Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin: Tour boven Olympisch goud

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 06 januari 2019 11:12
[nos.nl]

Mits het parcours goed is.
Orakel 06 januari 2019 12:11
Dumoulin lijkt verrast dat er in 2020 zo’n korte tijd tussen Tour en Spelen zit. Wist hij dat niet...?
tvm 06 januari 2019 12:20
Dan heeft Wuyts dus gelijk? Of is het Giro>Tour> OS?winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2019 12:20 door tvm.
opoeepo 06 januari 2019 12:20
Logisch. Dennis en Campenaerts zijn een maatje te groot.
lodjan 06 januari 2019 12:26
Ik ben het helemaal met hem eens. Uiteraard wel starten op de OS.
Andere Peter 06 januari 2019 14:03
Het zijn vooral de na-Tour-criteriums die lastig mee te pakken worden ;-)

Ik ben niet zo somber over die combinatie Tour/OS. De Tour eindigt op 19 juli. De wegwedstrijd op de 25e, dat is qua vormritme vergelijkbaar met San Sebastian. Wie een goede slotweek in de Tour had, gaat daar in de meeste gevallen nog goed zijn. Precies een mooi moment om het lichaam te laten wennen aan zo'n inspanning op dat tijdstip. De wegwedstrijdverplichting lijkt mij dus te helpen. En dan op de 29e die tijdrit.

Natuurlijk zal de jetlag het wat gecompliceerder maken. Maar daar moet in mijn ogen wel een fraai slaapschema bij te maken zijn. Veel zal daarbij afhangen van het tijdstip. Voor het slaapritmegevoelige lichaam een mooie brug maken tussen Parijs en Tokyo. De renner hoeft niet helemaal in een Tokyo-ritme te zitten om goed te kunnen presteren.

Ik denk niet dat we hem op de 24e als vlaggendrager zien in de ellenlange openingsceremonie. En omdat een eigen ritme zo belangrijk is: ik verwacht hem niet in det Olympische Dorp. Maar ach, misschien gedijt hij juist bij dat type atmosfeer.
Andere Peter 06 januari 2019 14:06
En die Tour, die switcht wel vaker als een pendulum een beetje heen en weer van klimaccent naar tijdritaccent. Waarbij we vaak die accenten uitvergroten. Ik zie alleen maar gunstige voortekenen voor 2020.
ton duk 07 januari 2019 07:03
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik denk niet dat we hem op de 24e als
> vlaggendrager zien in de ellenlange
> openingsceremonie.

Als ie dan maar vlaggendrager is in de korte sluitingsceremonie
gr
Cecchini 07 januari 2019 09:15
De pot met Italiaanse honing voor Tom Dumoulin
Waarom tekende Mauro Vegni een parcours voor de Ronde van Italië dat op lijf van Tom Dumoulin is geschreven? Il direttore geeft voor een keer zijn geheimen prijs.

Jarl van der Ploeg/ Volkskrant



Zou Mauro Vegni hebben geweten dat hij Nederlandse sport­geschiedenis schreef toen hij met zijn auto richting Ponte di Legno reed? Zou de koersdirecteur van de Giro d’Italia aan Tom Dumoulin hebben gedacht toen hij, gebogen over een kaart van Italië, roze lijntjes trok van de Passo di Gavia naar de Mortirolo?

Waarschijnlijk wel, schreef de Volkskrant toen het parcours van de Ronde van Italië 2019 vorig jaar wereldkundig werd. Het leek immers net alsof organisator Vegni ‘met drie tijdritten van in ­totaal ruim 58 kilometer een potje met honing heeft klaargezet voor Tom ­Dumoulin’, stond er.

Vegni, die zich naar goed Italiaans gebruik consequent direttore laat noemen en een kantoor in Milaan heeft pal onder de redactie van La Gazzetta dello Sport, denkt tijdens het tekenen aan spektakel, zegt hij. ‘Ik wil strijd’, zegt de man die al bijna twintig jaar lang het de Ronde van Italië samenstelt. En als daarvoor geitenpaadjes en onverharde ­wegen nodig zijn, dan krijgt zijn ronde geitenpaadjes en onverharde wegen, ondanks mogelijk tegensputterende teams en renners. ‘Pas als ik klaar ben met tekenen, mogen de teams beslissen of ze naar Italië komen. Niet andersom. Zo werkt het hier niet.’

Vegni wil te allen tijde voorkomen dat zijn geliefde Giro saai wordt. Hij zal het hardop nooit zeggen, maar saaie wielerrondes organiseren ze maar in Frankrijk. ‘Als ik een bocht zie, zeg ik bijvoorbeeld tegen mijzelf: hier zou weleens een ­explosieve klimmer kunnen aanvallen, maar gelukkig is er verderop genoeg ­mogelijkheid voor een renner met een meer constant ritme om terug te komen. Het mooie aan de Giro, de reden dat het de laatste jaren zo goed gaat, is juist dat hij pas op het allerlaatste moment wordt beslist. Toen Tom in 2017 won, gebeurde dat op de laatste dag, weet je nog?’


Mauro Vegni


Puzzelen
Vegni, begint zijn parcours altijd met twee punten: la grande partenza en ­l’arrivo finale – het begin- en het eindpunt van de Ronde. Vervolgens slaat hij aan het puzzelen. ‘De eerste belangrijke vraag die ik mijzelf altijd stel is: wat doen we in het weekend? Ik doe alles om het publiek te vermaken en op zaterdag en zondag hebben we nu eenmaal de meeste televisiekijkers.’ Vandaar dat alledrie de tijdritten dit jaar op zaterdag of zondag vallen, net als de spectaculaire bergetappe naar Courmayeur.

Na de weekenden te hebben ingevuld, begint hij met de weekdagen. Ook daarbij denkt Vegni uiteraard aan spektakel, ‘maar als ik heel eerlijk ben, houden we hier ook zeker rekeningen met geld. Als stad wordt jouw onderhandelingspositie beter naarmate het voor ons commercieel aantrekkelijker is. Zo werkt het nu eenmaal.’

Over hoeveel geld het precies gaat, wil Vegni niet zeggen, maar volgens Italiaanse wielerjournalisten begint het voor doordeweekse startplaatsen vanaf 50 duizend euro interessant te worden, en krijg je een finish toegewezen vanaf plusminus 125 duizend euro.

Dat resulteert aanstaande mei in een Giro d’Italia die van Bologna, de oudste universiteitsstad ter wereld, via de Tyr­reense kust richting San Marino trekt voor een heuvelachtige tijdrit van ­

34,7 kilometer. Daarna volgen de Apennijnen, de Alpen én de Dolomieten – waarom zou je slechts één bergketen aandoen als je er drie tot je beschikking hebt? – met daarin ellenlange bergetappes van wel 226 kilometer, maar ook steile klimritjes van slechts 131 kilometer. Verder zijn er aankomsten in pracht­steden als Modena. En er is natuurlijk die grandioze finale op 2 juni, als de Giro eindigt met een tijdrit van 15 kilometer pal voor de antieke gladiatorenarena van ­Verona – een van de imponerendste gebouwen ter wereld.

Dumoulins liefde
Een prachtig parcours, dat het desalniettemin zonder de voormalig winnaar ­Dumoulin moest stellen, dacht Vegni. Ook de Nederlandse renner zelf gaf vorige week nog toe dat hij inderdaad van plan was enkel de Tour de France te rijden in 2019. Maar toen hij tijdens zijn huwelijksreis, in een Nepalees hutje op 3.000 meter hoogte, besloot beide routes toch eens naast elkaar te leggen, stuurde hij een bericht naar zijn ploegleider Marc Reef: ‘Voordat jullie knopen doorhakken, kunnen we er nog over praten?’

Er werd gepraat en niet veel later verscheen er opeens die voor Italië verlossende video waarin de beste Nederlandse wielrenner van zijn tijd, tegen alle verwachtingen in, zei toch naar Italië te gaan. ‘Ik hou van Italië, ik hou van haar straten en in hou van deze wedstrijd’, was zijn verklaring. Waarna hij toevoegde: ‘Het parcours van de Giro is erg interessant dit jaar.’

‘Voor mij waren die woorden geweldig om te horen’, zegt Il Direttore over Il Bello. ‘Ik teken het parcours al decennia dus ik zie dat als groots compliment.’

Want het zou wat zijn geweest, een parcours samenstellen dat op het lijf van ­Dumoulin geschreven is en dan komt-ie niet. Want zo zit het toch?

‘Niets van waar’, zegt Vegni resoluut. ‘Ik heb nog nooit een parcours getekend speciaal voor een renner. En al helemaal niet voor Tom Dumoulin. Ik ging er ­namelijk van uit dat Tom dit jaar voor Frankrijk zou kiezen.’
Koppizoektwachtwoord 07 januari 2019 12:11
'Als de Tour dan een mooi parcours heeft, ga ik het niet nog een jaar uitstellen om alles op de Tour te zetten. Op dat moment gaat de Tour boven de Spelen.' Dat is uiteraard een regelrecht verzoek aan de Tourparcoursuitzetter: stop er de nodige tijdritkilometers in en ik ga er vol voor. En dat zal ook gebeuren, minder tijdritkilometers dan dit jaar lijkt onmogelijk (net als een Franse Tourzege op korte termijn).
Terecht dat Dumoulin de Olympische tijdrit dan minder prioriteit geeft. Het blijft link je hele seizoen op een overhypte eendagskoers af te stemmen.
Horsie is back 07 januari 2019 12:54
Nee, dan het verhaal van Carl Grove.
Je hele seizoen afstemmen op één wieler event, namelijk de nationale titel achtervolging voor Masters.
Versierd met een heus wereldrecord uiteraard. Bijna 2 kilometer lang gemiddeld 40 km/h rijden. Om precies te zijn in 3:06.129.

Een half jaar later ben je ineens wereldberoemd omdat je op de vooravond van 11 juli 2018 zo'n zin had in de vleesch zei het kind op de reclame.
Vlees, dat kennelijk vervuild was geraakt door epitrenbolone, een metaboliet van de verboden stof trenbolone.

De man van 90 komt er af met een publieke waarschuwing.
Het leven is hard.

Hoe luidt het spreekwoord ook al weer?
Steal a little and they throw you in jail, steal a lot and they make you King Kong.

Horsie met losse handen door de bocht.
Eindhovuh 07 januari 2019 13:57
Het startgeld dar de ploeg en Dumoulin krijgen van de Giro wordt nooit genoemd. Is ook gewoon een factor.
Horsie is back 07 januari 2019 17:35
Rumour has it. Oprah is about to catch another great Fish, 7 years after the last one.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2019 17:35 door Horsie is back.
Bummetje 07 januari 2019 17:53
Niet zo gek toch? Bij een eendagswedstrijd zijn er al snel 20 a 30 kanshebbers. Voor het eindklassement in de Tour maar een stuk of 5, waar TD er één van is. Bovendien ligt zijn ware kracht in zijn regelmatigheid en niet zozeer in het pieken naar 1 dag toe.
Orakel 07 januari 2019 18:47
De Giro plant tijdritten in het weekend vanwege de kijkcijfers.
De Tour beweert weinig tijdritten te plannen vanwege... de kijkcijfers.
tvm 07 januari 2019 19:24
Vreemd inderdaad. Ik vermoed dat dit de verhoudingen zijn: bergrit>tijdrit>vlakke rit.
Orakel 07 januari 2019 19:37
Of de Tour plant té vaak een tijdrit wanneer het klassement al gemaakt is.
El Chaba 07 januari 2019 19:57
Dat beweerde de Tour niet maar Wuyts toch?
Tjappie2 07 januari 2019 20:20
Inderdaad, Michel Wuyts: "Ik had minstens op dubbel zoveel individuele tijdritkilometers gerekend. Maar kijkcijfers bewijzen dat tijdritten niet sexy zijn."

link



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2019 20:20 door Tjappie2.
Sjorsoll 07 januari 2019 21:40
Voor een Olympische tijdrit zijn natuurlijk ook maar een paar kanshebbers.

Maar gelukkig gaat hij (misschien) voor de Tour.
Meneer 60% 08 januari 2019 12:15
Er ligt daar in Tokio wel echt een ideaal parcours voor hem. Als hij daar voor piekt, dan is hij de grote favoriet. Dat zal hij niet zijn in de Tour. Maar ik snap zijn keuze wel. De Tour kan hem onsterfelijk maken in Nederland, voor tientallen jaren. Met Olympisch goud zal hij één van de pakweg tien Nederlandse atleten zijn die dat in die twee weken tijd gaat presteren. Nou weet ik wel dat het Tom niet om roem en aandacht gaat, maar de Tour staat gewoon wel hoger in aanzien.

Bovendien: als hij vol voor de Tour gaat kan hij altijd nog overschakelen op plan B als na twee weken blijkt dat hij de Tour niet kan winnen. Andersom kan het niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen