Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De meest opwindende etappe van 2018

Gepost door Nomath 
Nomath 25 december 2018 20:16
Het verbaast niet dat er aan het eind van het jaar zowel vanuit Nederland als vanuit de Angelsaksische pers een terugblik op de Giro-etappe over de Colle della Finestre is verschenen waarin beide kampen hun inkleuring geven.
Volkskrant
VeloNews

Het is ook interessant om de prik-commentaren bij die etappe terug te lezen.
Ik vind nog steeds dat Froome hier zijn concurrenten en zijn criticasters meesterlijk heeft afgetroefd.
Sjorsoll 25 december 2018 20:25
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik vind nog steeds dat Froome hier zijn
> concurrenten en zijn criticasters meesterlijk
> heeft afgetroefd.

Terwijl hij in de ogen van die criticasters juist hun punt bevestigt: dat hij aan de dope zit.
JW 25 december 2018 23:25
Erg leuk om dat allemaal terug te lezen.

De Giro-start van Froome blijf ik omstreden vinden.
Maar helemaal los daarvan: er is weinig discussie mogelijk wat de opwindendste etappe was. Uiteraard deze, in vette letters.
Eindhovuh 25 december 2018 23:48
Een betrapte renner van een verdachte ploeg doet, uit het niets in die Giro, iets wat al 30 jaar niemand heeft gedaan die niet betrapt is op doping.
Ik kan daar niet van genieten.
Nomath 26 december 2018 01:18
Ook niet als uit nauwkeurige vergelijkingen blijkt dat er met Froome's wattages niks vreemds is en de achtervolgers het vooral hebben laten liggen door hun tempo te laten bepalen door de zwakste broeders?
Ik kan wél genieten van de durf van die eenling.
TD had gewoon de ballen moeten hebben er achteraan te gaan. Hij was toen virtueel leider. Volgens het VK-verhaal was het plan-Froome voor hem geen verrassing.
Het loodsen van Oomen naar de 9e stek daags daarna was een pathetisch gebaar.
Horsie is back 26 december 2018 02:42
Horsie zal zelf wel weer voor de wattages zorgdragen. cool smiley

Sec Watt Watt/kg Voorsprong Froome op Dumoulin per segment c.q. cumulatief

16 603 8,75
1440 401 5,82 38
750 181 2,63 50 88
1890 376 5,46 23 111
460 126 1,83 45 156
2520 306 4,44 40 196
1501 392 5,69 2 198
Gem. 332 4,82

Insiders zien natuurlijk dat hier wordt gerekend vanaf de 16 seconden explosie van Froome op de Finestre.
Vooral op de afdalingen werd onevenredig veel tijd verloren of gewonnen zo U wilt.

Gerekend met gewicht van 68.9 kg van voor de start.
I.v.m. ovale tandwielen moet er rekening mee worden gehouden, dat de wattages 6% te hoog zijn in vergelijking met normale tandwielen.

Wie immer ohne Gewähr.
Horsie is back 26 december 2018 02:57
Horsie kent geen maat. Zijn PC is net een Fundgrube. Na bovenstaande struikelde hij over onderstaand relaas.
Voor de liefhebber al mis ik soms nog good-old Bromertà.

Horsie is back 04 juli 2018 20:28
Het waren er geen 1500, maar 5 is ook mooi. SKY werpt in haar goedertierenheid de wielervolgers een paar brokken toe. Waar gaat dit over, Horsie? Hoe ziet de catering er nu uit voor een hard days work van Froomey? Hoe belangrijk is weight management? Heel belangrijk. Zou de nederlaag voor Froome in de elfde etappe (U weet het nog wel, Yates die zijn duivels ontbond en Dumoulin, die bijna kon volgen) te wijten kunnen zijn aan min of meer mislukt weight management. Erg speculatief, Horsie. Froome verloor in 4 uur toch niettemin 2,2 kg. Van 69,3 naar 67,1 kg. Interessant is dat SKY niet prijs wil geven wat Froome in de beslissende etappe aan gewicht verloor. Vergeten natuurlijk.

In de vermogensanalyse van zijn Alleingang valt ook nu weer op, dat Froome zijn overwinning toch in de afdaling pas echt fundament gaf. Zou er toch enige waarheid zijn gelegen in de geluiden, die je later kon horen of Tom Dumoulin strategisch toch niet on top was tegen de machinerie van SKY en de zijnen?

SKY publiceert hier ook de hartfrequenties (maximaal 159 en over de hele linie toch maar weinig over 150). Goed vergelijkbaar met Mont Ventoux 2013. Met een rustpols van gemiddeld 32 dus een bijna 5-voudige turnover (5 x 32 =160). Horsie raakt hiervan niet gauw van de kook, want zijn turnover is gemiddeld maar 2,2 (met bèta blokkers) maar in een redelijk serieuze maximaal test (waarin dus geen pauze's zitten of vertragingen, zoals bij sprintbelastingen) wordt als het dan moet de 3 wel gehaald. Omdat volgens de calculatie van Bromèrta, Horsie wel ouder dan Methusalem moet zijn is er ook nog een duidelijke leeftijdscomponent. M.a.w. er zal geen sprake zijn van chronische incompetentie, al moet je het tweede woord hiero natuurlijk niet te snel gebruiken.

De wattages zijn ook niet bepaald torenhoog. Daarbij stelt SKY weer, dat deze wattages naar beneden bijgesteld moeten worden. Met liefst 6%. De 16 seconden aanval op de Finestre vergden 603W. Met 6% afwaardering is dat maar 567w, dus ruim 8w/kg.
Wel zijn daarbij de trapfrequenties (koffiemolentje) erg hoog.

Disclaimer
Omdat Horsie toch weer wijzer is geworden (ik hoop de anderen hier ook) nog even een disclaimer.
Van Wattages is soms extreem belangrijk in welke context ze zijn getrapt. Want zonet dacht ik even, dat ene Marianne Vos, zoals jullie weten mijn aller tijden favoriete renster, het gemiddelde van Froome in zijn raid in een maximaal test ook had getrapt.
Koppizoektwachtwoord 26 december 2018 22:43
Toch ietwat pijnlijk om het nog eens zo ingewreven te krijgen. Froome: “If I am completely honest with myself, I think if Dumoulin had gone into TT mode on the Finestre like I did, he would have taken pink that day. He is a better time trialist than I am, in general, and the fact that he had four or five guys sitting on his wheel, it actually slows you down. I genuinely believe that if Dumoulin had gone mano-a-mano with me, I wouldn’t have taken any time on him that day.”
Orakel 28 december 2018 14:36
De wattages zijn niet openbaar (slechts wat schattingen). Daarnaast kan je van de altijd zuinig rijdende Dumoulin (tja, waarom zou hij zo zuinig rijden?) niet verwachten dat hij eventjes een opgevoerde brommer gaat inrekenen. Einde etappe bleek dat Dumoulin (net als Pinot) gewoon geroosterd was. Van mensen kan je het bovenmenselijke niet verwachten.
Orakel 28 december 2018 14:42
De juiste wetenschap is echter dat je met renners in je wiel per gelijk geleverd vermogen meer snelheid haalt. Groepjes gaan sneller dan eenlingen, zelfs als er maar 1 renner op kop rijdt in het groepje.
Horsie is back 28 december 2018 15:17
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De juiste wetenschap is echter dat je met renners
> in je wiel per gelijk geleverd vermogen meer
> snelheid haalt. Groepjes gaan sneller dan
> eenlingen, zelfs als er maar 1 renner op kop rijdt
> in het groepje.

Leuk bedacht (het is zelfs waar), maar in de context van die dag wringt het toch.
Je kunt op kop in die geschetste context dan wel sneller rijden, maar wat helpt het als die koekwauzen achter je alleen maar als een blok aan het wielerbeen functioneren. Froomey had in elk geval zijn duivels ontbonden of misschien kwamen ze wel uit het paarse flesje gekropen, dat hij naar zijn mond bracht.

Froomey leverde uiteraard 'n superieur fysieke prestatie, maar het energie management door de SKY ploeg heeft daar ongetwijfeld een belangrijke rol in gespeeld.
De vraag zal nooit beantwoord worden of Dumoulin door va banque te spelen het wel had gehaald.
Als de cijfers ter beschikking gesteld door de SKY ploeg kloppen, dan heeft Dumoulin het met name in de afdalingen verloren.
Clavan 30 december 2018 00:09
ik zou kunnen reageren maar ik heb 4 Westmalle tripple, 3 smeerolie en een potje fluitketel curling achter de rug. dus ik ben klaar...fuck you dorpsfeest folklore
Eindhovuh 30 december 2018 10:39
Maar had je gewonnen met fluitketelen?
Clavan 30 december 2018 17:10
Echt wel. Onontdekt talent.
ton duk 30 december 2018 19:28
15-08 3e etappe BB-Tour van Aalter naar Antwerpen staat bij mij op 1
gr
Andere Peter 31 december 2018 00:08
Ik moest hem even googlen hoor...

Was dat niet naar het voorbeeld van Oliver Naesen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen