Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Remco Evenepoel kroont zich tot Belofte van het Jaar

Gepost door Hercule Poirot 
Hercule Poirot 23 december 2018 07:21
Quote

Remco Evenepoel kroont zich tot Belofte van het Jaar

BRUSSEL - Wielrenner Remco Evenepoel is zaterdag op het Sportgala in de Docks Dome Event Hall in Brussel verkozen tot Belofte van het Jaar. De dubbele wereldkampioen bij de junioren haalde het met 677 punten voor loper Jonathan Sacoor (457 ptn) en veldrijder Eli Iserbyt (57 ptn).
Remco Evenepoel maakte pas in april 2017 zijn debuut in de wielersport, maar was dit seizoen ongenaakbaar in de juniorencategorie. De achttienjarige Vlaams-Brabander pakte in het Oostenrijkse Innsbrück goud in zowel de wegrit als de tijdrit. Eerder op het seizoen had hij diezelfde dubbel ook al gerealiseerd op het EK in Tsjechië. Evenepoel slaat komend seizoen de beloftencategorie over en wordt meteen prof bij WorldTour-team Deceuninck-Quick Step
.

Nummer twee Jonathan Sacoor ontpopte zich in 2018 tot de revelatie van de Belgische atletieksport. De 19-jarige Sacoor maakte indruk met een wereldtitel op de 400 meter op WK U20 in het Finse Tampere, maar schitterde ook al bij de senioren. Met de Belgian Tornados, de Belgische estafetteploeg op de 4x400m, veroverde Sacoor brons op het WK indoor in Birmingham en goud op het EK outdoor in Berlijn. Hij sloot zijn seizoen af met een knappe zege in de Memorial Van Damme.

Eli Iserbyt moest als derde in de eindrangschikking een groot gat laten op de nummers een en twee. De 21-jarige West-Vlaming veroverde begin 2018 in het Nederlandse Valkenburg zijn tweede wereldtitel veldrijden bij de beloften. Eerder werd hij in 2016 in Zolder ook al wereldkampioen bij de beloften. Hij werd dat jaar eveneens derde in de verkiezing Belofte van het Jaar.

[www.nieuwsblad.be]

Als er iemand is in België die deze eer verdient dan is het Remco wel. Want een ongelooflijk groot succesjaar heeft hij achter de rug! Samen met o.a. Jasper Philipsen staat er in het kleine België opnieuw een generatie klaar die zonder tegenslag grote koersen zal oogsten. In het verleden kende België namelijk ook vele fysieke uitblinkers. Een kleine greep daaruit: Eddy, Rogier, Philippe Thys, Jean-Pierre Monseré, Frank Vandenbroucke, Johan, Tom en Dave Bruylandts. De Belgische traditie van het voortbrengen van fysiek hoogbegaafde personen in de wielersport krijgt met Remco en Jasper een indrukwekkend vervolg. Ik vind het zeer bijzonder dat zo'n klein landje het lukt om structureel de beste renners van deze aardbol te produceren. Een verklaring heb ik er helaas niet voor winking smiley maar dat is gelukkig geen vereiste om te kunnen genieten van al dat talent. Genieten jullie met mij mee?
ton duk 23 december 2018 08:40
Slimmerd 23 december 2018 08:59
Jammer, vroeger had je er wel een verklaring voor, maar blijkbaar geloof je daar zelf al niet meer in. Einde van je spookje?
El Chaba 23 december 2018 11:24
Of hij is het vergeten en daar is dan weer wel een verklaring voor: dementie.
Curzio 23 december 2018 11:26
Horsie is back 23 december 2018 14:32
Een kleine greep en vervolgens pakt Santa uit met acht fysiek hoogbejaarde of aan de andere kant verblijvende wielrenners.
D'en Eddy met 525 klinkende overwinningen op de weg (Horsie berichtte hier onlangs over) spreekt natuurlijk voor zich, maar daar hoef je gelukkig geen Belg voor te zijn om dat te kunnen waarderen.
Hercule Poirot 24 december 2018 18:24
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer, vroeger had je er wel een verklaring voor,
> maar blijkbaar geloof je daar zelf al niet meer
> in. Einde van je spookje?

Nee, ironie.
Jij weet net zo goed als ik dat talent niet gelijk over iedereen verdeeld is.
Slimmerd 24 december 2018 19:25
Dat is mij uiteraard bekend, spijtig dat jij zo matig bent toebedeeld
Hercule Poirot 24 december 2018 19:37
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is mij uiteraard bekend

Jij maakt nu een draai want gisteren vond je het nog een sprookje.
Horsie is back 24 december 2018 20:10
Hercule Poirot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slimmerd Schreef:
> --------------------------------------------------
> > Jammer, vroeger had je er wel een verklaring voor,
> > maar blijkbaar geloof je daar zelf al niet meer in. Einde van je spookje?
>
> Nee, ironie Jij weet net zo goed als ik dat talent niet gelijk
> over iedereen verdeeld is.

Doet me denken aan iets dat ik vanmiddag nog voor de power nap las.
Marijn de Vries die mijmert over hoe het 10 jaren geleden (laatbloeier) allemaal met haar begon, als wielrenster dan.
Ze vond zichzelf zo door Moeder Natuur begiftigd, want ga maar na wat haar eerste de beste inspanningstest opleverde.
62 ml/min/kg en 341 W, gelijk aan 5,25 w/kg. De 62 ml heeft ze nooit verder kunnen opschroeven dan tot 64 ml, o.a. omdat de Vo2 max vooral erfelijk is bepaald.

Heel fraai, want zet dat even af tegen het allergrootste talent ooit in Nederland in Jan 2002 met 63,9 ml/kg/min en 260w (5,36 w/kg).
Disclaimer: Ze was toen ongeveer net zo oud als de al eerder door Horsie gememoreerde Anna Shcherbakova (rond 14,75 jaar).
Wattage zou later buitenaards worden met 6,67w / kg. Protocol even buiten beschouwing latend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen