Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Presentatie Roompot-Charles

Gepost door lodjan 
lodjan 29 november 2018 15:41
Info van wielerflits:

Deze middag werd in Roompot De Banjaard in het Zeeuwse Kamperland Roompot-Charles voorgesteld. Aan de hand van zeven vragen proberen we je uit te leggen hoe het team in elkaar zit en wat de ambities zijn.

1. Is Roompot-Charles een fusie tussen Roompot-Nederlandse Loterij en Veranda’s Willems-Crelan?
“Nee”, vertelt algemeen directeur Michael Zijlaard. “Oorspronkelijk was het onze intentie dat Orange Cycling, de entiteit waaronder Roompot-Nederlandse Loterij valt, zou overgaan in Sniper Cycling. Met als doel de kern rond Wout van Aert te versterken met de beste krachten vanuit Roompot-Nederlandse Loterij en Veranda’s Willems-Crelan. Na de contractverbreking van Van Aert zijn de zaken echter omgekeerd. Nu is het Sniper dat opgeslurpt is door Orange Cycling. Wel worden alle nog bestaande contracten gerespecteerd, al heeft elke renner, personeelslid en sponsor een nieuwe overeenkomst ondertekend bij Orange Cycling.”

2. Wie heeft de touwtjes in handen?
Michael Zijlaard is algemeen directeur. Samen met Nick Nuyens heeft hij ook de dagelijkse leiding over het team. Nuyens focust op België en behartigt vooral de belangen van co-sponsor Charles. Ook het crossgedeelte valt onder zijn bevoegdheid. Ploegleiders zijn Jean-Paul van Poppel, Erik Breukink en Michael Boogerd. De service course is wel in België, in Mechelen, waar dit jaar ook de service course van Veranda’s-Willems Crelan zich bevindt.

3. Rijdt Lars Boom in het veld met dezelfde outfit en fiets als op de weg?
Nee. Het veldritgedeelte heet trouwens niet Roompot-Charles, maar Charles. Roompot zal wel op het shirt staan, maar een stuk minder prominent. Momenteel zijn Lars Boom en Maud Kaptheijns (Stan Godrie is einde contract op 31 december) de enige crossers. Al zou Nuyens daar graag nog een extra veldrijder aan toevoegen. Concreet betekent dit dat Boom in zijn crossen tot het eind van het veldritseizoen (wellicht een vijftal en niét voor 1 januari) dus niet op een Factor-, maar op een Stevens-fiets rijden.

4. Blijft Sniper Cycling bestaan?
Ja. Vooral omdat Michael Zijlaard – en Orange Cycling – zich niet wil bemoeien met de rechtszaak tussen Sniper Cycling en Wout van Aert. “Ik wil daar ook geen oordeel over vellen”, aldus Zijlaard. “Ik heb in september wel met Van Aert gesproken, maar na drie en een halve minuut was reeds duidelijk dat het geen zin had om verder te praten. Al benadrukte Van Aert wel dat zijn keuze tot contractverbreking niets met Roompot te maken had, wel door wat fout was gelopen met Nuyens. Daar kan en wil ik niet in tussenkomen.”

5. Nuyens heeft – zacht uitgedrukt – een moeilijk parcours achter de rug. Schrikt dat Zijlaard niet af?
“Wees gerust. We zijn niet over één nacht ijs gegaan”, aldus Zijlaard. “Ik verbleef drie dagen in Mechelen en daar heeft Nick open kaart gespeeld. De boekhouding is tiptop in orde, de betalingen naar het personeel zijn netjes uitgevoerd, de service course was in orde, noem maar op. Geloof me, had ik daar twijfels over gehad, stond ik hier nu niet. Oké, dat conflict met Van Aert is vervelend en heeft de uitbouw vertraagd (zo is pas deze week het contract met fietsleverancier Factor in orde, red), maar ik zag geen enkele reden om de samenwerking een halt toe te roepen.”

6. Wat zijn de ambities van het team?
Zowel Zijlaard als Nuyens zijn het eens. “Beide teams hebben het handelsmerk dat ze attractief koersen. Die identiteit willen we in ere houden. Wel nieuw: door de hervormingen van de UCI worden de punten bijzonder belangrijk. Vanaf 2020 krijgen de twee beste ProContinentale teams (zullen in 2020 ProTeams genoemd worden, red) in de Europe Tour immers sowieso startrecht in belangrijke wedstrijden en grote rondes. Nu moeten we af en toe opboksen tegen de willekeur van de organisatoren, die andere belangen hebben. Denk maar aan het aantal Franse of Italiaanse ProContinentale teams dat startrecht wil in de Tour of de Giro. Punten pakken wordt dus een belangrijk doel.”
Los daarvan is er ook dit jaar al de droom om in een grote ronde van start te gaan. Zijlaard: “Voor ons zou dat een beloning zijn voor het harde werk dat we de voorbije jaren geleverd hebben. We leveren strijd, we winnen af en toe, we brachten jongeren naar een hoger niveau. Lars Boom kennen ze ook. Die won al een rit in de Tour. Ik denk dat we er klaar voor zijn.” En uiteraard hoopt Zijlaard op zoveel mogelijk wildcards in het klassieke voorjaar.”
Roompot-Charles heeft op dit moment alvast de wedstrijden van de Trofeo Mallorca, de Tour of Oman en de Ruta del Sol op zijn programma staan als voorbereiding op de klassiekers.

7. Hoe lang lopen de contracten met renners, personeel en sponsors?
Eén jaar. En dat geldt voor alle partijen: renners, personeel én sponsors. “Roompot is aan zijn vijfde jaar toe”, vertelt Zijlaard. “Maar ook Roompot wil nu eerst zien: wat brengt dit verhaal? Tezelfdertijd is er wel de intentie en het enthousiasme om langer met elkaar door te gaan. Dat er slechts een overeenkomst voor één jaar is, betekent wel dat we opnieuw snel om de tafel zullen moeten gaan zitten.”
lodjan 29 november 2018 15:45
Shirt is oranje aan de bovenkant, inclusief de korte mouwtjes. Sponsornamen staan in witte letters gedrukt op een verder zwart shirt en zwarte broek.
El Chaba 29 november 2018 17:23
Zijlaard: “Voor ons zou dat een beloning zijn voor het harde werk dat we de voorbije jaren geleverd hebben. We leveren strijd, we winnen af en toe, we brachten jongeren naar een hoger niveau. Lars Boom kennen ze ook. Die won al een rit in de Tour. Ik denk dat we er klaar voor zijn.” En uiteraard hoopt Zijlaard op zoveel mogelijk wildcards in het klassieke voorjaar.”

Schattig en ik geloof best dat ze hard gewerkt hebben de afgelopen jaren maar voor een wildcard in een grote ronde zijn ze dit jaar natuurlijk volstrekt kansloos. Zowel commercieel gezien als sportief gezien zijn ze daarvoor bij lange na niet interessant genoeg voor de ASO en de RCS.
Sub Culture 29 november 2018 18:05
Roompot had Roompot moeten blijven.
Dat Nuyens altijd netjes zijn facturen heeft betaald is evident, zijn 'skills' als people's manager (wat een vreselijke woorden allemaal) zijn ondermaats.
veluweracer 29 november 2018 18:11
Ik heb het allemaal niet meer zo gevolgd maar ik snap weinig van alle constructies, samenvoegingen, fusies, andere divisies en ploegnamen.
PassoEira 29 november 2018 18:20
Johan van der Velde blijft er ook?
Profkip 29 november 2018 18:21
Gelukkig dan maar dat er geen grote rondes meer zijn dit jaar.
Profkip 29 november 2018 18:22
Laten we dat vooral hopen voor Johan.
ton duk 29 november 2018 18:37
Ik heb nog geen inbreaking news gelezen dat hij weg zou moeten....maar ja, vaak begint zo'n omkadering weer snel te vervlaamsen
gr
MarkV 29 november 2018 18:41
Jammer, over een jaar of vier is dit inderdaad gewoon het zoveelste Vlaamse team.
El Chaba 29 november 2018 18:57
PassoEira 29 november 2018 19:15
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer, over een jaar of vier is dit inderdaad
> gewoon het zoveelste Vlaamse team.
Als l'uomo di Gavia er zijn job maar kan blijven houden tot zijn pensioen maakt me dat niet uit.
Profkip 29 november 2018 19:47
Bloedserieus hoor.
Tinuz 29 november 2018 20:06
Er zijn meer mechaniekers dan Vlamingen in Vlaanderen.
De tragiek is dat ze allemaal droomden van een grootse carriere als renner.
De vervlaamsisering van Roompot.
Eindhovuh 29 november 2018 20:53
Ach als opvulploeg voor de klassiekers hebben ze best wat serieus te nemen renners.
Lars Boom, Sean de Bie, van Schip, de oude Weening en mogelijk Lammertink als hij weer zijn 2015 niveau haalt, veel meer is er niet.

Voor een grote ronde hebben ze er echt niets te bieden.
Blueprint 29 november 2018 23:05
Prima ploeg voor de klassiekers, kleinere eendagskoersen en koersen van een week over niet al te lastig terrein. In grote rondes hebben ze natuurlijk niets te zoeken, maar ik verwacht dat de ploeg best wat succesjes gaat boeken en de nodige kleur gaat geven aan een groot aantal koersen.
opoeepo 30 november 2018 13:39
Ja, Prudhomme denkt straks onder de kerstBoom vast terug aan die mooie zege van Lars in 2014 en
stuurt Nuyens samen met zijn beste wensen meteen een wildcard mee.
el:equipo 30 november 2018 17:18
Omdat ze bijvoorbeeld niet Spaans zijn ofzo bedoel je dan?
Want sportief hebben ze natuurlijk een pak meer in een grote ronde te zoeken dan een Burgos of Caja.
Blueprint 30 november 2018 20:21
Burgos stelt inderdaad niks voor en kan met de dopingproblemen sowieso naar een wildcard fluiten, maar Caja Rural is echt niet zo zwak met o.a. Chernetskiy, Aranburu en Pardilla. Bergop sowieso een stuk sterker dan Roompot.
opoeepo 30 november 2018 22:12
Burgos reed in de Vuelta bijna iedere dag in beeld en stond vaak op het podium. Voor een PCT
thuisploeg was dat een prima ronde.
Ze slaan begin van het komende seizoen over bij wijze van zelf-schorsing.
El Chaba 01 december 2018 03:26
Je maakt een grapje, neem ik aan?
ton duk 01 december 2018 08:05
Misschien logisch maar het was mij ontgaan...Huub Duijn natuurlijk ook bij Roompot
Een goede Lammertink met een goede Duijn is op zich een leuk duo voor Mergelland-Brabantse Pijl en AGR...
gr
el:equipo 01 december 2018 08:27
Ik vond een goede Riesebeek ook leuk afgelopen jaar.
el:equipo 01 december 2018 08:42
Natuurlijk niet. Ik zie liever Weening in de aanval dan een Jetse Bol. (Notabene tussentijds als versterking gehaald voor de Vuelta, om maar even het niveau aan te geven)
Roompot was de voorbije 2 jaar een sterk PCT. Voor mij verder geen ploeg die in een grote ronde potten gaat breken. Maar dat geldt vaker voor PCT;s, die dan wel een grote ronde rijden. Burgos, Manzana, Caja. Echt niet zulke sterke teams. Vooruit, met her-en-der een aardige klimmer.
"Burgos veel in beeld" uiteraard, dat zou voor een ander PCT niet anders zijn geweest.
Ik zeg niet dat Roompot het meer verdient. Maar de voornoemde teams worden enkel om hun Spaanse connectie uitgenodigd. Logisch en prima, maar meer hoeft er niet van gemaakt te worden.
ton duk 01 december 2018 12:23
JUIST, wat een trio
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen