Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zelfs Franse wielersites stellen zich inmiddels vragen over de aantrekkingskracht van de Tour

Gepost door El Chaba 
El Chaba 22 december 2018 00:14
[www.velo-club.net]

Korte samenvatting van dit artikel:

Hoewel de Tour de France ongetwijfeld nog steeds de grootste wielerwedstrijd ter wereld is, zowel sportief als publicitair gezien, is er al een paar weken iets merkwaardig aan de gang, namelijk dat steeds meer klassementstoppers van het peloton lijken te gaan kiezen voor de Giro als belangrijkste grote ronde om een goed klassement neer te gaan zetten.

Dumoulin, Landa, Simon Yates, Nibali, Lopez, Valverde en sinds gisteren ook Roglic.
En daarnaast, niet te vergeten, Bernal natuurlijk, al is dat logisch aangezien Froome en Thomas al naar de Tour gaan.

Ook de kritiek van manager Iwan Spekenbrink ten opzichte van de ASO, al eerder op dit prikbord geplaatst, wordt in dit artikel aangehaald en is kennelijk in Frankrijk ook aangekomen.

Vervolgens wordt in het artikel opgemerkt dat de ASO zichzelf toch een beetje in de voet lijkt te hebben geschoten door bewust een parcours te hebben gemaakt, dat in het voordeel lijkt van de Franse klimmers Bardet en Pinot met weinig individuele tijdritkilometers.

Er wordt vervolgens in het artikel letterlijk opgemerkt, dat zelfs als een Fransman de Tour zou winnen, die prestatie bij voorbaat al minder waarde zal hebben, gezien het feit dat er zoveel klassementstoppers niet meedoen aan de Tour.

Daarnaast wordt er ook nog op gewezen dat het daardoor nu vooral een strijd tussen Sky (Froome en Thomas) en de Fransen Pinot en Bardet zal gaan worden, waardoor, gezien de sterkte van Team Sky, zelfs een averechts effect bereikt kan worden met een wellicht nog saaiere Tour dan de afgelopen jaren.
___________________________________________________________________________________

Uiteraard is de kritiek maar ten dele terecht want in principe heeft volgens mij alleen Dumoulin de Giro verkozen boven de Tour vanwege het parcours en bij de rest liggen er volgens mij andere redenen aan ten grondslag, maar toch. Als zelfs een Franse wielersite zich vragen begint te stellen, dan is de teerling geworpen..

Ik durf er daarom wel een wedje op te leggen dat de ASO volgend jaar meer individuele tijdritkilometers in het parcours op zal nemen.
Massimo 22 december 2018 00:31
Wanneer er een teerling is geworpen betekent dat dat er een besluit is genomen en er geen weg terug meer is . En dat is nog niet het geval.

Geheel terzijde vanzelfsprekend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2018 00:52 door Massimo.
Horsie is back 22 december 2018 00:49
Une balle dans le pied?
El Chaba 22 december 2018 00:54
El Chaba 22 december 2018 02:24
Sub Culture 22 december 2018 09:19
Goh wat een onzin allemaal.
Zelfs Eddy Merckx skipte al eens een Tour de France.

En mocht er straks een Fransman de Tour winnen iedereen collectief die bewuste TDF devalueren, ik ken dat.
Andere Peter 22 december 2018 10:49
Het verzet van Renaat?
Blueprint 22 december 2018 10:52
Dit artikel gaat niet over het parcours, maar vooral over de houding van de Tourorganisatie t.o.v. de renners.
Andere Peter 22 december 2018 10:53
Eens. Dit echt komkommertijdgeneuzel.

Zelfs als je alle renners die ooit al een Tour reden uitsluit van de komende Tours, dan is de Tour binnen 2-3 jaar weer de grootste. De kracht is nu juist dat dit bij de Tour nauwelijks afhangt van het deelnemersveld.
Andere Peter 22 december 2018 10:57
Sorry, maar ik vind het onvoorstelbaar suffe kritiek om de Tour te Frans te noemen. Alsof je de Elfstedentocht te Fries noemt. De Tour is Franse folklore waar wij aan mogen deelnemen.
Eddy Veen 22 december 2018 11:57
Er is geen Fries meer over die ooit de Elstedentocht heeft gewonnen, wel zijn er nog drie Franse Tourwinnaaars.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2018 19:42 door Eddy Veen.
Orakel 22 december 2018 12:54
Nee. Door middel van de Tour toont Frankrijk zich aan de wereld. Het tonen van Frankrijk aan de Fransen is al lang geen doel meer. Om Frankrijk aan de wereld te tonen is een mooie koers meegenomen en een breed scala aan favorieten uit verschillende landen vrijwel een must.
Frederik D. 23 december 2018 00:32
Ook in het Franse wielrengebeuren roeren zich de gele hesjes. smiling smiley
Massimo 23 december 2018 02:08
Reeds een tijdje hoor, vooral in juli vaak op de voorgrond tredend.
Curzio 23 december 2018 03:21
Als je de top-10 van de Giro uit pakweg 2000 erbij pakt en dat vergelijkt met die uit 2018, dan kan je wel concluderen dat Giro enorm aan internationale uitstraling heeft gewonnen. Daardoor wordt het verschil in aanzien met de Tour automatisch al minder. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het maakt het wel logisch dat de Tour-organisatie iets meer op zn hoede mag zijn t.o.v. deze geduchte concurrent. Mij lijkt dat voor het wielrennen alleen maar goed.
JW 23 december 2018 16:17
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens. Dit echt komkommertijdgeneuzel.
>
> Zelfs als je alle renners die ooit al een Tour
> reden uitsluit van de komende Tours, dan is de
> Tour binnen 2-3 jaar weer de grootste. De kracht
> is nu juist dat dit bij de Tour nauwelijks afhangt
> van het deelnemersveld.

Kort door de bocht.
De grootste qua mediaspektakel dankt de Tour met name aan de periode waarin hij gereden wordt. En dan vooral doordat de grote meute vakantievierders dan afleiding en vertier zoekt. Als de Giro in juli gereden werd zou de Tour het m.i. ook in dat opzicht moeilijk krijgen.
Maar als je praat over de sportieve relevantie (parkoers, wedstrijdverloop etc. ) dan is die voorsprong van de Tour voor de echte wielerliefhebbers al een aantal jaren niet meer zo vanzelfsprekend. Die verhouding is wel degelijk aan het verschuiven. En ja, als dat niet bevalt kun je het natuurlijk ontkennen.
Horsie is back 23 december 2018 19:26
De Tour heeft natuurlijk het recht van de eerstgeborene. De bakermat van het wielrennen ligt daar. Daarom kreeg het spektakel natuurlijk ook de beste plaats onder de zon. In de afgelopen jaren hebben de andere grote Ronden duidelijk aan terrein geworden, aanvankelijk door misselijkmakende parkoersbouwers, maar intussen zijn ze ook bij hun verstand.

Vroeger reden de besten praktisch het hele jaar door. Tegenwoordig doen sommigen meer interviews dan wedstrijden grinning smiley (Han Cock/TD 73 of is dit benepen nieuws?).
D'en Eddy van 1970 t/m 1975: 138/120/127/136/140/151. In 1972 dacht hij, ik doe dat UUR er wel even bijl

Het monitoren van wielerprestaties begint nu langzamerhand volwassen te worden, zodat er meerdere Ronden gepiekt kan worden.
Dus in plaats van met zijn allen bijna overal aan de start te staan wordt er nu deels ook gepokerd.
Andere Peter 24 december 2018 09:26
Uiteraard is de julimaand een voordeel voor de Tour. Juli kwijtraken zou een stuk gevaarlijker zijn voor ASO dan dit geneuzel.

Je mist toch een beetje het punt. Wat jij sportieve relevantie noemt dat is voor de TdF minder belangrijk dan voor Giro/Vuelta. En dat is nu juist de kern. Giro en Vuelta zijn voor hun aantrekingskracht veel meer afhanleijk van wat jij verwoordt als sportieve relevantie, dan de Tour. TdF kan er zijn middelvinger naar ophalen.

De Tour groeit nog steeds hoor. Geen vuiltje aan de lucht.
Andere Peter 24 december 2018 09:35
Helemaal eens. Tot het moment dat je aangeeft dat de Tour meer op zijn hoede mag zijn. Dat snap ik niet,

Jansen verdient 100.000 per jaar. Daar komt jaarlijks 5% plus inflatie bij. Zijn buurman zit op 50.000. Die groeit jaarlijks 10% plus inflatie. Het valt iedereen op dat die buurman er zo vlot op vooruit gaat. Zeker als je het vergelijkt met 18 jaar geleden. Maar moet Jansen er ongelukkig van worden dat het buurman goed gaat? Wordt hij eigenlijk wel echt ingehaald door die buurman?

In een groeimarkt kun je als marktleider marktaandeel inleveren, terwijl je je absolute voorsprong op de eerste concurrent vergroot.
Andere Peter 24 december 2018 09:39
Ik denk overigens dat de Tour zelfs baat heeft bij een sterkere Giro en een sterkere Vuelta. Ze zijn maar zeer beperkt echte concurrenten, ze profiteren van elkaars succes.
Curzio 24 december 2018 10:11
Heb je cijfers om die groei aan te illustreren?
Curzio 24 december 2018 10:13
Leuk rekenvoorbeeld, maar wat nu als Jansen maar 1% per jaar groeit en zijn buurman 20%? Dan moet Jansen zich al heel wat meer zorgen maken.

Daarbij is goed gedocumenteerd dat ongelijkheid inderdaad een belemmering vormt voor geluk, maar goed, dat is verder off-topic.
Andere Peter 24 december 2018 10:25
Ik geef toe dat ik er geen cijfers voor heb. Je zou het ook moeten toetsen aan een reeks van cijfers. Omzet, tv-rechten, tv-kijkers (en alleen dat al kun je op veel manieren meten). Ik heb vooral de indruk dat de Tour nog steeds groeit.

Maar zelfs in jouw extreme voorbeeld denk ik dat de Tour zich geen zorgen zou moeten maken. Bill Gates is toch niet plots een arme sloeber als hij door een maar anderen wordt gepasseerd?

De Tour (zelfs Frankrijk als geheel) is veel meer naar binnen gekeerd dan velen in NL en B zich kunnen voorstellen.

En euhh, als de stelling klopt dat de Girop de Tour inhaalt, dan wordt die ongelijkheid dus minder en de belemmering voor geluk dus ook...
El Chaba 24 december 2018 12:29
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2018 12:29 door El Chaba.
El Chaba 24 december 2018 12:30
Quote
Andere Peter
De Tour (zelfs Frankrijk als geheel) is veel meer naar binnen gekeerd dan velen in NL en B zich kunnen voorstellen.

Waar baseer jij 'dat beeld' op?
Ik vrees dat jij nog een behoorlijk ouderwets beeld van Frankrijk en de Fransen en dus ook de Tour hebt.
30-40 jaar geleden was dat inderdaad het geval, maar inmiddels al lang niet meer. Een frappant voorbeeld daarvan vind je in de zomer in augustus aan sommige Spaanse costa's; het stikt daar van de Fransen en zoiets was vroeger absoluut ondenkbaar. En mocht je je afvragen waar mijn beeld in deze op gebaseerd is: ik heb jaren als area sales manager in Frankrijk gewerkt, jaren een Franse vriendin gehad plus het feit dat mijn vader daar 15 jaar heeft gewoond (maar nu net is teruggekeerd), dus ik heb daar de afgelopen 15 jaar behoorlijk wat tijd doorgebracht..

Verder is de ASO een moderne, internationale, commerciële organisatie, dus natúúrlijk maken zij zich (heel) druk wat er buiten Frankrijk van de Tour wordt gevonden. De kritiek de afgelopen weken van Spekenbrink en Lefevere - niet bepaald de minsten in het wielerpeloton - het kiezen voor de Giro door vele klassementstoppers en nu zelfs een Franse wielersite die zich vraagtekens zet bij het parcoursbeleid, denk je nou echt dat dat de ASO koud laat?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/12/2018 12:31 door El Chaba.
Horsie is back 24 december 2018 13:18
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> .

De stip aan de Horizon is gevonden. Waar wacht U op in het nieuwe jaar? Horsie op het Maakbare Uur.
JW 24 december 2018 17:35
Bij voorbeeld.

Het lijkt erop dat AP met "grootste" wat anders bedoelt als ik.
Kijkersaantallen ? Commerciële waarde ? Aantrekkingskracht op het grote vakantievierende publiek ? Of populariteit bij de diehard wielervolgers ? Populariteit bij de wielertoppers of topteams ?
opoeepo 24 december 2018 18:36
De Tour is de kermiskoers onder de grote Rondes.
Andere Peter 26 december 2018 13:10
Akkoord. Ik wil het breder trekken dan het beeld vanuit de wielerniche. Ik denk juist dat dát een vertekend beeld geeft. Ik ga wel mee in de vaststelling dat er voor insiders meer balans is tussen Tour, Giro en Vuelta dan voor outsiders. Dat telt voor mij echter niet zo. Er zijn zoveel meer outsiders dan insiders.
Andere Peter 26 december 2018 13:21
Grappig, dat verschil tgv persoonlijke beleving. Ik was op vakantie in Blanes toen Lemond in 1989 Fignon versloeg met 8 seconden. Wij zongen op straat en op het terras met tv: 'Laurent Fignon a perdu le Tour de France'. Op de melodie van 'Schade, Deutschland, Alles ist vorbei' (1988). Dat was alleen maar even leuk omdat er zoveel Fransen waren. Die niet konden begrijpen dat hun speeltje hen was afgepakt. Het was een historisch kantelpunt. Tussen Merckx en Lemond wonnen de Fransen 9 van de 11 Tours. Zoals de Giro toen veel meer door Italianen werd gewonnen.

Mijn beeld is dat er toen ook al veel Fransen aan de Costa's waren. Mijn beeld is dat het hele wielrennen toen regionaler was. Dat niet alleen Merckcx, maar ook Ocana, Moser, Saronni en andere grootheden de Tour wel eens oversloegen. Dat ook toen al door insiders werd geroepen dat Vuelta en Giro zich ontwikkelden. Dat was ook zo, maar ze zagen over het hoofd dat de Tour ook nog groeide en de voorsprong al die jaren behield.

(Overigens: voor de sensatie en voor die chauvinistische Fransen vond ik het leuk dat Lemond won. Daarna ben ik gaan beseffen dat ik Fignon eigenlijk een veel leuekre persoonlijkheid vond dan Lemond. Ik heb nu spijt dat we dat zongen).
JW 26 december 2018 14:05
Okee. Duidelijk.
Broek op Langedijk 27 december 2018 01:21
Jij hebt waarschijnlijk nog nooit een kermiskoers gereden.
nachtwacht 27 december 2018 08:00
Sport als symbool voor de staat van een maatschappij. "Sport verbroedert". Maar alleen in de context van wij versus zij. Sport tribaliseert.

Blij vanwege de teleurstelling en het verdriet van anderen. Triest.
Orakel 27 december 2018 10:59
Het gaat over 30 jaar geleden he? Andere tijden en waarschijnlijk was het testosterongehalte toen wat hoger. Ik vind het altijd wel lezenswaardige stukjes en liever iemand die een jeugdzonde gewoon bekend, dan er een politiek correcte weergave van geeft met een verzonnen Olympische gedachte.
nachtwacht 27 december 2018 11:30
Is er in 30 jaar tijd zoveel veranderd? Ik denk dat het verhaal typerend is voor sportbelevenis in zijn algemeenheid, uitzonderingen daargelaten, of dit nu wel of niet een jeugdzonde is van een bepaalde prikker.
Tjappie2 27 december 2018 13:54
nachtwacht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blij vanwege de teleurstelling en het verdriet van
> anderen. Triest.

Volgens mij valt dat in het algemeen wel mee. De meeste supporters zijn in eerste instantie blij dat hun land/club/sporter wint ongeacht van wie.
Waarbij ik besef dat de antipathie tegen (en dus de blijdschap over het verlies van) Duitse sportteams in Nederland hierop de uitzondering is. Maar zelfs in dergelijke confrontaties gaan de rauwe randjes er langzamerhand vanaf.

Gelukkig winking smiley genieten enkele Vlaamse sportjournalisten nog wel van het verdriet van een grote buur tegen wie ze opkijken: ""Dit is waar sport om draait, huilende Nederlanders". Laat Eddy Demarez nog maar even genieten, ik verwacht dat zelfs bij hem de knop omgaat en hij in de nabije toekomst (misschien nu al) vooral blij zal zijn met Belgische prestaties zonder die te moeten afmeten aan de reactie van de verliezer.
nachtwacht 27 december 2018 14:24
Bedankt voor je genuanceerde post. Laat ik dit toevoegen: blij zijn met een prestatie van iemand zonder daar zelf ook maar een enkele bijdrage aan te hebben geleverd getuigt niet van veel rationaliteit. Trots en blij zijn om een prestatie van iemand die toevallig net wel ipv net niet binnen een denkbeeldige lijn is geboren. Stupide.
Tjappie2 27 december 2018 14:55
Het is natuurlijk wel zo dat wat je schetst twee kanten opwerkt.
Teleurgesteld en verdrietig zijn over een tegenvallende prestatie van iemand zonder daar zelf ook maar op enigerlei wijze aan te hebben meegewerkt getuigt dan niet van veel rationaliteit. Teleurgesteld en verdrietig zijn om een wanprestatie van iemand die toevallig net wel ipv net niet binnen een denkbeeldige lijn is geboren. Stupide.

Zo beschouwd zouden "verliezende fans" dan moeten reageren of er niets is gebeurd en wanneer ze dat ook echt zo ervaren zal eventueel leedvermaak hen niet raken. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Wat ik me eigenlijk wel afvraag: klopt het dat jij je echt niets voor kan stellen bij het hebben van sympathie voor mensen met wie je bepaalde gemeenschappelijke zaken deelt zoals nationaliteit, taal, streek, woonplaats e.d.? Ik kan me dat bijna niet voorstellen, want daar is m.i. weinig mis mee zolang het niet doorslaat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2018 14:55 door Tjappie2.
nachtwacht 27 december 2018 15:23
Teleurgesteld zijn vanwege een slechte prestatie van iemand zonder daar ook maar een bijdrage aan te hebben geleverd maar die toevallig aan de goede kant van een denkbeeldige lijn is geboren is inderdaad stupide.

Net als het stupide is om trots te zijn op het feit dat de microscoop of de ECG is uitgevonden door een Nederlander. Ik heb daar 0,0 aan bijgedragen en zou het zelf nooit kunnen. Moet ik me daar dan echt beter door voelen? Dan zou ik wel heel weinig eigenwaarde hebben.

Het maakt mij op zich inderdaad helemaal niets uit of Tom Dumoulin of Chris Froome de Giro wint. Waarom zou ik? Beide ken ik niet, beide volgen niet mijn trainingsschema's, op alletwee hun prestaties heb ik geen enkele invloed. Moet ik tijdens de Giro voor Tom Dumoulin supporteren maar op het NK tegen hem zijn omdat we andere denkbeeldige lijnen gebruiken en iemand uit 'mijn' provincie moet winnen? Er zijn ruim 17 miljoen Nederlanders. Ik ken er maar een paar. In die 17 miljoen zitten aardige mensen, vreselijke mensen, mensen die hetzelfde denken als ik, mensen die heel anders denken dan ik, mensen die me het beste toewensen, mensen die me het slechtste toewensen. Moet ik me met allemaal een voelen? Ik heb meer gemeenschappelijk met bepaalde mensen uit een ander land dan met bepaalde Nederlanders.

Sport is entertainment, net als een film, of een naaikransje. Als ik een mooie koers heb gezien ben ik tevreden. Als iemand een gedurfde aanval heeft geplaatst en wint waardeer ik dat, ongeacht nationaliteit. Wordt hij net voor de lijn terug gepakt dan is dat jammer voor hem, maar ben ik niet teleurgesteld. Net als ik niet teleurgesteld ben dat het breiwerk van oma Bakker minder mooi is dan het breiwerk van oma Schilder. Het is maar sport, afleiding in de drukte van het dagelijkse leven.

(edit: een 'een' teveel en hetzelfde als...)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2018 15:29 door nachtwacht.
Koppizoektwachtwoord 27 december 2018 15:39
Dus wie er ook wint, het maakt jou eigenlijk geen zak uit. Lijkt me verschrikkelijk saai om zo naar sport te kijken.
Horsie is back 27 december 2018 17:25
Nachtwacht maakt de denkfout geen ID nodig te hebben omdat hij immers door internationale grootheid R geschapen is.
Orakel 27 december 2018 19:33
Nachtwacht kijkt op die wijze extreem rationeel. Niets mis mee, maar wel een grote significante afwijking tov de gemiddelde mens. Een extreme uitschieter. DSM zal er vast een term aan koppelen. Het is dus afwijkend (maar nogmaals: prima er zo in te staan).
Horsie is back 27 december 2018 21:56
Ik ken Nachtwacht helemaal niet, maar ben desondanks teleurgesteld in zijn opvattingen, vooral omdat hij mensen, die zich met sporters identificeren, ook al kennen ze deze helemaal niet en hebben ze 0,0 aan hun prestaties bijgedragen, alhoewel je je natuurlijk wel kunt afvragen of er één topsporter in de wereld, die rent, vliegt, duikt, zwemt of welke activiteit dan ook uitoefent, bestaat zonder daarbij intrinsiek de motivatie te halen uit de interesse van mensen, die hem/haar supporteren. Of zelfs uit het bestaan van één der honderenachtmiljard, die voorgingen. Vooral de term stupide is natuurlijk erg teleurstellend. Op het laatste Sportgala kreeg een judoka meisje niet alleen de lachers op de hand, toen ze bij de verkiezing van de Zapp sportman van het jaar desgevraagd op de vraag wie zij vond, dat het moest worden, doodleuk zei, dat het haar vader moest zijn. Ook voetballertjes, die op een graspollenveldje voor lege tribunes speelden/spelen, waanden/wanen zich Pele, Cruijff, Madonna, Messi, Ronaldo en ook Frenkie. Maak geen fout, Horsie was zijn hele leven in sporttermen globetrotterminded: D'en Eddy (Watterott legendarisch), Bob Beamon, Holy Moses, Carl Lewis, der Ulle, Tom Dumoulin (Horsie streeft hier geen volledigheid na uiteraard). Alleen zodra er (niet alleen) een zweem van achterdocht bij te pas kwam, haakte Horsie af. In 2009 weigerde bijvoorbeeld het beest om Usain Bolt het WR op de 200m te zien verpletteren.

Kortom, de mens doet normaliter niets zonder een motivatie, misschien ook niet altijd zichtbaar.
Als ik nu naar het WK darts kijk zal het mij ook bier en worst zijn wie er wint. In de gouden tijd van Barneveld zou echter mijn hartslag nog wel omhooggaan.
Relatief gesproken zijn sommige wereldomvattende hoogtepunten in de sport nogal eens lethal.

Och, zelfs bij André van Duin's marmottenrace hebben mensen hun favoriet en wie identificeert zich nou met een marmotte, behalve de wielrenners die hem oprijden natuurlijk.

Epiloog
Ben wel dankbaar voor het weetje, dat "wij" de ECG hebben "uitgevonden". Heb thuis nog een paar mooie exemplaren liggen van ECG bij boezemfibrilleren.
Dat Sport puur entertainment zou zijn is uiteraard een misvatting. Het is namelijk de enige oorlog waarbij geen doden zouden moeten vallen.

Kijk, een tweeëige tweeling kan de overwinning in een triathlon gemakkelijk delen met de andere helft, als die vlak voor de finish door zijn hoeven is gegaan.
Op de marathon in Warschau liep 800 m voor de finish de een degene die in 3 minuten 3 minuten voorsprong verspeelde (Foster collaps) zonder blikken of blozen voorbij en de shorttracker, die in kansloze situatie en-route al zijn contrahenten onderuit zag gaan, bracht evengoed zijn handen triomfantelijk omhoog.

Nachtwacht is me lief hoor (mooie nick trouwens), maar hij moet niet andere belevingen stupide noemen. Niet als ze tenminste redelijk normaal reageren en niet hemel en aarde trachten te bewegen om de anderen in de baan te laten struikelen om hun favoriet als enige overeind te laten.

Om deze bijdrage nog enige body mee te geven.
Remco Evenepoel heeft een Vo2 max van 82 ml/kg/min en geeft aan, dat hij een "ADV" heeft van 7w/kg. 430w bij 61kg.
Is hij nu al over het paard getild?

Nee, dan. Laura Stigger, de enige die in 2018 ongeslagen is gebleven in het MTB en en passant in haar tweede wegwedstrijd WK op de weg werd.

Wie immer ohne Gewähr!
Andere Peter 28 december 2018 16:23
Ach. Sport volgen heeft veel met personificatie te maken. De volger is geneigd zich te verplaatsen in de voetballer, wielrenner, handbalster, Formule-1-rijder die hij ziet. Hoe zou ik dat doen? Elke volger zal dat doen op basis van zijn eigen voorkeuren. Het is niet zo gek dat nationaliteit daarbij een rol speelt en het is al helemaal niet minderwaardig. Men verplaatst zich wat gemakkelijker in iemand die uit de buurt komt, die dezelfde taal spreekt, etc.

Een beetje leedvermaak is ook prima. De dagen daarvoor hadden de Fransen al een voorschot genomen op Fignons naar huh mening zekere zege. Tsja, dan wordt het lollig als het misgaat. Wij zouden minstens zo'n lol daarover hebben gehad als het Duitsers, Belgen of Italianen waren die hun favoriet zagen. In die zin is het eigenlijk helemaal niet tribaal.

Lemond was ook (die hele Tour) de underdog. En nogmaals: al snel daarna (en zeker achteraf) had ik liever gezien dat Fignon zou hebben geklopt. Later kreeg ik steeds meer waardering voor Fignons persoonlijkheid en begon ik ex-renner Lemond een oelewapper te vinden.
El Chaba 28 december 2018 19:52
Grappig, in dit specifieke voorbeeld betreffende Lemond en Fignon, had ik destijds precies hetzelfde.
Ook volmondig eens met de rest van je betoog.

Verder: afhankelijk van de sport heb ik ook mijn voorkeuren. Wat betreft wielrennen is dat bij mij een pak minder chauvnistisch dan bij andere sporten. Maar bij wielrennen gaat het dan vaak om andere zaken. Bijvoorbeeld als er een aantal renners de finale rijden, wie gun ik het het meest? Soms is dat degene die ik bij een wielrenspelletje in mijn team heb. Soms gun ik het juist niet degene wiens kapsel me niet aanstaat, soms de underdog en soms juist weer de favoriet, etc.

Boeit allemaal niet, ik vind het leuk om sport te bekijken, waarbij ik 'hoop' dat een bepaald iemand wint, dat maakt het voor mij 'spannender'. Of de voorkeur daarbij rationeel is of emotioneel gezien nergens op slaat, doet niet ter zake, zolang je maar beseft dat degene die je 'graag' wilt zien verliezen of winnen, respectievelijk geen klootzak of supermens is maar gewoon een mens, net als jij en ik..



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2018 20:27 door El Chaba.
Andere Peter 28 december 2018 22:08
Herkenbaar.

Bij wielrennen is rijstijl voor velen van belang. En het verandert ook. Ik had eerst niets met Froome. Toen ik merkte dat velen met veel onredelijke argumenten (lelijke stijl, saaie renner) tegen Froome werden, werd ik juist steeds meer vóór Froome. En de klank van de naam van de renner is voor mij belangrijk wanneer ik een rennersnaam voor het eerst tegenkom. Ook in spelletjes ben ik geneigd om iets meer op mooie namen te spelen.
joopz 29 december 2018 00:47
Eens. Klein puntje nog: ik hoop eigenlijk stiekem dat er niet meer mensen zoals jij zijn.
Andere Peter 29 december 2018 18:55
Even registreren om dit te melden... Hoe treurig is dat? En dan vermoedelijk als vaste prikker die stiekem onder een schuilnaam iemand persoonlijk aanvalt.
Horsie is back 29 december 2018 19:14
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Herkenbaar.
>
> Bij wielrennen is rijstijl voor velen van belang.
> En het verandert ook. Ik had eerst niets met
> Froome. Toen ik merkte dat velen met veel
> onredelijke argumenten (lelijke stijl, saaie
> renner) tegen Froome werden, werd ik juist steeds
> meer vóór Froome. En de klank van de naam van de
> renner is voor mij belangrijk wanneer ik een
> rennersnaam voor het eerst tegenkom. Ook in
> spelletjes ben ik geneigd om iets meer op mooie
> namen te spelen.

Begrijp ik nou goed dat Vroem het niet had gehaald. grinning smiley
El Chaba 30 december 2018 11:44
Dat klopt. Het is inmiddels ook bekend wie dat momenteel op bijna dagelijkse basis doet. Je mag éénmaal raden om wie het gaat.
Diens vaste account is inmiddels ook gedeactiveerd.
joopz 30 december 2018 11:48
Andere Peter 30 december 2018 11:57
Ik had deze gemist. Uit de praktijk lijkt mij dat juist exact het omgekeerde waar is. De Tour kan zich veroorloven schijt te hebben aan wat volgens insiders een mooie koers is. De Tour kan het zich veroorloven dat enkele toppers de Tour links laten liggen. En juist dat maakt aannemelijk dat de Tour op zichzelf staand (dus zonder fraaie koers, zonder toppers) groter is dan elke andere koers.

Die mensen kijken toch wel. Dat is nauwelijks afhankelijk van aantrekkelijke koers. Je zou zelf met gevoel voor prikkel kunnen beweren dat saaie koers meer ruimte biedt voor VVV-shots van kastelen. En dus geschikter is om Frankrijk te tonen.
joopz 30 december 2018 12:55
Best wel lafjes om halve "waarheden" te verkondigen om vervolgens je waffel te houden, meneer Chaba
Luijt 01 januari 2019 10:49
Het is jammer dat de tour qua innovatie niet verder komt dan die belachelijke formule 1 start. Andere parcoursbouwers, dat zou al helpen. Frankrijk heeft zoveel meer te bieden dan wat ons wordt voorgeschoteld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen