Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Maker Radio Tour de France-tunes overleden

Gepost door Gebruikernaam 
Gebruikernaam 11 mei 2015 21:37
Maker Radio Tour de France-tunes overleden


Componist en trompettist Rein van den Broek, die de begin- en finishtune voor NOS Radio Tour de France maakte, is op 69-jarige leeftijd overleden. Hij stierf afgelopen weekend in een ziekenhuis in Blaricum aan hartfalen, meldt De Gooi- en Eemlander.

Van den Broek was een van de leden van de symfonische rockband Ekseption, die eind jaren 60 en begin jaren 70 succes had. Na het uiteenvallen van die band werd hij café-eigenaar in Hilversum en werkte hij als trompettist en componist in allerlei verbanden.

Het nummer Trumpet Cross schreef Van den Broek als tune voor een wervingsspotje voor het leger. Zijn buurman Herman van der Velden, muzieksamensteller bij de NOS, hoorde het en wilde het gebruiken voor NOS Radio Tour de France.

Metropole

En zo werd Trumpet Cross in 1983 de begintune en Tarantuella, ook van Van den Broek, de finishtune. Ze werden ingespeeld door het Metropole Orkest, dat de nummers twee jaar geleden in een nieuw jasje stak.

Bij die gelegenheid zei Van den Broek dat hij trots was dat hij iets heeft gemaakt dat al zo lang meedraait: "Het nummer is uitgegroeid tot een begrip en dat al meer dan dertig jaar. Hoor je Trumpet Cross en Tarantuella, dan denk je aan zomer, vakantie en wielrennen. Of je wilt of niet."

Van den Broek kwam uit een muzikale familie. Zijn vader Rinus was trompettist bij enkele gerenommeerde orkesten en zijn dochter Marleen is onder de naam Marlayne bekend geworden als zangeres en presentatrice.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2015 21:56 door Gebruikernaam.
Gebruikernaam 11 mei 2015 21:39
Lucho Herrera 11 mei 2015 21:43
Iconische tunes!
Brieske 11 mei 2015 22:26
Een heerlijk nostalgisch gevoel wat ik krijg bij beide tunes.
Mi Chico Latino Rein was een echte thug, zoals hij de wheels spinde en die dope beats over de speakers blies, dope dope!
A true pimp, play on player, aaaajit!

Groet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2015 22:35 door Brieske.
D. Marrage 12 mei 2015 00:57
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een heerlijk nostalgisch gevoel wat ik krijg bij
> beide tunes.
> Mi Chico Latino Rein was een echte thug, zoals hij
> de wheels spinde en die dope beats over de
> speakers blies, dope dope!
> A true pimp, play on player, aaaajit!
>
> Groet

Waarom zo'n achterlijke tekst over iemand die net overleden is?
Brieske 12 mei 2015 08:02
Omdat ik soms een beetje achterlijk ben.
Maar tegenwoordig is zo praten redelijk normaal hoor...

Groet
veluweracer 12 mei 2015 10:19
Interessante flauwdoenerij. Heeft niets met gekte te maken.
Brieske 12 mei 2015 11:25
True bro, aaaajit!
Andere Peter 14 mei 2015 02:03
Het meest legendarisch is voor mij toch:

N O S RÁÁÁdioooooo-óóó, tóúrflits, tóúrflits...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen