Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rotterdam wil een Tourstart in 23, 24 of 25

Gepost door lodjan 
lodjan 09 december 2018 18:06
Dat dus. Vind ik leuk.
Andere Peter 09 december 2018 22:59
[nos.nl]

De gemeente Rotterdam gaat proberen om de start van de Tour de France opnieuw naar de Maasstad te halen. In 2023, 2024 of 2025 moet de grote wielerwedstrijd in de havenstad beginnen, vinden ze op het stadhuis. "Het is een enorm groot evenement. Een spektakel dat past bij deze stad", zegt wethouder Sven de Lange. "Met de Erasmusbrug en onze skyline is er geen mooiere startplek mogelijk dan onze stad. 2023, 2024 of 2025, het maakt mij niet uit, als het maar in Rotterdam wordt georganiseerd."

Rotterdam staat op de pedalen, zegt De Lange:
Video
'Wij staan als Rotterdam nu vol op de pedalen'

In 2010 startte de Tour ook in de stad. Toen kwamen er meer dan vierhonderdduizend mensen kijken naar een korte tijdrit die onder meer over de Erasmusbrug ging. "We hebben toen een groot feest gehad in deze stad", aldus de wethouder. "Dat staat bij iedereen nog op het netvlies en dat feest willen we herhalen. En ik denk dat het nog een beetje mooier kan."

De stad gaat bij ASO, het Franse bedrijf dat de ronde organiseert, kenbaar maken dat ze de start willen organiseren. Daarna moet er geld bij elkaar worden gebracht, om als kandidaat te kunnen meedingen. Hoeveel er nodig is kan de gemeente niet zeggen, maar volgens de wethouder gaat het om miljoenen euro's.

"We gaan er zelf miljoenen in steken, maar we moeten ook geld ophalen bij andere overheden en partners." De stad hoopt dat geld terug te verdienen. "We weten van 2010 dat er heel veel geld terugkomt en dat we er allemaal van profiteren." In 2015 begon de Ronde van Frankrijk voor het laatst in Nederland; dat was in Utrecht. In totaal startte de Tour zes keer in Nederland.
Andere Peter 09 december 2018 23:04
Erg eens dat zo'n Grand Départ, mits goed aangepakt, terug te verdienen is. Zeker voor de regio als geheel. Dat is de ervaring van zowel Rotterdam als Utrecht.

De kostenraming in het AD-stukje is wat suf. De investering zal zeker boven de tien miljoen moeten liggen, misschien richting twintig miljoen. No0g meer zou ook kunnen. Op te brengen in een joint venture met het bedrijfsleven. Die oproep is dus prima als kick-off. En ik denk niet dattie geld los krijgt van de landelijke overheid. Dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd. Daar gaat Rutte ook vriendelijk voor bedanken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2018 23:06 door Andere Peter.
lodjan 10 december 2018 21:09
En Utrecht wil het WK wielrennen.
opoeepo 10 december 2018 23:17
En Thijs wil een berg. (maar rijdt de kantjes eraf)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/12/2018 23:51 door opoeepo.
lodjan 12 december 2018 20:27
En Den Haag en Westland willen een Tourstart in 22.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen