Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zaandammer grijpt laatste strohalm voor profcarrière

Gepost door Hercule Poirot 
Hercule Poirot 14 december 2018 06:52
Quote

Zaandammer grijpt laatste strohalm voor profcarrière

Als jeugdig wielrenner droom je natuurlijk hardop van een profcarrière. Dat is voor weinigen weggelegd. Ook voor Cees Bol had het anders kunnen uitdraaien. Maar gelukkig kreeg hij van zijn team SEG Racing Academy een extra kans om wat langer te blijven. Afgelopen seizoen haalde de 23-jarige Zaandammer dan ook alles uit de kast om die laatste strohalm te grijpen. Met succes!

Je reed een heel sterk voorjaar. Waar had je die vorm aan te danken?
Cees Bol: “In 2017 viel ik na een goeie winter 2 dagen voor mijn 1e wedstrijd flauw en liep daarbij een hersenschudding op. Uiteindelijk keerde ik pas terug in koers in september dat jaar. Daar begon eigenlijk mijn focus voor 2018. Mijn vorm van het voorjaar komt dan ook voort uit hard werken in de winter met veel goeie hulp van mijn trainer Peter Schep en de rest van de staff bij SEG. Ik heb altijd beroepswielrenner willen worden. Het zat een jaar tegen, maar SEG Racing gaf me de kans om nog een jaar bij de ploeg te blijven, ondanks dat ik al elite zou worden. Die kans moest ik wel pakken natuurlijk, dus ben ik er vol voor gegaan.”

Was het mentaal soms lastig dat je vaak kortbij finishte maar steeds naast de winst pakte?
Cees Bol: “Ik won de 2e koers die ik reed, Wanzeel Koerse. Dat was een kermiskoers, maar desondanks was ik daar heel blij mee. Wel frustreerde me het inderdaad wel eens dat ik er in UCI-koersen vaak dichtbij was maar niet won. Vooral de 2e plaats in de Arno Wallaard Memorial was pijnlijk. Gelukkig viel alles een week later op zijn plek met eerst een etappeoverwinning in Bretagne en een paar dagen later de Ardense Pijl.”

Begin mei won je inderdaad de Ardense Pijl. Bevestiging of eerder opluchting?
Cees Bol: “Ik ben er altijd in blijven geloven. Die overwinningen waren meer bevestiging dan opluchting. Ik wist dat als ik die vorm vast zou houden het nooit heel lang kon duren voordat het raak was. Maar het blijft natuurlijk altijd spannend en vooral supergaaf om te winnen.”

Hoe blik je terug op je najaar als stagiaire bij Team Sunweb?
Cees Bol: “Mijn stageperiode bij Sunweb is erg goed bevallen. Ik voelde me gelijk thuis in de ploeg en ik had ook het gevoel dat ik ondanks dat het hogere niveau wel een bijdrage kon leveren aan het team. Het was vooral inspirerend om al wat mooie koersen te rijden. Op die manier kom je toch wat makkelijker binnen in een nieuwe ploeg en heb ik voordat de winter start al een beter beeld van wat het profniveau inhoudt.”

Hoe ontstonden de 1e contacten met Sunweb?
Cees Bol: “Ik ben via mijn management SEG in gesprek geraakt met Sunweb, eind juni was dat. Ik denk dat het van beide kanten een heel positief gesprek was en niet veel later hebben we besloten om de samenwerking aan te gaan. Toen die stageplek vrij kwam, was het dan ook een logische stap om gelijk met die samenwerking te beginnen in plaats van te wachten tot november.”

Heb je nog iets te zeggen tegen SEG, de ploeg waarbij je anderhalf jaar werd opgeleid?
Cees Bol: “Ik heb de afgelopen 2 jaar veel te danken gehad aan SEG Racing Academy. Vooral het feit dat ik altijd ben gesteund, ook toen het niet goed ging, is denk ik tekenend voor de ploeg. SEG is ondanks zijn continentale status een hele professionele ploeg. Ik ben er best trots op dat ik hier deel van mocht uitmaken.”

Met welke doelstellingen begin je aan je 1e seizoen als prof en welk programma ga je rijden?
Cees Bol: “De stap naar het profniveau zal best groot zijn. Mijn doelstelling zal dan ook zijn om op alle vlakken zoveel mogelijk ervaring op te doen, maar wel met extra focus op de klassiekers en de sprints en lead-outs.”

[wielerverhaal.com]

Cees Bol wordt per januari 2019 prof bij Sunweb. Gezien zijn profiel (klassiekers, en snel) zal dat betekenen dat hij met name zal gaan knechten voor Michael Matthews. Deze Australiër gaat overigens in 2019 debuteren in de Ronde van Vlaanderen.

Quote

Matthews debuteert in Ronde van Vlaanderen

Michael Matthews staat komend jaar voor het eerst aan de start van de Ronde van Vlaanderen, de koers die hij bij de beloften al eens als tweede afsloot. De Australische renner van Sunweb mikte, eenmaal tussen de profs beland, vooral op Milaan-Sanremo en daarna de heuvelklassiekers Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.

,,Ik kijk echt uit naar deze koers. Ik heb er als belofte goede herinneringen aan, ook al weet ik dat het bij de profs een heel andere wedstrijd is'', zei Matthews (28) tijdens een trainingskamp in het Spaanse Calpe tegen website Cyclingnews.

In overleg met de ploegleiding is besloten dat Matthews de Gold Race (derde in 2015) en Luik-Bastenaken-Luik (vierde in 2017) wel rijdt, maar dat hij nu ook gaat voor een topklassering op de Vlaamse kasseien. ,,Mijn prioriteit lag altijd in de heuvels, maar we denken nu dat ik misschien op de kasseien nog wel meer kansen heb'', aldus Matthews.

[www.lc.nl]

De vraag of Cees Bol die Australiër mag bijstaan in Vlaanderen is nu nog niet beantwoord. Maar ik denk dat Cees een goede kans maakt want de klassiekerkern van Sunweb is nou niet bepaald indrukwekkend te noemen. Het is voor Sunweb daarom zeer jammer dat Edward Theuns terug naar Trek verhuist want die sympathieke Belg staat zijn mannetje juist wel in de kassei-koersen.
JdB 14 december 2018 09:30
"sympathieke Belg" is dat een vergissing. Dat is toch een pleonasme?
ton duk 14 december 2018 10:46
wat ik dan vooral een contradictie vind...
gr
Leon 14 december 2018 13:53
Hercule Poirot Schreef:
-------------------------------------------------------

> Cees Bol wordt per januari 2019 prof bij Sunweb.

Frappant: als je het artikel nauwgezet leest, staat er nergens expliciet dat Bol prof wordt bij Sunweb...
Massimo 14 december 2018 14:03
Zeer waarschijnlijk gewoon een inschattingsfout. Kan gebeuren.
Blueprint 14 december 2018 15:08
Als Theuns half zo goed is als hij zelf denkt, had hij niet met hangende pootjes terug naar zijn oude ploeg gemoeten. Terecht dat hij vervangen wordt door een gretige jonge hond!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen