Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vuelta a España 2020 start in Utrecht

Gepost door rustdag 
rustdag 12 december 2018 13:02
De Vuelta a España van 2020 gaat van start in Utrecht. Dat werd zojuist bekendgemaakt op een persconferentie op het Dom-plein. Zo hengelt de stad na de start van de Giro d’Italia in 2010 en de Tour de France in 2015, nu ook de start van de derde en laatste grote ronde naar Utrecht. De Vuelta startte één keer eerder in Nederland. In 2009 was Assen het decor.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2018 16:40 door Anony.
Spaak 12 december 2018 13:03
Eerste stad ter wereld waar alle drie de grote ronden gestart zijn. Chapeau!
Blueprint 12 december 2018 13:14
Giro 2010
Tour 2015
Vuelta 2020
WK 2025?
Sjoerd102 12 december 2018 13:32
Spaak Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eerste stad ter wereld waar alle drie de grote
> ronden gestart zijn. Chapeau!

Nee hoor. Luik heeft ook al de tour, Giro en Vuelta gehad.
Eindhovuh 12 december 2018 13:39
Leuk!
Er komt dus ook een etappe Utrecht-Breda?
Andere Peter 12 december 2018 13:40
[www.duic.nl]

De Spaanse wielerronde Vuelta start definitief in 2020 in Utrecht. Directeur van de wielerwedstrijd Javier Guillén heeft dat maandag 10 december aan burgemeester Jan van Zanen laten weten.

De ploegenpresentatie, de start met een ploegentijdrit en de finish van de tweede etappe zijn in augustus 2020 in Utrecht. De tweede etappe start in ’s-Hertogenbosch, de derde etappe trekt door Noord-Brabant en heeft Breda als start- en finishplaats.

De gemeenten Breda, ’s-Hertogenbosch, Utrecht en de provincies Noord-Brabant en Utrecht hebben enthousiast gereageerd op de definitieve toekenning van de grote wielerronde. De betrokken provincies en steden willen van de Vuelta 2020 een feest maken voor en door inwoners. Niet alleen langs het parcours zelf, maar ook in de aanloop van de Vuelta-start moeten er festiviteiten georganiseerd worden.

Vuelta-directeur Guillén kijkt uit naar de ‘Salida official’ in Nederland. De gemeente Utrecht vervult hierin een coördinerende rol. Het initiatief voor de Nederlandse Vuelta-start kwam van het Business Peloton Utrecht (BPU). Dit is een zakelijk netwerk voor Utrechtse bedrijven en instellingen met een passie voor de wielersport. BPU benaderde begin 2017 de Utrechtse en Brabantse overheden.

Per 1 januari 2019 start de voorbereiding op de Vuelta 2020 met de inrichting van een projectorganisatie. De Vuelta wordt mogelijk gemaakt door de vijf overheden. Voor de start is uiteraard financiering nodig. De overheden betalen zo’n 6,4 miljoen euro, maar ook vanuit het bedrijfsleven is 6 miljoen euro nodig.

Na een etappe van de Giro d‘Italia in 2010 en de start van de Tour de France in 2015 is dit de derde grote wielerwedstrijd die naar Utrecht komt. De Spaanse ronde duurt drie weken en start elk jaar in augustus.

Jan van Zanen: “Het is een feest La Salida Official in 2020 te mogen organiseren. Een feest door en voor onze inwoners. Utrecht is een echte fietsstad en met deze de start de enige stad ter wereld tot nu toe die de drie grote wielerrondes mag verwelkomen.” Zowel de Vuelta-organisatie als de gemeente Utrecht geeft aan dat duurzaamheid een centraal thema moet hebben tijdens de start van de wielerronde. Van Zanen zei daarover: “Het wordt een van de groenste sportevenementen dat je ooit gezien hebt.”
MarkV 12 december 2018 13:46
De Vuelta is wel langs gekomen in Luik, maar is er nooit gestart.
De Giro overigens ook niet, wel in Verviers
Andere Peter 12 december 2018 13:50
Begrotingstechnisch hoopt men dus, precies zoals bij bv de Tourstart, dat iets minder dan de helft van de investeringen zullen worden opgebracht door het bedrijfsleven. Lukt dat in mindere mate, dan staat de overheid garant. Anders krijg je zoiets niet van de grond. Maar ze zullen wel weer aardig in de buurt komen.

Jarenlang dook Rabobank op al dit soort evenementen. Topsport, breedtesport. Maar sinds een of ander akkefietje houdt Rabobank zich krampachtig afzijdig. Het hoofdkantoor van Rabobank is beeldbepalend in de Utrechtse skyline. Als je vanuit de directiekamer van de Rabobank je champagneglas leeggooide, dan landden de bubbels op de aankomstlijn van de tijdrit. Maar ze deden helemaalm niets met die Tourstart. In mijn ogen devalueerden ze daarmee de jarenlange investeringen tot desinvestering. Het leek mij veel verstandiger om wel iets te doen, zonder zich met een ploeg of met topsportt te verbinden. Eens kijken of Rabobank het in 2020 aandurft om zich weer voorzichtig met wielersport te associëren.
PassoEira 12 december 2018 13:57
Jammer , wordt er weer een groot bedrag aan gemeenschapsgeld over de balk gegooid.
Eindhovuh 12 december 2018 14:01
Etappe 1: Utrecht ploegentijdrit
Etappe 2: Den Bosch - Utrecht
Etappe 3: Breda - Breda

blijkbaar.
Eindhovuh 12 december 2018 14:05
Startte in Seraing in 2006(troostelozer wordt het niet, was echt deprimerend daar).
Salvodelli won de proloog, Basso de ronde. Wim van Huffel was de belgische held op plek 17.
Tjappie2 12 december 2018 14:14
Hoe beperkt zou jij zaken waaraan gemeenschapsgeld wordt uitgegeven dan willen zien?
Alleen defensie, justitie, zorg en onderwijs?
Arsimo 12 december 2018 14:24
Als goed gaat - en dat is met dit soort starts meestal het geval in Nederland - verdient de gemeenschap dit weer snel terug met extra inkomsten uit belastingen (BTW, loonbelastingen e.d.).


We moeten in Nederland dit soort starts zeker niet elk jaar doen, maar eens in 3 a 5 jaar is ook economisch helemaal niet verkeerd.
Luijt 12 december 2018 15:01
Leuk, al blijft het wel de Vuelta.
Sjoerd102 12 december 2018 15:24
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> De Vuelta is wel langs gekomen in Luik, maar is er
> nooit gestart.
> De Giro overigens ook niet, wel in Verviers

In Utrecht is de Giro ook nog nooit gestart.

De Vuelta had in 2009 een etappe die aankwam in Luik. In 2006 starte de Giro in Seraing (voorstad van Luik).
Andere Peter 12 december 2018 15:30
Die overheden hebben juist door dat dit de gemeenschap uiteindelijk meer geld oplevert dan het kost. Ze evalueren steeds de eerdere evenementen. En daarna vinden het ze het nog aantrekkelijker dan ervoor. Een paar tijdelijke banen in de organisatie levert bv al een besparing op uitkeringen. De bezoekers geven geld uit in zo'n stad/regio. Gewoon een economische impuls. Er gaat zonder evenementen wel meer gemeenschapsgeld naar activiteiten die minder opleveren... Dat inverdieneffect is er al wanneer je géén rekening houdt met meer toerisme in de jaren erna. Dat is er waarschijnlijk ook nog, maar dat is niet nodig om voor de gemeenschao een batig saldo te creëren.

Precies zoals die bedrijven ook niet meedoen uit vrijgevigheid, maar om er zelf beter van te worden. Op een iets andere manier, geldt dat voor de overheid ook.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2018 15:31 door Andere Peter.
PassoEira 12 december 2018 18:35
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe beperkt zou jij zaken waaraan gemeenschapsgeld
> wordt uitgegeven dan willen zien?
> Alleen defensie, justitie, zorg en onderwijs?
Inderdaad.Bovendien als onze overheid moet bezuinigen op de "linkse" hobbies dan consequent ook op dit soort rechtse hobbies.
Ik heb sterk het vermoeden dat plaatselijke bestuurders er vooral dol op zijn omdat ze dan met op een podium gewichtig mogen doen met bijvoorbeeld Tom Dumoulin op andermans kosten.
Tjappie2 12 december 2018 19:19
PassoEira Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad.Bovendien als onze overheid moet
> bezuinigen op de "linkse" hobbies dan consequent
> ook op dit soort rechtse hobbies.
> Ik heb sterk het vermoeden dat plaatselijke
> bestuurders er vooral dol op zijn omdat ze dan met
> op een podium gewichtig mogen doen met
> bijvoorbeeld Tom Dumoulin op andermans kosten.

Overheidsbezuinigingen, waar dan ook, zijn altijd politieke keuzes.
Gelukkig mag je binnenkort weer naar de stembus. Succes!
Jeanneman 12 december 2018 20:17
Sjoerd102 Schreef:
-------------------------------------------------------
> MarkV Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De Vuelta is wel langs gekomen in Luik, maar is
> er
> > nooit gestart.
> > De Giro overigens ook niet, wel in Verviers
>
> In Utrecht is de Giro ook nog nooit gestart.
>
> De Vuelta had in 2009 een etappe die aankwam in
> Luik. In 2006 starte de Giro in Seraing (voorstad
> van Luik).

En in 2002 was er een Giro-aankomst in Ans.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2018 20:17 door Jeanneman.
Vlaflip76 12 december 2018 20:39
Bienvenido!
De stichtse burgervader moet nog wel even Spaans oefenen - dat voorlezen is maar niks.
Sub Culture 12 december 2018 22:18
Was er bij in die proloog, in de Italiaanse wijk.
Een waar feest!
Eindhovuh 12 december 2018 23:04
Ik was er ook bij.
Wij zijn toen oprecht geschrokken dat zoiets bestaat net over de grens. Oostblok uitstraling.
Viel ons ook op dat het helemaal niet leefde langs het parcours, geen vlaggen, amper kraampjes etc, op klein pleintje na. Troosteloos, het weer werkte ook niet mee.
Grappig dat jij dat zo anders hebt ervaren.
ton duk 13 december 2018 07:47
De Spanjaarden terug in Den Bosch...eindelijk worden we weer bevrijd !!

2016 hadden we het Jeroen Bosch 500 jaar wat een stroom toeristen opleverde waarvan een aanzienlijk deel Spanjaarden die naar hun El Bosco kwamen kijken
Dat El Bosco-gegeven kan nu bij de start etappe 2 mooi weer in beeld worden gebracht....
gr
Blueprint 13 december 2018 09:04
Ik denk dat ze precies hetzelfde zullen doen: helemaal niets. Je moet er wat voor over hebben om de schijn te wekken dat de vuile wielersport zo'n eerlijke bank, die heus van niets wist en ethisch gezien van onbesproken gedrag is, op zo'n vreselijke manier heeft bedrogen dat het nog steeds pijn doet.
MarkV 13 december 2018 13:17
Ans, Seraing en Verviers zijn geen Luik (stad).

Als er etappes in Nieuwegein en Zeist waren gestart zou het ook niet tellen voor Utrecht (stad) smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/12/2018 13:17 door MarkV.
Koppizoektwachtwoord 13 december 2018 18:07
Leuk, al is het jammer dat de Spanjaarden Groenlo niet nogmaals willen aandoen.
ton duk 13 december 2018 18:26
De kans dat de etappe langs en door Empel gaat, schijnt groot te zijn, aldus het Brabants Dagblad...
[nl.wikipedia.org] en , geloof 't of niet...de Empelse kapel is een bedevaartsoord voor Spaanse militairen...
gr
Andere Peter 14 december 2018 13:14
Ik zou Verviers inderdaad als andere stad tellen. Maar Ans en Seraing lijken mij toch echt Luik. Alsof er etappes starten in Overvecht en Kanaleneiland.

Het vermogen van Luik om lelijke kanten van zichzelf te tonen is grenzeloos.
Andere Peter 14 december 2018 13:29
Ook aan Den Bosch en Breda hebben de Spanjaarden interessante herinneringen. In een veel eerder stadium van de Tachtigjarige Oorlog was er in Utrecht ook een historisch beleg. En in 1579 natuurlijk de Unie van Utrecht.

Dikke pluim voor de organisatie overigens, als ze erin slagen om bv een Veldtocht als deze in het parcours te verweven. Liefst zonder dat de Spanjaarden het doorhebben. Ik stel voor dat we in de zomer van 2020 alvast de Schelde afsluiten. Op de bus van de dopingcontrole kan een bordje Inquisitie komen te staan.
Eindhovuh 14 december 2018 15:59
En dan wachten op de Spaanse furie.
Horsie is back 14 december 2018 16:05
Ik denk dat de Spanjaarden blijer zullen zijn met de verschijning van El secreto del Ciclismo.
Koppizoektwachtwoord 14 december 2018 21:12
Rare jongens, die Spanjaarden. Nou ja, het stadion van Barcelona is voor 'ons' in feite ook een bedevaartsoord.
MarkV 15 december 2018 22:55
Er zit een verschil tussen stadswijken en vastgegroeide voorsteden, dat kan wel veranderd worden met een annexatie hier en daar, maar vooralsnog staan Seraing en Ans gelijk aan pakweg Rijswijk en Maarssen en niet aan de Schilderswijk of Kanaleneiland (of Sclessin).
Hoe lelijk een wijk/voorstad is doet er niet zoveel toe.
lodjan 17 december 2018 20:05
Ze kunnen beter een ander jaar kiezen voor het WK. In 2025 is het WK al toegewezen aan Afrika. Rwanda en Marokko hebben zich gemeld, waarbij Rwanda in pole position ligt. Vandaag heb ik de Muur van Kigali al verkend. Die komt zeker in het parkoers. Een kasseiklim zoals in het WK parkoers van Richmond of de Muur van Geraardsbergen. Vlakbij heb ik ook een (zwaardere) Muur van Hoei gedaan. Het zou mooi zijn wanneer beiden opgenomen zouden kunnen worden in het parkoers. Zou Valverde dan al gestopt zijn?
Andere Peter 18 december 2018 07:09
Klopt.

Maar het is ook een beetje geneuzel. Van mij mag Agglomeratie Luik de primeur hebben.

Het is ook niet Luik - Bastenaken - Ans, hè? ;-)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2018 07:09 door Andere Peter.
MarkV 18 december 2018 10:34
En dan vanuit Nederland naar Gibraltar

[nl.wikipedia.org]

(niet bedoeld als reactie op Lodjan)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2018 10:35 door MarkV.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen