Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielrennen op plek 12 qua doping

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 17 januari 2019 19:16
Mooi overzichtje op Site MPCC
Ik ben erg benieuwd of het imago van wielrenners als fietsende junkies langzaam aan het verdwijnen is.
Over Atletiek hoor ik zoiets bijvoorbeeld bijna nooit zeggen. Terwijl daar meer aanleiding toe is. Is wielrennen slecht in haar PR?

Prikdude 17 januari 2019 19:34
Een alternatieve kop kan zijn: De Omerta Is In Ere Hersteld.
Walnoot 17 januari 2019 19:42
De beste manier om in de hoek van de publieke klappen te belanden is heel hard over jezelf roepen dat je een probleem hebt. Dus ja, al die zero-tolerance shit van de afgelopen decennia was natuurlijk hopeloos voor het imago van de sport.

Daarnaast moeten dit soort absolute cijfers altijd in het juiste perspectief worden geplaatst. In het wielrennen komt het regelmatig voor dat de grote kampioenen van het moment betrapt worden op dope. De huidige wereldkampioen heeft er een schorsing opzitten en zowel de huidige Olympisch kampioen als de grootste rondewinnaar van de laatste jaren hebben dopingszaken over zich heen gehad. Het is met andere woorden niet iets van vervlogen tijden. En er is bij mijn weten geen enkele grote sport waarin de kampioenen van het moment er zo slecht opstaan als in het wielrennen. 100m hardlopen kwam een tijdje in de buurt, maar het gezicht van die sport--Bolt--is nog nooit in opspraak gekomen. Bij andere sporten gaat het meestal om klein bier qua doping.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2019 19:42 door Walnoot.
Andere Peter 17 januari 2019 19:47
Quote
De beste manier om in de hoek van de publieke klappen te belanden is heel hard over jezelf roepen dat je een probleem hebt
Walnoot

Zit wat in. Maar ook het omgekeerde is niet zo slim. En vond in het verleden vaak plaats in het wielrennen. Van de toren blazen dat je het nu toch echt hebt uitgeband hoor. Bonden deden dat. Ploegen deden dat. Commentatoren deden dat (het nieuwe wielrennen). Negatieve associatie. En: roomser dan de paus waardoor elke zerozerozerozero12-afwijking weer een bom wordt.
Walnoot 17 januari 2019 19:56
Ja, das wat ik bedoel. Aan de top van de sport heel hard roepen dat we bezig zijn met het opschonen van de sport en dan iedereen kruisigen die gepakt wordt. Zorgt voor leuke koppen in de krant natuurlijk, maar de aandacht is vooral negatief. Als je in plaats daarvan als bestuurders en ploegen bij een dopinggeval zegt: is niet tof en er komt een sanctie en een beleid maar dit gebeurd nu eenmaal af en toe is dat een veel minder leuke kop. De meeste sporten hebben voor die tweede optie gekozen (alhoewel meestal zonder beleid).
Horsie is back 17 januari 2019 20:07
Leuk lijstje, maar om daar nou zo veel conclusies aan te verbinden. Waar zijn de Ollanders en de zuiderburen? Alle wielrensters schoon?
Het lijstje behelst het aantal in gang gezette procedures, niet de uitkomsten. Bovendien gaat het ook om credibility, dus corruptie en dergelijke weegt mee.
Maar dat wielrenners al een hele tijd niet meer kunnen worden beschouwd als fietsende junkies is een gegeven.
De atletiek komt aan zo'n hoog getal omdat qua prestatieniveau vooral derdewereldlanden in de statistieken voorkomen. Grote vissen à la Ben Johnson. ofschoon de beruchte olympische Seoul 1988 race een doping quote had van liefst 87,5%, lijken nog maar zelden te worden gevangen.

Formeel zou er sprake zijn van nog geen 2% AAFjes. WADA: atletiek 1,2%; wielrennen 1.1%, pijl en boogje schieten 0.8%.
Maar er zijn wetenschappelijke onderzoeken bekend, die toch richting 30% of meer gaan qua dopingbesmetting.
Maar alles staat of valt met definitie. Bij een te enge definitie is een wielrenner een dikke pad noemen horkerig, denk aan Jess Varnish. grinning smiley

De OS van 2012 had de geschiedenis in willen gaan als de schoonste aller tijden. Mooi niet, want de teller staat al op 116.
Alles is braaf zegt Horsie, want zouden we alle OS met dezelfde methoden van nu en ook retrospectief beoordelen, dan zag de wereld er heel anders uit.
Als voorbeeld gaf ik al de OS 100m finale van Seoul 1988, waarvan 7 van de 8 deelnemers beschouwd konden worden als zijnde met doping besmet.

De enige bron waar het wielrennen de dopingmaat wordt genomen is cyclisme-dopage.com
Niet te vaak kijken want dan krijg je de winterblues, of het is om te kijken, dat het al lang niet meer zo erg is.
Andere Peter 18 januari 2019 08:45
Exact.

Die façade van reinheid is één van de motoren achter de negatieve spiraal die het wierlennen soms in de publiciteit over zich afroept. Het activeert de pers ook. Die voelen zich bijna uitgedaagd. Ik heb overigens het gevoel (ik kan het niet staven) dat dit wel beter gaat dan een jaar of 10 geleden.

Een tweede poot geldt voor extreme duursporten in het algemeen. Dat Messi als kind groeihormonen kreeg, dat boeit geen kijker. Hij heeft er heus nog steeds wat aan. Maar het tast ons geloof in zijn unieke talent nauwelijks aan. Dat ligt anders bij Froome of Contador. Ons geloof in het unieke van hun prestaties is gevoeliger voor dopingruis. Zo ook pakweg bij het vermeende motortje van Cancellara.
Johan 18 januari 2019 09:06
Waar staan de schaatsers??
Horsie is back 18 januari 2019 12:50
Johan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waar staan de schaatsers??

Goed kijken, Johan. In hetzelfde rijtje als jouw sport, namelijk bowling. grinning smiley
Skating = 1

In de lijst staat 0,000000001 gram Kira er niet eens bij, want na 31 augustus 2018.

Disclaimer
Hadden ze de ademhalingswegen bij het mensdier niet wat wijder kunnen maken?
Johan 18 januari 2019 17:24
Ah ja, zie het nu.
In de lijst met nooit betrapte sporters per sport zou het wel wat hoger staan denk ik winking smiley
Horsie is back 19 januari 2019 14:32
In de eeuwige olympische ranglijst van dirty staan de millennials (OS in de 21ste eeuw) nog fier aan kop: 353 versus 65. Je verwacht het niet, hè.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen