Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgisch klimtalent krijgt beloftes om kopman te worden in de grote rondes

Gepost door Hercule Poirot 
Hercule Poirot 27 december 2018 08:01
Quote

Belgisch klimtalent krijgt beloftes om kopman te worden in de grote rondes

Dat Laurens De Plus het QuickStep-team na 3 seizoenen verlaat, is al een tijdje bekend. De Ninovieter staat gekend als groot klimtalent en moet op termijn kunnen meespelen in een grote ronde. Bij de ploeg van Lefevere kreeg hij niet de garanties die hij aan de overkant van de Belgische noordergrens wél krijgt. “Ze hebben me beloofd dat ik op termijn kopman word voor de grote rondes”, klopt de Plus zich op de borst.



Het is de zomer van 2015 en Laurens De Plus is 2e jaars belofte. Hij rijdt in de kleuren van Lotto Soudal U23 en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Na een 2e plaats in de Ronde de l’Isard in mei wordt hij 4e in de Vredeskoers en 2e in de Giro Valle d’Aosta, waarna nog een 6e plaats in de Tour Alsace en een top 10-stek in de Ronde van de Toekomst volgen. De Plus kan al na 2 jaar bij de beloften prof worden en krijgt verschillende aanbiedingen. De meest logische en wellicht makkelijkste stap zou die naar de hoofdploeg van Lotto Soudal zijn, maar De Plus vaart de koers van QuickStep.

Na 3 jaar onder de vleugels van Patrick Lefevere kiest hij nu voor een nieuwe uitdaging, bij Team Jumbo-Visma. “Het 1e contact met de ploeg dateert van mei 2018”, zegt De Plus. “Na veel blessureleed (De Plus ging zwaar onderuit in Lombardije en werd tijdens zijn herstel in Zuid-Afrika aangereden door een vrachtwagen, red) toonden ze nog altijd interesse in mij. Dat heeft me gecharmeerd. Ze zijn enorm innovatief, zoals met de Foodcoach app (lees hier), en proberen een verschil te maken in de kleinste details. Het is hier nog een stuk professioneler dan bij QuickStep Floors het geval was. Er wordt enorm goed gekeken naar performance en progressie.”

Giro
“We hebben dan rond tafel gezeten en waren er snel uit. Het is niet dat ik per se wilde vertrekken bij QuickStep, maar Jumbo bood mij een mooie opportuniteit om me verder te ontwikkelen bij een ploeg die in de lift zit. Ik geloof heel hard in hun project en wil er graag deel van uitmaken. Ze hebben dankzij hun sponsors 5 jaar zekerheid voor de toekomst en ik heb zelf ook een contract voor 2 seizoenen kunnen tekenen. Ze hebben me beloofd dat ik op termijn kopman word voor de grote rondes.”

Het plan 2019 voor De Plus is al netjes uitgetekend. De Ninovieter blaakt dan ook van zelfvertrouwen én van ambitie. “Het grote doel van de ploeg voor 2019 is om met Primoz Roglic de Giro d’Italia te winnen. Het is mijn persoonlijke doel van het voorjaar om hem daarbij zo goed mogelijk te helpen. In de Waalse klassiekers zal ik voor eigen rekening kunnen rijden. In het 2e deel van het seizoen zal ik dan nog meer zelf mijn kans mogen gaan. Dan denk ik vooral aan de BinckBank Tour, de Ronde van Duitsland en de Ronde van Groot-Brittannië.”

Zelfvertrouwen
Het is wel even moeilijk geweest, maar elk nadeel heb zijn voordeel. “Ik heb veel geleerd van die valpartijen”, erkent De Plus. “Met name dat ik moet blijven werken en in mezelf moet blijven geloven. Het is in het najaar nog goed gekomen, met de wereldtitel ploegentijdrijden als kroon op het werk.

Het belooft een mooi jaar te worden voor Laurens De Plus. “Ik ben volledig hersteld van die 2 zware valpartijen en sta echt waar ik wil en moet staan. De testen op de stage waren ook prima, ik ben echt tevreden. Het is nu zaak om de basis nog wat aan te scherpen en in februari kan ik dan op hoogtestage. Dan ben ik helemaal klaar voor het seizoen.”

[wielerverhaal.com]

Goed nieuws voor de sympathieke Laurens dat hij kopman gaat worden bij de Nederlandse WT-ploeg Jumbo. Ook goed nieuws voor Jumbo dat men daar eindelijk inziet dat kwaliteit altijd boven nationaliteit dient te gaan. Dat was bij die ploeg namelijk niet altijd vanzelfsprekend. Zo kon het bijvoorbeeld gebeuren (in de Belkin periode) dat Lars Boom hoger in hiërarchie stond dan Sep Vanmarcke, hilarisch natuurlijk. Gelukkig lijken dergelijke naïeve keuzes bij die ploeg definitief verleden tijd en kunnen er eindelijk grote koersen geoogst worden. Met de zeer getalenteerde Belgen Wout en Laurens als de kopmannen zal dat echt niet lang uitblijven. Misschien is de keuze om niet langer nationaliteit boven kwaliteit te plaatsen wel opgelegd door de sponsoren. Jumbo opent u winkels in België en het Noorse Visma wil natuurlijk ook liever succes dan dat de Nederlanders worden voorgetrokken. Nu er een begin wordt gemaakt met het uitfaseren van de inferieure Nederlandse kopmannen is voor de Nederlandse fans misschien niet zo leuk. Alleen voor de sprints zal dit team op termijn nog een Nederlandse kopman hebben. Maar als bijvoorbeeld Wout De Ronde wint zullen die fans dit team weer hartelijk omarmen, daar ben ik zeker van.
Remko 27 december 2018 08:06
Ik begrijp dat u nu fan bent van deze Nederlandse ploeg?
Hercule Poirot 27 december 2018 08:50
Ze zijn op de goede weg. Prutser Louis Delahaije is de deur gewezen en het aantal Belgen in de ploeg neemt toe. Echter de Belgische kern mag nog wel wat steviger.
Sub Culture 27 december 2018 09:17
Los van de ronduit debiele toevoeging aan het artikel vind ik het vertrek van De Plus bij Quickstep een groot verlies.
Hij heeft een meer dan behoorlijke tijdrit in de benen en bergop kan hij in de schaduw van Roglic grote stappen maken.
Ook opvallend dat hij aanhaalt dat het er bij Jumbo nog iets professioneler aan toe gaat.
Benieuwd naar zijn komende wielerseizoen.
merijntje mortirolo 27 december 2018 09:35
-
Damn, die jongen is pas 23...

Als je mij gevraagd had hoe oudtie was zou ik rustig, quasi-overtuigd-van-mijn-wielerkennis, "28 à 30" gezegd hebben. Die vijf jaar richting top-des-mensens-kunnen heeftie 'gewoon' nog te gaan. Dit/hij kan voor Jumbo wel eens een briljante 'aankoop' blijken.

Volgens mij komt die De Plus er wel. Offie ook daadwerkelijk sympathiek is weet ik niet.

Begint TDU al bijna?

Zit onze wicked commentator
genaamd Skippy er klaar voor?

HUP koers!
Horsie is back 27 december 2018 10:36
Horsie is wat vroeger opgestaan. Maar hij wrijft zich nog het zand uit de ogen: Wie is dan toch Wout de Ronde, Hercule?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2018 10:36 door Horsie is back.
Sub Culture 27 december 2018 10:57
Dat zal aan de feestdagen liggen.
Orakel 27 december 2018 11:01
"Echter de Belgische kern mag nog wel wat steviger"

En zojuist schreef je nog dat kwaliteit vóór nationaliteit diende te gaan...
Simeone 27 december 2018 11:03
Een logische stap van zowel De Plus en Jumbo/Visma.
In eerste instantie een prima knecht voor Roglic/ Kruijswijk.
Voor De Plus zijn eigen ontwikkeling een goede ploeg die zich ambitieus op het grote Ronde werk richten!

Daarna kijken of De Plus zich gaat ontwikkelen tot een renner van het niveau Jurgen v/d Broeck!(vanuit Belgisch oogpunt)
Frederik D. 27 december 2018 11:06
Feestdagen? Treurdagen.
Eindhovuh 27 december 2018 11:54
Dat is vervelend voor je.
MarkV 27 december 2018 13:49
Hij zal het niveau dat vd Broeck haalde bij deze ploeg wel halen, maar als hij serieus denkt kopman te worden ten koste van Roglic en Kruijswijk dan heeft hij net zoveel torren in zijn hoofd als de topic opener.
MarkV 27 december 2018 13:49
.dubbel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2018 13:49 door MarkV.
Eindhovuh 27 december 2018 14:22
Kruijswijk is al wat ouder, dus over een jaar of 2 zou dat eventueel kunnen.
Sjorsoll 27 december 2018 15:12
Wat zitten we nou te lezen?
ton duk 28 december 2018 10:30
Iets over een Ninovieter …
gr
Frederik D. 28 december 2018 11:32
Nou ja, valt wel mee. Ik heb slechts een grote allergie tegen zulk dagen. Te druk, te overdreven vrolijk en zo voort. Maar gelukkig is er geen echt leed of herinneringen aan echt leed. En met jouw attentievol commentaar voel ik me getroost. smiling smiley
Ridder Kale Knikker 28 december 2018 15:58
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is wat vroeger opgestaan. Maar hij wrijft
> zich nog het zand uit de ogen: Wie is dan toch
> Wout de Ronde, Hercule?

Horsie, ik neem aan dat Wout De Ronde een sympathieke wielrenner is uit het pitoresque België
veluweracer 28 december 2018 16:13
En Tolhoek dan? Of Kuss?
Blueprint 28 december 2018 19:42
Die hebben genetisch gezien een onoverbrugbare achterstand op De Plus.
Andere Peter 28 december 2018 22:13
Daarom is het ook niet anders te lezen dan dat HP de huidige Belgen in die ploeg kwalitatief niet goed genoeg vindt.
Ridder Kale Knikker 29 december 2018 09:01
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die hebben genetisch gezien een onoverbrugbare
> achterstand op De Plus.

Hahaha, heerlijk!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen