Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Route Tour de France 2019

Gepost door Lucho Herrera 
Lucho Herrera 19 oktober 2018 10:18
Volgende week donderdag, op 25 oktober 11.00, wordt in het Palais des Congres in Parijs het routeschema van de Tour de France 2019 gepresenteerd.
De contouren van de ronde worden meer en meer zichtbaar dankzij de altijd betrouwbare bron Velowire/Thomas Vergouwen.

Velowire: tour 2019

Werkwijze Velowire / Thomas Vergouwen


Zoals het er nu uitziet krijgt de Tour een zware slotweek in de Alpen. Eerst een heuvelrit met vermoedelijk aankomst in Gap. Daarna een aankomst in Valloire (finish bovenop de Telegraphe? of bedwingen ze eerst de top van de Galibier om daarna af te dalen naar Valloire?). Vervolgens een etappe over de Iseran met aankomst bergop in Tignes. Als toetje volgt nog een bergetappe met aankomst boven in Val Thorens (laatste keer dat de Tour hier kwam was in 1994 met winst voor de kleine Venozolaan Nelson Rodriguez).

-Verder in de Tour een ploegentijdrit en waarschijnlijk slechts 1 individuele tijdrit (rond Pau).

-1 aankomst bergop in de Vogezen (Planche des Belles Filles) op de eerste donderdag van de Tour.

-Aankomst bovenop Tourmalet

-En een aankomst bovenop het voor mij onbekende Prat d'Albis.

Vive le Tour.

Groet Lucho



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2018 10:19 door Lucho Herrera.
Slimmerd 19 oktober 2018 10:37
Via de Vogezen naar de Pyreneeën en daarna de Alpen, klinkt niet direct logisch. Bovendien zal het westen dus niet aangedaan worden deze Tour?
Lucho Herrera 19 oktober 2018 11:01


Het lukt me even niet om het kaartje kleiner in beeld te krijgen. Hoe dan ook gaan ze van Vogezen richting Centraal Massief dan door naar de Pyreneeen en tenslotte de Alpen. West-Frankrijk wordt inderdaad overgeslagen. Die zijn afgelopen jaar aan de beurt geweest.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2018 11:03 door Lucho Herrera.
Johan 19 oktober 2018 11:07
Hoe lang is die tijdrit rond Pau?
Wel relatief laat in de Tour ook zo te zien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2018 11:08 door Johan.
Tjappie2 19 oktober 2018 11:19
AP, kom er maar in.
tvm 19 oktober 2018 12:41
Van mij mogen ze een keer een tour organiseren met relatief veel heuvelritten door centraal massief en vogezen (en wellicht ook Bretagne) en minder bergritten. Wellicht dat het typ Kwiatkowski dan ook kans maakt en de koers bergop harder gemaakt moet worden door klimgeiten willen ze de ronde winnen kunnen. Er zal meer met tactiek tijd gewonnen kunnen worden.
El Chaba 19 oktober 2018 12:57
Zoiets hebben ze ook eens geprobeerd met Parijs-Nice - die editie die Betancur won en met Slagter die in pole position voor de winst zijn klassement verpestte door een val - en dat was best een vermakelijke editie maar de Tour moet natuurlijk wel de zwaarste wedstrijd ter wereld blijven.
Wanny 19 oktober 2018 13:03
Vorig jaar was dat ook een beetje het geval. Toen bleven er lang 4 of 5 man dicht bijeen met Uran, Bardet, Aru, maar uiteindelijk won Froome ook gewoon.
rustdag 19 oktober 2018 13:39
Lucho Herrera 19 oktober 2018 14:27
Cecchini 19 oktober 2018 14:53
Het type Kwiatkoski dat kans zou hebben op winst in een Grote Ronde ? Die jongen wordt vaak kwaliteiten toegedicht, die hij niet heeft.
Eazster 19 oktober 2018 16:36
Het word in elk geval met 2 zwaardere ritten in de Vogezen en Centraal massief met oa die aankomst in Mulhouse en op Planches des Belles Filles in de eerste week wel al een stuk interessanter als die eerste week van de editie van dit jaar.
Er zou sprake of in elk geval geruchten zijn met een klimtijdrit op de Mont ventoux ,maar dat kan ik hier niet op terug zien.
lodjan 19 oktober 2018 17:35
De geruchten gingen over een klimtijdrit naar de Aspin, maar dat zie ik nu niet meer terug.
Andere Peter 19 oktober 2018 23:23
Heeee...

Het Westen was dit jaar aan de beurt. Naar het zich laat aanzien rijden ze in 2019 precies over de witte vlekken van de kaart van 2018.

St Flour ligt een km of 40 van Mende, maar toch al in een ander departement. Kans dat ze in de rit die in Limoux start langs (aankomstplaats-2018) Carcassonne komen. Uit VVV-oogpunt wel te begrijpen dat dit de enige min of meer doublure is. Afgezien van de vaste afspraken Pyreneën, Alpen, Parijs uiteraard. En Carcassonne is ook moeilijk te missen, hè?

Wie de Tourkaartjes van 4 opeenvolgende jaren bovenop elkaar legt, ziet dat in 4 Tours altijd bijna alle departmenten van het Franse vaste land (Nee, Guadeloupe niet inderdaad) worden aangedaan. Dat zijn er een stuk of 95 in een stuk of 80 etappes. Een hele Tour dus.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/10/2018 23:57 door Andere Peter.
Snorfietser 20 oktober 2018 19:24
Je moet het niet ieder jaar doen, maar zou inderdaad wel eens leuk zijn. Veel meer kanshebbers.
Sjorsoll 21 oktober 2018 00:56
Dus niet doen. De sterkste renner moet de Tour winnen, niet de winnaar van een tactisch spel.
MarkV 21 oktober 2018 01:26
Gaan we Parijs-Roubaix dan een keer zonder kasseien doen en Milaan-Sanremo met bergen?
Andere Peter 21 oktober 2018 02:43
Ik denk niet dat je een ander type winnaar zou krijgen.
Prikdude 21 oktober 2018 02:51
Criterium International was jouw favoriete koers geweest denk ik.
Prikdude 21 oktober 2018 06:26
ZAT - Proloog tegen de Citadel van Namen op
ZON - Luik - Bastenaken - Luik (250 km)

MA - Korte heuvelrit rondom de Cauberg (100 km)
DI - Kort waaierritje van Zeeland naar Antwerpen (100 km)
WOE - Sprintritje van Antwerpen naar Brussel (75 km)
DON - Ronde van Vlaanderen (240 km)
VRIJ - Roubaix (220 km)
ZAT - Kort sprintritje naar Caen / Le Havre (100 km)
ZON - Verkapte Parijs-Tours (200 km)
MA - Tijdritje Circuit de la Sarthe (Le Mans) (13 km)
DI - etappe als Bretagne Classic en/of met Mur-de-Bretagne (150 km)
WOE - twee korte kustritjes richting zuiden (100 km)

DON - rustdag / verplaatsing

VRIJ - Mild Clasica san sebastian-ritje (200 km)
ZAT - Biarritz - Laruns over de Marie Blanque (170 km)
ZON - Bagnères-de-Luchon naar Pau (Peyresourde, Aspin en Tourmalet maar geen Aubisque en dus nog zo'n 100 km vlak) (200 km)
MA - Sprintrit van Tarbes naar Toulouse (160 km)
DI - heuvelritje van Montauban naar Rodez (150 km)
WOE - heuvelritje van Millau naar Le-Puy-en-Velay (180 km)
DON - Gap - St. Jean de Maurienne (als in 2015) (180 km)
VRIJ - Grenoble - Geneve (160 km)
ZAT - Bellegarde sur Valserine - Macon (omgekeerde route van deze rit) (200 km)
ZON - Orleans - Parijs (300 km, fuck de kermisrit)

Sjorsoll 21 oktober 2018 13:11
Ok, hier zou een sterke renner winnen.
Andere Peter 21 oktober 2018 13:14
Erg leuk gedaan.

Erg eens met de suggestie die eraan lijkt te hangen. Je hoeft niet het hooggebergte of de aankomsten bergop te maximaliseren om tot een fraaie ronden te komen.

En erg eens dat één rustdag genoeg is als je ook wat kortere ritten hebt.
Horsie is back 21 oktober 2018 16:26
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> En erg eens dat één rustdag genoeg is als je ook
> wat kortere ritten hebt.

Je hebt ook wel gelijk.
Evolutionair-historisch bezien is 19 + 1 = 20 "rustdagen" in een grote ronde van 21 etappe's wel genoeg. grinning smiley

Laat ik voorop stellen, dat ik niks tegen de persoon van AP heb. Iedereen is me bijna even lief.

Maar ik vind wel, dat hij erg gemakkelijk denkt over de noodzaak tot rusten na al dan niet bovenmatige inspanningen.
KIjk. Ron Hill heeft decennia lang achtereen elke dag, weer of geen weer, buiten hard gelopen.
Ooit was hij 's werelds beste marathonloper en liet hij het wel uit zijn hoofd na een top marathon de dagen erna op marathon tempo te blijven lopen.

Voor degenen, die denken, dat Horsie niet kan tellen: na elke etappe volgt uiteraard een rustdag, die meestal dan iets minder dan een dag duurt.
Zo bekeken betekent dus een dag niet rijden of trainen automatisch twee rustdagen, anders blijft het natuurlijk bij één rustdag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:34 door Horsie is back.
Luijt 23 oktober 2018 15:58
Ziet er iets minder slecht uit dan vorig jaar toen week 1 vrijwel vlak was.
Op Planche des belles Filles 2.0 zullen al aanzienlijke verschillen kunnen worden gemaakt.

Ook heel fijn dat er voldoende andere departementen dan vorig jaar lijken te worden aangedaan!
aartstyle 25 oktober 2018 11:01
Parcours is al bekend. Alleen de details nog niet:

[twitter.com]
rustdag 25 oktober 2018 12:14
Route 2019

[www.letour.fr]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:02 door rustdag.
Lucho Herrera 25 oktober 2018 12:53
Veel bergetappes, hoge cols, 5 aankomsten bergop, extreem weinig tijdritkilometers. Dat is de Tour van 2019.

De favorieten zullen vanaf de eerste week dik in orde moeten zijn. De eerste donderdag van de Tour al een zware Vogezenrit over 4 cols!
En in het eerste weekend een prachtige heuveletappe naar Saint Etienne (met 4000 hoogtemeters). In de Pyreneeën volgen 2 aankomsten bergop (oa. Tourmalet).
In de Alpen een klassieker over Vars, Izoard en Galibier (aankomst na de afdaling in Valloire). En tenslotte 2 korte maar zware bergetappes met aankomsten bergop in Tignes en Val Thorens!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 12:53 door Lucho Herrera.
lodjan 25 oktober 2018 13:00
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:01 door lodjan.
lodjan 25 oktober 2018 13:02
Parcours zo veel mogelijk op maat van de Fransen dus: Bardet, Pinot, Barguil, Gaudu, etc
Lucho Herrera 25 oktober 2018 13:05
Yep! En ook van Simon Yates (al gaf hij aan terug te willen keren naar de Giro in 2019)
Lucho Herrera 25 oktober 2018 13:10
























1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:10 door Lucho Herrera.
Fcdh 25 oktober 2018 13:16
Samenvattend
- Heel weinig tijdrit kilometers.
- Heel weinig echt vlakke etappes.
- Weinig aankomsten voor punchers / klassieker renners.
- Veel heveletappes met kansen voor 'rittenkapers'
- Veel aankomsten bergop.
- Heel veel bergen over de 2.000 meter.

Op papier wel 1 van de zwaardere tours in jaren.
Met al die 2.000+ heel veel heel lang klimwerk maar minder dat overdreven stijle gedoe. Veel kansen op grote tijdverschillen dus als het maar niet te hard waait op al die toppen.

Daarnaast zeer weinig tijdritkilometers wat ik altijd wel positief vind (vanuit het oogpunt van Dumoulin natuurlijk niet).
Lucho Herrera 25 oktober 2018 13:24
De trend van minder tijdritkilometers kon ik nog wel volgen. Maar slechts 27km tegen de individuele klok is een grote ronde onwaardig. Wat mij betreft is het bergop rijden de laatste jaren te ver doorgevoerd. Als wielrenner mag je nog geen 70 kg meer wegen. Fysiek sterk zijn, kilometers tegen de wind in kunnen beuken, kunnen tijdrijden, allround zijn............het lijkt niet meer te mogen. Alles voor de anorexia mannetjes. Met 55 kg à 30 km per uur een berg sprinten. Dat lijkt negatief gedacht alles wat er van een grote ronde overblijft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:24 door Lucho Herrera.
Prikdude 25 oktober 2018 13:25
Alleen waren de beste 4 klimmers vorig afgelopen jaar ook de beste 4 tijdrijders...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:26 door Prikdude.
Lucho Herrera 25 oktober 2018 13:28
Dat klopt. Al denk ik dat Dumoulin 2 kg zwaarder wel een betere tijdrijder is. Maar dat kan niet, want dan komt hij bergop te kort.
El Chaba 25 oktober 2018 13:31
Tja, stoppen ze er een vlakke tijdrit in van 40 km, dan zijn Bardet en Pinot bij voorbaat kansloos tegen Thomas, Froome en Dumoulin.
El Chaba 25 oktober 2018 13:42
Parcours-bouwer: 'Dumoulin heeft geen tijdrit nodig om een Tour te kunnen winnen'

Thierry Gouvenou is niet bang dat Tom Dumoulin de Tour de France in 2019 overslaat omdat er slechts 27 kilometers individueel tegen de klok gaan. Volgens de parcoursbouwer is de Nederlander completer.

'Dit jaar zijn we niet echt op zoek gegaan naar speciale dingen. We presenteren vooral een sterk blok rond de bergen', vertelt Gouvenou donderdagochtend aan Belga. Er wordt meer geklommen, met minder cols van buitencategorie en minder tijdritkilometers. 'Dumoulin heeft geen tijdrit nodig om een Tour te kunnen winnen. Hij heeft al bewezen dat hij ook sterk klimt.'

Dat de Tourwinnaar de beste klimmer van het peloton gaat worden, lijkt wel vast te staan. Zonder kasseien of andere experimenten komt het echt aan op de beste benen en speelt de geluksfactor minder een rol. ASO-baas Christian Prudhomme denkt dat de opeenstapeling van veel cols de doorslag gaat geven.

[www.indeleiderstrui.nl]
lodjan 25 oktober 2018 13:47
Nog wat 'anti-Sky' wensen die ASO bij de UCI heeft neergelegd:

- (meer) boni's bergop.
- verbod vermogensmeters.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 14:02 door lodjan.
Horsie is back 25 oktober 2018 13:48
Ik kwam net een mooi begrip tegen. Dat zal ook weer van toepassing zijn op de Tour de France 2019. Want wat een wielerliefhebber niet wil is running up that hill, zoals ooit Froomey demonstreerde. Het is zelfs verboden! Het begrip zou zo in het wiskundig puzzelwoordenboek van DWDD van gisteren gekund hebben.
Wat is wielrennen namelijk voor een activiteit?








Non-weight-bearing.
Surplace op souplesse 25 oktober 2018 13:52
Een Tour der daken. Bepaald geen dwergen over geitenpaadjes. In de kristallen bollen alvast niets voor onze bejaarde regenboogkoning, zonde(n). Voor elke zege van Armstrong gaan ze boven de 2000. Een duidelijk heimelijk eerbetoon. Op naar de hemelrijken.

De padvinder der ASOcialen, Prudhomme, sprak goede intenties uit: meer aanvallen (boni's op de top), minder controle (meer middelgebergte) en zo snel mogelijk van de powermeters af (gaan ze bespreken met de UCI). De intenties mogen oprecht zijn, dit parcours valt een beetje tussen hoop en vrees. De parcoursfröbelaars zijn weer in hun eigen pavlovkuil van een overdaad aan hooggebergte getrapt. Inderdaad heel veel (gemiddelde) lopers maar met de lengtes toch nog behoorlijk wat sluikpercentages.

Bij uitstek een Tour waar Dumoulin best nog een heel sterke extra klimknecht had kunnen gebruiken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2018 13:53 door Surplace op souplesse.
Lucho Herrera 25 oktober 2018 14:13
Hoe ziet dat bonificatieseconden systeem bergop eruit in 2019?
lodjan 25 oktober 2018 14:32
Volgens de regels van de UCI mogen er bij tussensprints maximaal 3, 2 en 1 seconden verdeeld worden. Voor aankomsten is dit 10, 6 en 4 seconden. Prudhomme:“We vragen de UCI of het mogelijk is om meer seconden toe te kennen“.

Beklimmingen waar in de Tour de France 2019 extra seconden te winnen zijn
Etappe 3: Côte de Mutigny
Etappe 6: col des Chevrères
Etappe 8: côte de la Jaillière
Etappe 9: côte de Saint-Just
Etappe 12: Hourquette d’Ancizan
Etappe 15: Mur de Péguère
Etappe 18: col du Galibier
Etappe 19: col de l’Iseran
El Chaba 25 oktober 2018 14:58
Dat is toch niet anti-Sky? Thomas is één van de beste bergop sprinters van het peloton. Zie ook afgelopen Tour.
lodjan 25 oktober 2018 15:04
Combi van de twee wensen..........

Verwacht jij dat ze Thomas gaan uitspelen in de Tour volgend jaar?
El Chaba 25 oktober 2018 15:10
meer aanvallen (boni's op de top)

Denk je dat echt? Is juist een extra reden voor de ploeg van de geletruidrager om vluchtgroepjes met kanslozen voor het klassement hun gang te laten gaan..
El Chaba 25 oktober 2018 15:11
Ik denk hetzelfde als dit jaar: gedeeld kopmanschap en dan kijken wie er op een gegeven moment het beste voor staat..
Tjappie2 25 oktober 2018 15:23
Maar ook een reden voor de ploegen van de niet-geletruidrager om vluchtgroepjes met kanslozen voor het klassement niet hun gang te laten gaan (vooropgesteld dat men denkt de geletruidrager van het moment in een sprintje te kunnen kloppen).
Eddy Veen 25 oktober 2018 15:23
Ik hoop dat Toms darmen het houden.
Prikdude 25 oktober 2018 15:24
De intenties mogen oprecht zijn, dit parcours valt een beetje tussen hoop en vrees.
Lucho Herrera 25 oktober 2018 15:42
Dat hoop ik ook. Hij zit in Nepal momenteel (huwelijksreis).
Tjappie2 25 oktober 2018 15:45
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat hoop ik ook. Hij zit in Nepal momenteel
> (huwelijksreis).

Mogelijk dat zijn eventueel daar geproduceerde nakomelingen er baat bij hebben. Je eerste sprint rijden op + 7000 meter kan niet verkeerd zijn.
opoeepo 25 oktober 2018 17:23
Ach ja, de Tour. Was ooit wel een boeiend koersje.
Tinuz 25 oktober 2018 18:43
Tot en met etappe 13, de tijdrit in Pau, lijkt me wel een Dumoulin parkoers.
Overall lijkt het me niet onoverkomelijk voor een type als Dumoulin. Sterke ploeg erg aanbevolen in de laatste week!
Andere Peter 25 oktober 2018 20:30
Erg eens. De verschillen tussen wat men een tijdritparcours nioemt en wat men een klimparcours noemt zijn vaak zo fractioneel, dat het de uitslag doorgaans niet substantieel beïnvloedt.

Indurain won ook de 'klimparcoursen'. Pantani won een Tour met 2 lange tijdritten (58 + 52 km) en een proloog.
PassoEira 25 oktober 2018 21:14
Het parcours speelt nauwelijks een rol op de afloop van zo'n koers. Op dit prikbord en in de media wordt daar een hoop op zich onterechte ophef over gemaakt. Dient er alleen maar toe om evenement sponsors extra publiciteit te geven.
Massimo 25 oktober 2018 22:12
En om jou je riedeltje af te laten draaien natuurlijk, ook best belangrijk.
Eddy Veen 25 oktober 2018 22:46
Om alvast een beetje in de stemming te komen: [www.youtube.com]winking smiley
El Chaba 26 oktober 2018 00:46
Nou ja, er zijn ook voorbeelden te noemen waarbij het wel de doorslag gaf. Lemond in 1989 tegen Fignon en recent nog Dumoulin in de Giro die hij vorig jaar won..
Sjorsoll 26 oktober 2018 02:11
Dus als er 80 kilometer aan tijdrit in zit heeft Nibali even veel kans op Tourwinst als bij 15 kilometer aan tijdrit?
Andere Peter 26 oktober 2018 09:09
Ik was hier even niet geweest. Ik snap je. Besef wel: bij het voorstel om die ene rustdag af te schaffen hoort ook dat de ritten erom heen zodanig worden ingekort, dat de arbeids/rust-verhouding ongeveer gelijk blijft.

Ik denk zelfs dat het met nul rustdagen kan. In plaats van een rustdag op maandag:
- korte, niet al te lastige rit op maandag (60 km)
- proloogachtige tijdrit op dinsdag (9 km)
- korte rit op woensdag (70 km)

Dan doe je over 3 dagen verspreid een stuk minder dan ze nu doen op die 3 dagen mèt rustdag. Maar wel elke dag een uitslag, elke dag beschouwen, elke dag een podium, elke dag een finale.

En o ja, bv die 3 dagen ook geen of een heel ruime tijdslimiet nemen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2018 09:43 door Andere Peter.
Andere Peter 26 oktober 2018 09:16
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ideale Tour voor Gesink, Mollema.
Andere Peter 26 oktober 2018 09:28
Je vergeet dat hij 'nauwelijks' schreef.

Ik deel de taxatie van PassoEira dat het effect op een ronde van 3 weken gering is. Ongetwijfeld is er wel enig effect.

Likkebaarden over die vele bergetappes, prima. Maar minimaal 2 daarvan zullen verlopen met een vluchtgroep en status quo bij de klassementsrenners.

Een duel Froome/Dumoulin zou best kunnen. Dumoulin klopte Froome in de afgelopen Tour met 1 seconde in de tijdrit.

Je ziet vaak juist dat de sterkste man ook plots goed voor de dag komt in wat we niet als zijn beste discipline zien. Pantani, Rasmussen reden (hoe dan ook) plots goede tijdritten. Wiggins goed bergop.
Andere Peter 26 oktober 2018 09:40
Mjaahhh.... Op het eerste gezicht is 1989 een goed argument. Met die apotheose die onze herinnering bepaalt. Natuurlijk was het een dubbeltje op zijn kant. In Parijs drie bochten minder en Fignon wint die Tour. Dat wil ik best incasseren.

Maar welbeschouwd was het geen Tour met (voor die tijd!) overdreven veel tijdritkms (6 in de proloog, 73 in het midden, 24 aan het eind en tussendoor nog een klimtijdrit van 39). Het jaar ervoor was het 1 + 52 + 48 + 38 klimtrijdrit, vergelijkbaar. Best kans dat de Lemond van 1989 op het parcours van 1988 ook zou hebben gewonnen. Of op het parcours van 1990.

De tijdritten van 1989 waren overigens pas echt doorslaggevend voor Delgado, die een start miste... ;-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2018 09:40 door Andere Peter.
Sjorsoll 26 oktober 2018 10:39
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> Je ziet vaak juist dat de sterkste man ook plots
> goed voor de dag komt in wat we niet als zijn
> beste discipline zien. Pantani, Rasmussen reden
> (hoe dan ook) plots goede tijdritten. Wiggins goed
> bergop.


Dat geldt altijd voor één of twee renners. Veel andere kanshebbers kun je ineens elimineren na een hoop tijdritkilometers, terwijl ze voor de rest goed meedoen. Dumoulin zal altijd ongeveer een minuut per 20 kilometer op Quintana winnen, als Quintana in vorm is zijn het 40 seconden. Dan maakt het nogal uit of er 20 of 80 kilometer in zit, vind je niet? Denk je dat Quintana jouw mening deelt? Of Nibali, Bardet, Pinot etc.? Die zijn bij voorbaat praktisch kansloos bij heel veel tijdritkilometers t.o. Froome en Dumoulin.
Eindhovuh 26 oktober 2018 11:23
Natuurlijk is de tijdrit lang niet altijd doorslaggevend voor de eindwinnaar. (al heeft het wel invloed in de classificatie van de top 10)
Er zijn toch wel tours geweest waarin de tijdrit een belangrijke zo niet doorslaggevende factor was de afgelopen jaren. Het was ook van invloed op de manier van koersen.
Evans won zijn tour toch echt door de laatste tijdrit. En Wiggins kon in zijn overwinningsjaar rijden zoals hij deed omdat hij 6 minuten (!) op Nibali pakte in de tijdritten. Froome won de tour van 2016 met 4 minuten voorsprong op Bardet waarvan 3,30 minuten uit tijdritten.

Tijdritten zijn dus zeker erg relevant. En de kans dat Dumoulin de tour wint met 100 km tijdrijden erin is simpelweg groter. Er vallen dan al zeker 5 tegenstrevers af.
Het gaat hoe dan ook het hele strijdplan beïnvloeden.
Kuiperberg 26 oktober 2018 11:51
Afwachten wat de Giro brengt aan tijdritkilometers. Indien ruim voorhanden, is de keuze niet zo lastig. Voor de Giro kan hij dan voor de 1e plaats rijden, in dit parkoers van de TdF is hij een outsider. Ik zou liever eerste worden in de Giro dan weer tweede of derde in de Tour.
El Chaba 26 oktober 2018 12:23
El Chaba 26 oktober 2018 12:35
Voor wie er nog aan twijfelde: dit parcours, met veel beklimmingen en weinig (vlakke) tijdritkilometers is bewust zo door de ASO gebouwd om Bardet en Pinot meer kans te geven om de Tour te winnen.

[www.indeleiderstrui.nl]

ASO: 'Voor ons vooral belangrijk dat er na Hinault weer eens een Fransman wint'

Christian Prudhomme weet ook dat het Tour-parcours in 2019 op maat is voor de twee Franse troeven in het peloton. Romain Bardet en Thibaut Pinot moeten volgens hem gaan zorgen voor een Franse Tourwinnaar sinds lange tijd.

'Voor ons is het vooral belangrijk dat er na Bernard Hinault in 1985 weer eens een Fransman de Tour wint', zo citeert De Telegraaf Prudhomme, die er niet omheen draait: Het parcours voor de Tour de France is op maat gemaakt voor Bardet en Pinot.

In totaal hoeven er maar 27 tijdritkilometers worden afgelegd, niet echt de kwaliteit van de twee Fransen. Zij zijn juist beter op de lange beklimmingen en daar krijgen ze er in 2019 genoeg van. Verder zit er in etappe twee alleen nog een ploegentijdrit.
El Chaba 26 oktober 2018 12:38
Christian Prudhomme is het alvast niet met je eens, AP.. winking smiley

(zie mijn post helemaal onderaan)
Horsie is back 26 oktober 2018 12:42
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik snap je.

Besef wel wat je zegt. grinning smiley
Luijt 26 oktober 2018 15:03
Gesink is tegenwoordig op z'n best sleurend voor een kopman, niet als rittenkaper. Voor die rol mist hij de explosiviteit. Alleen in sprint a deux met Bauke geef ik m een klein kansje.
En ik hoop toch zo dat blessures en ander malheur Bauke niet opnieuw nopen tot hem onwaardige rittenkaperij.
Luijt 26 oktober 2018 15:04
natuurlijk heb je gelijk, dat ga je alleen niet krijgen.
Luijt 26 oktober 2018 15:10
Grappig dat het zo onomwonden wordt toegegeven; zou een aantal jaar geleden niet gebeurd zijn.
Voor Bardet geldt dat ie de tour zelfs niet wint als iedere etappe bovenop de Galibier zou eindigen.
Pinot heeft een hoge gunfactor wat mij betreft, maar is ook nog niet vaak consistent geweest gedurende 3 weken achter elkaar.
Surplace op souplesse 26 oktober 2018 15:21
Wuyts: "Kijkcijfers dicteren dat tijdritten niet sexy zijn."

Ja, duh. Ongelofelijk saaie kutdiscipline die geen moer met koers van doen heeft. Dat we/ nou toevallig een zeikerig Limburgertje hebben die er goed mee uit de voeten kan zou geen enkele invloed mogen hebben op het verlangen die eentonige, atletiek-achtige onzin voorgoed uit de sport te verbannen.
Sjorsoll 26 oktober 2018 15:53
Oneens, niet vanwege de Limburger. Drie weken tijdrijden zou niet leuk zijn, maar een eerlijker vorm van wielrennen bestaat niet. Prachtig om te zien.
Eindhovuh 26 oktober 2018 15:57
Bardet is gewoon een leuke aanvallende renner, erg sterk, maar niet de beste klimmer. Dan ga je de Tour niet kunnen winnen zonder heel veel toeval. Met of zonder tijdritkilometers. Froome, Thomas, Dumoulin, Yates, Quintana, Nibali. Er zal er altijd wel minimaal eentje beter zijn denk ik. (Dan heb je nog Porte, Pinot, Roglic, Kruijswijk, Bernal, Lopez, etc die niet per se minder zijn).
Eindhovuh 26 oktober 2018 15:59
Een traditioneel onderdeel van het wielrennen. Man tegen man. Mooi onderdeel. Nooit schrappen, dit is al belachelijk weinig.
Surplace op souplesse 26 oktober 2018 17:02
Als het tijdrijden nooit bestaan had en het nu gebracht zou worden als noviteitje om geforceerd wat verschillen te creëren zou de hoon (eens terecht) niet van de lucht zijn: "En wat zal nog volgen? Dat renners met de fiets aan hun hand de Alpe moeten oprennen?"

Precies datgene wat de wielersport zo uniek maakt en alle verhalen, tactiek, vetes en heroïek heeft gecreëerd (zuigingskracht) ontbreekt volledig bij de tijdrit. In de tijdrit fietsen mensjes los van elkaar zo hard als ze kunnen. Een bodemloze put van onverdraaglijke leegte. Nihilistischer krijg je het nauwelijks. Of je moet toevallig heel opgewonden raken van een mannenreet in lycra. Dat kan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2018 17:03 door Surplace op souplesse.
Sjorsoll 26 oktober 2018 17:17
Iets verdedigen omdat het traditie is, vind ik altijd heel slecht. Maar iets verdedigen omdat het mooi is, is wel steekhoudend. Dat koersinzicht komt uitgebreid aan bod in de rest van de Tour. Maar het is heel erg persoonlijk, dat blijkt (blijkbaar) uit die kijkcijfers. En die zijn belangrijk. Dit is gewoon m'n eigen meninkie smiling smiley
El Chaba 26 oktober 2018 17:43
'Als' telt niet.
Horsie is back 26 oktober 2018 20:39
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------

> Voor elke zege van Armstrong gaan ze boven de 2000.

Vanaf 2001 tel ik maar 5 zeges. grinning smiley
Andere Peter 27 oktober 2018 12:53
Natuurlijk hopen ze op meer etappes die hen het meeste liggen.

Als Quintana beter is dan Froome, dan herstelt hij het extra verlies van wat extra tijdritkms. Ik denk echter dat hij nog nooit beter is geweest dan Froome. Dat maakt die hele discussie ook wat overtrokken.

Als je de evolutie doortrekt, dan is het niet gek om ergens in de komende 10 jaar een Tour zonder tijdrit te verwachten. Ik zou gewoon de Froome en Dumoulin van 2018 opschrijven, vóór Quintana, Bardet of Pinot.
Andere Peter 27 oktober 2018 13:00
Natuurlijk zijn de tijdritten relevant. Natuurlijk wordt de kans dat Dumoulin de Tour wint bij 100 km tijdritten groter.

Maar dat Evans (of vul in Jan Janssen, Greg Lemond) in de laatste tijdrit het geel pakt is nu juist niet meer dan de schijnbeweging van het lot. Stel dat ze die hele Tour in omgekeerde volgorde zouden hebben gereden, zou de tijdrit dan nul effect hebben gehad?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2018 14:05 door Andere Peter.
Andere Peter 27 oktober 2018 13:01
Prima redenatie. Prima verkooppraatje om de schijn van heel veel kanshebbers te vergroten.
Andere Peter 27 oktober 2018 13:03
De Fransen hebben nooit in de geschiedenis moeite gehad met aangeven (het is zeker geen toegeven, ze zijn er trots op
dat het dingetje Frans is) dat de Tour er in de eerste plaats vormde Fransen is.
Kuiperberg 27 oktober 2018 13:35
Indurain en ook Armstrong wonnen hun Tourzeges met name door de winstmarges in de tijdritten. We klaagden wat af met zijn allen dat er geen reet meer aan was door de vele tijdritten en daardoor het ontbreken van spanning. Nu hebben we zelf een kandidaat die het verschil kan maken in de tijdritten en besluit de Tourdirectie de tijdrit te marginaliseren. We vinden de Fransen chauvinistisch maar wij zijn geen haar beter tongue sticking out smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2018 13:41 door Kuiperberg.
Horsie is back 27 oktober 2018 14:48
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wuyts: "Kijkcijfers dicteren dat tijdritten niet
> sexy zijn."
>
> Ja, duh. Ongelofelijk saaie kutdiscipline die geen moer met koers van doen heeft. Dat we/ nou toevallig een zeikerig Limburgertje hebben die er goed mee uit de voeten kan zou geen enkele invloed mogen hebben op het verlangen die eentonige, atletiek-achtige onzin voorgoed uit de sport te verbannen.

Mayday, Mayday, SoS, SoS: eentonige atletiek-achtige onzin? SoS bedoelt hier dus, dat de twaalf finalisten in het hamerslingeren voortaan maar naast elkaar in werpringen de hamer de hemel in dienen te slingeren en dat later gekeken wordt wie er het verst gekomen is.
Horsie is back 27 oktober 2018 15:06
Alleen een zeikerig Limburgertje? In het verre Milton was het vannacht een all-dutch-festijn. ZES Hollanders in de teamsprintfinale met Senkrechtstarters zoals Bergje en van 't Hoenderdaal, flying dutchmen zoals Lavreysen en Highlander en de Japanse keirin-hollanders Buchli en good-old Theo Bos still hanging on.
El Chaba 27 oktober 2018 16:05
Maar tegelijkertijd - als het nodig is - wel schermen met het feit dat de Tour de belangrijkste en grootste wielerwedstrijd ter wereld is.
Dat gaat natuurlijk niet samen, al is het wel typisch Frans..
Luijt 27 oktober 2018 23:01
Nee het is geen toegeven, het is echt meer aangeven.
Luijt 27 oktober 2018 23:09
Hahaha, omdat je die kutsport atletiek noemt en niet schaatsen, hè.
En van dat kutlimburgertje idem. Hoewel, tis er wel mooi. En lekker eten bij Gio's op 't Vrijthof na lus 2 AGR, zoals afgelopen woensdag, is ook lang niet verkeerd.
Luijt 27 oktober 2018 23:11
Ja, behalve als Tom wint
Luijt 27 oktober 2018 23:12
Ja, behalve als Tom wint.
Tinuz 27 oktober 2018 23:44
Zo'n rabiate mening lees je maar zelden. Miljaar.
Ben het er niet mee eens, maar steun en verdedig de vrije meningsuiting. (de grens is oproepen tot geweld)
Als het wielrennen enkel uit tijdrijden zou bestaan dan was ik waarschijnlijk ook aardig in de buurt gekomen van een dergelijke rabiate beschouwing, maar we weten allemaal dat het overgrote deel van de koersen geen tijdritten zijn.
De tijdrit is wat mij betreft een welkom intermezzo om de onderlinge waardeverhoudingen eens zo clean mogelijk te testen. Zowel een vlakke als wel een geaccidenteerde/bergachtige tijdrit. Vind ik bijvoorbeeld een stuk interessanter dan met 200 man op een finishstreep af denderen.
Lucho Herrera 28 oktober 2018 05:25
In tegenstelling tot Indurain domineerde Armstrong ook in de bergen. Hij won o.a. op Alpe d’huez, Sestriere, Luz Ardiden, Plateau de Beille. Indurain won geen enkele bergetappe bij zijn tourzeges van 1991-1995.
Andere Peter 29 oktober 2018 14:03
Paradoxaal misschien, ja. Maar zeker vanuit Frans oogpunt is dat niet als per se tegengesteld te zien.

En eigenlijk vind ik ook dat het prima samengaat. De Tour is de belangrijkste wielerwedstrijd ter wereld en is typisch Frans cultuurgoed waarvan de Fransheid geaccentueerd mag worden. Ik kan de Nachtwacht toch ook zien als typisch Nederlands en tevens als belangrijkste doek ter wereld? Zoals je Shakespeare kunt zien als typisch Engels, maar tevens als belangrijkste dichter ooit. Het zit ook in de stad Parijs. Tegelijkertijd wereldstad en heel erg Frans. Dat sluit elkaar niet uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/10/2018 14:08 door Andere Peter.
Andere Peter 29 oktober 2018 14:06
Ik weet wel dat dit type nuanceringen jou stoort. Maar het verschil tussen toegeven en aangeven accentueert nu juist dat ze Fransheid als kracht zien en niet als zwakte.
El Chaba 29 oktober 2018 19:20
Paradoxaal misschien, ja. Maar zeker vanuit Frans oogpunt is dat niet als per se tegengesteld te zien.

Dat geef ik ook aan door te zeggen dat het "typisch Frans" is.
De Fransen - heel veralgemeniserend - hebben een centristisch wereldbeeld, waarbij zij zich zelf vaak nog steeds als het centrum van de wereld zien c.q. willen zien. Dus waaróm ze dat doen snap ik heel goed. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze 'gelijk' hebben..

Ik kan de Nachtwacht toch ook zien als typisch Nederlands en tevens als belangrijkste doek ter wereld? Zoals je Shakespeare kunt zien als typisch Engels, maar tevens als belangrijkste dichter ooit. Het zit ook in de stad Parijs. Tegelijkertijd wereldstad en heel erg Frans. Dat sluit elkaar niet uit.

De 'Nachtwacht', 'Shakespeare' en 'Parijs' vind ik in casu geen vergelijkbare voorbeelden. De Tour is een officiële (wieler)wedstrijd waarbij duidelijk door (spel)regels wordt vastgesteld wie de beste is. Bij de 'Nachtwacht' en 'Parijs' gaat het over smaak en over smaak kan je altijd twisten.
Als je pretendeert de beste en grootste wielerwedstrijd te organiseren (in dat woord 'wedstrijd' zit het 'm al), dan geeft het geen pas om aan te geven dat je bepaalde deelnemers van te voren bewust bevoordeelt (of je het er nou eens bent of niet dat dat een voordeel is)..
Luijt 30 oktober 2018 08:49
Fransen zijn natuurlijk vierkantemilimeterneukerige eigengeilers met tevens een volstrekt misplaatste overdosis aan grootheidswaanzin. Ook paradoxaal.
Ik kom er graag, in dat land.
Andere Peter 30 oktober 2018 11:06
Helemaal eens. Als wedstrijd heeft het geen pas. Maar de Tour is wel degelijk náást een wedstrijd ook een belangrijke uiting van Franse cultuur, zoals Shakespeare en Nachtwacht dat zijn in GB en NL.

Je kunt ook zeggen: juist omdat de Tour zo nadrukkelijk de grootste wedstrijd is, kunnen ze ermee wegkomen zoiets te doen. En nog steeds de grootste zijn.

De enige wedstrijd die dat ook een beetje heeft in NL, is de Elfstedentocht. Stel je voor dat de Elfstedentocht de komende 40 jaar regelmatig wordt gehouden. En er winnen steeds buitenlanders. Sky domineert met een geprogrammeerde schaatsploeg. Chinese schaatsers blijken voor het hypermoderne schaatsen beter gebouwd te zijn dan Friezen. Jamaicanen klunen beter. Japanners hebben technische snufjes die wij niet hebben. We winnen hem 40 jaar niet.

Heus, dan komt er een moment dat er ook in Nederland/Friesland openlijk wordt gesproken om de Elfstedentocht weer een beetje meer Nederlands/Fries te maken. Door met regeltjes de Nederlanders en Friezen te bevoordelen. Het argument is dan dat de folklore de wedstrijd juist versterkt. Of beter, het gaat nog genuanceerder. Zoals men het tijdrijden oprecht minder leuk vindt omdat de Fransen er niet goed in zijn. De wijze waarop de Jamaicanen versnellen bij het klunen wordt als minderwaardig gezien. Niet het echte schaatsen. En daarom legt men het klunen aan banden door de wedstrijd tijdens het klunen te neutraliseren. De Japanse snufjes worden als ''niet leuk voor de tv-kijker'' bestempeld en daarom verboden. Er blijkt een mechanisme dat maakt dat de wijze waarop de buitenlandse instroom domineert, als vanzelf wordt bemoeilijkt. Waarbij de zeer regionaal gebonden wedstrijd (dat is de Tour ook!) dichter bij eigen folklore en traditie blijft.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2018 11:18 door Andere Peter.
Luijt 30 oktober 2018 14:33
Ja en stel dat ze er daar in Friesland er dan ook nog een tijdrit voor eenbenigen van maken, wat dan Peter? Waar blijf je dan met je theorie?
El Chaba 30 oktober 2018 16:32
Je voelt je er thuis, begrijp ik? winking smiley

Ik ook hoor trouwens, maar dat komt ook omdat ik de taal nagenoeg vloeiend spreek, dan zijn Fransen namelijk ineens veel leukere mensen.
Daarnaast is het natuurlijk een prachtig land en hou ik ook van 'la bonne vie'..
El Chaba 30 oktober 2018 16:56
Quote

Helemaal eens. Als wedstrijd heeft het geen pas. Maar de Tour is wel degelijk náást een wedstrijd ook een belangrijke uiting van Franse cultuur, zoals Shakespeare en Nachtwacht dat zijn in GB en NL.

Zeker.

Quote

Je kunt ook zeggen: juist omdat de Tour zo nadrukkelijk de grootste wedstrijd is, kunnen ze ermee wegkomen zoiets te doen. En nog steeds de grootste zijn.

Helemaal mee eens, ook en zelfs voor mij, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het goedkeur.

Quote

De enige wedstrijd die dat ook een beetje heeft in NL, is de Elfstedentocht. Stel je voor dat de Elfstedentocht de komende 40 jaar regelmatig wordt gehouden. En er winnen steeds buitenlanders. Sky domineert met een geprogrammeerde schaatsploeg. Chinese schaatsers blijken voor het hypermoderne schaatsen beter gebouwd te zijn dan Friezen. Jamaicanen klunen beter. Japanners hebben technische snufjes die wij niet hebben. We winnen hem 40 jaar niet.

Heus, dan komt er een moment dat er ook in Nederland/Friesland openlijk wordt gesproken om de Elfstedentocht weer een beetje meer Nederlands/Fries te maken. Door met regeltjes de Nederlanders en Friezen te bevoordelen. Het argument is dan dat de folklore de wedstrijd juist versterkt. Of beter, het gaat nog genuanceerder. Zoals men het tijdrijden oprecht minder leuk vindt omdat de Fransen er niet goed in zijn. De wijze waarop de Jamaicanen versnellen bij het klunen wordt als minderwaardig gezien. Niet het echte schaatsen. En daarom legt men het klunen aan banden door de wedstrijd tijdens het klunen te neutraliseren. De Japanse snufjes worden als ''niet leuk voor de tv-kijker'' bestempeld en daarom verboden. Er blijkt een mechanisme dat maakt dat de wijze waarop de buitenlandse instroom domineert, als vanzelf wordt bemoeilijkt. Waarbij de zeer regionaal gebonden wedstrijd (dat is de Tour ook!) dichter bij eigen folklore en traditie blijft.

Dit punt waag ik toch zeer te betwijfelen omdat het - hoe je het ook wendt of keert - een wedstrijd blijft. Eigen landgenoten in meer of mindere mate bevoordelen, vals spelen dus, zit - wederom veralgemeniserend - nou eenmaal minder in de Noord-West Europese aard dan in de mediterrane aard. De voorbeelden daarvan zijn talrijk.

De belasting oplichten en gebruik en acceptatie van doping bijvoorbeeld is 'bij ons' echt minder geaccepteerd dan in de mediterrane landen. Of kijk eens naar de acceptatie van 'schwalbes' in voetbal door het publiek. Bij ons toch vaak 'not done' maar in mediterrane landen geaccepteerd als onderdeel van het spel.

Het beste voorbeeld van dit mentaliteitsverschil vind ik echter nog wel de wereldcorruptie index van de onafhankelijke denktank Transparency International, al is het alleen al omdat het gebaseerd is op harde cijfers na zeer gedegen onderzoek: [www.transparency.org]

Acht landen bij de best twaalf zijn Noord-Europees (Nederland op plaats 8), Frankrijk is het eerste mediterrane land op plek 23 en daarna volgen Portugal op plaats 29 en Spanje pas op de 42-ste plaats..
Andere Peter 30 oktober 2018 19:14
Mooie vergelijking. Ik accepteer die link met de corruptie-index ook wel. Desalniettemin denk ik dat het in NL net zo goed zou gebeuren als we een zo grote wereldwedstrijd zouden hebben.

Je kunt ook zeggen: NL is hier wat al te calvinistisch in. En toch zie je de reflexen bij ons ook. Als er een goed voetballende tegenstander op bezoek komt, dan houdt de thuisclub het gras wel eens ietsje langer, domweg omdat de bal dan stroever loopt, wat in het nadeel is van de uitspelende club. Of er wordt meer/minder gesproeid.

Maak de stakes groot genoeg en we zullen voor de bijl gaan. Maak de hunkering ernstig genoeg (F staat al 34 jaar droog, hè) en zelfs de Zwitsers (die scoren toch niet hoog in de corruptie-index) leggen voor Cancellara een geheel eigen TdS aan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2018 19:15 door Andere Peter.
Luijt 30 oktober 2018 22:49
Ja ik voel me er echt thuis, ook omdat ik de taal zo goed spreek.
Maar stel dat ze daar ook een 11 stedentocht zouden organiseren, wat dan? Enz enz
Luijt 30 oktober 2018 22:55
Ik lees goede berichten over het Giro parcours. Tom, lekker veel tijdritkilometers aldaar. Zoals je weet, maakt dat wel degelijk veel uit voor je winstkansen...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen