Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sunweb gaat met kopman Oomen voor topresultaat in Lombardije

Gepost door Luijt 
Luijt 08 oktober 2018 17:16
Van : nu.nl

Sam Oomen start zaterdag als kopman van Team Sunweb bij de Ronde van Lombardije, de laatste klassieker van het jaar.

De 23-jarige Brabander krijgt in de Italiaanse koers over 241 kilometer van Bergamo naar Como steun van onder anderen Wilco Kelderman en de Australiër Michael Matthews.

"We gaan voor een topresultaat met Sam", zegt ploegleider Arthur van Dongen maandag in een persbericht. "Dit is zijn favoriete koers."

"Het zal een speciale dag worden voor hem, als kopman van onze ploeg. Zeker met zo'n solide team om zich heen. We willen dat Sam zich ontwikkelt als leider. Met Wilco en Michael hebben we twee ervaren renners in de ploeg zitten die hem daarbij kunnen helpen."

Oomen eindigde eerder dit jaar als meesterknecht van Tom Dumoulin als negende in de Giro d'Italia. Hij werd eind september veertiende in de wegrit van de WK in Innsbruck.

Vorig jaar schreef de Italiaan Vincenzo Nibali de Ronde van Lombardije op zijn naam. Oomen was toen de beste Nederlander op de elfde plek. Hennie Kuiper was in 1981 de laatste Nederlandse winnaar van het momument, Jo de Roo won in 1962 en 1963.

Volledige selectie Team Sunweb voor Ronde van Lombardije: Sam Oomen, Wilco Kelderman, Michael Matthews (Aus), Chris Hamilton (Aus) Jai Hindley (Aus), Michael Storer (Aus) en Lennard Kämna (Dui).
Sjorsoll 08 oktober 2018 17:36
Geen Dumoulin. Jammer, zeker omdat 'ie wel nog die Hammer onzin doet over niet heel lang.
Curzio 08 oktober 2018 19:01
Het is ook goed voor Oomen om eens de rol van kopman te krijgen. Niet alles kan altijd draaien om Dumoulin.
Sjorsoll 08 oktober 2018 20:22
Is zo. Het draait natuurlijk ook om winstkansen, maar op de lange termijn is dit misschien beter (ook het geven van rust).
Blueprint 08 oktober 2018 20:33
Het geven van rust door Dumoulin naar Hong Kong te laten vliegen om daar aan de Hammer Series mee te doen?
Sjorsoll 08 oktober 2018 20:48
Ik wist niet dat dat in Hong Kong is. Alsnog gaat hij zich daar waarschijnlijk niet heel erg inspannen, anders snap ik de keuze niet want dan kun je net zo goed met twee kopmannen in Lombardije starten.
Cecchini 09 oktober 2018 00:30
Ach misschien gaat hij met zijn vriendin na dat koersje op vakantie in bijvoorbeeld Thailand. Hij is dan toch in de buurt.

Maar misschien speelt er nog wat anders.

[sportnieuws.nl]
lodjan 09 oktober 2018 07:40
Gaat ie niet door naar dat criterium in Japan?
Luijt 09 oktober 2018 10:17
Schuivende panelen bij Sunweb? Oomen kopman in Lombardije; Kelderman en Matthews in dienende rol.
Voorschot op de Giro 2019? Wat mij betreft wel. Oomen verdient het en Kelderman gaat meestal niet beter fietsen als hij officieel het kopmanschap krijgt toebedeeld.
Als ze Wilco nou gewoon een "vrije rol" geven of het "schaduwkopman" maken, voelt ie zich vast prettiger.
Curzio 09 oktober 2018 10:47
Dumoulin verdient vooral goede ondersteuning in de Tour.
Eindhovuh 09 oktober 2018 11:55
Inderdaad. Hoofddoel voor Oomen en Kelderman zou de Tour voor Dumoulin moeten zijn. Bij Movistar en Sky rijden ook knechten van dat kaliber rond.
Dan kunnen ze daarna in de Vuelta voor hun kans gaan.
Cecchini 09 oktober 2018 12:01
Knechten van dat "kaliber" . Wie bedoel je dan ? Kelderman en Oomen hebben al een aantal top 10 klasseringen in de grote Rondes gereden. Ik vermoed trouwens dat Kelderman de Giro gaat rijden.
Luijt 09 oktober 2018 13:44
Dumoulin, die natuurlijk gewoon bij Sunweb blijft, verdient zeker goede ondersteuning in de tour, maar rijdt zelf geen Giro waarschijnlijk.
Ik hoop toch echt dat Sunweb ook blijft mikken op goed AK in de Giro; mag wat mij betreft met Oomen, maar er zal wel een meer conservatieve keuze voor Kelderman worden gemaakt. Dan moet Sam weer vol knechten voor Tom, dit keer in de tour.
Curzio 09 oktober 2018 14:01
Sky: Bernal, Poels, (Thomas), eerder: Landa.
Movistar: Valverde, Amador.

Kelderman naar de Giro is vragen om problemen. Laten ze zich maar uitleven in de Dauphinee en Zwitserland.
Curzio 09 oktober 2018 14:11
Sunweb heeft een te smalle selectie om te kunnen mikken op Giro en Tour.

Ik hoop dat ze Matthews en Kragh Andersen in de Giro voor ritzeges laten gaan, en naar de Tour trekken op volle oorlogssterkte (incl de eerder genoemde twee).
Tjappie2 09 oktober 2018 14:22
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar misschien speelt er nog wat anders.
>
> [sportnieuws.nl]
> -verscheurt-contract-sunweb-en-gaat-naar-ccc/

Lijkt me niet dat dit verhaal klopt, maar aan de andere kant staat cyclingnews (de bron) meestal toch wel bekend als goed ingevoerd. Tenminste dat dacht ik.
Luijt 09 oktober 2018 14:55
Is zeker wat voor te zeggen Curzio, maar die Giro is al zo mooi en helemaal als er een landgenoot voor een mooie AK klassering strijdt.

En Kelderman en de tour is toch al niet vaak een goede combi gebleken....
El Chaba 09 oktober 2018 15:04
Zo is dat, Curzio, nu eerst een keer ALLES op het hoogste der hoogste in de wielersport: de Tour de France!
Al het andere moet daar in 2019 voor wijken, de rest van de ploeg is (ook) nog jong, die hebben nog jaren genoeg voor de boeg om hun doelen te verwezenlijken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2018 15:04 door El Chaba.
MarkV 09 oktober 2018 15:25
Die landgenoot heet Kruijswijk en Mollema mag het van mij ook doen.

Kelderman is geen type voor de Giro, eerder voor de Vuelta. Oomen moet zich op de heuvelklassiekers richten en daarna de Tour, daar past geen Giro tussen.
ton duk 09 oktober 2018 15:26
Het zal niemand verbazen dat ik me volledig aansluit bij Curzio
Gr
lodjan 09 oktober 2018 16:17
Tom Dumoulin komt met een eigen ‘wielerbeleving’ om de jeugd enthousiast te maken voor de fiets. Dit heeft de Nederlander bekendgemaakt op een speciaal belegde persconferentie.


De Tour de Dumoulin, zoals het wielerevenement gaat heten, zal gehouden worden in en rond Maastricht op de zondag na het WK wielrennen.

Dumoulin hoopt met het evenement de wielersport te stimuleren. “Er is een enorm verschil in de populariteit van het wielrennen en het aantal jeugdige renners dat actief fietst”, zo laat hij weten aan De Limburger. “Er zijn maar weinig jonge renners die actief fietsen, en dat is gek. Nederlandse én Limburgse renners doen het namelijk erg goed.”

Overigens is het evenement niet alleen voor jongeren. “Het is voor jong en oud. Ik hoop vooral de wielerbeleving in Maastricht en Limburg te stimuleren.”
WF
Luijt 10 oktober 2018 09:02
You of all people zou het toch ook mooi moeten vinden als Sunweb een hollandse kopman naar de mooiste grote ronde van het jaar zou sturen....
ton duk 10 oktober 2018 10:00
Grapjas... Ik heb helemaal niks met de Giro en Vuelta
Zie Oomen liever Parijs-Nice winnen
Gr
Sjorsoll 10 oktober 2018 12:03
Eensch! Ik vind de Giro nog wel een mooie koers btw, maar er is niks hogers (en mooiers) dan het winnen van de Tour. Voor mij dan, daar zit zo veel jeugdsentiment.
Sam en Wilco het liefst vol voor Tom in de Tour, zonder Giro in de benen. Afhankelijk van Oomen's progressie dan in de toekomst kijken of hij medekopman kan zijn. Kruijswijk en Mollema misschien in de Giro, zodat we daar ook nog wat hebben winking smiley
Luijt 10 oktober 2018 13:38
"Ik heb niks met de Giro". Ton toch!

Parijs Nice: wmb verworden tot een kutterig voorbereidingskoersje.

Koersen waar ik nog minder mee heb: Tour de Suisse en de Vuelta.

Maar goed, who cares, hooguit een topic voor in de pruimentijd: "Koersen waar we niks mee hebben".
Pruimentijd begint pas na Lombardije.

Alle ballen op de tour wordt het dus voor Sunweb als het aan jou en een aantal anderen ligt.

Wat mij betreft kunnen ze echt wel een betere tourploeg samenstellen zonder een B ploeg naar de Giro af te vaardigen.

Hoop maar dat Visbeek cs niet te veel op dit forum loeren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2018 13:40 door Luijt.
Curzio 10 oktober 2018 14:30
Ik wil graag afstand nemen van hen die de Giro en/of de Vuelta door het slijk halen. Wat mij betreft gaat het er echter om met Dumoulin in 2019 weer een hoofdprijs te pakken, en niet te blijven steken op ereplaatsen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2018 14:31 door Curzio.
Snorfietser 10 oktober 2018 14:32
Goed wk gereden. Verwacht dat hij in Lombardije mee kan doen voor de top 10. Top 5 lijkt me nog net te hoog gegrepen.
Sjorsoll 10 oktober 2018 15:05
Dan is voor mij de vraag of een hoofdprijs bestaat, ik denk dat de hoofdprijs de Tour is. Een nieuwe Giro-zege vind ik zelf minder interessant. Wel héél knap natuurlijk, maar toch.
Curzio 10 oktober 2018 16:32
Hoofdprijs voor een klassementsrenner is winst in een grote ronde. In dit geval de Tour, omdat Dumoulin heeft aangegeven daarvoor te gaan. Andere hoofdprijzen zijn een monument of WK.
Sjorsoll 10 oktober 2018 17:32
Ik snap wel wat je bedoelt, maar de Giro is toch minder in aanzien. De eerste vraag bij het publiek na z'n Giro-zege was of hij dan ook de Tour zou kunnen winnen.
Andersom lijkt me dat vrij onlogisch tongue sticking out smiley
opoeepo 10 oktober 2018 18:32
Klopt. Na de Tour is de Vuelta.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen