Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Theuns ook weg bij Sunweb

Gepost door lodjan 
lodjan 17 oktober 2018 11:23
Edward Theuns en Sunweb beëindigen samenwerking
WF

Het doorlopende contract van Edward Theuns met Sunweb is in onderling overleg ontbonden. De Belg maakt in 2019 geen deel meer uit van de ploeg van kopman Tom Dumoulin. De reden van de breuk is een verschil in visie.

“Het was een moeilijk jaar voor mij, zowel fysiek als mentaal”, schrijft de 27-jarige Theuns in het persbericht van zijn huidige werkgever. “Ik probeerde me aan te passen aan de manier van werken van het team, maar het lukte me echt niet. We verschillen in visie, dus we hebben besloten dat het beëindigen van het contract de beste optie is. Ik kijk nu uit naar een nieuw hoofdstuk in mijn carrière.”

Theuns kwam afgelopen winter over van Trek-Segafredo. Voor die ploeg won hij in 2017 onder meer ritten in de BinckBank Tour en Presidential Cycling Tour of Turkey. In het meest recente voorjaar werd de Vlaming 24e in Parijs-Roubaix. De sprinter kwam niet tot een overwinning voor Sunweb. Wel reed hij een sterke Tour de France als knecht, met een belangrijke rol in de ploegentijdrit. Zijn beste individuele uitslag voor Sunweb was een zesde plaats in de Omloop Het Nieuwsblad.

De ploeg is niet over een nacht ijs gegaan bij het ontbinden van zijn contract. “Na uitgebreide gesprekken beseften we dat onze visies te veel verschillen en dat we het gemeenschappelijke, sterke fundament missen dat vereist is om samen te blijven werken”, geeft hoofdcoach Rudi Kemna aan. “We willen Edward graag de kans en vrijheid geven om zijn carrière elders voort te zetten. We willen Edward bedanken voor zijn inzet en inspanningen en wensen hem het allerbeste in zijn toekomstige carrière.”
william 17 oktober 2018 11:28
En Bakelants als vervanger
Slimmerd 17 oktober 2018 11:40
Ook de broer van SKA komt de ploeg versterken.
Cecchini 17 oktober 2018 11:42
Geen groot gemis.
Blueprint 17 oktober 2018 11:50
Bakelants lijkt me met al zijn ervaring een prima versterking voor deze ploeg. Theuns inruilen voor een pure knecht is ook niet verkeerd. Wel benieuwd waar Theuns dan gaat rijden na een onthutsend zwak seizoen.
El Chaba 17 oktober 2018 12:35
Bakelants is een hele goede renner die bergop heel lang mee kan. Vraag me wel af of hij gezien zijn eigenzinnige karakter dan wél in het keurslijf van Sunweb gaat passen.
Lucho Herrera 17 oktober 2018 12:37
Sunweb is zowat de enige ploeg waarbij renners (structureel) weggaan vanwege verschil in visie. De Sunwebdoctrine voelt in elk geval niet voor iedereen als een warm bad. Theuns zou in normale doen absoluut van toegevoegde waarde kunnen/moeten zijn in het Vlaamse voorjaar. Wie houden ze bij Sunweb nu nog over voor dit soort koersen?

Met slechts 11 overwinningen laat Sunweb ook nog maar 3 WT ploegen achter zich dit jaar. Toch opvallend.
Cyclad58 17 oktober 2018 12:55
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sunweb is zowat de enige ploeg waarbij renners
> (structureel) weggaan vanwege verschil in visie.
> De Sunwebdoctrine voelt in elk geval niet voor
> iedereen als een warm bad. Theuns zou in normale
> doen absoluut van toegevoegde waarde kunnen/moeten
> zijn in het Vlaamse voorjaar. Wie houden ze bij
> Sunweb nu nog over voor dit soort koersen?
>
> Met slechts 11 overwinningen laat Sunweb ook nog
> maar 3 WT ploegen achter zich dit jaar. Toch
> opvallend.

Edward Theuns paste niet in de ploeg, zoveel was al duidelijk.
Gelukkig heeft Sunweb Sören Kragh Andersen nog voor de voorjaarskoersen.
Cecchini 17 oktober 2018 13:07
Mike Teunissen over zijn vertrek bij Sunweb

“Hopelijk kan ik in het klassieke voorjaar nog de stap zetten richting het absolute topniveau. Ik ben nu net 26 geworden. Als ik 30 ben, kan ik nog altijd gaan knechten. Maar als je weet dat ik dit jaar mijn resultaten behaalde zónder veel steun, dan denk ik dat er meer in zit. En dat is een beetje de discussie die ik gevoerd heb in functie van 2019. Tijdens de gesprekken met de geïnteresseerde teams (Teunissen had vier aanbiedingen, red.) voelde ik bij LottoNL-Jumbo wél dat vertrouwen dat ik bij Sunweb miste.”
Blueprint 17 oktober 2018 13:11
Kragh Andersen en Matthews met ondersteuning van Casper Pedersen en Cees Bol. Teunissen zal worden gemist.
ton duk 17 oktober 2018 13:58
CCC, denk ik dan..
gr
ton duk 17 oktober 2018 14:00
Teunissen valt hierin wel in herhaling met zijn vertrek bij TJL.NL 2 jaar geleden....
in 2019 lijkt me het me toch wel tijd om die prestaties neer te zetten waardoor ploegvertrouwen vanzelfsprekend wordt...
gr
Eindhovuh 17 oktober 2018 14:29
Mee eens. Dat gezeur over vertrouwen etc. Dat dwing je natuurlijk ook af.
Of zouden al die ploegleiders tot nu toe het niet begrepen hebben.
Pyama 17 oktober 2018 17:05
Theuns en Bakelants zijn niet te vergelijken qua capaciteiten. Lijkt me toch heerlijk om achter die grote brede rug van Edward te schuilen in een waaieretappe of in de voorbereiding op een massasprint.
Bakelants gaat liever op avontuur in een vluchtersgroep dan knechten in het peloton.
predator 17 oktober 2018 17:23
Bakelants lijkt me vooral binnengehaald voor zijn ervaring in rondes.
El Chaba 17 oktober 2018 19:17
Voor Theuns hebben ze Asjborn Kragh Andersen gehaald. Staat helemaal los van de komst van Bakelants..
ton duk 17 oktober 2018 20:39
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bakelants gaat liever op avontuur in een
> vluchtersgroep dan knechten in het peloton.

Eens

Ervaring wordt hier constant genoemd...dan doelt men op zijn leeftijd ?
Ik kan me amper een knechtende Bakelants herinneren...
gr
Pyama 17 oktober 2018 21:22
Ik reageerde ook met name op de suggesties hiervoor.
Theuns inruilen voor AKA lijkt me geen goede ruil. De man heeft geen enkele WT ervaring. Theuns wel. Is er geldgebrek na vertrek Giant?
Eindhovuh 17 oktober 2018 21:34
Of zou het kunnen zijn dat Theuns totaal niet presteerde en slecht klikte met de rest van de ploeg?
Blueprint 17 oktober 2018 21:38
12x een grote ronde (uit)gereden en knechten is niet zo ingewikkeld, toch?
Snorfietser 18 oktober 2018 11:42
Men heeft een hele specifieke visie. Dat werkt inderdaad niet voor iedereen. Vraag is echter hoe men zou presteren als men met dezelfde renners en een "standaard visie" zou werken. Ik denk dat je moet accepteren dat je soms een Theuns verliest om een Dumoulin, Matthews of Kragh Andersen te laten renderen.
El Chaba 18 oktober 2018 13:35
'Kunnen' knechten is niet ingewikkeld, nee, het is vooral een mentale kwestie. De vraag bij Bakelants zal gaan om 'willen' knechten en dat Ton daar wat vraagtekens bij heeft kan ik me wel enigszins voorstellen.
Slimmerd 18 oktober 2018 14:18
ton heeft twijfel wegens (Bel) achter zijn naam, had een Boom voor Sunweb getekend was het allemaal hosanna
ton duk 18 oktober 2018 14:33
Normaal zou ik JA zeggen maar bij Bakelants heb ik dat dan weer niet echt....
Tis geen slechte, tis geen goede....Lijkt me gewoon niet een renner in het radarwerk voor een Tour-overwinning Dumoulin
gr
Slimmerd 18 oktober 2018 14:47
Met drie tijdritten in de Giro heeft Dumoulin ook niks in de Tour te zoeken
Andere Peter 18 oktober 2018 16:05
Twee keer tweede lijkt mij wel haalbaar.
Tjappie2 18 oktober 2018 16:07
Het zijn wel 3 (hele) korte tijdritten.
ton duk 18 oktober 2018 18:14
Aparte zin...met 3 tijdritten in de Giro ,kan ie beter de Giro doen...
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2018 18:15 door ton duk.
Sjorsoll 18 oktober 2018 19:22
Als het klopt is het maar 58 kilometer in totaal. Dat is eigenlijk een lange tijdrit.
william 29 oktober 2018 10:15
Ik vraag me af wat de beweegredenen zijn van Sunweb om Joris Nieuwenhuis in de profploeg op te nemen. Op de weg geen hoogvlieger en in het veld staat ie ook al een paar jaar stil.
Massimo 29 oktober 2018 16:37
Vermoed dat hij dan intussen wel bevroren is.
ton duk 30 oktober 2018 07:35
william Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vraag me af wat de beweegredenen zijn van
> Sunweb om Joris Nieuwenhuis in de profploeg op te
> nemen. Op de weg geen hoogvlieger en in het veld
> staat ie ook al een paar jaar stil.

1 seizoen gesukkeld met blessure en nu duidelijk op de weg en in het veld terug
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen