Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Van der Sande gaat vrijuit: "Onterecht bestempeld als dopingzondaar"

Gepost door Anony 
Anony 23 januari 2019 20:21
Tosh Van der Sande zal niet gestraft worden voor de positieve dopingtest die hij aflegde tijdens de Zesdaagse van Gent. De advocaten van de renner van Lotto-Soudal konden de UCI ervan overtuigen dat er een verwisseling met neussprays was gebeurd.

In de urine van Tosh Van der Sande werd prednisolone aangetroffen, een ontstekingsremmer die je vindt in Sofrasolone, een neusspray die vrij verkrijgbaar is en ook op voorschrift toegelaten is tijdens wedstrijden. Maar op het formulier van de dopingcontrole schreef Van der Sande per ongeluk Mometasone op, een andere spray die hij soms gebruikt.

De advocaten van Van der Sande, Johnny Maeschalck en Kristof De Saedeleer, stuurden een verweer op naar de UCI met een verklaring voor de afwijkende analyse. "De Disciplinaire Commissie heeft vandaag laten weten dat ze onze verklaring volgen. De zaak wordt dan ook officieel gesloten", zegt Maeschalck aan Sporza.

Van der Sande reageert opgelucht. "Het is jammer dat ik mij heb moeten verantwoorden. Ik werd bestempeld als een dopingzondaar, terwijl ik enkel een verklaring moest geven waarom het product in mijn urine aanwezig was."

"Ik wil me de komende weken vooral focussen op het sportieve en het voorval volledig achter mij laten."

Bron: Sporza



Mooie zaak.

Groetjes x



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2019 20:21 door Anony.
Sjorsoll 23 januari 2019 20:23
Mooie zaak.

Omdat het een Belg is zeker?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2019 20:24 door Sjorsoll.
Sjorsoll 23 januari 2019 20:23
Anony 23 januari 2019 23:36
Omdat het terecht is.
En omdat er veel onnodig azijn werd gepist in het voorgaande topic.
Sjorsoll 24 januari 2019 00:18
Daarom maakte ik het grapje ook hè.

Dat is niet de reden dat het een goede uitspraak is, maar ik neem aan dat de rechter recht heeft gedaan.
Orakel 24 januari 2019 12:09
Er zou altijd een straf moet volgen, al is het een kleine van 1 maand voor het in diskrediet brengen van de wielersport.
MarkV 24 januari 2019 13:53
Dit soort zaken met betrapte onschuldige (gaan we dan maar van uit) renners komen gevoelsmatig toch wel extreem vaak voor in België.
Tjappie2 24 januari 2019 14:08
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er zou altijd een straf moet volgen, al is het een
> kleine van 1 maand voor het in diskrediet brengen
> van de wielersport.

Lijkt me wat overdreven.
Hoe zou dit de wielersport in diskrediet brengen?
Een vergissing kan gebeuren, daar lijkt dit een glashelder voorbeeld van. De meeste mensen zullen dat begrijpen.

De negatieve reacties op (social) media op het nieuws rond vd Sande verschillen in niets van de reacties die zouden volgen op een nieuwsbericht: "Van Avermaet wint de Omloop". Die negatieve reacties zouden namelijk zijn: "alle wielrenners zitten aan de doping".
Horsie is back 24 januari 2019 14:37
Ach, Tjappie2, zelfs Horsie zit aan den drog, want hij slikt gedwongen nog Furosemide.
Wie van de prikkerds hiero is eigenlijk drogfree, want ze slikken allemaal wel een pilletje tegen een roestige asem, een verstopte neus, een verstopte uitgang, een niet te snel overendkomend lichaamsdeel, een slaapmiddeltje en ook pretpilletjes om uit het dak te kunnen gaan. Het lichaam is een chemische fabriek.

Het geval zoals hier beschreven is wel curieus. Een dopingbeschuldiging gebaseerd op het niet vermelden, niet op de inname ervan.
Ergo: ook al maakt Tosh nooit meer deze fout, dan blijft het toch nog een ezel. Forza, Tosh!
PePe 24 januari 2019 15:14
Hoe serieus ben je met je sport / preparatie bezig als je het verkeerde middel invult bij de controle.....
Wel heel toevallig en typerend weer hoor.....
Tjappie2 24 januari 2019 15:15
Jij maakt nooit een foutje op je werk?
El Chaba 24 januari 2019 15:21
Eens met Tjappie.
Wanny 24 januari 2019 16:08
Foutjes waardoor ik mijn werk kwijt kan raken en fikse boetes opgelegd kan krijgen, probeer ik toch wel te voorkomen.
PePe 24 januari 2019 16:14
Foutjes op het werk? Uiteraard, maar in het kader van koersen zou dat een keer niet meespringen zijn, het vergeten van een paar sokken.... Dit zijn elementaire zaken bij het uitvoeren van z'n beroep......
Tjappie2 24 januari 2019 16:14
Tosh waarschijnlijk ook. Maar soms lukt dat niet.
Orakel 24 januari 2019 16:46
Tosh hoeft ook helemaal niet aan de schandpaal, maar géén straf is ook wat onlogisch.
Zoals ik al schreef, de wielersport wordt door 'zo'n ezel' in diskrediet gebracht, het grote publiek vangt de positieve plas op hopsa de mensen worden in hun vooroordeel bevestigd, sponsoren wantrouwen de boel, fans kunnen het weer uitleggen en goedpraten.
Het gaat om de imagoschade die dit foutje veroorzaakt. Een soort van verantwoordelijkheid nemen voor je vergissing is dan op zijn plaats.

Vergelijkbaar met supplementen nemen die niet getest zijn op verboden substanties en dan Geranamine bevatten.
Of vlees eten in China of Mexico.
Walnoot 24 januari 2019 17:28
Het feit dat die drol van een Maaeeschealleecckk, of hoe je het ook spelt, ingeschakeld is, klinkt mij al min of meer als een bekentenis in de oren. En op zeker had Anony hier nooit een bericht aan gewijd als het om een niet-Belg ging.
Anony 24 januari 2019 18:17
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> En op zeker had Anony hier nooit een bericht aan
> gewijd als het om een niet-Belg ging.

Het bericht dat hij vrijgesproken was circuleerde al uren op de nieuwssites, dus het verbaasde me dat het hier nog niet stond. En dat wou ik uiteraard graag doen na de vele onzin in het vorige topic. Dat ik overigens ook gepost heb, en niet voor mijn plezier. Net zoals ik ook heb gepost over overlijdens of verkeersongelukken van buitenlandse renners. Opnieuw niet voor mijn plezier. Net zoals ik vaak bericht over transfers, prestaties of trivia die niet met Belgen te maken hebben. Gelukkig wel voor mijn plezier.

Ik denk dat ik met recht en rede kan stellen dat ik objectiever en minder vooringenomen andere nationaliteiten (lees: buren) benader dan een groot deel van de prikkers hier. Zo ben ik ook duidelijk fan van een aantal Nederlandse wielrenners. Maar ja, in tegenstelling tot de meerderheid hier ben ik een Belg, en supporter ik ook vaak vanuit een Belgisch oogpunt.

Voor enig chauvinisme moet ik mij echter absoluut niet verontschuldigen, want het doet geen afbreuk aan mijn algemene inbreng. Ik erger me net zoveel als anderen aan uitdagende posts over hoe 'superieur' Belgen wel zouden zijn tegenover Nederlanders of anderen. Berichten die dan nog meestal van een Nederlander komen om de boel op te fokken.

Het is ronduit belachelijk dat ik geviseerd word, en dat mag ophouden ook. Mensen mogen de hand eens wat meer in eigen boezem leren steken, alvorens gemakshalve af te geven op anderen.

Met vriendelijke groet.
Horsie is back 24 januari 2019 19:13
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jij maakt nooit een foutje op je werk?

Zelfs Albert snapte iets niet en liet de dobbelsteen zijn werk doen.
Randr 25 januari 2019 07:21
ton duk 25 januari 2019 07:29
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
het is ronduit belachelijk dat ik geviseerd word,
> en dat mag ophouden ook. Mensen mogen de hand eens
> wat meer in eigen boezem leren steken, alvorens
> gemakshalve af te geven op anderen.
> > Met vriendelijke groet.

Eens en met dezelfde vriendelijk groet terug
gr
Remko II 25 januari 2019 08:56
Walnoot 25 januari 2019 09:47
Buiten de trol off-topic shizzle in het vorige topic, was de enige onzin natuurlijk die gepolitiseerde titel van jou met de aanhalingstekens die jij om het woordje positief plaatste. Dat mensen daar wat van zeggen, misschien had je daar wat van moeten leren.

Over de rest van je post: ik lees chauvinisme blabla, ben niet geinteresseerd en tl;dr.
Luijt 26 januari 2019 21:07
2 advocaten voor zo'n flutzaakje. Dat zegt al genoeg.
Sub Culture 27 januari 2019 18:29
Andermaal de bevestiging gekregen hoeveel idioten hier zitten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen