Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ellen van Dijk hekelt Sunweb doctrine

Gepost door Cecchini 
Cecchini 25 september 2018 21:16
ANP

Na de ploegentijdrit van gisteren stond Ellen van Dijk er niet bij stil. Haar contract met Team Sunweb loopt tot het einde van dit jaar door, maar van een wielerleven vol protocollen is ze nu al verlost. De twee koersen die de Woerdense dit seizoen nog afwerkt, rijdt ze namelijk als lid van de nationale selectie. En dat betekent volgens haar meer vrijheid in doen en laten.

Volgend jaar is Van Dijk (31) renster van Trek-Segafredo, een ploeg waar niet alles is vastgelegd zoals het geval is bij haar huidige team. ,,Bij Sunweb zijn er 48 protocollen die moeten worden nageleefd, en er komen er steeds meer bij. Voor de warming-up, er is een podiumprotocol, overal zijn er regels voor. Ik vind het soms beklemmend dat alles voor je wordt beslist en je zelf niets mag bedenken.''

Het leidde soms tot irritatie. ,,Als ik bepaalde dingen op mijn manier wilde doen en het protocol anders voorschreef, moet het zo gebeuren. In 90 procent van de gevallen werkt dat uitstekend, zeker voor jongere rensters, maar in sommige niet. Ik heb intussen de nodige ervaring opgedaan als renster en vind dat ik daarom soms mijn eigen weg beter kan bewandelen. Als je dat dan wilt, ben je eigenwijs. ‘Keep challenging’, zeggen ze bij de ploeg. Ik heb er een iets andere visie over’’, vertelt Van Dijk, die morgen op de WK in Innsbruck samen met Annemiek van Vleuten, Anna van der Breggen en Lucinda Brand aan de start verschijnt van de individuele tijdrit voor de elite-vrouwen.

Ze zijn bij Sunweb eerder geneigd naar Dumoulin te luisteren dan naar mij

,,Ik heb me niet verkeken op Sunweb. Ik heb er veel plezier heb gehad met de andere meiden'', vervolgt ze. ,,Natuurlijk wist ik van de protocollen, maar niet dat het er 48 waren. Ik dacht nog: komt wel goed, ik vind er mijn weg wel in. Maar het is allemaal iets strikter geweest dan ik me heb kunnen voorstellen. Tom Dumoulin kan zich er goed in vinden, maar ze zijn bij Sunweb eerder geneigd naar hem te luisteren dan naar mij. Mij wordt gewoon gezegd wat ik moet doen.''

,,Ik heb mijn mening, de ploeg ook. Wat is goed? Wat is fout? Ik ga dat niet zeggen. Het is anders. Overal zijn wel eens conflicten, als je op het scherp van de snede werkt. Maar het is nooit geëscaleerd. Ik heb enorm veel plezier gehad, heb zelfs de voorbije twee jaar bij Sunweb het plezier in het fietsen weer hervonden. Maar het is nu tijd om verder te gaan.’’
Sub Culture 25 september 2018 21:21
De titel impliceert een beladen artikel maar blijkt een gematigde inhoud te hebben.
Zelden vertoond.
Tjappie2 25 september 2018 21:39
De titel is dan ook door de topicstarter zelf bedacht. De originele titel boven het stuk luidt: Voor Ellen van Dijk geen protocollen bij Sunweb meer.
Cecchini 25 september 2018 22:07
Natuurlijk chargeert de topicstarter, maar stelde José de Cauwer tijdens de Vuelta de vraag al niet, toen Wuyts gewag maakte van een aantal renners die Sunweb gingen verlaten (Geschke, Teunissen, ten Dam) wie wil er nu eigenlijk nog graag voor Sunweb rijden, gezien het daar heersende regime.
Horsie is back 25 september 2018 22:07
Suggestie titel: "Don't let the Sunweb catch you crying"

Ik geloof best dat ze bij Sunweb niet optimaal gedijt. Overal waar je als mens met mensen te maken krijgt kunnen botsingen op de loer liggen. Horsie botst hier ook regelmatig met deze of gene. Maar Ellen van Dijk is met alle respect geen super partij meer voor Anna en Annemieke, die het spelletje in de helm "Pijn verdragen" het beste hanteren. Horsie speelt even leentjebuur bij een NRC artikel van Dennis Boxhoorn over het WK Tijdrijden. Het Fokken & Sukken van het stemmetje in het hoofd, dat zijn hoofd op een kussen wil leggen. Apropos: Fokke & Sukke waren een prominente gast in de krant. Een eend en een kanarie, die al 18 jaar elke dag dat de krant verschijnt commentaar leveren. Vandaag mochten ze helemaal los..

Bij artikel: Het WK Tijdrijden.

Jij was toch wereldkampioen tijdrijden?

De Spar gaat over 10 minuten dicht.

Dit was zeker wel van toepassing op Charlie Tanfield, de vermaarde KGFaero boy, die gisteren zo het podium opliep en al rijdende inklikte. grinning smiley
Luijt 26 september 2018 00:29
Het viel wel mee met dat "hekelen". Zo negatief was ze niet over Sunweb.
Leon 26 september 2018 00:38
Los van of Van Dijk er wel of niet negatief over was: wat moet we denken van het feit dat er een stuk of 50 'protocollen' gelden waar je geacht wordt je aan te houden? Ik snap dat de ploeg zijn Duitse licentie heeft moeten verdienen, maar dit gaat best wel ver. Met die regels krijg je een keurslijf dat blijkbaar Dumoulin prima ligt, maar ik vraag me af of je zo andere renners niet beknot. Tenzij de protocollen verschillen per renner natuurlijk.
jonglins 26 september 2018 08:52
Ellen van Dijk is in dit stuk inderdaad tamelijk mild. Maar ik denk ook dat dat door haar (sympathieke) karakter komt. Ze was te gast bij podcast In het wiel en ook daar kwam ze over als een heel redelijk en verstandig persoon.
Verstandig is het ook dat ze nu niet te veel met modder gaat gooien.
Maar ik heb toch stiekem het vermoeden er in werkelijkheid heel wat meer emotie achter schuil gaat.

Ik zou me als Sunweb toch nog eens beraden op het beleid.
SJ 26 september 2018 09:14
Een ploeg moet zich beraden op haar beleid, omdat één renster er niet past? Dat lijkt me nou juist het toonbeeld van geen visie hebben.

Zoals Horsie al terecht aangeeft: ieder mens is anders en moet daarom anders benaderd worden. Dat Van Dijk zich er niet goed bij voelt, is best voor te stellen. Als je een verstandig, van jezelf al gemotiveerd en kritisch persoon bent dan kan het wellicht een last zijn. Maar er zijn in de sport ook heel veel mensen die juist heel goed gedijen bij die protocollen. Die niet te veel (willen) nadenken en gewoon hun plan afwerken. Dan lijkt me het ideaal. En als je meer vrijheid wilt, ga je naar een andere ploeg, zoals Geschke en Ten Dam.
Nelis! 26 september 2018 09:18
Ik vind dat Van Dijk op een keurige manier kritiek geeft op haar huidige ploeg. Ze benadrukt dat zij zich er niet goed bij voelt, maar een ander misschien wel.

En inderdaad, de topicstarter heeft zich een beetje laten meeslepen ;-)
Curzio 26 september 2018 09:40
Dat mag zo zijn, maar ik kan me voorstellen dat dit soort verhalen het aantrekken van nieuwe renners niet gemakkelijker maakt. Zolang enkele sterkhouders blijven nog geen probleem, maar dat kan het wel worden.
Siem 26 september 2018 11:28
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat mag zo zijn, maar ik kan me voorstellen dat
> dit soort verhalen het aantrekken van nieuwe
> renners niet gemakkelijker maakt. Zolang enkele
> sterkhouders blijven nog geen probleem, maar dat
> kan het wel worden.

Denk hierbij ook aan het vertrek van Kittel en Degenkolb, los van een enorme reeks iets mindere renners die in de loop der jaren weg zijn gegaan en zich elders verder hebben ontwikkeld. Ze hebben nu een leuke kern met 2 (of 3) sterke kopmannen en ik vrees dat ze voor Dumoulin en Matthews wat andere "protocollen" hebben, en ze daarmee rustig houden. Het is uiteindelijk een belemmering om écht een topploeg te worden. Aan de top worden renners namelijk bv-tjes die vooral in hun eigen belang geinteresseerd zijn. Bij voetbal is het resultaat van het team bepalend, maar de spelers van Man City kiezen écht wel hun eigen route en laten zich echt niet door onzinnige protocollen in een keurslijf drukken, dan zijn ze een jaar later gewoon weg.
Bij Quickstep het tegenovergestelde, teamgeest uit intrinsieke drive maar verder vooral vrijheid. Als wielrenner moet benaderd worden als een teamsport (Wat sunweb wil), wie is er dan beter op weg Quickstep of Sunweb?
Wanny 26 september 2018 11:34
Die regeltjes zijn ooit voortgekomen uit de drang om een ultraschone ploeg te zijn en dat ook uit te stralen. En dan successen boeken op basis van teamgeest, maar ook innovatie.

Lefevre is er eentje van de oude stempel en dat zie je dan ook terug in de aanpak.
Orakel 26 september 2018 17:04
Dergelijke protocollen slik je zo lang er succes is. Tot op heden staat Sunweb in zijn recht.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen