Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tanguy Turgis moet op zijn 20e al stoppen

Gepost door Anony 
Anony 05 oktober 2018 21:25
Tanguy Turgis heeft op amper 20-jarige leeftijd al een einde moeten maken aan zijn wielercarrière. Hij baarde in het voorjaar nog opzien door als eerste tiener sinds 1962 Parijs-Roubaix uit te rijden, maar moet nu stoppen door hartritmestoornissen.

Tanguy Turgis is pas sinds dit seizoen prof bij Vital Concept. De piepjonge Turgis gooide hoge ogen in onder meer de Handzame Classic (8e plaats) en Volta Limburg Classic (13e), maar vooral in Parijs-Roubaix, waar hij zij aan zij met zijn broer Jimmy finishte, als eerste tiener sinds 1962.

Maar nu is de hemel op zijn hoofd gevallen met het nieuws dat zijn hart niet geschikt is voor topsport. "Ik heb een afwijking die op termijn erger kan worden", zegt Turgis. "Het is verboden om het minste risico te nemen en dus sport op het hoogste niveau te beoefenen."

"Dit nieuws zal mijn leven veranderen, want ik hield van de fiets boven alles. Ik had al vaak nagedacht wat ik na mijn carrière zou doen, maar ik had niet gedacht dat dat moment er zo snel zou komen", zegt de amper 20-jarige Fransman.
Manager Pineau: "Vaak gedacht aan Goolaerts"

Ook voor Vital Concept is het vervroegde wielerpensioen van Turgis een harde klap. "Maar ondanks alles mogen we ons ook gelukkig prijzen", zegt manager Jérôme Pineau. "Ik heb de voorbije dagen vaak gedacht aan de renners die ons verlaten hebben terwijl ze hun passie beoefenden, onder meer de Belg Daan Myngheer en zijn landgenoot Michael Goolaerts in de afgelopen Parijs-Roubaix."

"We zullen Tanguy niet laten vallen. Hij zal blijven deel uitmaken van het team. We zullen hem helpen met het beroep dat hij zal kiezen. Tanguy heeft het karakter om te slagen in alles wat hij zal ondernemen."

Bron: Sporza
Anony 05 oktober 2018 21:29
Altijd jammer zo'n verhalen. Maar veel minder jammer dan het verhaal van Goolaerts, natuurlijk.
Massimo 05 oktober 2018 21:42
Vanwaar die vergelijking in ellende?
Orakel 05 oktober 2018 22:12
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vanwaar die vergelijking in ellende?


Vrij logisch toch? Dit verhaal is sneu, maar de diagnose niet stellen en verongelukken is verschrikkelijk.
Anony 05 oktober 2018 22:22
Wat Orakel zegt. De vergelijking wordt zelfs gemaakt door de teammanager zelf, zoals je had kunnen lezen.
Eindhovuh 05 oktober 2018 22:33
Je doet nu echt je best he?
Horsie is back 05 oktober 2018 23:00
De hartafwijking is niet ontdekt bij een normale screening, maar de hartritmestoornissen traden klaarblijkelijk op tijdens de Famenne Ardenne Classic op 27 september jongstleden, die hij overigens niet uitreed. Vervoerd naar een ziekenhuis alwaar de hartafwijking is geconstateerd. Men kan toch aannemen dat deze jonge renner eerder goed is gescreend, dus ligt het voor de hand te denken, dat de oorspronkelijke afwijking (veronderstellende, dat die er is geweest) door een extreme duursport als het wegwielrennen is verergerd. En dan te bedenken, dat hij als eerste tiener sinds 1962 Parijs-Roubaix als 42. op 12:15 van de winnaar heeft uitgereden.
Massimo 06 oktober 2018 08:05
Even hoor: ik stel gewoon een vraag.

Ga jij je nou maar druk maken over waar je een winkel kan vinden die schoenen verkoopt voor lieden met extreem lange tenen.
Massimo 06 oktober 2018 08:13
De teammanager ken ik niet en ik heb ook geen mailadres, van daar dat ik het jou vraag, aangezien jij het klaarblijkelijk met hem eens bent.
Curzio 06 oktober 2018 08:22
Niet perse. Een hartritmestoornis kan de ene keer wel optreden (aanwezig zijn) en de andere keer niet, terwijl er verder geen structurele afwijking aan het hart zichtbaar hoeft te zijn.

Nouri was ook gescreend. Het bewijst allemaal vooral dat je geen 100% veiligheid kan creëren door sportkeuringen.
Horsie is back 06 oktober 2018 13:29
We tasten allemaal in het duister over wat er feitelijk speelt, los van het feit, dat het ingewikkelde materie betreft, waarvoor veel expertise nodig is.
Algemeen gesteld zijn aangeboren hartafwijkingen de voornaamste oorzaak voor het optreden van plotse hartdood bij vooral jonge mensen in het normale leven of tijdens sport. Gelukkig is dat hier niet het geval. Klaarblijkelijk is Turgy tijdens de koers iets overkomen, dat ziekenhuisbezoek noodzakelijk maakte en in het vervolg ervan is de hartafwijking geconstateerd. Van een zodanige aard, dat professioneel wielrennen direct verboden wordt.

Vandaar mijn veronderstelling dat de hartafwijking klaarblijkelijk groter is geweest dan bij eerdere screening. Maar het kan even goed zijn, dat de cardiologen door het optreden van ernstige hartritmestoornissen nog specifieker hebben gekeken en geoordeeld.

Bij Nouri, voor zover ik dat heb begrepen, waren er toch indicaties, maar daar heb je het weer, misschien niet overtuigend genoeg.
Sportkeuringen, ook niet de beste, zijn geen 100% garantie, al was het maar dat een hart een erg dynamisch orgaan is, dat zich voortdurend aanpast.
Ten goede of bij oorspronkelijke afwijkingen terloops ten kwade.

Misschien is het wel niet allemaal kies zo over anders mans hartconditie te speculeren, want niet beroepsmatig.
Maar ik heb zelf ook te maken gehad met hartritmestoornissen, zij het vanuit de boezem (fibrillatie), getriggerd door een razende Ridder, ook wel schildklier genaamd, vandaar mijn ongewone belangstelling.
veluweracer 06 oktober 2018 13:36
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat Orakel zegt. De vergelijking wordt zelfs
> gemaakt door de teammanager zelf, zoals je had
> kunnen lezen.

Gelijk heb je. De team manager refereert naar hun overlijden. Wat natuurlijk stukken erger is dan nooit meer kunnen koersen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen