rincon en podiumkandidaat in de grote rondes: Rujano.
opperman 18 september 2018 15:02
Rujano is een Venezolaan.
Kan je ook voor juichen natuurlijk.
Orakel 18 september 2018 15:04
Je hebt gelijk natuurlijk. Hij reed voor een team met de sponsornaam Colombia (als ik het goed herinner). Fantastische klimmer van 48 kg. Er passen er 64 op een pallet.
Massimo 18 september 2018 18:24
Bedankt voor het eigenhandig valide maken van mijn punt.
Leon 18 september 2018 18:57
Rascisme, is dat een kruising tussen racisme en fascisme?
Andere Peter 18 september 2018 22:31
De term komt niet voor niets van Cceccchini.
Andere Peter 18 september 2018 22:33
Van mij mag een geërgerde Quintana zoiets racistisch noemen. Ik zou dat overigens niet doen. Xenofobie dekt de lading beter. Het hangt ook nauw samen met conservatisme. Het wielrennen is een conservatieve samenleving. Zeker het wielrennen van vóór 1984, waar progressieve (naar mijn inschatting) vrijdenker Peter Winnen aan refereert.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2018 22:48 door Andere Peter.
Andere Peter 18 september 2018 22:46
Ja, dat klopt naar mijn idee vrij aardig. In elk geval is het zo dat vreemdelingen haat (angst) toeneemt naarmate men minder met vreemdelingen te maken heeft. Het is vaak een uiting de mate waarin een samenleving naar binnen gekeerd is. In de periferie meer vreemdelingenhaat dan in de centra. Dat kan overigens ook betekenen: in de perifierie van een stad, bv een achtergebleven wijk.

Mooi voorbeeld is dat anti-moslimpartij PVV het bij verkiezingen een paar jaar geleden (ik zou moeten opzoeken wanneer) eens heel goed deed in Urk en Volendam. Daar haalden ze het grootste aandeel. Er zijn weinig of geen vreemdelingen in Volendam en nog minder in Urk. En nog minder moslims. Die stemmers spraken niet vanuit eigen ervaringen. Het zijn vissersdorpen in de periferie, die zeer naar binnen gericht zijn. Versteende samenlevinkjes met een aangeleerde voorkeur om ale van buitenaf te wantrouwen en alles wat de gekende samenleving kan wijzigen te wantrouwen.
Andere Peter 18 september 2018 22:54
Mijn oerinstinct is dat van tolerantie. Tribaal gedrag was er heel veel in de Oudheid. Sindsdien neemt het af. Uiteraard niet in een rechte lijn. Tribaal gedrag sterft langzaam uit.
nachtwacht 19 september 2018 03:22
Heb je daar een bron voor?
Sjorsoll 19 september 2018 17:17
Jij doet je naam eer aan thumbs up
Luijt 19 september 2018 21:03
Hinault houdt vooral veel van zichzelf, maar racist. Wat een gelul.
Ossegal 21 september 2018 09:39
Een heel klein palletje dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen