Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Johan van der Velde getroffen door acute leukemie

Gepost door lodjan 
lodjan 07 februari 2019 17:35
Slecht nieuws voor Johan van der Velde. De oud-wielrenner lijdt aan acute leukemie. Van der Velde verblijft op dit moment in het Amphia Ziekenhuis in Breda, waar hij wordt behandeld voor de ziekte.

Van der Velde – die tegenwoordig buschauffeur is van Roompot-Charles – was afgelopen week met de teambus onderweg naar Mallorca toen hij last kreeg van een aanhoudende bloedneus. Aan de kade in Barcelona, waar hij de veerdienst naar het Spaanse eiland zou nemen, meldde hij zich bij de bij de EHBO-post. Daarna is hij afgevoerd naar het ziekenhuis van Barcelona waar enkele bloedonderzoeken zijn uitgevoerd. Na het onderzoek werd al snel de diagnose acute leukemie gesteld.

De 62-jarige Van der Velde kende als renner grote successen. Zo won hij meerdere etappes in de Tour de France, en eindigde hij in 1982 als derde in het eindklassement. Daarnaast won hij prestigieuze rittenkoersen als de Dauphiné Libéré en de Ronde van Romandië. Ook won Van der Velde driemaal het puntenklassement in de Giro d’Italia.

wielerflits
rustdag 07 februari 2019 17:40
Wat een klote nieuws. Sterkte Johanthumbs up
Tjappie2 07 februari 2019 18:04
Ai, slecht nieuws.
Eindhovuh 07 februari 2019 19:06
Die maakt ook maakt mee in zijn leven zeg.
Sterkte.
Eddy Veen 07 februari 2019 19:42
Leeftijdsgenoot. Hopelijk komt hij ook hier overheen.
lodjan 07 februari 2019 19:58
Voor het geval je hier meeleest Johan: veel sterkte en beterschap!
Andere Peter 07 februari 2019 22:41
Beterschap, Johan. Je was mijn favoriete renner in de jaren '80. Omdat je zo veelzijdig was. Sprinten, klimmen, klassiekers. Kort in LBL, kort in PR, witte trui, paarse trui, podium in de Tour. Een schitterend en uniek palet aan prestaties.
Sub Culture 08 februari 2019 07:53
Heb de maan nooit weten koersen maar een 10-tal jaar terug wel 'Langs het ravijn..' gelezen.
Het soort renner waar ik wel fan van zou zijn geweest mocht ik een kind van de jaren '80 zijn geweest.
Ridder Kale Knikker 08 februari 2019 08:50
Ik heb hem wel zien koersen Sub en ik ben er zeker van dat hij ook jouw hart had gestolen. Pracht mens,fantastische coureur.

Ik steek een kaarsje voor Johan aan, wens hem heel veel sterkte en succes met het overwinnen van deze verschrikkelijke ziekte.
PassoEira 08 februari 2019 09:58
L' uomo di Gavia: Vai vincere anche questa lotta.
El Chaba 08 februari 2019 11:35
Verschrikkelijk nieuws.
Als er één renner mijn jeugdheld was, dan was het wel mijn streekgenoot Johan van der Velde.
De vooruitzichten voor mensen met acute leukemie zijn heel slecht maar ook niet hopeloos, dus vecht ervoor Johan!

[www.umcutrecht.nl])

Bij leukemie is het moeilijk aan te geven wanneer iemand echt genezen is. Ook na een - in opzet - curatieve behandeling bestaat het risico dat de ziekte terugkomt. We spreken daarom liever niet van 'genezingspercentages', maar van 'overlevingspercentages'. Daarbij wordt meestal een periode van vijf jaar vanaf de diagnose aangehouden. De kans dat de ziekte terugkomt, wordt kleiner naarmate men langer ziektevrij is.

Voor de totale groep mensen met aml is na vijf jaar ongeveer 20% in leven. Dat zijn cijfers die iets zeggen over de hele groepen patiënten met aml
lodjan 08 februari 2019 11:55
Na het recente overlijden van Kees Haast een tweede zware klap voor de wielerfans uit Rijsbergen en omgeving.
Luijt 08 februari 2019 12:02
Lieve man en een groot renner. Kom op Johan!
Horsie is back 08 februari 2019 13:35
Inderdaad verschrikkelijk nieuws voor Johan en zijn naasten. Veel sterkte toegewenst.
De uitkomst ruim 30 jaar na zijn barbaarse tocht met korte mouwtjes, zonder handschoentjes, jack en muts in de sneeuwstorm op de Gavia is erg ongewis, vooral omdat hij de zestig al is gepasseerd. Kinderen hebben een aanzienlijk hoger overlevingspercentage dan ouderen.
De medische wetenschap schrijdt echter nog steeds voort.

Horsie heeft ook vaak de medische afdeling van Google afgestruind en gekeken naar mooie tabellen voor (acuut) hartfalen.
Zo zou Horsie, if, na vijf jaar nog maar voor de helft bestaan. Zoiets als half Watt. Dacht het niet. Formeel nu beter, maar lig nog steeds in de clinch met de cardiologen.

Disclaimer voor de gevoeligen, dat Horsie altijd hier alles weet te mixen. Johnny is in the basement, mixing all the medicine.
Luijt 08 februari 2019 16:02
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beterschap, Johan. Je was mijn favoriete renner in
> de jaren '80. Omdat je zo veelzijdig was.
> Sprinten, klimmen, klassiekers. Kort in LBL, kort
> in PR, witte trui, paarse trui, podium in de Tour.
> Een schitterend en uniek palet aan prestaties.

Inderdaad, er waren toen nog renners - niet veel maar ze waren er - die er altijd en overal voor gingen, om het maar eens in lelijk Nederlands te zeggen.
En Johan was er zo één.
lodjan 09 februari 2019 07:42
Piet van Katwijk (op WAF):
Sinds gisteren een eerste bericht verscheen op de Facebook site van dagblad De Stem dat Johan van der Velde getroffen is door acute leukemie heeft dat een schok teweeg gebracht in de hele wielerwereld. Vorige week zaterdag bereikte mij een eerste bericht dat er wat met Johan aan de hand was. Ik heb hem toen direct gebeld. Als oud ploegmaat bij de TI Raleigh ploeg was Johan mijn kamergenoot in zijn beginjaren als prof en is er altijd een goed contact gebleven. Vanuit het ziekenhuis in Barcelona melde hij mij dat ze daar acute leukemie hadden vastgesteld. Dan schrik je natuurlijk toch weer ontzettend van, ondanks dat je weet dat tegenwoordig 1 op de 4 mensen wordt getroffen door een of andere vorm van kanker. (Ook ikzelf en mijn broer Fons kunnen hierover mee praten en een oudere broer van ons wordt momenteel ook voor het zelfde behandeld). Johan klonk verder zoals altijd opgewekt aan de telefoon en zei dat hij zich goed voelde en nog makkelijk 100km zou kunnen fietsen. Afgelopen zondag is hij samen met zijn vrouw José en hun dochter, die intussen waren overgekomen, terug gevlogen naar Eindhoven en direct overgebracht naar het Amphia ziekenhuis in Breda waar de afgelopen week verdere onderzoeken hebben plaats gevonden. Intussen werd ik door Johan zijn broer Theo op de hoogte gehouden. Zei hoopte dat het nog even uit de publiciteit zou blijven, dat is gelukt tot gisteren. Na alle onderzoeken wordt vandaag gestart met de chemo behandeling. Woensdagavond heb ik Johan nog telefonisch gesproken en klonk hij opgewekt en positief. Hij vertelde dat hij zich realiseerde dat het zwaar zal gaan worden maar dat hij er voor ging knokken en vechten en alles ging doen om er weer uit te komen. En hij meend het want sinds gisteren staat er een hometrainer op zijn kamer, om toch in beweging te kunnen blijven en zijn conditie op pijl te houden. Dat de wielerwereld meeleeft blijkt o.a. ook uit dat er zich gisteren bij de balie van het Amphia ziekenhuis zich een man melde die vanuit Oldenzaal! naar Breda (200km enkel) was gekomen en daar vertelde dat hij had gehoord dat Johan van der Velde in dit ziekenhuis lag met leukemie en dat hij graag bloed wilde doneren! Nu moeten we niet massaal dit zelfde gaan doen of hem gaan opzoeken. Johan mag namelijk alleen maar bezoek van zijn naaste familie zodat hij zijn rust heeft. Maar wat we wel kunnen doen is hem (en zijn naaste familie) een hart onder de riem te steken, door een kaartje of leuke attentie te sturen. Dit kan dan naar; Amphia Ziekenhuis, Afdeling: etage 4 / unit 43, kamer1. Molengracht 21, 4818 CK, Breda.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2019 07:44 door lodjan.
Luijt 10 februari 2019 21:52
Dank Lodjan voor deze mooie update.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen