Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De data van Tom Dumoulin in Giro en Tour

Gepost door lodjan 
lodjan 22 september 2018 15:31
De data van Tom Dumoulin in Giro en Tour:

[www.ad.nl]
Horsie is back 22 september 2018 16:20
Thijs Z. doet van zich spreken.

Vroeger was het Management bij Walking Around erg populair, maar nu is het in de topsport het management van het gewicht, de vetvrije massa.
Hoe zorg ik voor een optimale verhouding van spiermassa en vermogen? Dumoulin deed dat dit jaar dus heel erg goed, beter dan SY en TP in de Giro.

De TDF avonturiers van meer dan een eeuw geleden (uit 1911 om precies te zijn) hadden daar nog geen flauw benul van. Desnoods namen ze de trein.
Gemiddeld vielen 16 renners bijna 5 kg af vanaf het begin van de Tour tot aan het einde van de Tour.
Als dat anno 2018 ook het geval zou zijn geweest, had het uitvalpercentage in met name de VUELTA dit jaar beslist geen laagterecord gehaald. Nauwelijks 10%.

De medicalisering van de topsport is seit eh und je salonfähig geworden, maar komt uiteraard steeds meer in opspraak.
De Engelse ziekte is welbekend en nu moet zelfs Wiggo erkennen, dat op een redelijk normale manier je gewicht ophogen van 70 kg naar 100 kg, noodzakelijk om in het Olympisch Roeifestijn van Tokyo een rol van betekenis te kunnen spelen, een brug te ver is. Hij stopt er dus mee onder het mom, dat hij te veel aan zijn hoofd heeft in het dagelijkse leven om vol te kunnen gaan voor die andere Olympische droom.

En dan komen we uiteraard ook terug op die hypocritische Hollandse schaatsers, die zo graag de Russische schaatsers buiten de deur wilden houden, omdat die zo graag een hartverzakkertje onder de naam van Meldonium tot zich namen. Weer klinkt de alarmbel over het medicijngebruik ter bestrijding van schildklier dysfuncties al dan niet ook in verband te brengen met duurtraining.
En nu voelt Wüst zich dan ook terecht in de verkeerde hoek gedrukt, omdat zij uitgerekend (sinds 2014) wel afhankelijk is geworden van suppletie hormoon.
Nu weten we ook gelijk waarom Wüst in bepaalde perioden niet vooruit was te branden.


.
Orakel 22 september 2018 17:17
Interessant.

“Uit zijn wattages blijkt dat Dumoulin in de Tour minder fris en krachtig is dan in de Giro. Zijn hoogste wattages haalt hij in Italië, niet in Frankrijk. Op de slotklimmen in de Giro trapt hij per kilo lichaamsgewicht hogere vermogens dan in de Tour: 5,7 om 5,6 watt.”

TLJ gaf aan dat Kruijswijk véél hogere wattages trapte vergeleken met zijn Giro 2016 vorm.

Hadden we dit jaar een ongekend hoog niveau renners in de Giro, of is er iets anders dat deze ogenschijnlijke tegenspraak verklaart?
Horsie is back 22 september 2018 19:41
Evident is, dat zowel Kruijswijk en Dumoulin sinds 2016 zijn gegroeid. Ook dat Dumoulin geheel fris aan de Giro 2018 is begonnen. Of dat ook in precies dezelfde mate gold voor de TDF 2018 valt te bezien. Tot voor kort werd nog gezegd, dat deze combinatie feitelijk niet kon in termen van handhaving van het allerhoogste niveau. Zijn vermogens in de TDF zijn bovendien gebaseerd op een lager gewicht en hij moest bijna de helft langer in de hoogste vermogenszone fietsen.

Wattage berekeningen zijn benaderingen, weliswaar steeds accurater, maar niet in de betekenis van de wiskunde.
1+1 zal overal ter wereld en zelfs op Ryugu, waarop nu die twee Japanse robotverkenners olijk dansen, 2 zijn.

Dus ik zie geen tegenspraak.
Ik pleit er wel voor de huidige wielergeneratie wat meer krediet te geven. Ze zijn beter dan de oude generatie. Ook d'en Eddy, hoeveel trek en dorst hij ook had, is in termen van wattage allang gepasseerd. Hij blijft natuurlijk wel de beste wielrenner aller tijden, alhoewel ik een zwak blijf houden voor the opposite sex. Vul maar in! grinning smiley
Sjorsoll 22 september 2018 20:36
Horsie is back 22 september 2018 21:16
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bastianelli.

Dit zou toch algemeen bekend moeten zijn, Sjorsoll.
Luijt 23 september 2018 00:52
Als je doelt op Ireen's mindere presteren in her begin de laatste jaren, dan heeft dat in ieder geval niets te maken met haar schildklier en evenmin met het medicijn dat ze daarvoor slikt.
Horsie is back 23 september 2018 16:12
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je doelt op Ireen's mindere presteren in her
> begin de laatste jaren, dan heeft dat in ieder
> geval niets te maken met haar schildklier en
> evenmin met het medicijn dat ze daarvoor slikt.

Uiteraard kan ik het alleen van afstand bekijken en zou ik deze opmerking niet gemaakt hebben als dit niet gewoon een prikbord betrof. Of moet ik jouw opmerking nu ineens opvatten als een peer-review. Goeddoeme dan ben jij ook absoluut recordhouder.

Ter overdenking:
Incubatietijd voor het ontstaan en tot volle wasdom komen van schildklier dysfuncties, alsmede het correct instellen van medicaties, kunnen jaren in beslag nemen. Horsie is ervaringsdeskundige numèro uno. Nu is Horsie een Senkrechtstarter en geen Dauerbrenner, dat maakt de vergelijking moeilijk.

Dus als uwes zo zeker weet, dat, Horsie geeft toe dat zijn opmerking een schot in het donker was, het doel verre heeft gemist, verklaar dan eens wat er wel aan de hand is geweest. Zo niet dan zingt Horsie weer het aloude lied: what a DRAG (luchtweerstand nietwaar?) it is to see Luijt making comments.
jor 24 september 2018 23:46
Hoe weet je zo zeker dat Merckx lagere wattages haalde dan DuMoulin en Froome?
Horsie is back 25 september 2018 00:30
jor Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe weet je zo zeker dat Merckx lagere wattages
> haalde dan DuMoulin en Froome?

De powermeter dateert van 1986, dus Merckx heeft er nooit mee rondgereden. Een directe vergelijking is er dus niet. Wel heeft Merckx in 1975 op de Sporthochschule van Köln (uit mijn hoofd) in Duitsland op een ergometer een vol uur lang 455 Watt getrapt, dus rond de 6 w/kg.

Theoretische exercities zijn er in ruime mate.
In het Geheim van Wielrennen (monumentaal boek) wordt het WUR van Merckx ingeschaald op 6,06w/kg (omgerekend naar zeeniveau). Zo bekeken komen van de latere wereldrecordhouders alleen Indurain (6,15), Rominger (6,17), Boardman (6,15) en Wiggins (6,08) hoger uit dan Merckx.

In het monumentale werk van Bassett et Al (1999) komt men tot dezelfde conclusies.
Daar werden alle records omgerekend naar positie en equipment van Chris Boardman's WUR van 56,375 km.
Indurain (436), Rominger (427 en 460), Boardman (442) tegen Merckx (429). Wiggins was in 1999 nog niet in beeld.
De vermogenswaarden zijn uiteraard absoluut.

In dezelfde studie wordt geconcludeerd, dat de vooruitgang sinds Bracke (1968) voor 60% is toe te schrijven aan de verbetering van aerodynamica et cetera en 40% aan een hogere output van vermogen.

We mogen toch aannemen, dat ook Dumoulin en Froome in hun beste dagen in deze categorie thuishoren.
Clasicomano 26 september 2018 19:24
Is het niet ietwat vreemd dat Tom tijden de Giro wat aankomt en dat hij in de rustperiode na de giro zoveel kilo (3% van z'n lichaamsgewicht) verliest? Ik denk dat dit bij menig sky renner wat vraagtekens op zou roepen. Of zie ik wat over het hoofd?
Horsie is back 26 september 2018 20:26
Clasicomano Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is het niet ietwat vreemd dat Tom tijden de Giro
> wat aankomt en dat hij in de rustperiode na de
> giro zoveel kilo (3% van z'n lichaamsgewicht)
> verliest? Ik denk dat dit bij menig sky renner wat
> vraagtekens op zou roepen. Of zie ik wat over het
> hoofd?

Zonneveld schreef in het AD, dat met het oog op de zware derde Giro week een buffer werd gemaakt (tijdelijk meer calorieën) om niet te scherp te staan en meer risico te lopen op inzinkingen. Begin Giro 70,2 kg en aan begin slotweek 71,1 kg. Rasmussen begon er ooit mee en nu wordt alles gewikt en gewogen.
Na de Giro is het gewicht van Tom langzaam getweakt (bijna 3% dus) met het oog op de tweede zware ronde, de TDF



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2018 20:27 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen