Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Spekenbrink met sneer naar ASO: “Giro bewijst hoe het moet”

Gepost door El Chaba 
El Chaba 18 december 2018 12:07
Spekenbrink met sneer naar ASO: “Giro bewijst hoe het moet”

Iwan Spekenbrink, teammanager van Team Sunweb, heeft in een interview met Cyclingnews kritiek geuit op de organisatie van de Tour de France. Dat de drieweekse koers door Frankrijk vaak lang saai is, komt door het parcours dat de organisatie ASO samenstelt. “RCS Sport heeft dat in de Giro d’Italia beter voor elkaar. Het is bewezen dat in die wedstrijd de beste klimmers vroeger tijd proberen te winnen”, stelt Spekenbrink.

“In de Tour zie je dat de wedstrijd urenlang op slot zit. Niemand wil tijd verliezen, dus blijven ze wachten tot het einde”, concludeert de 42-jarige voorzitter van de AIGCP. “Het heeft niets te maken met vermogensmeters of teams die de koers controleren: het heeft te maken met iedereen die tot het einde blijft wachten.” De hoofdreden daarvoor is volgens Spekenbrink te wijten aan het samengestelde parcours. “Je hebt een betere balans nodig. Je hebt zware bergen nodig en veeleisende tijdritten om de wedstrijd mee te openen. Op het moment dat je een variatie hebt aan disciplines, krijg je een meer open race.”

RCS Sport heeft al jaren een succesvolle visie, merkt Spekenbrink. “Je ziet duidelijk dat de Giro, met hun liefde en passie voor het fietsen, zich concentreert op dingen die ze wel kunnen beïnvloeden. Ze zijn altijd op zoek naar een perfecte balans. Ze ontwerpen het parcours met een afwisseling in bergen en tijdritten”, zegt de baas van de ploeg van Tom Dumoulin. De Limburger maakte dit weekend bekend zich in 2019 te willen focussen op de Giro, een ronde die hij in 2017 won. Dumoulin won die ronde niet door wat hij leerde in de Tour. “Door het verschil in parcours, helpt de manier van koersen in de Tour je niet om de Giro te winnen”, geeft de ploegmanager stellig mee.

Tijdens de ploegpresentatie van de Tour 2019 pleitte Spekenbrink al voor meer tijdritkilometers. “Het is een mooi parcours, maar ik pleit toch voor meer tijdritkilometers. Dan moeten renners namelijk wel aanvallen”, vertelde hij destijds voor de camera van WielerFlits.

[www.wielerflits.nl]
Johan 18 december 2018 12:13
Klopt, de Tours met veel tijdritkilometers waren altijd heel spannend.
merijntje mortirolo 18 december 2018 17:12
Quote
WF
ploegpresentatie

Bedoelt men niet (parcours)presentatie?
PassoEira 18 december 2018 17:24
Slimme man die Spekenbrink. Hoe hij RCS Sport naar de mond praat verhoogt mijn vermoeden dat Sunwek een mooie extra financiële impuls krijgt voor deelname aan de Giro. Dat heeft hij als het zo is prima aangepakt.
Tjappie2 18 december 2018 17:51
Of het bedrijf Sunweb daar blij mee is vraag ik me echter af.
Luijt 18 december 2018 23:10
Die Spekenbrink preekt natuurlijk voor eigen parochie, maar feit is wel dat die Giro al jarenlang veel leuker is dan de tour. Dat heeft met het parcours te maken. Dat is zo, althans dat vind ik, dus is het zo.
tvm 19 december 2018 16:21
Ik denk dat de verhoogde belangen in de Tour de koers ook een stuk geslotener maken. Uit angst te verliezen wordt veel meer schade beperkt. Er wordt volgens mij ook elk jaar door Sky veel harder in de Tour gereden dan andere ploegen doen in de andere rondes, dan kun je maar beter wachten en zo lang mogelijk aan blijven haken.
Luijt 20 december 2018 22:46
Volgens jou idd
MarkV 21 december 2018 09:33
Volgens mij ook.

Zo bijzonder zijn de parcoursen van de Giro niet meer de laatste jaren.
Andere Peter 24 december 2018 10:39
Eens. Ik denk ook dat dit een rol speelt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen