Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parijs-Tours

Gepost door lodjan 
lodjan 07 oktober 2018 08:31
Info: [www.paris-tours.fr]

Startlijst: [www.procyclingstats.com]

Vorige winnaars:

2017 | TRENTIN Matteo

2016 | GAVIRIA Fernando

2015 | TRENTIN Matteo

2014 | WALLAYS Jelle

2013 | DEGENKOLB John

2012 | MARCATO Marco

2011 | VAN AVERMAET Greg

2010 | FREIRE Óscar

2009 | GILBERT Philippe

2008 | GILBERT Philippe
tvm 07 oktober 2018 09:57
Vernieuwd parcours met grindwegen in de finale. De laatste (zeer lange) rechte lijn blijft echter. Quickstep op volle oorlogssterkte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 09:58 door tvm.
Cyclad58 07 oktober 2018 10:28
De vraag is wie van Quickstep gaat winnen. Of wordt het Oliver Naesen?
Ben ook benieuwd hoever onze nieuwe troef Taco van der Hoorn gaat komen. Afgelopen week in Binche-Chimay-Binche deed hij nauwelijks onder voor toppers als Lampaert en Naesen.
lodjan 07 oktober 2018 10:45
Na 23 grote rondes, 44 starts in de monumenten en 45 overwinningen neemt het peloton vandaag afscheid van: [www.procyclingstats.com]
Eindhovuh 07 oktober 2018 11:01
44 starts en 45 overwinningen? Dat gaat zelfs Evenpoel niet benaderen! spinning smiley sticking its tongue out
(Ik begrijp wat je bedoelt)
lodjan 07 oktober 2018 13:14
Kopgroep: [twitter.com]

Chavanel
Eisel
Van Goethem
Vermeulen
De Bondt
Guernalec



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 13:14 door lodjan.
valse trage 07 oktober 2018 13:46
Laatste koers van Chavanel?

Kan me nog herinneren dat hij als jong talent met een lange solo in deze wedstrijd zijn neus aan het venster stak.
PassoEira 07 oktober 2018 13:57
Na het veldrijden op VTM nog net hiervan de finale meepikken.
lodjan 07 oktober 2018 14:28
Alleen nog een tijdrit volgende week. Chrono des Nations, die hij eerder wist te winnen.
rustdag 07 oktober 2018 15:40
Ik val net binnen, maar zo te zien is het een prachtige Koers.Alles ligt uit elkaar
Slimmerd 07 oktober 2018 15:59
Lekke banden spelen hun rol weer lekker mee
Slimmerd 07 oktober 2018 16:12
3 tegen 3 tegen 6, nog 21km.

Terpstra, SKA en Cosnefroy de voorste drie, daarna volgen Madouas, Vanmarcke en Naesen.
De zes zijn Van Emden, Eenkhoorn, Goncalves, Demare, Tusveld en een 6e



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 16:13 door Slimmerd.
lodjan 07 oktober 2018 16:14
Ondertussen wint Marten Kooistra van SEG de U23 versie.

#81


1 KOOISTRA Marten
2 RESELL Erik Nordsaeter
3 EEKHOFF Nils

Marten Kooistra heeft Parijs-Tours voor beloften op indrukwekkende wijze weten te winnen. De coureur van SEG Racing Academy perste een solo van vijftig kilometer uit de benen in de finale richting Tours, over onder meer negen onverharde sectoren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 16:32 door lodjan.
Walnoot 07 oktober 2018 16:15
Cross was leuker, minder asfaltstroken tussendoor dus duurt minder lang. En een stuk minder lekke banden. Voor de rest is het een beetje hetzelfde. Jammer dat ze het tegelijk moeten doen, ze hadden daar best rekening mee mogen houden bij de ASO. De beslissing in beide koersen viel nu op hetzelfde moment.
lodjan 07 oktober 2018 16:15
Damien Touze is de 6e.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 16:15 door lodjan.
ton duk 07 oktober 2018 16:25
smileys with beer (een Mexicaanse vandaag)
Gr
Slimmerd 07 oktober 2018 16:28
Cosnefroy weigerde constant mee te rijden, tot groot ongenoegen van vooral Terpstra.
Aanval SKA, krijgt alle ruimte van Terpstra om te gaan, Cosnefroy is nu aan zet.

Nog 10km
MarkV 07 oktober 2018 16:28
SKA gaat winnen, Terpstra kijkt naar Cosnefroy die niks kan/wil
Slimmerd 07 oktober 2018 16:29
Naesen, Vanmarcke en Madouas op 48".
Daarna Gilbert en Benoot in de achtergrond waar Van Emden nu heen wil
Slimmerd 07 oktober 2018 16:39
1. Kragh Andersen
2. Terpstra 25"
3. Cosnefroy
4. Naesen 1'14
5. Madouas
6. Benoot
7. Vanmarcke
8. Gilbert
9. Van der Hoorn 1'24
10. Van Emden



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 16:44 door Slimmerd.
MarcoV 07 oktober 2018 16:48
Dat gaat nog wat worden volgend jaar als Terpstra niet tegen Fransen van ver onder z’n niveau kan ...
Eddy Veen 07 oktober 2018 16:50
Vier Belgen, drie Nederlanders, twee Fransen en één Deen in de Top 10winking smiley
Cyclad58 07 oktober 2018 17:03
Heel goede koers van Cosnefroy en Madouas. Ook Pascal Eenkhoorn was heel sterk, maar had het in volle finale lastig. Nog een klein beetje meer inhoud en hij wordt een sterk klassiek renner.
Taco van der Hoorn kon net niet met de toppers mee, maar reed toch weer goed en dat resulteert in plaats 9.
Verdiende zege van Kragh Andersen, hij was de beste vandaag. Terpstra
liet zich ringeloren door Cosnefroy, die echt niet meer in staat ws om de Deen te achterhalen.
Slimmerd 07 oktober 2018 17:05
Volgens mij was er weinig ringeloren aan en vond Terpstra het wel prima zo
Cyclad58 07 oktober 2018 17:09
Hij ergerde zich blauw aan de Fransman. Natuurlijk had hij liever gewonnen, maar hij zal gedacht hebben "liever Kragh dan die Fransman".
Door die frustratie maakte hij naar mijn mening een inschattingsfout: Cosnefroy zat op zijn limiet en Terpstra had zelf achter Kragh moeten springen. Dan was de Fransman waarschijnlijk gelost geweest.
lodjan 07 oktober 2018 17:12
Eens, niet slim van Niki.
Siem 07 oktober 2018 17:18
Terpstra is een dwaas, andersom met Sagan heeft ie het in Gent Wevelgem ook eens laten lopen. Die dwarse kop van hem bezorgt hem 9 op 10 keer voordeel, maar die laatste keer maakt ie een dwaas van zichzelf. Cosnefroy had overigens alle reden om met Naesen achterop niet met die 2 machines mee te rijden.
opoeepo 07 oktober 2018 17:52
Hopelijk lezen de ploegmanagers mee hier en gaan ze ruimte maken in de volgwagens voor alle 'experts' op dit forum.
El Chaba 07 oktober 2018 18:10
Wellicht is het je ontgaan, maar discussiëren over de gevolgde tactiek in een koers is één van de (kern)activiteiten van een dicussieforum over wielrennen.
valse trage 07 oktober 2018 20:21
Cecchini 07 oktober 2018 21:42
Terpstra zat duidelijk in de slag met Kragh. Ze zaten toen ze met zijn 2-en weg waren al gezellige te bakkeleien met Kragh. Hij is toch weg bij Quick Step en gunde het de sterke altijd werkende Kragh vandaag best wel, en zal de editie van vorig jaar ook niet vergeten zijn.

En wat een prachtige koers vandaag. Nog gekeken Pyama ? Waarom is deze koers geen WT ?
lodjan 07 oktober 2018 22:51
Ik vond het leuke parkoerswijziging, maar daar was niet iedereen mee eens:

Parijs-Tours reageert op felle kritiek op grindstroken, onder andere Naesen is duidelijk: “Wij zijn geen veldrijders”

Oliver Naesen eindigde zondag op een vierde stek in Parijs-Tours. “Een mooi resultaat, maar geef mij toch maar het oude parcours, wij zijn geen veldrijders”, klonk het na afloop bij de renner van AG2R.

“De top 5 is altijd positief”, klonk het bij Naesen. “Ik rij nog een goede sprint en word vierde. Dat wil zeggen dat je nog iets in de benen hebt op het einde. Ik had niet mijn beste benen van dit seizoen, maar goed, ik word nog vierde en daar kan ik mee leven.”

Voor, tijdens en ook na de koers was veel te doen over het parcours in Parijs-Tours, met negen grindstroken. “Voor mij was dit een beetje overdreven”, vond hij. “We zijn geen Mathieu van der Poel of Wout van Aert, we zijn geen veldrijders. Dit was al een mooi parcours, een schone koers waar ofwel de sprinters hun kans konden gaan of aanvallers. Niet elke koers moet een Tro Bro Leon (Franse eendagskoers midden april, ook over onverharde wegen, nvdr.) worden. Er lagen echt grote keien en ik gleed voortdurend uit. Het was misschien mooi op tv om naar te kijken, maar niet echt fijn om voor ons over te koersen. Het is goed dat ze het eens geprobeerd hebben, maar wij zijn geen veldrijders, dat hoeft niet echt.”

Voor Naesen zit het seizoen er nu op. Hij vertrekt maandag met vakantie naar Griekenland.


Organisatie sluit aanpassing van grindstroken in parcours niet uit

De negen grindstroken in de finale van Parijs-Tours beroeren de gemoederen. Verschillende renners reden lek en klaagden zondag na afloop over het nieuwe parcours. De wedstrijdorganisatie van haar kant is tevreden over de editie, maar laat weten in de toekomst aanpassingen niet uit te sluiten.

“Op sommige stukken was het op het randje”, gaf sportief directeur Thierry Gouvenou toe. “Ik ben tevreden met het koersverloop, maar ben me ook bewust van de rol die de lekke banden gespeeld hebben. Er waren misschien wat te veel grindstroken. Dat gaan we bijstellen.”

“Met de grindstroken hebben we wel iets interessants toegevoegd”, onderstreepte Gouvenou ook de meerwaarde van het nieuwe parcours. “We hebben Parijs-Tours zo een punchy karakter gegeven. Ik heb in dit opzicht vandaag heel veel positieve boodschappen gekregen.”

“Niets met koers te maken”

De vele lekke banden tijdens de wedstrijd waren ook een doorn in het oog van Patrick Lefevere. De baas van Quick Step vond de vele grindwegen er te veel aan. “Dit is de laatste keer dat Quick Step hier aan de start komt, ook al zouden we winnen. Dit heeft niets met wegwielrennen te maken”, aldus Lefevere.How

Gilbert na achtste plaats: "Dit was een mountainbikewedstrijd"

Philippe Gilbert (Quick-Step Floors) zag zondag een derde zege (na 2008 en 2009) in Parijs-Tours door de neus geboord worden door een lekke band op één van de onverharde wegen. De Ardennees kon na afloop de parcourswijzigingen maar matig appreciëren.

Op 35 kilometer van de aankomst mocht Gilbert zijn dromen opbergen. Boosdoener waren de grindwegen, die dit jaar door de organisatie aan het parcours werden toegevoegd. "We hadden met de ploeg geen verkenning gepland", opende Gilbert na afloop. "Maar ook de teams die wel verkend hadden, kregen veelvuldig met lekke banden te maken. Voor mij was dit bijna een mountainbikewedstrijd. We hebben geen aangepast materiaal voor zo'n wedstrijd. ASO moet zijn conclusies trekken voor 2019. Voor mij persoonlijk is het zuur, ik ging voor een derde zege. Toch ben ik blij hier aanwezig te zijn, na mijn zware val in de Tour."

Gilbert droeg een rouwband ter nagedachtenis van de vrijdag overleden Jimmy Duquennoy (WB-Aqua Protect-Veranclassic). Voor de start in Chartres ontving hij uit handen van Tourbaas Christian Prudhomme de Prijs van de Strijdlust voor de zestiende etappe in de Tour, de rit die hij na een val met een gebroken knieschijf uitreed.


Vanmarcke: “Juiste banden kiezen op dit parcours”

Sep Vanmarcke (EF Education First) moest zondag vrede nemen met een zevende plaats in Parijs-Tours. De renner reed een sterke finale, maar miste uiteindelijk de goede vlucht met drie. “Mijn fout”, zegt hij zelf daarover.

Vanmarcke was één van de zeven renners die meeschoof met de vlucht met Terpstra, Andersen, Wallays, Gilbert en co, maar dat groepje werd weer opgeslokt door wat restte van het peloton. “Telkens toen Terpstra versnelde vooraan, pikte ik aan”, deed hij zijn verhaal bij Eurosport, “maar dat kostte ook krachten en ik zat een beetje op mijn limiet. Ik liet me wat uitzakken daarna in dat groepje en opeens was Andersen dan toch weer weg met Terpstra. Dat was mijn fout en daarna begon nog een lange achtervolging, maar gemakkelijk was het niet en die drie jongens vooraan waren sterk.”

“Al bij al ben ik nog verrast over mijn prestatie vandaag”, zei hij nog. “Ik sukkelde wat met ziekte de voorbije weken en trainde niet al te veel, dus mijn verwachtingen lagen hier niet echt hoog. Ik was hier beter dan ik had gedacht.”

Parijs-Tours veranderde het parcours. “Ik zou het niet echt vergelijken met een Vlaamse klassieker, het heeft meer weg van Parijs-Roubaix, de grindstroken zijn echt even lastig, en dan heb je ook nog de korte hellingen, een beetje zoals in Vlaamse koersen. Het was echt wel een zware koers, maar ik vond het plezant. Van mij mag dit wel, dit is een mooie keuze die ze gemaakt hebben.”

Niet iedereen was het eens met dit parcours. Patrick Lefevere liet op Twitter uitschijnen dat zijn ploeg niet meer aan de start zal komen in volgende edities omdat dit “niets meer met wegwielrennen te maken heeft”, ondanks het resultaat van zijn ploeg. Veel renners kregen immers af te rekenen met lekke banden. “Tja,”, antwoordde Vanmarcke, “bij de meeste renners die lek rijden gebeurt dat wellicht door hun bandenkeuze. Ik reed niet lek, want wij hebben met de ploeg gekozen voor dikkere profielen. Dat is niet comfortabel de eerste 160 kilometer, maar wel veiliger op de grindstroken, dus je mag het niet alleen op de grindstroken steken, het heeft ook te maken met de materiaalkeuze.”

Benoot: "Wisten dat pech hier rol kon spelen"

Tiesj Benoot kroonde zich het voorbije seizoen tot winnaar van de Strade Bianche, maar moest zondag in Parijs-Tours vrede nemen met een zesde stek. "We wisten dat pech hier zijn rol zou spelen", stelde de renner van Lotto Soudal na afloop.
Parijs-Tours werd gekenmerkt door heel wat lekke banden, ook Benoot kreeg er mee af te rekenen. "We wisten al hoe laat het was na de verkenning van zaterdag", deed Benoot zijn verhaal. "Ik rijd ook plat in de finale. Tja, ik had zeker de benen om te winnen, maar dat is pech. Je moest hier geluk hebben, nu word ik zesde."

Een aantal renners en ploegen in het peloton reden met speciale banden met het oog op de grindstroken in het parcours. Deed Lotto Soudal dat niet? "Neen, want we hadden ze trouwens ook niet mee naar hier"zei hij nog. "Het is een beetje dubbel gevoel dat overheerst na zo'n koers. Je moet echt geluk hebben. Trouwens je kan misschien wel met aangepaste banden rijden, maar voor die grindstroken was het nog ruim 160 kilometer over asfalt en er zijn hier vaak ook waaiers. Als je er dan afgereden wordt met die banden. In Parijs-Roubaix heb je de eerste kasseistrook al na 100 km ook, dat valt niet te vergelijken."



Startlijst
Massimo 07 oktober 2018 23:09
Nooit geweten dat iemand, in dit geval Gilbert, die uit de Ardennen komt een Ardennees genoemd wordt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2018 23:09 door Massimo.
Cecchini 07 oktober 2018 23:19
Wat een gezeik over het nieuwe parcours. Ik vond het prachtig om te zien. Waarom hierover klagen en niet over Parijs-Roubaix en Strade Bianche. Quick Step wint vooral zijn voorjaarskoersen doordat zij sterke brede selectie hebben, en die andere ploegen die het vaak van één kopman moeten hebben vaak door pech al gauw een kansloze koers rijden en niet opgewassen zijn tegen een ploeg met vaak 3 of 4 renners in de beslissende kopgroep. Die Lefevere wordt met de dag belachelijker. Als Terpstra vandaag gewonnen had, had je hem niet gehoord vrees ik.
ton duk 08 oktober 2018 06:17
Ik meen dat Lefevre toch al kritiek twitterde tijdens de koers en met Terpstra in kansrijke positie...
Gr
veluweracer 08 oktober 2018 12:58
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellicht is het je ontgaan, maar discussiëren
> over de gevolgde tactiek in een koers is één van
> de (kern)activiteiten van een dicussieforum over
> wielrennen.

Goed gezegd.
veluweracer 08 oktober 2018 13:04
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een gezeik over het nieuwe parcours. Ik vond
> het prachtig om te zien. Waarom hierover klagen en
> niet over Parijs-Roubaix en Strade Bianche. Quick
> Step wint vooral zijn voorjaarskoersen doordat zij
> sterke brede selectie hebben, en die andere
> ploegen die het vaak van één kopman moeten
> hebben vaak door pech al gauw een kansloze koers
> rijden en niet opgewassen zijn tegen een ploeg met
> vaak 3 of 4 renners in de beslissende kopgroep.
> Die Lefevere wordt met de dag belachelijker. Als
> Terpstra vandaag gewonnen had, had je hem niet
> gehoord vrees ik.

Ik denk dat het er net teveel aan was. De staat waarin sommige stroken verkeerdde was erbarmelijk.
PassoEira 08 oktober 2018 19:05
De mening van Thomas Degendt, die er toe doet.
Zo'n StradeBianche is leuk maar het wordt nu te pas en te onpas ingevoerd en daardoor overdreven . [sporza.be]
Tjappie2 08 oktober 2018 19:50
PassoEira Schreef:
-------------------------------------------------------
> De mening van Thomas Degendt, die er toe doet.
> Zo'n StradeBianche is leuk maar het wordt nu te
> pas en te onpas ingevoerd en daardoor overdreven .
> [sporza.be]
> js-tours-maak-aparte-grind-cup-voor-zij-die/


Thomas Degand of Thomas De Gendt?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen