Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

"Parcours WK 2020 6000 hoogtemeters"

Gepost door Luijt 
Luijt 03 oktober 2018 11:52
Van: Wielerflits.nl

PARCOURS WK 2020 KENT MEER HOOGTEMETERS DAN INNSBRUCK’

Het WK wielrennen van 2020 in Zwitserland kent mogelijk een parcours met meer hoogtemeters dan dat van Innsbruck. Dat blijkt uit een artikel in Zwitserse media. Alexandre Debons, een van de initiatiefnemers van het project, heeft zich uitgelaten over het traject. De beklimming van de Col de La Petite Forclaz van 3,8 kilometer aan 10,5% moet de scherprechter in de lokale ronde rond Martigny worden.

Naar verluidt is het World Cycling Center in Aigle de startlocatie van het mondiale kampioenschap. Dat is in de achtertuin van de UCI zelf. Daarna volgt een aanloop van 130 kilometer waarbij Martigny, de Col de Champex (11,1 kilometer aan 7,9%) en Sion worden aangedaan. Na de passage door Sion keert het peloton terug naar Martigny voor het lokale parcours. “Het plan moet nog goedgekeurd worden door de UCI, met name de beklimming van Champex”, zegt Debons.

Daarna staat een lokale ronde van 19,5 kilometer rond Martigny op het programma. De mannen zullen dat circuit zeven keer afleggen, met elke keer de Col de La Petite Forclaz. Deze klim was in 2015 al eens opgenomen in de Ronde van Romandië, in de etappe met finish op Champex-Lec.

Twitter-account La Flamme Rouge heeft geprobeerd een parcours te schetsen (zie hieronder) op basis van de locaties genoemd in het artikel. Het WK in Innsbruck had ruim 5.040 hoogtemeters. De eerste geruchten van het parcours rond Martigny hinten richting de zesduizend hoogtemeters.
Luijt 03 oktober 2018 11:53
Lukte niet om het kaartje te kopiëren. Sorry about that.

Grt Luijt
Eindhovuh 03 oktober 2018 12:13
Wederom een flink klimparcours.
Hebben we toch jaren niet gehad en nu 2x in 3jaar. Eigenlijk was de vorige keer dat er echt zo flink werd geklommen op een WK in 1995 in Colombia/Duitama toen nota bene Olano nog won.


Verder waren alleen alleen Ponferrada in 2014 en Medrisio in 2009 enigzins een zwaar parcours?
Sjorsoll 03 oktober 2018 12:38
Mooi dat het zo gaat nu. Vond het zondag echt een leuke koers. Van mij mag alles, als het maar geen sprint wk is zoals vorig jaar.

Deze ontwikkeling vind ik wel echt positief.
rustdag 03 oktober 2018 12:49
kaartje [pbs.twimg.com]


[www.la-flamme-rouge.eu]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2018 12:51 door rustdag.
Arsimo 03 oktober 2018 13:06
Een vlak wk mag best maar niet vaker dan eens in de 5 a 6 jaar of zo. De laatste jaren waren er wel veel dicht achter elkaar. Ook al waren ze ongetwijfeld niet allemaal als sprint wk bedoeld maar dat wordt het al tegenwoordig snel als het heuveltje (of tjes) in het parkoers nauwelijks wat voorstelt.
Horsie is back 03 oktober 2018 13:08
Ik heb geen kaartje van de Col de la petite Forclaz kunnen vinden. Waarschijnlijk maakt het gewoon deel uit van de Col de la Forclaz.
In elk geval hoeven er geen hoge schuttingen van 25% te worden beklommen.

Het parkoers begint volgens Horsie wel meer te lijken op dat van Papendal, een roetsjbaan waarbij blessure's aan het stuitbeen op de loer liggen.
Korte klim, een afdaling en een redelijk stuk "vlak" en dit zeven keer herhaald. Wielrennen transformeert van een circus in een kermisattractie.
Of wil men een 40-jarige winnaar? Hoop doet leven, want Dumoulin is tegen die tijd echt volwassen, toch?
Horsie is back 03 oktober 2018 13:11
Het WK van de schijfremmen?
Curzio 03 oktober 2018 14:04
Eindelijk een kans voor Poels.
Curzio 03 oktober 2018 14:08
Overigens beetje onzin om alle wk's van Sagan af te doen als sprint-wk's. Vooral de eerste was behoorlijk selectief en in Bergen leek het ook alle kanten op te kunnen.
Arsimo 03 oktober 2018 14:12
Ja. Even een Poel(s) WK!

(ja, hij is flauw, ik weet het)
Orakel 03 oktober 2018 14:37
Juist, dat waren een soort Milaan-San Remo wk's. Meestal voor een sterke sprinter, maar ook kans voor anderen.
PassoEira 03 oktober 2018 15:10
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> kaartje
> [pbs.twimg.com]
>
>
> [www.la-flamme-rouge.eu]
> 05

Lijkt wel een copie van een etappe uit de Tour de Romandie.
PassoEira 03 oktober 2018 15:16
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi dat het zo gaat nu. Vond het zondag echt een
> leuke koers. Van mij mag alles, als het maar geen
> sprint wk is zoals vorig jaar.
>
> Deze ontwikkeling vind ik wel echt positief.

Een WK van pakweg 250 km dat op een massapsrint uitdraait is doorgaans 230 km om bij in slaap te vallen. Bij de koers van afgelopen zondag ging dat in ieder geval maar voor de eerste 200 km op.
tvm 03 oktober 2018 15:17
Lijkt me goed om de parcoursen evenredig af te wisselen: sprint, barroudeurs, puncheurs, klimmers en een enkele keer (om de 10 jaar bijv) waaier/kassei-parcours.
Anony 03 oktober 2018 16:40
Nóg zwaarder? Wordt ook al snel te veel van het goede, wat mij betreft.
Horsie is back 03 oktober 2018 17:19
Zwaar is ongetwijfeld de voortdurende wisseling in klimmen en dalen (liefst 8 afdalingen).
Verdeel je de laatste reeks van 7 klimmen in 2 klimmen dan krijg je bijvoorbeeld 15,2 km à 10,5% en 11,4 km à 10,5% tezamen met de Champex 11,1 km à 7,9%.
Bij elkaar iets meer dan 3 klimmen Alpe d'Huez. Bij de jaarlijkse pelgrimstocht zijn er die deze Alp zes keer op gaan. Waar praten we over? grinning smiley
Sjorsoll 03 oktober 2018 18:23
Richmond had net nog een punchy slot. Bovendien won Sagan daar solo.
Het klimmetje in Bergen was net niet selectief genoeg, dus wint Sagan daar ook. Sagan is verreweg de meest all rounde sprinter, of de all rounder met de beste sprint. Die heeft geen sprint wk nodig om te winnen.

Een wk verpakt als Scheldeprijs zoals in Zolder (van horen zeggen) vind ik in ieder geval belachelijk, dat kun je de wielerliefhebber echt niet aandoen.
Eindhovuh 03 oktober 2018 18:42
Over 2 jaar hebben jullie met Evenpoel ook een kanshebber, rustig maar. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2018 18:42 door Eindhovuh.
Anony 03 oktober 2018 21:09
Zou het niet eens gek vinden als hij dan gewoon nog in de beloftenselectie zit.
Tjappie2 03 oktober 2018 23:45
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou het niet eens gek vinden als hij dan gewoon
> nog in de beloftenselectie zit.

Hij kan toch op vrijdag bij de beloften koersen en dan op zondag bij de profs?
Leon 04 oktober 2018 00:07
Mag niet.
Wat wel mag: tijdrit bij de u23, wegrit bij de profs. Zoals Tom Wirtgen (LUX) afgelopen week deed.
Massimo 04 oktober 2018 00:08
Geen enkel probleem waarschijnlijk aangezien hij datzelfde jaar immers de dubbel Giro-Tour met twee vingers in de neus gewonnen heeft, freewheelend zo'n WK-weekendje domineren is dan in principe niets meer dan een trainingsritje voor het Wonderkind uit Dilbeek.
Anony 04 oktober 2018 00:10
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anony Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zou het niet eens gek vinden als hij dan gewoon
> > nog in de beloftenselectie zit.
>
> Hij kan toch op vrijdag bij de beloften koersen en
> dan op zondag bij de profs?


Kijk, en zo projecteren jullie dergelijke uitspraken op ons Belgen, alsof we hyperchauvinistisch zijn en totaal verblind en dromerig onze 'helden' vereren smiling bouncing smiley Ik ben vooral voorzichtig hoopvol maar voldoende nuchter.
Nelis! 04 oktober 2018 08:00
Ga maar eens met Wuyts praten....
Arsimo 04 oktober 2018 09:27
Waarom niet? Het moet zeker niet te vaak - een keer per 7, 8 jaar of zo - maar vind het wel terecht als er af en toe een WK wordt gehouden waar een topsprinter wereldkampioen kan worden.

Cipollini en Cavendish waren best passende en terechte wereldkampioenen. Net als een jaar bijvoorbeeld een uit het rijtje Kittel (als die weer goed wordt), Viviani, Gaviria, Ewan of Groenewegen (als die nog beter worden) een keer wereldkampioen op de weg zou zijn.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2018 09:28 door Arsimo.
Andere Peter 04 oktober 2018 10:03
Eens dat ze op de erelijst niet misstaan. Maar het schouwspel zou toch teveel op een Touretappe lijken. Ik zie dan liever een meer complete renner (type Zabel) in de regenboogtrui. Groenewegen als opvolger van Zoetemelk, daar zou ik minder blij mee zijn dan met Rooks, Boogerd, Dumoulin als opvolger.

De tegenhanger van je voorstel zou overigens zijn om ook eens 7-8 jaar een puur hooggebergte-WK te maken. Eindigend met een klim naar 2000+ meter. Dat zou er dan bij horen.

IK zie liever altijd een gevarieerd parcours. Voor een catergorie 'typische WK-renners'. Met uiteraard jaarlijkse accentverschilen.
Ossegal 04 oktober 2018 11:35
Die klim is te steil, zorgt vrees ik voor een gesloten koers.
veluweracer 04 oktober 2018 12:18
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja. Even een Poel(s) WK!
>
> (ja, hij is flauw, ik weet het)

Niet zo minnetjes over je taalgrap. Je moet er maar opkomen. En hij bracht een glimlach op mijn tronie.
Anony 04 oktober 2018 16:36
Ook die riep meermaals op tot voorzichtigheid. Je moet het wel willen horen, natuurlijk.
Sjorsoll 04 oktober 2018 17:04
Totaal mee eens. Groenewegen als opvolger van Zoetemelk is best wel reëel, maar ik zou dat niet zo leuk vinden. Tenzij hij zich ontwikkelt tot wat meer allround.
Prikdude 04 oktober 2018 17:07
Riep? Schreeuwde als een klaarkomend speenvarken zal je bedoelen.
Prikdude 04 oktober 2018 17:09
Kutparcours. Eens met Anoons, iedereen moet op een parcours wereldkampioen kúnnen worden, niet drie-en-een-half annorexiapatiënt.
Walnoot 04 oktober 2018 19:53
Speenvarkens die klaarkomen, zegt Prikdude...
Tjappie2 04 oktober 2018 20:01
Gewoon even met Eros Poli gaan praten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen