Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

UCI: overeenkomst over indeling teams, koersen en wildcards vanaf 2020

Gepost door lodjan 
lodjan 26 september 2018 07:08
Persbericht UCI: [www.uci.org]

Er blijven toch 18 WT teams met een licentie voor drie jaar, geen WT-ranking meer, automatisch startrecht voor de beste "PCT's", en dus minder wildcards.

WF vat het als vogt samen:

Het ‘management comité’ van de UCI heeft een akkoord bereikt met de ploegen, renners en organisatoren over hervormingen in de wielersport. In een persbericht laat de internationale wielerunie weten dat het hervormingen zal doorvoeren op het gebied van de kalender, verdeling van de ploegen en startrecht in grote rondes en klassiekers.

De wielerkalender wordt vanaf 2020 onderverdeeld in drie categorieën: UCI WorldTour, UCI ProSeries en UCI Continental Circuits (de Continentale kalender). De WorldTour bestaat vanaf 2020 uit de drie grote rondes, andere rittenkoersen en een reeks eendagswedstrijden. Ook de vijf monumenten en de 15 belangrijkste eendagskoersen zullen hier onder de naam UCI Classics Series deel van uitmaken. In totaal gaat het om 185 koersdagen, die later definitief zullen worden bepaald.

WorldTour licenties van drie jaar
De ploegen worden onderverdeeld in 18 UCI WorldTeams,  een ongelimiteerd aantal UCI ProTeams (de vervanger van de ProContinentale Teams) en de UCI Continental teams. WorldTour-ploegen zullen bestaan uit 27 tot 30 renners en een driejarige licentie kunnen verkrijgen op basis van ethische, administratieve, financiële, organisatorische en sportieve criteria. Deze licenties worden voor het eerst aan het einde van het seizoen 2019 uitgedeeld.  Elke drie jaar zou een nieuwe beoordeling van de WorldTourteams plaatsvinden, inclusief het bekijken van nieuwe kandidaturen.

Belangrijkste wijziging: Startrecht beste ProTeams in WorldTour
Daarnaast verdwijnt de UCI WorldTour Ranking en komt er één wereldranglijst met een individueel en een landenklassement. Bovendien komt er onder de naam UCI World Ranking een ranglijst voor ploegen, gebaseerd op de uitslagen van de tien beste renners. De twee beste ProTeams in de World Ranking mogen starten in de grote rondes, waardoor het aantal wildcards zal afnemen. Bovendien mogen de drie beste ProTeams  deelnemen aan wedstrijden uit de Classics Series.
Leon 26 september 2018 08:59
"Drie categorieën: UCI WorldTour, UCI ProSeries en UCI Continental Circuits".
Ik hoopte even dat die 2e categorie de nieuwste WT-koersen (zoals Turkije, Gung Ho en Abu Dhabi) zou bevatten, maar helaas. Die ProSeries zullen bestaan uit een serie koersen die nu categorie .HC of .1 zijn. Op zich wel goed dat er weer onderscheid wordt aangebracht in die lading 1.1-tjes.

Verder veel wijn in oude zakken, oudste zak is dan wel de ploegen-WorldRanking, gebaseerd op de beste 10 renners per ploeg. Dat hadden we tot 2004 ook al.
De WT-ploegen gaan weer terug naar 27-30 renners. En er blijven dus gewoon 18 WT-ploegen, die een licentie van 3 jaar krijgen. Dat was in principe nu ook al het geval trouwens.
Pyama 26 september 2018 09:19
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
De twee beste ProTeams in de World
> Ranking mogen starten in de grote rondes, waardoor
> het aantal wildcards zal afnemen. Bovendien mogen
> de drie beste ProTeams  deelnemen aan wedstrijden
> uit de Classics Series.


Mogen de beste 2 ProTeams dan starten in de 3 grote rondes? Niemand zit toch te wachten op een Cofidis en een Wanty in de Giro, Tour, Vuelta waarbij een Androni weer thuis moet blijven? Dan zullen deze ploegen hun selectie aanzienlijk moeten versterken.
En wat is dan de facto nog het verschil tussen de WT teams en de beste 2 a 3 ProTeams?
Vlaflip76 26 september 2018 09:23
Op welk moment wordt bepaald wat de beste proteams zijn?
In maart maakt aso altijd bekend wie mee mogen doen aan de tour. Maar de beste proteams in juli hoeven niet dezelfde te zijn als in maart.
Arsimo 26 september 2018 09:30
Mogelijk dat 2 beste ProTeams het eerste startrecht hebben? Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een Wanty wel mag starten in de Giro maar dat niet doet omdat selectie te smal is om dan ook de Tour te doen. Dan komt hun Giro-plek vrij.
Pyama 26 september 2018 10:16
Dan sturen ze toch een B-ploeg? Of zelfs een C-ploeg. In de trant van goede ervaring voor de renners.
Je zag dat zelfs een Direct Energie of Cofidis zich inschreef voor de Giro wildcards met de Tour op komst.
Arsimo 26 september 2018 10:22
Lijkt me menige ploeg niet genoeg renners voor te hebben. Sowieso moeten ze voldoende punten halen om bij die besten te komen/blijven en dat kan - neem ik aan - juist niet in die grote ronden maar in de .HC en en .1 koersen, dus krachten verspillen in rondes waar je weinig te zoeken hebt kan dan dus niet. Met wildcards is dat minder een issue.
Prikdude 26 september 2018 11:35
-.~



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2018 11:38 door Prikdude.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen